„Vítejte ve společnosti Artemis Global security pracující na základě Reykjavické dohody o soukromých vojenských silách podepsané v roce 2012. Vystupujeme jako mezinárodní entita s oprávněním vojensky zasahovat na všech místech planety“
Palte dle libosti!
Ve hře Tom Clancy’s H.A.W.X. se vžijete do postavy Davida Crenshawa, velitele tříčlenné letky amerického letectva s označením H.A.W.X. (High Altitude Warfare eXperimental Squadron). Vaše „pravé křídlo“ je Casper a (slovy Caspera)“Ta ošklivá držka, co letí po mé levici, to je Talon.“
V roce 2014 vaši letku rozpustí a vy i se svými dvěma spolubojovníky přijmete nabídku od již zmiňované Artemis Global security, kde dál pokračujete ve své kariéře bojového pilota a pomáháte v různých protipovstaleckých a protiteroristických operacích. Ovšem při bojích v Brazílii dojde k nečekanému zvratu a…
To je standardní procedura, Talone. Říká se tomu „Operace: Co nevíš, to nevykecáš“.
Moc víc vám toho k příběhu neřeknu, snad jen to, že H.A.W.X. je jednou z mála her odehrávajících se v blízké budoucnosti, kde Rusové (konečně taky jednou) nejsou ti zlý. Během misí se podíváte na mnohá místa planety, kupříkladu (abych navodil slinu): Tokyo, Afrika, Rio de Janeiro, Karibik a dalších hafec lokací.
Bílý dům jsi přece viděl sám.
Přesto, že se jedná o dva roky starou hru, je na tom graficky (na dnešní poměry) dobře. Prostředí misí je ztvárněno pomocí snímků ze satelitu GeoEye a tak je každá lokalita autentická s realitou. Tedy alespoň většinou, samozřejmě se najdou místa, kde je daný objekt (strom, budova) pouze 2D obrázek a není vymodelován, ale to bylo u všech leteckých simulátorů/arkád, které jsem hrál. Letadla jsou samozřejmě tou nejhezčí částí hry a tak je na ně radost pohledět… škoda jen, že se to samé nedá říci i o nepřátelských jednotkách, kterým se tolik péče nedostalo, i když zase je pravda, že by to byla tak trochu zbytečná práce, protože ve většině případů z daného objektu stejně vidíte jenom ohnivou kouli, která z něj zbyla po zásahu jedné z vašich raket. Ono ani ty rakety nejsou zrovna grafický skvost, ale kdo by sledoval nějakou raketu, když má okolo sebe další tucet cílů, které se nemohou dočkat, až je proměníte v popel.
Hlaste se na letové palubě!
V H.A.W.X.u máte tři režimy letu. Ten první je klasický se zapnutou asistencí kdy letadlo ovládáte buď z pohledu za letadlem, z kokpitu nebo ze špičky letadla. V tomto režimu sice můžete přesně střílet kanónem, ale zaboha se vám nepovede dostat letadlo do pádu, ani se s ním nějak extra rychle otočit.
Druhý režim je zvaný ERS (Enhanced Reality System). Tento režim slouží převážně k: úniku před nepřátelskou raketou, dostání se nepříteli za záda anebo průletu nepřátelským územím. Po zapnutí tohoto systému vám navigační počítač vygeneruje nejlepší trasu potřebnou k dosažení vašeho cíle. Trasa se skládá z trojúhelníkových bran různé barvy: červené, žluté a modré. Červené brány slouží k úniku před nepřátelskou raketou. Žluté slouží k útoku na pozemní cíle a modré brány použijete, když se chcete dostat za záda tomu parchantovi, co po vás furt pálí. (ale vědět k čemu která barva je, je celkem k ničemu) Možná si říkáte, že tento systém je celkem k ničemu, protože se do správné pozice k útoku umíte dostat sami, tak budiž. Ale až poletíte skrz území hustě pokryté nepřátelskými AA rychlostí dva machy v F-117, 50 metrů nad zemí, počítač zběsile hlásí jednu příchozí raketu za druhou a vaše příští navigační brána je z poloviny zabořená v budově, tak si teprve uvědomíte, že ERS opravdu „má koule“.
Jestli to zvládne takové kopyto, jako jste vy, Crenshawe, pak by ostatní piloti neměli mít žádný problém.
Posledním a tím nejdůležitějším režimem, kterým se Tom Clancy’s H.A.W.X. liší od ostatních leteckých her, je režim vypnuté asistence. V tomto režimu si můžete s letadlem dělat prakticky, co chcete a vše sledujete ze zadobočního (popřípadě předobočního) pohledu. Tento režim je ideální když nehodláte strávit dlouhé minuty v kruzích snahou dostat se nepříteli za záda a ERS je pod vaši úroveň. Jednoduchým stiskem „Ctrl“ zapnete režim bez asistence, „šlápnete na brzdu“ téměř na místě otočíte letadlo do správného směru, zaměříte, pálíte a to vše během pár sekund. Jedinou nevýhodou je to, že nějaká přesná střelba kanónem tady není možná, právě kvůli zmiňovanému bočnímu pohledu. Tento režim je prostě jedinečný a vzhledem k tomu, že se v něm každé letadlo chová krapet jinak, tak si s ním budete hrát ještě hodně dlouho po dohrání příběhu.
Je na čase zjistit, kdo je tady opravdové eso!
Už jsem sestřeloval cvičné terče, které se bránily více než tenhle chlap.
Ve hře zničíte stovky ne-li tisíce nepřátel, a přesto, že létají pokaždé v jiném stroji, chovají se (skoro) pokaždé jako cvičné cíle a není žádný problém je hned na první pokus poslat do věčných lovišť. Ovšem síla nepřátel (alespoň v téhle hře) není v jejich, abych tak řekl, inteligenci ale v počtu. Protože, když máte ochránit Air F…ehm jeden všem velice dobře známý objekt a nalítává vám na něj 10 těchto „cvičných terčů“, každý z jiného směru, tak vám dokážou slušně zatopit. Na náladě vám v tu chvíli moc nepřidá ani ten fakt, že vaši dva spolubojovníci během mžiku zrychlí a jsou u označeného cíle téměř okamžitě, zatím co vy, přestože máte stejný stroj, se pomalu přibližujete k hranici jednoho machu. No jo no to by nebyl zase takový problém, ale nejhorší na tom je to, že oni než zničí svůj cíl, tak vy k nim stihnete doletět a zlikvidovat alespoň tři další enemáky. To jste na to sami a oni jsou dva!
Co to je vůbec za volací znak „Pacal“? Zní to jako nějaká zubní pasta.
Občas, když už jste opravdovou osinou v zadku, proti vám nepřítel pošle svá esa. Tyto letky se opravdu chovají více takticky než ostatní, ale pokud to se svým letounem alespoň trochu umíte, moc problémů nenadělají. Většinou jsou na souboji s esy nejlepší hlášky Caspera a Talona.
Casper: Kdyby ti chlapi uměli létat stejně dobře jako mluvit, byli bychom v háji.
Talon: To mi povídej. I moje babička umí pilotovat lépe než tihle. Hej! Někdo mě zaměřil!
Mise splněna!
V H.A.W.X.u se mise dělí na tři základní typy. A to: podpořte někoho, zničte něco a poslední, zachraňte někoho. Že to musí být nejnudnější hra pod Sluncem? Tak to ani náhodou.! Mise jsou sice založené na stejném principu, ale příběh vás vrhne na taková místa, že nějaký stereotyp nehrozí ani po pátém dohrání. Navíc jsou mise okořeněné špatným počasím, různými časovými limity, prostorovými omezeními typu: nesmíš letět víš než… jinak… , musíš se vyhnout… aj. dále jsou časté nečekané zvraty, které hodně ztěžují vaši už tak těžkou situaci. Prostě každá mise je tak nabytá atmosférou příběhu, komentáři vašich parťáků a všelijakých možných vychytávek , že pokaždé když hru spustíte znovu, objevíte něco nového.
Co to sakra bylo?!
Hře se samozřejmě nevyhnuli ani chyby a tak jak už jsem psal: Vaši spolubojovníci zrychlují a celkově manévrují lépe, než můžete vy. Podzvukové letouny bez jakýchkoli problémů překračují rychlost zvuku (někdy dokonce dvojnásobně). V jakémkoli letadle, kromě letounu AWACS, ten dotyčný, co k vám mluví, sedí, tak vám se zobrazuje (v pravém horním rohu), že sedí v A-10A Thunderbolt II. Letoun AWACS vám nařídí, abyste na pozemní cíle používali bomby, a rakety si schovali na letadla… Talon a Casper pořád používají rakety na pozemní cíle.
Ale to jsou pořád malé chyby v jinak skvělé hře.
Recenze
Tom Clancy's H.A.W.X.: Dva roky zpět do budoucnosti
Hra Tom Clancy's H.A.W.X. je letecká arkáda nabušená až k prasknutí, i přes pár malých chybiček je to to nejlepší, co vám trh pro PC platformu nabídne. Za mě má 9/10
Líbí se nám
- originální příběh
- Rusové nejsou ti zlý
- zpracování letadel
- režim bez asistence a ERS
- různorodost misí
Vadí nám
- inteligence spolubojovníků
- malé chybičky