Game Industry: Vývoj počítačových her a kapitoly z herního průmyslu
Yeah!
Game Industry: Vývoj počítačových her a kapitoly z herního průmyslu
Těmito slovy se honosí knižní počin, který si zaslouží kus naší pozornosti. Proč to? Jakýkoliv čin, jenž rozvíjí a napomáhá herní scéně, je z mé strany více nežli vítán.Věřím, že z vaší také. Tenhle je navíc k tomu nadmíru povedený, v našich končinách nevídaný a k tomu od českých autorů českým čtenářům určen.
Project G.I.
O projektu jsem se dozvěděl díky webu http://gamedesign.cz/ gamedesignéra Stefana Durmeka (tvořícího v Disney Mobile) . Tento web již nějaký čas navštěvuji, neboť česky o gamedesignu mnoho nenaleznete, - zde jsou však hodnotné informace. Také jsem navštívil seminář gamedesignu, kde pan Durmek koncem dubna v Praze přednášel (slidy z přednášky lze najít na webu). A neposledně je autorem nejdelšího článku knihy - Úvod ke game designu.Ze stránky knihy vedla má cesta do FB skupiny s názvem: Game Industry - rukověť českého vývojáře. Zde jsem byl jedním z prvních členů a pokud skupinu navštívíte, naleznete mé všetečné dotazy typu: kdy že to vyjde =) Kromě faktu, že mě celý tento projekt zaujal, jsem chtěl knihu využít při mé maturitní práci: Tvorba počítačových her a jejich distribuce. Ty nejoptimistější odhady releasu knihy bohužel nevyšli a tak jsem se musel při psaní a obhajobě spolehnout na google a wikipedii ;) Pozitivum vězí v tom, že mohu odhadnout jakou měrou by mi kniha při mé práci pomohla. O tom za chvíli.
Kdo za tím stojí
Kniha jako celek je dílem kolektivu autorů. Hlavní idea ale patří jednomu člověku, a tím je Jan Jirkovský. O tom, jak ho napadlo napsat knihu o hrách a hraní, co ho k tomu vedlo, co předcházelo/následovalo a jaké cíle kniha má, si lze přečíst přímo na webu Game Industry, konkrétně zde, - je tomu věnována I. kapitola knihy, před ní je k vidění Obsah knihy & Kolektiv Autorů a za ní ukázka z II. kapitoly Průřez historií herního průmyslu.
Pokud vás zaujal celý projekt, - další informace o Game Industry:
► Audio rozhovor o knize pro Hrej.cz v jejich podcastu (čas 18:22-28:52; začíná 2.pětinou záznamu)
► Indian #101 kde byl pan Jirkovský hostem (čas 9:07 -proloženo recenzemi - 26:30)
Kniha měla také svůj křest, kde nechyběli ani lidé z branže kalibru Dana Vávry ~> report & foto
Papír plný písmenek
Kniha je formátu B5 (176x250 mm) stran má celkem 144 a z toho cca 134 stran textu. Na konci knihy je pár listů s "reklamou" v uvozovkách proto, že jde víceméně o herní projekty autorů a tak i přes mou nechuť k reklamě,- tuhle jsem uvítal.Obálka knihy je o subjektivním názoru, osobně mě nějak neuchvátila, ale ani se mi nezprotivila, je dost abstraktní na to, abych si pod ní představil herní dynamiku. Otázka je, zda by mě v knihkupectví na první pohled zaujala, aniž bych o ní cokoliv věděl. To teď ale řešit nebudu, neboť svůj výtisk již mám a co nás zajímá mnohem více je obsah & užitná hodnota.144 stran nezní jako ohromující číslo, ale vzhledem k formátu knihy a velikosti fontu je textu & informací velké množství. Co se další typografické úpravy týče, vše je černobílé,- ne že by to něčemu vadilo. Jsou zde rámečky, grafy, tabulky, citace, odrážky, poznámky atd. V textu jsem se tedy neztrácel a celkově se mi pěkně četlo. Kdybych nematuroval přečetl bych ji na posezení =)
Rozsah
Vzhledem k tomu, že jsem ve své maturitní práci zpracovával podobné téma, vím jak neuvěřitelně rozsáhlé odvětví herní vývoj je. Sám ve své práci jsem 2x překročil minimální rozsah stran a stále bylo co přidávat. Ke všemu jsem to musel koncipovat jako text pro člověka, který žádnou PC hru v životě nehrál, - to naštěstí není případ Game Industry, i když člověk hrám nezasvěcený by si měl být schopen z knihy také něco odnést, minimálně to, že tu něco takového jako herní průmysl existuje, což v ČR podle mého spousta lidí netuší.
Problém rozsahu je zřejmá věc, o každém aspektu herního vývoje, každé na hrách podílející se profesi lze napsat několik knih. Také jich existuje celá řada. Česky však pokud vím až na František Fuka - Počítačové hry neexistuje žádná. Až doteď.
Verdict
Game Industry nemá přesně vytyčenou cílovou skupinu, - je pro ty, co se zajímají o hry. Nejvíce se bude líbit těm, kteří chtějí s herní vývojařinou začít. Ale i ostatní si mohou přijít na své. Jednotlivé kapitoly jsou rozmanité a díky referencím víte kam se dále obrátit pro další porci znalostí.I přesto, že jsem zpracoval svou maturitní práci, nalezl jsem v knize mnoho užitečných informací a zdrojů. Rád jsem si přečetl názory známých českých vývojářů a moc mě potěšil např. Přehled distribučních kanálů a nejen to. Game Industry toho nabízí mnoho, jestli i pro Vás, to záleží na vašich zájmech a cílech, není nic lehčího, nežli se kouknout na Obsah a zjistit to.Na Game Industry mě mrzí dvě věci. První je Kronika 2030, což byla soutěž, kde jste měli napsat krátkou sci-fi povídku. Mrzí mě to z toho důvodu, že jsem se chtěl zúčastnit, ale nestihl jsem to. Avšak výherní povídka se mi líbí.O druhé jsem se již zmínil, kdyby byla bývala kniha vyšla o něco dřív, ušetřila by mi spousty práce s m. prací ;)A kdybych byl hnidopich, zmínil bych těch pár překlepů, ale protože nejsem tak to neudělám.Sakra..Nic, s čím by jsme se nesetkali u téměř každé knihy._______________________________________________
Závěrem mi nezbývá, nežli pogratulovat všem, co se na Game Industry podíleli, - skvělá práce!Doufám v to, že kniha nebude pro autory ztrátová v jakémkoliv slova smyslu a dočkáme se pokračování projektu.Vám čtenářům, v případě že se o hry zajímáte hlouběji nežli jako pouhý konzument, doporučuji koupi Game Industry, - neprohloupíte a podpoříte také českou herní scénu.
Kam pro výtisk?
Game Industry lze zakoupit v pobočkách knihkupectví NeoLuxor; Kanzelsberger a Planeta knih, stejně tak v jejich e-shopech + nejen tam. ~> Odkaz & Síť kamenných prodejen Kanzelsberger.
Cena je přívětivých 188 Kč vč. DPH, někde i méně.Osobně jsem svůj výtisk zakoupil v Děčíně, neboť v Ústí n. L. jsem ho nesehnal. Míst kde knihu zakoupit je však dostatek, chce se to kouknout v horším případě objednat.PDF verze zatím není, možná později, až se výtisky prodají, - pirátství je problém..To je pro tentokrát z mé strany vše. Nyní je to na Vás =)
Těm kdo si Game Industry zakoupí přeji, aby se jim kniha líbila tak, jako se líbí mně. To jest, - moc.
S pozdravem, FuFu
P.S. Herní průmysl v České republice je název studie, která by vás mohla zajímat.
Verdikt
Kniha od českých vývojářů pro českou herní scénu, co víc si přát? Ano, více takových!