Chopte se zbraní, věrní přívrženci Šedých strážců! Čeká nás další slavná bitva! Na tu první asi, většina opravdových milovníků žánru RPG jen tak nezapomene a pevně věřím, že si ji před vydáním nového pokračování zopakuje ještě alespoň jednou. Je totiž nejvyšší čas jedničku dohrát s vaší nejoblíbenější postavou až do konce, a to v četně všech DLC, do druhého pokračování si totiž budete moci importovat události z původní hry, jako tomu je třeba u Mass Effectu 2. Podobností s opravdu povedeným Mass Effectem 2 tu bude ještě trochu víc, a tak jenom zlehka nakoukneme, na co se můžeme těšit.
PŘÍBĚH ŠAMPIÓNA HAWKA
V novém pokračování, si tentokrát nebudeme moci vybrat svého hrdinu sami, tedy aspoň ne úplně. Bude nám totiž vyprávěn příběh o šampiónovi Kirkwallu jménem Hawke. Vyprávění se tentokrát zhostí dva výteční vypravěči, tím prvním je trpaslík Varric, který si příběh bude trochu vylepšovat akčními scénami, kde jsou hlavní hrdinové téměř k neporažení. Ale kdo ví, třeba to tak skutečně bylo. Druhým pak bude členka Oltáře Cassandra, která bude příběh vyprávět trochu střízlivěji. Dočkáme se tedy vyprávění z dvou různých pohledů a otázkou je, který z nich bude blíže k tomu, co se tenkrát doopravdy stalo, protože hrdiny bude čekat těžký úkol.
Celý děj se tentokrát nebude odehrávat lineárně v krátkém časovém období, ale útržkovitě v období deseti let, z nichž si tvůrci jistě vybrali jenom ty nejzajímavější momenty. Jistě si vzpomínáte na legendární prohranou bitvu u Ostagaru, po které následovalo zničení malebné vesničky Lothering. Během hraní druhého dílu bychom se totiž měli dozvědět, co Hawke dělal před svým útěkem z této vesnice až do doby, kdy dorazil do Kirkwallu. Díky dlouhému časovému období, ve kterém se hra odehrává, budeme tentokrát svědky důsledků našich činů a snad také důsledků činů hrdiny z prvního dílu. To, jak se, ale nakonec uložené pozice a hlavně rozhodnutí z prvního dílu projeví, je stále otázkou, dá se ale předpokládat, že minimálně osud Alistaira bude hrát nějakou roli.
Jak už jsem uvedl výše, hlavního hrdinu či hrdinku si nebudeme moci vybrat sami. Bude to prostě Hawke, uprchlík z vesnice Lotheringu. Svého hrdinu si ale budeme moci, do značné míry upravit k obrazu svému. Vybereme si, zdali bude Hawke muž či žena a pravděpodobně i to, jak bude vypadat. Podle vzhledu hlavního hrdiny by se dokonce měl do jisté míry upravit i vzhled ostatních členů družiny. Vývojářům by omezení různých původů hrdiny mělo dát větší prostor k vyprávění příběhu a my můžeme jenom doufat, že to bude opravdu stát zato. Já osobně BioWare věřím a docela se na to těším. Náš hrdina by tedy měl být s největší pravděpodob-ností člověk, přičemž si stále budete moci vybrat mezi válečníkem, zlodějem nebo mágem, takže by hra měla zůstat rozmanitá.
V mnoha věcech ale připomíná povedený Mass Effect 2, což nemusí být dobře. Ano ME2 se opravdu povedl a je jednou z mých oblíbených her, ale i přesto doufám, že Dragon Age 2 zůstane více RPG než akční hrou, i když některé akční prvky rád přivítám. Zatím nevíme, za-li se dočkáme nějaké demoverze, anebo třeba alespoň externího editoru postav, jako u prvního dílu. Chtělo by to, alespoň něco, s čím bychom si hráli před vydáním hry. Tak trochu předpokládám, že tvorba hry bude probíhat podobně jako u Mass Effectu, kde bude nějaký přednastavený Hawke a my si ho jenom upravíme. Pokud si nebudeme importovat uložené pozice z původní hry, budeme mít na výběr několik scénářů událostí i prvního dílu, takže se nemusí bát ani ti, co už své savy nemají.
UPRAVENÉ DIALOGY POSTAV
Velmi důležitou věcí u toho žánru jsou dialogy, ty mohou celou hru vyzdvihnout anebo také zničit. Špatným příkladem je pro mě hra Arcania: Gothic IV, na kterou jsem se hodně těšil. Dialogy v ní, ale moc volnosti neposkytovaly. Člověk nakonec projel všechny možnosti a rozhovor tak nějak odklikal, aniž by na něj měl větší vliv. V Dragon Age 2 budeme mít na výběr z několika rozdílných možností podobně jako u prvního dílu s tím, že nás ikonka upozorní, zdali je naše odpověď vtipná, drzá, neomalená a tak podobně. Jde o jisté zjednodušení, kdy víte, jakým způsobem danou větu vyslovíte.
To by nemuselo být od věci, přeci jenom když něco říkáme, tak si také můžeme vybrat, jakým tónem to řekneme. Různá rozhodnutí by potom neměla být jednoduchá, to by přece byla nuda. Vše, ale bude záležet na tom, do jaké míry se naše rozhodnutí ve hře projeví. Během rozhovorů bychom dokonce měli mít možnost skákat ostatním do řeči, jen doufám, že půjde o něco víc než o akční tlačítko jako je u Mass Effectu 2. Dále bychom měli mít možnost přenechání rozhovoru ostatním členům družiny, což se může vyplatit v závislosti na atributech jednotlivých postav. Jistě si vzpomenete, že v prvním díle náš hrdina se zbytkem družiny jen tak chodil, mlčel, miloval se a bojoval, aniž by při tom vydal hlásku. To by se nyní mělo změnit, protože je Hawke plně nadabován. To je myslím příjemné překvapení a i když mě tichý hrdina zrovna nevadil, takovouto změnu uvítám.
O kvalitě dabingu asi nemá cenu moc pochybovat, a tak si myslím, že se rozhodně máme na co těšit. Otázkou zůstává, jak to bude s romantikou v partě. V prvním díle šlo o zajímavé zpestření děje, bez kterého by to prostě nebylo ono. Přeci jenom čarodějka, jako Morrigan se zas tak často nevidí a kdybychom ty desítky či stovky hodin řezali jenom do zplozenců a zrádců krále, asi by nás to tolik nebavilo. O romantice tedy zatím nemáme informace, ale doufáme, že to bude mít přeci jenom trochu větší hloubku než kupování dárků a několik rozhovorů. Vztahy v partě by se měly také upravit, a tak by nám neměli jednotliví členové družiny utíkat, jenom proto, že se jim nějaké vaše rozhodnutí příčí. No upřímně, dříve to mělo jistou logiku, když jste někoho naštvali, něčím na čem mu opravdu záleží, tak se prostě sebral a odešel. Vše by mělo vypadat tak, že pokud se členovy party nebudou líbit vaše činy a rozhodnutí, stane se vaším rivalem, což může vztahy v družině docela oživit. Vše, ale samozřejmě bude záležet na tom, jak vývojáři z BioWare jednotlivé nápady zpracují, dotáhnou do konce.
AKČNĚJŠÍ BOJOVÉ SCÉNY
Jistě vás, ale bude zajímat i samotný boj, který by nyní měl být celkově akčnější. Někteří se tohoto přístupu bojí, ale pokud bude zachováno to, co by v pořádném RPG mělo být, vznikne hodně dobrá hra. Přeci jenom, kdo říká že RPG nemůže být akční? Ale není se čeho bát, i tak si budeme moci u naší družiny nastavit taktiku jednotlivých postav, tak aby dělali opravdu to, co od nich potřebujeme. Opět by ve verzi pro počítač měla zůstat možnost zastavit hru, mezerníkem a rozdávat jednotlivé rozkazy spolubojovníkům.
Nově by, ale boj měl vypadat mnohem lépe, efektněji a hlavně plynuleji, jednotlivé útoky budou navazovat a do značné míry se upraví i jednotlivé skilly a kouzla. Měli bychom mít nově, k dispozici různé sety kouzel či útoků, což je jistě vítaná novinka. Měli bychom se dočkat i většího množství fatalit a to dokonce i u kouzel. V prvním dílu jsme se sice několika zakončovacích úderů dočkali, ale to, jenom za určitých podmínek, nemluvě o tom, že se časem samozřejmě okoukaly. Nesměli jsme, přitop použít skill a ani kouzlo, což bylo jisté omezení. Členové družiny, nebo spíše jednotlivá povolání, by se navíc měli vzájemně doplňovat, a tak by se měl zvětšit jejich význam.
První díl Dragon Age ukázal, že dobrá hra nemusí mít zrovna tu nejnovější grafiku, k tomu, aby nás pořádně bavila. Druhý díl by se měl graficky posunout trochu dál. Hra ale poběží na upraveném enginu z prvního dílu, a tak nemůžeme čekat zázraky. První díl sice nebyl graficky nejvyspělejší, ale určitě se na něj dalo koukat, zvlášť když jsme potom nasadili HD textury. To samé asi bude platit o DA2. Nový díl sice opravdu vypadá lépe a to hlavně v pohybu, ale obávám se, že na chystaný The Elder Scrolls V: Skyrim po grafické stránce mít nebude. Přeci jenom, když se člověk koukne na grafické skvosty, jako je Gothic IV nebo Crysis vidí jisté rozdíly.
Podobná hra, ale není o grafice, i když je dobrým zvykem že RPGčka něco pěkného ukáží. Dragon Age 2 tak sází na trochu jinačí grafický styl než třeba ostatní RPG, což možná ani není od věci. Měli by zde, ale být patrné rozdíly mezi konzolovou a počítačovou verzí, a tak nějak se předpokládá, že na počítačovou verzi vzniknou i amatérské HD textury. Jen doufám, že Dragon Age 3 už bude v trochu novějším kabátku. Necháme se tedy ještě překvapit, jak bude vypadat finální verze.
ROZSÁHLEJŠÍ DLC
Jako u prvního dílu i tentokrát se můžeme těšit na několik zajímavých DLC. Prvním z nich bude Princ ve vyhnanství, nebo chcete-li „The Exiled Prince“. V DLC bychom se měli setkat se šlechtickým lučištníkem Sebastianem Vaelem, který chce pomstít vyvraždění své rodiny, jak originální, ale nakonec, proč ne. Sebastian se tak stane členem vaší družiny a bude vás část příběhu doprovázet. Já rozhodně nejsem proti, další postava, další příběh. Nový stahovatelný obsah, by měl být obsáhlejší a jít více do hloubky, což je přesně to, co jsme chtěli.
Možná si ještě vzpomínáte na unikátní zbroj z Mass Effectu 2, i u Dragon Age 2 se dočkáme něčeho podobného. Pokud si totiž koupíme hororovou akci Dead Space 2, tak k ní dostanete kartu s kódem pro bonusovou zbroj ve hře Dragon Age 2. Zatím mě osobně BioWare nezklamali, a tak tu je velká naděje na to, aby se vše povedlo tak, jak bylo zamýšleno. Trochu akčních prvků, by nemělo pořádnému RPG chybět, a pokud budou opravdu zachovány RPG prvky, tak jak mají, půjde o jednu ze špičkových her roku 2011. Vše, ale bude záležet na finální verzi, která vyjde už 8. března 2008 na PC, XBOX 360 a PS3. Už teď je jasné, že únor bude velmi dlouhý.
… zde pokračujte v psaní …