Zjevení sice vyšlo už minulý rok, ale když jsem zrecenzoval jeho pokračování nazvané Vzestup, nerad bych zapomněl na jeho předchůdce.
Tehdy byl Saren ještě spojenec…
Zjevení nejen že předchází Vzestupu, ale odehrává se i před první hrou, takže jde vyloženě o úvod celé vesmírné ságy. Na Sheparda ale zapomeňte, Zjevení vypráví v první řadě přéběh poručíka Davida Andersona. Ano, toho Davida Andersona, jenž nás provázel na začátku původní hry a následně nám přenechal velení nad Normandií. Kromě toho si ještě v knížce můžeme přečíst i o turiánské spektře Sarenovi (taktéž známý ze hry) a o vědkyni Kahlee Sandersové (pro změnu znémé z knížky Vzestup). Nejdříve jdou jejich příběhy víceméně odděleně, kdy Kahlee utíká, protože přežila vyvraždění stanice zkoumající ilegální umělou inteligenci, Anderson a Saren se jí snaží najít (nutno podotknout že sami za sebe, nejde o společníky), protože může být klíčem několika nevysvětlených záhad, a do všeho ještě začne strkat rypák kroganský nájemný vrah Skarr. Po čase se ale příběhy všech hlavních postav překříží a pak jde víceméně o klasiku. Bohužel, tohle je asi největší problém Zjevení. Příběh sleduje dost často několik postav v jednom okamžiku, a to má za následek dojem, že se do vyprávění občas zamotal i sám autor Drew Karpyshyn. A když už v tom nemá jasno autor, jak to všechno má asi chápat běžný čtenář? Ale zase ztoho nechci dělat divadlo, nejde vyloženě o nějakou příšernou tragédii, jenom to holt docela snižuje prožitek ze čtení. Ale jak říkám, pořád se nejedná o nějaký problém, kvůli kterému bych vám neustále tvrdil „Tohle si nekupujte. Nikdo z vás.“
Tak jak?
Právě naopak, vzhledem k tomu, že je Zjevení prequel, hodí se jak pro neznalé, tak i pro nás hráče, kteří prošly oba díly Mass Effectu skrz naskrz. První skupina tak dostane do rukou poutavé, občas zmatené, ale většinou nadprůměrné sci-fi, no a hráči po přečtení zjistí víc o celém universu i událostech předcházejících první hru, a ani tu není šance pro pocit De’ja vu, protože tenhle příběh ve hře fakt nezažijeme, byť je o událostech Zjevení ve hře několik zmínek. O to líp ale knížka působí, když to hra nakousne, a knížka poté vše vysvětlí dopodrobna. Takový přístup k vyprávění beru všema deseti, přeci jen ani v tak rozsáhlé hře jako Mass effect nemůže být na všechno prostor, a na minulost už vůbec ne, a když to doplňuje knížka, jde pak o mnohem lepší zážitek. A ještě nesmím zapomenout zmínit pár klasických záležitostí. V první řadě počet stran, jenž se tentokrát zastavil na čísle 287. Pravda, na poměry herních knížek to může být pro někoho docela síla, ale věřte mi, zas taková překážka to není. A stejně jako v případě jiných recenzí zmíním i přebal. Zjeveví vyšlo v době, kdy Fantom Print ještě dělal věci pořádně, a i když se mi za ten zhruba rok a půl od vydání stalo, že se knížka párkrát zmačkala, přebalová fólie pořád na 99% prostoru drží jako přibitá. A nemůžu si stěžovat ani na cenu, Zjevení vás přijde zhruba na 2 stovky, což podle mě vážně není moc, na to jak je knížka obsáhlá. Zkrátka a dobře, jedinou vadou na kráse Zjevení tak je pouze občasná zmatenost příběhu, jinak jde o parádní čtení pro kohokoliv.
Recenze
Mass Effect: Zjevení - Jak to všechno začalo
Chcete vědět, co předcházelo příběhu prvního Mass effectu? V tom případě je Zjevení právě pro vás, stejně tak je ale i pro ty, jimž pojem Mass Effect nic neříká.
Líbí se nám
- Vhodné jak pro neznalé, tak i pro hráče
- Detailní vysvětlení několika poznámek ve hře
- Kvalitní přebal
- Cena
Vadí nám
- občasná zmatenost příběhu
- Pro někoho velký počet stran