Jelikož je na netu recenzí na indie hry jako šafránu v zimě a na ledu. Tak jsem se to rozhodl trošku napravit. Dneska se podíváme na RUSH, Toki Tori a Beat Hazard.
RUSH
RUSH je hra s jednoduchými herními principy. Prakticky celou hru jde jen o to dostat kostičky z bodu A do bodu B. Hra proto může ze začátku vypadat, jako by neměla skoro co nabídnout. Opak je ale pravdou. Jde o perfektně technicky zpracovanou logickou hru. Vždy na začátku úrovně dostanete několik směrových šipek, portů nebo třeba rozdělovačů. Ty musíte rozestavit tak, aby se kostičky bez narážení dokutálely do cíle.
Vtip je v tom, že většinou máte více barevných druhů kostiček a všechny musíte dostat do cíle totožné barvy. Hra disponuje i povedenou nápovědou, která má dvě úrovně. První vám ukáže, jaké prvky máte na špatném místě, a druhá i to, kde by jaký prvek měl být. Ve hře na vás čeká přes sedmdesát různorodých úrovní, jejichž pokoření nějaký čas také zabere.
Hře snad není co vytknout, krom několika opravdu neúměrně složitých úrovní. Pokud vás tedy baví indie hry a nevadí vám zapnout mozek, koupí této hry neprohloupíte. Navíc si můžete nejdříve zkusit demo.
+ Jednoduchý a svižný koncept
+ Pěkná grafika
+ Mnoho úrovní
– Místy větší obtížnost
Toki Tori
Další hrou je logická plošinovka Toki Tori s neohroženým kuřetem v hlavní roli. I v této hře je uvažování mnohem důležitější než rychlé prsty, i když to tak na první pohled nemusí vypadat. Vždy se dostanete do určitého 2D levelu, kde máte prostý úkol a to sesbírat všechna vajíčka. Problém je ale v tom, že naše kuře neumí skákat a nepřátelská zvířata taky silou nepřemůže. Proto máte na každý level určitý počet speciálních vychytávek. Dostanete třeba instantní mosty, které vám dovolí přejít na vzdálenější plošinky, teleport nebo zbraně na zneškodňování nepřátel.
Všechny tyto věci musíte využít co možná nejefektivněji, jinak level prostě nesplníte. Jelikož nemá jít o hardcore záležitost, tvůrci hráčům dali k dispozici funkci, která kdykoli vrátí o libovolnou dobu čas (podobně jako v Braid) a vy si tak můžete rozmyslet použití teleportu a podobně. Pokud byste ovšem v jednom levelu měli opravdu těžký zákys, je pro vás připravena takzvaná divoká karta, přes kterou můžete postoupit dál. Ta se dá ovšem použít jen jednou. Abyste ji získali zpět, musíte dokončit level, kde jste ji použili.
Herní svět se skládá ze čtyř odlišných lokací. Dostanete se tedy třeba do strašidelného hradu a dokonce i pod vodu. K dispozici je rovněž demo a v plné verzi editor pro vlastní levely. Navíc pokud svůj výtvor pošlete vývojářům a zalíbí se jim, tak ho přidají do hry v updatu. Pokud vlastníte iPhone, můžete tuto hru koupit i na Appstore.
+ Technické zpracování
+ Soundtrack
+ Kuře
+ Přívětivý editor
– Pro někoho až moc pomalé tempo hry
Beat Hazard
Beat Hazard je další hrou, zakládající si na využití vaší oblíbené hudby. Zatímco v Audiosurfu vám hra podle písničky mění obtížnost tratě, zde podle hudby získávají vaše zbraně na účinnosti. Pokud je třeba v písničce pauza a ticho, také vaše zbraně sotva střílí a musíte před nepřáteli jednoduše prchat. Ve hře je také několik herních módů. Od klasického, kde si vyberete písničku a po dobu jejího trvání likvidujete nepřátele, přes kooperaci pro dva hráče na jednom PC až po survival mod, ve kterém můžete hrát třeba hodinu – pokud ovšem přežijete.
Ve hře se hraje na body získané jak jinak než za ničení nepřátel. Vtip je ale v tom, že ve hře existuje násobič skóre. Ten můžete navýšit jednak sbíráním +1 násobků z padlých nepřátel, nebo chvilkovým nestřílením, při němž se násobič zvedne mnohem více a s ním i vaše výsledné skóre. To pak díky integrovaným žebříčkům můžete porovnávat s celým světem. Také se mi líbilo RSS zpravodajství, objevující se sem tam jako plovoucí text v dolní části obrazovky, kde se dozvíte třeba nejlepší výsledky vašich přátel, postup v achievementech a podobně. Grafické zpracování neurazí, ale ani nenadchne. Textur nepřátel je poměrně málo a dva druhy bossů taky situaci nezachrání. Naopak grafické efekty vašich střel jsou hodně povedené. Také jde o jednu z mála her, kde varování před epilepsií není jen tak pro srandu a osobně jsem měl po delším hraní dost.
+ Gameplay založená na vaší hudbě
+ Pěkné efekty střelby
+ Online žebříčky
– Na oči až moc náročné
– Nepřátelské rakety lehce přehlédnete
PS: Hodnocení v procentech nedávám, protože indie hry se těžce srovnávají s těma AAA a tak by % hodnocení enbylo korektní. Díky za pochopení.