Yeah!
Game Industry: Vývoj počítačových her a kapitoly z herního průmyslu
Těmito slovy se honosí knižní počin, který si zaslouží kus naší pozornosti.
Proč to?
Jakýkoliv čin, jenž rozvíjí a napomáhá herní scéně, je z mé strany více nežli vítán.
Věřím, že z vaší také.
Tenhle je navíc k tomu nadmíru povedený, v našich končinách nevídaný a k tomu od českých autorů českým čtenářům určen.
Project G.I.
O projektu jsem se dozvěděl díky webu http://gamedesign.cz/ gamedesignéra Stefana Durmeka (tvořícího v Disney Mobile) . Tento web již nějaký čas navštěvuji, neboť česky o gamedesignu mnoho nenaleznete, – zde jsou však hodnotné informace. Také jsem navštívil seminář gamedesignu, kde pan Durmek koncem dubna v Praze přednášel (slidy z přednášky lze najít na webu). A neposledně je autorem nejdelšího článku knihy – Úvod ke game designu.
Ze stránky knihy vedla má cesta do FB skupiny s názvem: Game Industry – rukověť českého vývojáře.
Zde jsem byl jedním z prvních členů a pokud skupinu navštívíte, naleznete mé všetečné dotazy typu: kdy že to vyjde =) Kromě faktu, že mě celý tento projekt zaujal, jsem chtěl knihu využít při mé maturitní práci:
Tvorba počítačových her a jejich distribuce.
Ty nejoptimistější odhady releasu knihy bohužel nevyšli a tak jsem se musel při psaní a obhajobě spolehnout na google a wikipedii 😉 Pozitivum vězí v tom, že mohu odhadnout jakou měrou by mi kniha při mé práci pomohla. O tom za chvíli.
Kdo za tím stojí
Kniha jako celek je dílem kolektivu autorů. Hlavní idea ale patří jednomu člověku, a tím je Jan Jirkovský.
O tom, jak ho napadlo napsat knihu o hrách a hraní, co ho k tomu vedlo, co předcházelo/následovalo a jaké cíle kniha má, si lze přečíst přímo na webu Game Industry, konkrétně zde, – je tomu věnována I. kapitola knihy, před ní je k vidění Obsah knihy & Kolektiv Autorů a za ní ukázka z II. kapitoly Průřez historií herního průmyslu.
Pokud vás zaujal celý projekt, – další informace o Game Industry:
► Audio rozhovor o knize pro Hrej.cz v jejich podcastu (čas 18:22-28:52; začíná 2.pětinou záznamu)
► Indian #101 kde byl pan Jirkovský hostem (čas 9:07 -proloženo recenzemi – 26:30)
Kniha měla také svůj křest, kde nechyběli ani lidé z branže kalibru Dana Vávry ~> report & foto
Papír plný písmenek
Kniha je formátu B5 (176×250 mm) stran má celkem 144 a z toho cca 134 stran textu. Na konci knihy je pár listů s „reklamou“ v uvozovkách proto, že jde víceméně o herní projekty autorů a tak i přes mou nechuť k reklamě,- tuhle jsem uvítal.
Obálka knihy je o subjektivním názoru, osobně mě nějak neuchvátila, ale ani se mi nezprotivila, je dost abstraktní na to, abych si pod ní představil herní dynamiku. Otázka je, zda by mě v knihkupectví na první pohled zaujala, aniž bych o ní cokoliv věděl.
To teď ale řešit nebudu, neboť svůj výtisk již mám a co nás zajímá mnohem více je obsah & užitná hodnota.
144 stran nezní jako ohromující číslo, ale vzhledem k formátu knihy a velikosti fontu je textu & informací velké množství. Co se další typografické úpravy týče, vše je černobílé,- ne že by to něčemu vadilo.
Jsou zde rámečky, grafy, tabulky, citace, odrážky, poznámky atd. V textu jsem se tedy neztrácel a celkově se mi pěkně četlo. Kdybych nematuroval přečetl bych ji na posezení =)
Rozsah
Vzhledem k tomu, že jsem ve své maturitní práci zpracovával podobné téma, vím jak neuvěřitelně rozsáhlé odvětví herní vývoj je. Sám ve své práci jsem 2x překročil minimální rozsah stran a stále bylo co přidávat. Ke všemu jsem to musel koncipovat jako text pro člověka, který žádnou PC hru v životě nehrál, – to naštěstí není případ Game Industry, i když člověk hrám nezasvěcený by si měl být schopen z knihy také něco odnést, minimálně to, že tu něco takového jako herní průmysl existuje, což v ČR podle mého spousta lidí netuší.
Problém rozsahu je zřejmá věc, o každém aspektu herního vývoje, každé na hrách podílející se profesi lze napsat několik knih. Také jich existuje celá řada.
Česky však pokud vím až na František Fuka – Počítačové hry neexistuje žádná.
Až doteď.
Verdict
Game Industry nemá přesně vytyčenou cílovou skupinu, – je pro ty, co se zajímají o hry.
Nejvíce se bude líbit těm, kteří chtějí s herní vývojařinou začít. Ale i ostatní si mohou přijít na své. Jednotlivé kapitoly jsou rozmanité a díky referencím víte kam se dále obrátit pro další porci znalostí.
I přesto, že jsem zpracoval svou maturitní práci, nalezl jsem v knize mnoho užitečných informací a zdrojů. Rád jsem si přečetl názory známých českých vývojářů a moc mě potěšil např. Přehled distribučních kanálů a nejen to. Game Industry toho nabízí mnoho, jestli i pro Vás, to záleží na vašich zájmech a cílech, není nic lehčího, nežli se kouknout na Obsah a zjistit to.
Na Game Industry mě mrzí dvě věci.
První je Kronika 2030, což byla soutěž, kde jste měli napsat krátkou sci-fi povídku.
Mrzí mě to z toho důvodu, že jsem se chtěl zúčastnit, ale nestihl jsem to. Avšak výherní povídka se mi líbí.
O druhé jsem se již zmínil, kdyby byla bývala kniha vyšla o něco dřív, ušetřila by mi spousty práce s m. prací 😉
A kdybych byl hnidopich, zmínil bych těch pár překlepů, ale protože nejsem tak to neudělám.
Sakra..
Nic, s čím by jsme se nesetkali u téměř každé knihy.
_______________________________________________
Závěrem mi nezbývá, nežli pogratulovat všem, co se na Game Industry podíleli, – skvělá práce!
Doufám v to, že kniha nebude pro autory ztrátová v jakémkoliv slova smyslu a dočkáme se pokračování projektu.
Vám čtenářům, v případě že se o hry zajímáte hlouběji nežli jako pouhý konzument, doporučuji koupi Game Industry, – neprohloupíte a podpoříte také českou herní scénu.
Kam pro výtisk?
Game Industry lze zakoupit v pobočkách knihkupectví NeoLuxor; Kanzelsberger a Planeta knih, stejně tak v jejich e-shopech + nejen tam.
~> Odkaz & Síť kamenných prodejen Kanzelsberger.
Cena je přívětivých 188 Kč vč. DPH, někde i méně.
Osobně jsem svůj výtisk zakoupil v Děčíně, neboť v Ústí n. L. jsem ho nesehnal. Míst kde knihu zakoupit je však dostatek, chce se to kouknout v horším případě objednat.
PDF verze zatím není, možná později, až se výtisky prodají, – pirátství je problém..
To je pro tentokrát z mé strany vše. Nyní je to na Vás =)
Těm kdo si Game Industry zakoupí přeji, aby se jim kniha líbila tak, jako se líbí mně. To jest, – moc.
S pozdravem,
FuFu
P.S. Herní průmysl v České republice je název studie, která by vás mohla zajímat.
Recenze
Game Industry - Knižně o hrách?
Kniha od českých vývojářů pro českou herní scénu, co víc si přát? Ano, více takových!
Líbí se nám
- Game Industry
- Zaměření na českou scénu
- Aktuálnost
- Reference
- Rozhovory
- Je to kniha
Vadí nám
- Že tu podobné knihy už dávno nejsou