Nejeden hráč v dnešní době očekává fps s názvem Modern Warfare 3. Serie Call of Duty je tady s námi od roku 2003 a ve své době způsobila revoluci na poli válečných fps. Dá se říci, že mnoho lidí změnila a mění dodnes. Pojďmě se spolu podívat, jak šel čas.
První díl CoD byl zasazen do druhé světové války. Přiznám se, že to pro mě byla absolutní pecka, kvůli které se ze mě stal okamžitě fanda této serie. Neuvěřitelná hratelnost a prostředí 2. sv. v. kterou mám jako historické období docela rád, zde ožívala. Singleplayer byl povedený a hlavně dlouhý. Hlavně se člověk nenudil a neříkal si: kdy už to sakra končí. Během hraní sp jsme zažívali osudy 3 vojáků. Američana Pvt. Martina, Rusa Sgt. Voronina a Brita sgt. Evanse. Samozřejmě, že jsme bojovali proti zlým Němcům :). Příběh byl povedený a každý z vojáků měl, co si vzpomínám, svůj vlastní. Během hraní jsme si vyzkoušeli hodně zbraní z tehdejší doby a dokonce i tank Stejně tak jsme se podívali do různých lokací. Grafika a zvuk byli na tehdejší dobu více něž povedené a opravdu se mi to líbilo.
Multiplayer jsem nehrál moc dlouho, prakticky se mi povedl rozchodit v době, kdy vyšel druhý díl. Tak tedy jen přidám informaci, že k dispozici bylo 6 herních modů. Každý si přišel na své.
K prvnímu dílu vyšel i povedený datadisk s názvem United Offensive a to v roce 2004. Singleplayer nás opět prováděl 2. sv. v. a znovu jsme hráli za Američany, Brity a Rusy. V tomto datadisku byla dokonce možnost vyzkoušet si pozici střelce v bombardéru B-17. Velké překvapení, které mě dostalo doslova na kolena. Kampaň se odehrávala hned na několika oblastech. Za Američany to bylo v okolí Bastogne, britská kampaň se odehrává nad a v Nizozemsku a v Sicílii a ruská byla zasazena do Kursku a Poryni. V Kursku nám vývojáři dali možnost zažít atmosféru největší tankové bitvy z 2. sv.v. Také se zde objevilo několik nových zbraní, od pistole po lehké kulomety až po bazooku.
Multiplayer nabízel možnost ovládat vozidla na hracích mapách např. Jeep Willys MB nebo tank T-34, objevil se zde i přepracovaný systém hodnostní a povyšování a také nové 3 nové hrací módy.
Po úspěchu prvního dílu a datadisku k nám přiletěl v roce 2005 díl druhý. A nutno podoknout, že u mě se hned zařadil mezi nejlepší hry, co jsem kdy hrál. Stejně jako v předešlých dílech, tak i zde hrajeme za 3 nám již známé národy. Během hraní se převtělíme do 4 osob. Do britských seržantů Davida a Welshe, amerického seržanta Randalla a ruského vojína Kozlova. Nezávisle na sobě tu byly 3 kampaně, které hráč mohl hrát jak chtěl. Od každé národnosti jedna a bylo jen na hráči, jaké pořadí si zvolí. každá část nabízí 10 větších částí, každá rozdělená na klasické 2-4 mise. Ruská kampaň nás zavedla do let 1941-1943 a podívali jsme se k Moskvě i do Stalingradu. Během britské kampaně jsme prošli v letech 1942 -1944 Egyptem, Tunisem a skončili jsme u francouzského Caen. Americká kampaň nám nabídla léta 1943-1945 a ukázala nám vylodění na Omaha Beach, následně nás zavedla do Německa. Lokace byly velmi různorodé a skvěle zpracované. V tehdejší době past pro oko hráče. I rozloha lokací byla větší než v prvním dílu a dávala hráči prostor využít nějakou tu válečnou taktiku. Což zajisté mnoho z nás potěšilo. Během hraní nás bude provázet skupinka NPC postav. Někteří jsou „nesmrtelní“ a to jen z důvodu, aby nás mohli vést i v dalších misích. Toto koneckonců bylo i v prvním dílu a přežilo to až do dnešních dnů. Během hraní jsme opět vyzkoušeli jaké to je, řídit tank a projeli se obrněním vozidlem. Větší absence ovladatelné techniky zamrzela, ale nedalo se nic dělat. Ze zbrojního arzenálu nám vývojáři poskytli možnost vyzkoušet si až 25 zbraní a dalších 7 univerzálních. Nově se zde objevil i upravený ukazatel zdraví. Klasickou lištu s vašimi životy a lékárny po cestách nahranil modernější způsob. Při velkém zranění vám prostě zčervenali okraje a zrychlil se dech. Po krátké odpočinku v ústraní jste se prostě uzdravili a šli znovu do boje. Nutno říci, že občas mi to zůstalo a dýchal sem jak člověk s tuberou celou misi. Přibyli i nějací ti nový protivníci. Ne nemyslím ufo, ale jednoduše na sebe Němci vzali lepší uniformy.
Co se týká grafické a zvukové stránky, obě dvě prošli vylepšením. Převklíkli si kabát a ukázali vylepšenou grafickou část se stabilním frametem a zvuk začal rozlišovat jednotlivé zbraně. Lahůdka pro oko i ucho.
Multiplayer nabízel 13 map a 5 různých herních modů. Tato hra byla oblíbená i na LAN párty. A u hodně hráčů je oblíbená dodnes.
S lítostí oznamuji, že CoD 3 jsem nehrál. Jako jediná hra ze serie vyšla čistě pro konzole. V té době jsem konzoli neměl a dodneška nemohu tento titul sehnat. Je to škoda, jistě to byl zajímavý herní zážitek
V roce 2007 přišla na trh hra, která přetvořila serii tak, jak jí známe dnes. Modern Warfare 1. Na rozdíl od svých starších bratrů byla děj této hry zasazen do dnešní doby. Přiznám se, že jsme se k tomu stavěl skepticky. Vždyť 2. sv.v. nabízí tolik bitev a možností. Ale IW s Activision mě přesvědčili, že to jde. A jde to velmi dobře. V tomto titulu už nebojujeme proti neměckému Wermachtu, nýbrž naším nepřítelem se stávají teroristé a rusové. Hru je možno projít na střídačku za dva vojáky. Britského seržanta Johna „Soap“ MacTavishe a amerického seržanta Paula Jacksona. Vlastně počkejte, zapoměl jsem na kapitána Price. V té době ještě poručík. V jeho kůži si vyzkoušíme práci odstřelovače v Černobylu. Mimochodem, ve všech dílech ( u CoD 3 si tím nejsem jistý ) se objevuje kapitán Price. Musím říci, že od 2. sv.v. se vůbec nezměnil. I vousy má pořád stejné. Ale na cca 90ti letého starce běhá a střílí perfektně. Nikdy jsem nezjistil, proč zrovna tato postava je ve všech dílech. Tak to byla trošku odbočka. Cílem hry je jak jinak odstranit hlavní nepřátele světa. Těmi jsou Khaled Al-Asad, Imran Zakhaev a jeho syn Victor. Hlavní zápletka je už takové to herní klišé. Zabránit nukleárnímu útoku na západní velmoci. Ale hratelnost je parádní, nicméně trošku zamrzí fakt, že zkušenější fpskář projde hru za jedno odpoledne. prolog, epilog a 3 hlavní části projdete za nějakých 8 hodin. Oproti dřívějším hrám to je o poznání méně. Důvod je jediný.
Multiplayer. Vážení, u toho mp jsem strávil dobrých více jak 200 hodin hraní. Vynikající řeší a mapy. Nemohu na tom najít sebemenší chybičku. Na zbraně si můžeme přidávat různé optiky, či jiné vylepšení a také perky. Ale vždy jen 3 najednou. Jak říkám, toto je první hra, která mě pořádně vtáhla do online hraní. Možnost hrát s přáteli sme měli na 16ti! mapách. To už je opravdu slušná porce.
Jako každá hra, tak i CoD 4 jde graficky a zvukově dopředu. Po této stránce nic vytknout nemohu.
Po velkém úspěchu předešlého dílu, se tvůrci rozhodli vrátit tam, kde začínali. A to sice do 2.sv.v. Především do míst, která nebyla moc propátraná, co se her týká. A to je Pacifik. V roce 2008 vyšlo CoD s podtitulem World at War. Již sám název napovídal, že bojovat se bude po celém světě. V této hře prožijeme kampaň převážně na ostrovech Okinawa a Pelelulu. Tady se setkáme s první ze dvou postav, za které budeme hrát. A to je vojín Joe Miller. S tímto vojákem projdeme pacifická bojiště plná rozzuřených japončíků. Mnohdy nám tito šikmoocí žluťáci nachystají pasti v podobě odstřelovačů ve stromech, či útočníků s bodáky, kteří řvou Banzaaai!! Stávalo se, že tito útočníci si předem vybrali postavu a k ní běželi bez ohledu na to, co se děje kolem. Trošku úsměvné. Nicméně mě tato část potěšila a já si mohl zahrát i na jiné než evropské frontě. Dokonce jsem si mohl vyzkoušet pozici palubního střelce na létajícím člunu VPB-54. Nejprve jako útočník na japonské zásobovací lodě, poté jako samaritán zachraňující americké námořníky před japonským útokem.
Druhý voják je vojín Dimitrij Petrenko, který náhodou přežije ve Stalingradu a po pomoci seržantu Reznovovi zabít německého generále, vydáte se na dlouhou cestu do Berlína. Na jejím konci se vyvěcí vlajka nad Reichstagem, což je zároveň tečka za tímto dílkem. Nutno říci, že se tento díl si odnášel podprůměrná hodnocení. Způsobilo to především studio Treyarch, které nahradilo IW.
Mutiplayer jsem zde nezkoušel, nebudu proto posuzovat.
Grafické zpracování se mi líbilo, byla zde už znát i rozdílnost zbraní. Třeba s lehkým kulometem, jste mohli nepřítele naprosto zmrzačit. Odstřelené nohy, či viditelná žebra nejsou výjímkou. Také po útoku plamenometem či Molotovým koktejlem byl nepřítel černý jak cikán. To už byl oproti starším a lepším dílům krok vpřed. PO zvukové stránce si myslím, že došlo k drobnému zhoršení. Dabing byl ještě ucházející, ale zvuky zbraní už nebyly to pravé ořechové.
Aby se napravilo dobré jméno Call of Duty, přišlo v roce 2009 studio IW s hrou Modern Warfare 2. Tento krok byl více než dobrý, protože po úpadku s WaW potřebovala tato serie jistou vzpruhu. Tou se jí právě dostalo. Opět má hráč možnost vyzkoušet si moderní zbraně a techniku. Hra je rozdělena na 3 části. V první si zahrajeme za příslušníka amerických Rangers, Pfc. Josepha Allena v Afghánistánu. Za Roache se spolu se starým známým „Soapem“ MacTavishem se dostaneme na Kamčatku a čeká nás i jedno překvapení na moskevském letišti. V druhém aktu bojujeme na americké půdě po výbudchu EMP, zkouknete prostředí ruského Gulagu a běháte v ulicíh Ria de Janeira. V třetím aktu bojujeme v troskách Washingtonu DC a na závěr si to rozdáte se zrádcem v podobě generála Shepherda kdesi v horách. Sp je tak docela zajímavý, bohužel herní době se pohybuje v rozmezí 6-8 hodin. Zatraceně málo. Při hraní mi připadalo, že se to od prvního dílu neustále snižuje. Co se týká zbraní a vozidel, tak jsme měli k dispozici nepřeberné množství moderních zbraní od základní M4A1 až po modifikovanou odstřelovací pušku M14 nebo vámi řízený vyzbrojený bezpilotní letoun MQ-1 Predator. Z vozidel jsme si vyzkoušeli třeba sněžný skutr či člun. IW se zkrátka snažili, aby to bylo zajímavé. V případě sp a spec ops se jim to povedlo. Spec ops je vlastně cooperační režim, který můžete projít sám, nebo s kamarádem. Já mám z této hry platinu a můžu říct, že projít Spec ops na Hard je opravdu záhul.
Multiplayer taktéž prošel razantní změnou. Přibylo strašně moc zbraní, kombinací, perků a všeho možného. Až z toho šla hlava kolem. Za 100 hodin hraní jsem opravdu nepochopil, k čemu toho tolik potřebuju. Tím u mě hra klesla, přeplácanost opravdu nemám rád. Při hraní mp ( tehdy ještě pc verze ) jsem se dost často setkával s lagy a vypadáváním. Nevím jestli za to mohl Steam či moje připojení, nicméně to bylo opravdu hrozné. I když byl a je mp na můj vkus přeplácaný až hanba, byl zábavný. Celkový počet 16ti map a 7 herních modu jistě také neurazil. Bohužel za sebe říkám, že snížený počet hráčů z 32 na 18 byl pro mě krok zpátky. Ono u této hry je lepší, když se hraje s více hráči.
Po tom, co si CoD zpravilo reputaci s MW2 se nám opět Activision se studiem Treyarch rozhodli v roce 2010 naservírovat titul s podnázvem Black Ops. A nutno říct, že to nedopadlo dobře. Po stránce singlu to byl absolutní propadák, který smolil dohromady co se dalo. Hlavními hrdiny zde jsou agent Alex Mason, agent Jason Hudson, Viktor Reznov, Gregori Weaver, Frank Woods a Bowman. Děj hry je velmi nepřehledný a v příběhu se člověk hned ztratí. Nicméně zachraňují to alespoň lokace, které jsou velmi různorodé. Taktéž si zde vyzkoušíme spoustu zbraní z dob 60. let. I se proletíme v helikoptéře. Což je ve světě CoD novinka. Helikoptéru budeme dokonce i řídit. V této hře se také objevuje celá řada známých osobností, budu jmenovat amerického prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho amerického ministra obrany Robert McNamara, kubánského diktátora Fidela Castra.
Co se týká grafiky, tak ta je poměrně dobrá. Vynikající práci lze například objevit na detailech obličejů různých NPC postav. Taktéž ozvučení se oproti jiným dílům trošičku zvedlo. Hra také těží z toho, že dabing hl. postav poskytli herci jako Gary Oldmna, Ed Harris či Sam Worthington. Tento obraz hry jistě pohladil vaši duši.
Spec Ops mod, který známe z MW2 v tomto díle nahradil Zombie mod. Ten se vyskytoval i ve starších dílech, ale až v tomto jsem měl možnost ho vyzkoušet. Jde v zásadě jen o to, přežít co nejdéle útoky zombie. Dá se hrát až ve 4 hráčích, přičemž hrajte za Castra, Kennedyho a další známé postavy. Map je tuším 5 ( tady se ztrácím, nevím, kolik jich přineslo dlc ) a jsou různorodé.
Multiplayer zde u mě doplácí na ještě větší přeplácanost, než měl MW2. Taktéž se mi nelíbilo velké množstí lagů. Po 2 hodinách jsem to znechuceně vypnul a už nikdy nespustil. Přišlo mi to jako plýtvání drahoceným časem, kterého nemá nikdo nazbyt.
Teď k nám rychlostí blesku směřuje Call of Duty: MW3, kterého se opět ujmuli vývojáři z IW. To je nejspíš nejlepší krok, jaký se mohl stát. Děj bude přímo navazovat na události z MW2. Po shlédnutí trailerů na mp věřím, že to bude úplný mišmaš všeho možného, viděl jsem i věci, které byly ukradeny z jiných her. Bohužel, stejně jako jiné hry kradou nápady ze serie CoD, tak i serie CoD krade nápady z jiných her. Není se čemu divi, vymyslet dneska něco originálního je obtížné. Mp je tedy pro mě zazděn a hrát ho nehodlám. Myslím však, že kvalitu hry bude velmi zachraňovat dobrý singleplayer a spec ops mod. Určitě to stojí za vyzkoušení. Bohužel stále tuto hru považuji spíše za patch pro MW2, ne-li přímo pro MW1. V současnosti tedy pro mě nemá smysl utrácet za toto dílko 1400 Kč. Jelikož celá hra běží na pár let starém enginu. Je smutné, že tahle slavná serie nedostane lepší herní engine. Jistě by leckomu vypadly oči z důlků, kdyby viděl třeba větší destrukce, či vylepšenou grafiku. Jsem zvědav také na ozvučení. To poslední dobou upadá a spíš připomíná střílení ze vzduchovky.
Objevili se také spekulace o tom, že se Treyarch pracuje na dalším CoD s podtitulem Iron Wolf. Bohužel další informace o tomto titulu nemám a zatím nebylo nic oficiálně oznámeno. Možná se dočkáme během příštího roku.
Za 8 let své existence nám tato serie nabídla (když budu počítat i MW3) už 8 titulů. Vychází tedy stejně často jako Fifa, či NFS. Některé díly byly kvalitnější, jiné nikoliv. Osobně myslím, že by bylo lepší větší časové rozmezí, aby se mohly pořádně vychytat všechny mouchy. Současný směr CoD hodně lidí odrazuje a přechází ke kvalitnější konkurenci. Snad si toho všimne i Activsion a vrátí se k základům serie. Můžeme jen doufat.