O čem bude řeč?
Nedávno jsem měl s jedním člověkem zajímavou hádku. Tvrdil jsem, že Fallout je zkrátka legenda RPG žánru, zatímco on tvrdil, že pro pravé RPGčkaře jako je on to RPG není a to proto, že když je hra v budoucnosti a jsou tam pušky, tak to prostě nemůže být RPG. Někdy dříve mi prozměnu někdo tvrdil, že Diablo je zakladatel RPG žánru a že to musím respektovat, ať mám nebo nemám hru rád jako takovou…
A tak mě napadlo… Co pro nás vůbec znamená RPG? Co je pro nás hlavní?
Ty tři písmena…
Každý asi ví, že RPG znamená Role Playing Game, což se do češtiny většinou volně překládá jako hra na hrdiny. To nám toho ale moc neřekne. Definice na Wikipedii tvrdí přibližně to, že u RPG by se měl člověk sžít s postavou, za kterou hraje, tudíž mít v herním světě nějakou roli. Jak ale rozeznáme dobré RPG od špatného?
Dobré RPG by podle mého názoru mělo mít dobrý rozvoj postav, úkoly, nějaké to levelování, equip a podobně. Pro většinu lidí včetně mě je u RPG navíc hodně důležitý přiběh a volnost… RPG, které nebude mít pořádný přiběh, mě asi dlouho bavit nebude, protože nebudu chápat proč dělám tohle a tamto a nebude nic, co by mě hnalo dopředu. Hry, kde je menší volnost zábavné být mohou. Důkazem je například série Final Fantasy, kde volnost není až tak to hlavní. Nadruhou stranu Final Fantasy je JRPG, což je trochu jiný žánr. Každopádně dobré RPG by podle mě mělo mít především dobrý příběh, který dokáže hráče vtahnout a nepustí.
Ne všechny RPG jsou stejné
Je třeba si uvědomit, že i RPG se dají ještě dál dělit na takové menší podkategorie, přičemž ne každého baví každý druh RPG…
Vezmeme to postupně. Wikipedia nám říká, že první RPG byl textový Dungeon… Ano i ne. Ano, Dungeon v podstatě měl nějaké ty RPG prvky, ale dnešním RPG se podobal jen velmi málo. Jako první takové ty klasické RPG bych asi označil hry založené na D&D, neboli Baldurs Gate, Icewind Dale a Planescape Torment. Tyto hry umožňovali hráči vytvořit si skupinu hrdinů podle jeho uvážení a projít si propracovaný příběh, kdy spousta věcí šla ovlivnit rozhodnutím hráče. Mám pár kamarádů, kteří nedají na tyto hry dopustit a hrají je i dnes, protože je na RPG zajímají jiné věci než grafika.
Samožrejmě i RPG potřebovalo nějakou evoluci a tak vznikl jakýsi poddruh RPG, který se dnes označuje jako Action RPG a jehož zakladatelem je právě ono legendární Diablo.
Další druh RPG bych pojmenoval tak nějak jako BIOWARE STYL… Tyhle RPG si zakládají na komplexnosti světa, propracovaným dialozích, postavách, příběhu a většinou velké volnosti, kdy si můžete vybrat jakou cestou se vydáte – zda budete pomáhat každému, koho potkáte, nebo budete brázdit světem, vraždit a loupit… Sem bych zařadil předevšim hry od BIOWARE, neboli Dragon Age a Mass Effect a také hry od Black Isle, ale myslím, že by sem patřily i další hry…
Trochu jsme s kamarády měli problém, kam zařadit TESko, neboli sérii The Elder Scrolls. Ta hra má svůj styl, kdy příběh není až tak důležitý, hra si více zakládá na bojování, skillech, povoláních a podobně. S trochou nadsázky můžeme říci, že se jedná o Diablo s více RPG prvky.
Například ten na začátku zmiňovaný Fallout má od každého něco. Má propracované dialogy a postavy jako takové ty BIOWARE STYL hry, ale zakládá si i na systému boje, což se podobá TESku.
Co je doopravdy důležité?
Tím, co jsem teď napsal, jsem to celé spíše celé zkomplikoval, než zjednodužšil. Některé hry jsem zařadil, některé zařadit ani schopný nejsem a navíc je tu tolik RPG které jsem nehrál a přesto mohou mít svůj vlastní zábavný styl, který bude založen na něčem úplně jiném.
I tak si ale musíme ujasnit, co po hře chceme a podle toho pak RPG vybírat. Pokud už chcete hrát RPG, není ideální chtít po něm bitvy, protože ačkoli v RPG bývají, není to podstata žánru, takže pokud chcete jen velké bitvy, radši si zahrajete FPS nebo nějaké Hack & Slash hry tipu Devil May Cry. Já po RPG požaduji hlavně dobrý příběh. Když bude trochu menší volnost, čert to vem… Jsem schopen obětovat i nějaké ty RPG prvky za cenu, že hra bude mít kvalitní příběh, který mě vtáhne do herního světa a budu se těšit na každé zapnutí hry. Grafika pro mě až tak důležitá není, nevadí mi zahrát si Baldur’s Gate 2 nebo Gothic 1. Hlavně, že mají dobrý ten stále omílaný příběh.
A co vy? Je pro vás u RPG důležitá grafika? Máte radši volnost a ovlivnění děje nebo vám ke štěstí stačí kvalitní příběh? A které RPG prvky považujete za důležité a které by jste naopak změnily? Můžete napsat vaše názory do komentářů, budu se na ně těšit…