Míra pirátství je u nás, ale i po celém světě, opravdu neúnosná. Zloději se vymlouvají zejména na přemrštěné ceny nových her. I proto jsou u nás úspěšné zejména hry, které jsou lokalizované do rodného jazyka a přidávají tak do her něco navíc. Důkazem může být i celkový prodej, kdy je lokalizovaná verze o několik stovek až tisíců kusů úspěšnější, než originály (tedy hry v angličtině, němčině, polštině, francouzštině či ruštině), což nám potvrdil také Tomáš Daněk z distributorské společnosti Playman, jenž k nám dováží zejména PC verze titulů od francouzského vydavatele Ubisoft.
Není tedy divu, že vydavatelské společnosti a vývojářská studia vymýšlejí všemožné ochrany, aby pirátům situaci co nejvíce znepříjemnily a jejich hra vydržela neprolomena alespoň 24 hodin od uvedení na trh (to už se považuje za úspěch). Občas jsou úspěšní, ale na druhou stranu jsou za to biti poctiví hráči, kteří si hru legálně zakoupí. Tito “poctivci“ jsou dost často omezováni a musí být například neustále připojeni k internetu nebo mít účet na distributorském internetovém kanále Steam. A to čas od času otravuje, nemůžete hrát hru na chatě, ve vlaku atd.
Tomáš Daněk nám k této situaci poskytl svůj názor, z něhož vyplývá, že vydavatelé podle něj pomalu ale jistě chtějí zavést jedno nepsané pravidlo; Nejprve uvedou na trh konzolové verze (PlayStation 3 a Xbox 360) a o několik měsíců později bude následovat PC verze. Ptáte se proč? Inu, u konzolových verzí není taková míra pirátství – stačí se podívat na konzoli PS3, která je stále běžným způsobem nedobytná a warezové grupy na ni stále nemohou vyzrát. I kvůli tomu se konzole aktualizovala a již se nedá instalovat Linux – a podle statistik vlastní mnoho hráčů po celém světě nejen počítač, nýbrž také konzoli, a to buď zmíněnou PlayStation 3, nebo Xbox 360. Pokud se takový hráč nemůže hry dočkat, zakoupí si ve zmíněném případě konzolovou verzi, než aby několik měsíců čekal na tu počítačovou.
Toto nepsané pravidlo zavedl nejspíše už Ubisoft, který vždy tvrdí, že počítačová verze není hotová a musí se dodělat a různě doladit. Je to však pravda? Není v tom něco jiného? Podle všeho se jedná o velmi promyšlenou strategii, kdy chtějí zamezit počítačovým pirátům a vydělat na konzolových verzích co nejvíce peněz. V tomto tvrzení se mohu opřít o sérii Assassin’s Creed, která také nejprve vyjde na PS3 a X360 a až o několik měsíců později se na pultech obchodů objeví PC verze. První díl vyšel na konzole 16. listopadu 2007 a na PC až 11. dubna 2008. Dvojka na konzole dorazila 20. listopadu 2009 a na PC až 5. března 2010. Pokud vám to stále nestačí, tak má být odložen i chystaný Assassin’s Creed: Brotherhood. Konzolové verze vyjdou podle plánu 19. listopadu 2010 v Evropě a PC verze připluje až začátkem příštího roku, pravděpodobně v únoru. Dalším důkazem Ubisoftu je Prince of Persia: The Forgotten Sands, ten vyšel na PC o měsíc později.
Něco podobného mělo podle důvěryhodného zdroje postihnout také veleočekávanou Mafii 2, naštěstí si to v 2K Games rozmysleli a vydali současně všechny tři verze. Pokud však budeme bádat v minulosti, tak oblíbené arkádové závody Burnout Paradise vyšly také nejprve na konzole a až později na PC jakožto takový doplněk k sérii. Dokonce se v minulosti uvažovalo o této strategii i u série Need for Speed, naposledy to podle zjištěných informací hrozilo nepovedenému Undercover a zmatky byly také nedávno u Dead Space 2, kdy Electronic Arts raději PC verzi ani neuvádělo – naštěstí však vyjdou všechny plánované verze společně.
Když se nad tím vším zamyslíte, začíná to dávat smysl. Vydavatelským společnostem se vyplatí investovat dvakrát do reklamní kampaně. Nejprve propagují konzolové verze a po několika měsících udělají menší hype také kvůli té počítačové. Samozřejmě to stojí peníze, ale stále přicházejí o méně, než z warezové scény. Vydělají na konzolových verzích a PC verze je už jen takový dodatek k jejich příjmům. Podobně jako u filmů v kinech, které po půl roce vycházejí na Blu-ray discích.
Pomalu ale jistě se PC verze odsunují na druhou kolej a nejvíc za to může právě míra pirátství, která je neúnosná nejen u nás, nýbrž také v zahraničí, kde to vydavatelským společnostem nedá spát, stejně jako bazarové hry. Čemuž se nedivím, vývoj hry není nikterak levná záležitost. Pějme tak ódy alespoň Blizzardu a jemu podobným, které nás stále obšťastňují takovými perlami, jakými jsou StarCraft 2, Age of Conan a další. Přestože cenová politika zmíněného Blizzardu nepatří mezi nejvstřícnější, tak alespoň máme na PC co nového hrát.
Franx: Hru mám (orignál+soundtrack a bonus dvd ) a přemrštněná se mi teda nezdála. .
Jinak s PC se to teď nějak všechno seběhlo, warez, krize. Je jasný že vývojáři proto chtějí vydělat co nejvíc na konzolích, kde mají zajištěný alespoň nějaký příjem ze hry. A když lidi chtějí tak si tu hru prostě koupí zvlášť proto, že mohou mít něco navíc (viz. kolektorská edice etc. ) . S ochranou ubisoftu souhlasím, ale mohli tam dát i jiný způsob než takhle okrádat majitelé originálek, mohli nám taky trochu pomoct například nějakou dobře zakódovanou autentifikaci a pak nás nechat být, když už to musí být.
Dobrej článek… Nepřijde vám že vývojáři na obrázku PoP: Forgotten Sands trochu přehnali velikost hlavy té ženské?
Pánové nejsem za stánce warezu, ale fora, která nabízí warez nejsou trestná, popravdě sou legální jako každej jinej web oni zákon neporušují, zákon porušují ti lidé, kteří uploadují hry, filmy atd na nejaký server, proto jim nikdo ten hosting nemuze smazat a vetsinou nemají ani kdo by jim ho smazal, protože si dělají hosting sami stojí to sice více, ale jak lajcky řečeno jsou páni svého světa (fora)
Battlefield , Diablo , COD apod. staci vzdy pridat neco navic. . Vybordelny multak atd. …. pak si hru vzdy kazdej rad koupi. . Pokud nenabizi nic podobneho nikdo nema potrebu si ji kupovat to bych videl klicem k vetsimu prodeji na PC. . Dobrej marketing vidim u BFBD2. KDy kluci usaty prej zapomely na LAN. . hovno hovno zlata rybko… Pulka lidi by si to nekoupilo pac by zasitovali….
mattos: Každá konzole má své klady a zápory
Přesně tak PCčkáři v ČR mají záporný názory ke konzoli
Saix: V ČR je všechno podivuhodný. Všude plno PCčkářů s divním názorem na konzole. A když se objeví konzolář, tak je to zase šílenej ps3fanboy , co si stojí za názorem, který je naprosto špatně (co se ps3 vs. x360 týče) .
to mattos: V České republice je to přesně naopak, než je tomu ve světě.
Co jsem četl tak ps3 byla hacknuta viz. tento článek na ddworld [ odkaz ] takže nevim nevim…
Majklicek: co jsem tak pátral tak novej firmware byl heckutej jen asi jedním člověkem a Linux už na Ps3 s novym firmwarem nejde
Arkham: Btw, ze všech tří next-gen platforem, se nejlíp prodávají hry na Xbox 360. Takže to, že na něm každý pirátí, je kravina.
protože je xbox hacknutelnej podle mých informací. . PS 3 zatím jen podle linuxu. . a už vidím jak většina lidí instaluje linux. . i když nevím jak je to ted s novym firmwarem
Arkham: proč hlavně na Xbox? ? ?
Arkham: Například to, že tu není nutnost upgradovat, nemusí se bát o framerate, zahrají si exkluzivity atp. .
Warez je mor PC na tom se asi schodneme všichni ale dle mého tím že takhle bloknou o +-4mesíce pc verze her si jen ublížej a to tím, že se PC warez komunita přestěhuje na konzole (hlavne na xbox) a začne to nanovo akorat na jiné platformě. Nevim je to jen můj názor, ale podpořený fakty že pár lidí ze školy to takhle už udelali a ted si vesele pirátej na xboxu. (Pro ty co si myslej že hrát warez hry na konzoli je nejak složitý tak vězte že je to stejně lehký jak na pc, jen s vyjímkou nutného vypálení media na dvd. )
Jinak osobně zas tak nechápu co ty lidi na těch konzolích videj… Hraju na 81cm LCD tv, krásný 1920×1080 rozlišení, když chci připojim gamepad a mam to jak na konzoli jen s pěknější grafikou. Nevim co na tom ty lidi proste videj