Je to tak hrozné! Vývojáři kašlou na hráče, vůbec nedělají propracovaný singleplayer a vše sází na hru více hráčů. Proč neudělají pořádnou dlouhou kampaň, která bude delší, než 5 hodin? Vždyť to je strašně málo, dříve se dělaly hry delší a určitě stejně zábavné! Dneska je to všechno o penězích, vydavatelé z nás, chudáků hráčů, akorát ždímou peníze.
Tak nějak by se dala shrnout situace na fórech, které se o akční hry zajímají. Stejně tak diskuze pod články se nesou v tomto duchu. Otázkou ale zůstává, proč tomu tak je. Přiznejme si, je 5 hodin hraní hodně? Není. To uznávám, je to málo, většina to projede za jedno odpoledne, ale musíme si uvědomit, proč tomu tak je. Z jakého důvodu ta kampaň trvá 5 a ne 20 nebo 50 hodin? Na vývoj hry mají autoři třeba 2 roky, proč za tu dobu stihnou udělat jen 5 hodinovou kampaň?
Ono je to celkem snadné. Schválně se podívejte na poslední válečné hry (MW2, MoH, BC2, HALO atd.), jak se liší oproti svým předchůdcům, kteří jsou o pár let starší? Zdůrazňuji to neustále, dnes vládne atmosféra a nabušená akce. Schválně se vraťme do dob Return to Castle Wolfenstein. Já osobně tu hru mám rád, dohrál jsem ji několikrát, ale jak vypadala náplň? Procházel jsem různá prostředí, která se často opakovala, nepřátelé čekali na připravených pozicích, abych je mohl prostě sejmout, stejně jako hromadu dalších.
Nebo abych mohl porovnat přímo. První Medal of Honor na PSO a poslední MoH. První díl před nás stavěl tunel, kterým jsme prostě procházely a kuchaly hromady nepřátel. Samozřejmě nás to bavilo a před konzolí jsme se klepali, co přijde dál. Ale doba se posunula a my chceme víc toho… no… spíš toho… nového. Prostě chceme zážitek, rychlou akci, která bude kooperativní (třeba s parťáky v týmu), zajímavá, plná efektů a vedlejších událostí. Pokud máme úkol přejít přes most, vydat se po hlavní silnici až na konec města a odtamtud zničit blížící se tanky, tak nechceme jít přes most, tam střílet nepřátele, pak jít po hlavní silnici, tam střílet nepřátele a pak sednou do nějakýho hnízda na konci a odpálit ty tanky. V nové hře by to vypadalo asi tak, že chvíli před naším vstupem na most by se naše a nepřátelská letka utkala přímo nad městem, přičemž by to minimálně jedno letadlo schytalo a napálilo to přímo do mostu. Ohromnej výbuch, spousta prachu, kouře a nás by to odhodilo několik metrů vzad. Co teď? Musíme najít lepší cestu. Prostě něco na ten způsob.
Máme tu tedy před sebou dva možné scénáře. Totálně našlapaná akce, která bude trvat 5 hodin, ale urve nám to hlavu a zážitek bude mnohem silnější, než z parádního akčního filmu. Nebo dlouhou kampaň, která nebude skriptovaná, lokace se budou opakovat, mise budou natáhlé, kdy půjdeme dlouhým tunelem a cestou pokosíme stovky nepřátel. Ve výsledku hrajeme o poznání déle, ale za jakou cenu? Za cenu špatného designu, slabší atmosféry a menšího zážitku.
Dnešní hry jsou velmi náročné na výrobu, je to vlastně něco jako tvorba filmu. A připravit několik hodin zábavy je těžké, filmy mají stopáž do dvou hodin. Připravit události, nadesignovat mapy, zpracovat příběh a zakomponovat ho do gameplaye, to vše je velmi náročné. A je důležité si uvědomit, že vývojáři vědí, že 5 hodin je málo. A právě proto tu máme multiplayer, který dotahuje herní dobu. Když třeba vezmu příklad mého bratra (MW2), tak ten dohrál singleplayer jednou, a zbytek strávil v mulťáku. A upozorňuji, že ten zbytek je několik set hodin. A to je neuvěřitelné číslo a musím uznat, že svou cenu si hra tedy zaslouží.