Určitě to všichni znáte. Koupíte si hru a jste celí nadšení z toho, jak skvělá hra to je a jak jste dobře investovali svoje peníze. Jenže po nějaké době se začnou objevovat DLCčka, jejich počet stále narůstá a vy nakonec zaplatíte minimálně dvakrát tolik, než za původní hru.
Evolution
Dříve vyšla plnohodnotná hra za nějakých +/-1000kč, strávili jsme u ní hodiny až dny nekončící zábavy a spát jsme chodili se slovy: „ještě jednu hru/misi a vypnu to“ a pořád dokola, až těch her/misí bylo deset a hodiny odbíjeli dvě ráno. Když potom chtěl autor vydat něco čím by hru ještě obohatil, vydal datadisk, za nějaké to pětikilčo. Datadisk samotný byl opět perfektně propracovaný, protože lisování CD a jejich následné vkládání do krabiček nebude zrovna za hubičku, a tak by se jim jednoduše nevyplatilo podstoupit celou tuhle akci s nějakou fraškou. Za pár stovek jsme si tedy koupili tunu možností a další hodiny zábavy při plnění misí.
V této době byla funkční i digitální distribuce ale byla spíše využívána k šíření hráčských módu a bezplatných dodatků ke hrám. Potom přišel námi všemi oblíbený Microsoft a řekl, že za DLC chce dostat zaplaceno a to ještě jeho vlastní měnou (Microsoft Points). A od tohohle momentu to všechno šlo do kopru.
We need more money f*ckers!
Z DLC se stal zlatý důl. Čím dál tím víc her se „pyšnilo“ stažitelným obsahem a u některých nezůstalo ani u jednoho balíčku. Říkáte si:“ Tak v čem je sakra problém? No tak prostě DLC nahradilo datadisky.“ Ano i ne. DLC si většinou ponechali cenu datadisků, tj. 400-500kč, ale za tuhle cenu dostanete tak 100x míň věcí. Asi nejvíce jsou tím známy poslední dva díly série Call of Duty (pro MW3 Activision plánuje až 20 DLC), kde u MW2 vyšli dva map packy, po pěti mapách a 14€ každý. A rok poté tu byl Black Ops se svými čtyřmi map packy opět po 5ti mapách a 14ti€. K úplné dokonalosti byl dotažen čtvrtý, tj. poslední pack, ve kterém byli čtyři „recyklované“ mapy z WaW a jen jedna nová. No jestli tohle není zlatokopectví tak co teda?
Ovšem série CoD je pouze slabým odvarem vlakového simulátoru Railworks. Tuto hru jsem sice nehrál, ale co jsem tak pokukoval na steamu, tak k ní vyšlo 47 DLC v hodnotě neuvěřitelných 517€, tj.12 858Kč!!! Jenom pro úplnost dodám, že třetí díl stojí na steamu 34,99€, tj. 870Kč (podle cen na Steamu a kurzu eura na Seznam.cz v den psaní článku). Jak jsem už psal, tak jsem Railworks nehrál, takže by mě docela zajímalo, co v té hře vůbec bylo? Protože podle toho počtu DLC to vypadá, že tam bylo tak pět lokomotiv a vagónů. (když tak někdo napište do komentářů nebo do zprávy, kolik toho v samotné hře bez DLC vůbec bylo)
Revolution
Uřízneme kousek tady a kousek tam, pak to smícháme do hromady a podáváme nekřesťansky předražené. Tak asi takhle zní recept některých autorů na DLC. Část z nich totiž zvolila úplně opačný směr, než kterým se hry dosud ubíraly a místo toho aby vydali 100% hru, tak jí radši ořežou, v některých případech opravdu brutálně, a ony uříznuté kusy trošičku poupraví a vydají jako DLC. Jiní vám zase pro změnu prodají hru, ve které jsou některé části uzamknuty a pak vám následně prodají kód, který je odemkne. Takže v podstatě zaplatíte za jednu věc dvakrát.
Asi nenajdu lepší příklad, než Mafii 2, kde byla hra jak ořezána, tak z části i uzamčena. Menší DLC typu Made man, Vegas, Greaser , byly přímo na DVD s hrou a za nějaký ten peníz vám byl poslán kód, kterým jste si je odemkli. Dále tu pak byly tři balíčky složené z uřezaných věcí, kterým se moc péče nedostalo a tak vypadali jako půl roku před doděláním. Tvůrci zašli s ořezáváním hry dokonce tak daleko, že uřízli komplet celou misi, která byla v hlavní příběhové linii, a mohli jsme ji vidět v traileru, dali ji do DLC Joe’s Adventures a to ještě nehorázně očesanou. Stejně tak se po vydání demoverze všichni nemohli dočkat na to, až v plné verzi hry uvidí, jak si Vito poradí s policejní blokádou na mostě. Jenže tato scéna ve hře opět nebyla a „přesunula se“ do DLC Jimmy’s Vendetta. Jak skvělá hra to mohla být.
Always the damn money
Smyslem DLC vždycky bylo je a (bohužel) bude vytáhnout z lidí co nejvíce peněz. Nejhorší na tom je, že to opravdu funguje. Ještě jednou se vrátím k sérii Call of Duty, nebo spíše k poslednímu dílu této série (Black Ops). Tohoto dílu se prodalo celkově něco kolem 20 000 000 kusů, už toho číslo je neuvěřitelné a s každým dílem série roste. Ale co mi přijde ještě více nepochopitelné, je to, že hráči si k těmto kopiím koupili dohromady něco kolem 18 000 000 DLC (15$/kus), tj. 270 000 000$, takže nějakých neuvěřitelných +/- 4 997 700 000Kč!!!! No já nevím jak vy, ale čím víc se v tom hrabu, tak na mě padají větší a větší čísla, že se skoro bojím, kam až to povede. Na DLC nadává hodně lidí ale dokavaď je bude taková obrovská masa lidí kupovat, tak s tím pár „brečících“ lidí nic nenadělá. Protože proč by někdo měl něco měnit, když mu to hází takový obrovský pálky že? Aby mě ta čísla nezabila, až na mě budou padat, tak radši zabrouzdám do vod bezplatných DLC.
Halowed are the Valve
Jak už tomu tak bývá tak i (díkybohu) v tomto případě výjimka potvrzuje pravidlo. A tak na scénu nastupuje Valve. Tato všemi známá společnost se sídlem v Seatlu (přesněji v Bellevue) totiž provozuje Steam, jehož roční zisky se nebudu pokoušet ani hledat, protože by se to vyšplhalo do biliónů a to už by mě vážně kleplo. No a právě díky těmto enormním ziskům, které Valve má ze Steamu si může dovolit dávat všechna DLC ke svým hrám zcela zdarma. A nejsou to jenom nějaké nicotné packy jako pár aut nebo zbraní v podání EA, ale opravdu plnohodnotná DLC, za které by leckdo i zaplatil.
To je podle mého názoru ten správný přístup ke stažitelnému obsahu. DLC by mělo hráče odměňovat a ne jim vysávat peněženky za pár p*čovin, které měli rovnou být ve hře. Anebo když už vydávat placená DLCčka, tak ale ať za něco alespoň stojí, protože vydávat packy, ve kterých je jedno auto/skin/zbraň/mapa, a prodávat je za několik euro, je tak nehorázná sviňárna, že by občas autoři zasloužili omlátit jim ty DLC i s celou hrou o hlavu. Takže pokud placená DLC tak ať mají alespoň úroveň datadisku.
A co si o tom myslíte vy?