Jsem tady po dlouhé době z dalším článkem o jedné z nejslavnější sérii zavodních her. Need for Speed snad nemusím nijak představovat ,ale napíšu do tohoto shrnutí pár faktů a pak se vrhnem na flashback (omlouvám se kdybych to napsala špatně). Tato serie je asi jedna z nejslavnějších arkádových závodních her jak jsem už naznačovala předtím. Vyšlo už mnoho dílů této série z dílen EA pro PC a mnoho jiných typů konzolí.
The Need for Speed (1994)
První díl teto proslulé série The Need for Speed vyšel v roce 1994 nejprve pro konzoli 3DO, v roce 1995 byl převeden na PC a v roce 1996 byl převeden na konzole Sega Saturn a Sony PlayStation. Obsahoval 8 tratí (5 okruhů včetně bonusové tratě Lost Vegas, 3 závodní etapové soutěže) a osm sportovních vozů značek Ferrari, Lamborghini, Porsche, Chevrolet, Dodge, Mazda, Acura a Toyota. Poprvé se zde také objevují honičky s policií (mód Hot Pursuit), které pak byly hlavní náplní některých dalších dílů. V roce 1996 vyšla edice s názvem The Need for Speed: Special edition, která hru posunula technologicky dopředu, protože přinesla podporu DirectX 2 a protokolů TCP/IP a jako bonus přibyly dvě nové tratě.
Need for Speed II (1997)
Druhý díl vyšel jen na PC a Playstation a stejně jako první díl se zde oběvilo 8 licencovaných supersportovních vozidel. Oproti prvnímu dílu už zde byl chudši počet tratí a nebyl zde mod Hot Pursuit. Pibylo zde ovšem pár novinek jako třeba kompletní 3D krajina, dalo se vypadnout z tratě jezdit i mimo tratě a jezdit během závodu v proti směru. Další novinkou byl výběr barvy vozu, navíc při výběru auta bylo k dispozici technické údaje, fotografie a videa. Přibyl také nový mód, Knock-out (závod na sedm kol s osmi závodníky, každé kolo vypadne nejpomalejší). Vyšla také Special Edition zde přibyla trat a pár nových vozidel a samozřejmě byla rozšířená podpora grafických karet.
Need for Speed V-Rally (1997)
Pod tímto názvem vyšla v roce 1997 v Severní Americe pro Playstation hra, která se v Evropě jmenovala V-Rally. EA od toho očekávala zvýšení prodejů. Do série Need for Speed se tato hra nezapočítává.
Need for Speed III: Hot Pursuit (1998)
V tomto díle k nám zavítal zpátky mod Hot Pursuit. Bylo také rozhodnuto, že série půjde spíše k arkádovosti, než aby se snažila být simulátorem. Hráči mněli k dispozici 8 lecencovaných supersportovních vozů a 10 tratí. Umělá inteligence policie byla na tu dobu velice dobrá, vylepšenou grafiku vylepšovaly světelné efekty a v neposlední řadě bylo možné si vybrat s 15 různých kamer. A jako jedinou hrou bylo zde možné stahovat a přidávat vozidla s internetu.
Need for Speed: High Stakes / Road Challenge / Brennender Asphalt (1999)
Díl z roku 1999 měl tři různé názvy. Road Challenge se jmenoval v Evropě (kromě Německa) a Brazílii, High Stakes byl název pro Severní Ameriku a Brennender Asphalt byl název pro Německo. Byla kritizována za to, že většinu tratí převzala z předchozího dílu. Bylo k dispozici 18 vozů, které jste mohli výkonově upravovat ale projevovala se i poškození, které stejně jako počasí ovlivňovalo jízdní vlastnosti vozu.
Need for Speed: Porsche Unleashed / Porsche 2000 / Porsche (2000)
Tento díl je zvláštní tím, že jsou zde jen auta Porsche. Zastoupení této značky je však ohromné (80 vozů) a zastupuje velkou většinu vozů značky (další šlo stahovat) Porsche od roku 1948 do roku 2000. Při vývoji hry pomáhalo Porsche s vyladěním jízdních vlastností, takže by se auta měla chovat stejně jako opravdová. Novinkou byl také přepracovaný destrukční mód a bylo umožněno hraní přes internet. Nebyl zde mod Hot Pursuit.
Need for Speed: Motor City Online (2001)
Tento díl (vydaný v roce 2001) budí dodnes rozpory, jestli se má počítat do série NFS. Byl vydán pouze pro Severní Ameriku, jezdilo se zde v amerických muscle cars z třicátých až sedmdesátých let a cílem EA bylo vytvořit komunitu on-line hráčů závodících v ulicích virtuálního města. Všechny servery jsou od 29.8. 2003 zrušeny.
Need for Speed: Hot Pursuit 2 (2002)
Zde se opět vrátil mod Hot Pursuit. Autoři vylepšili inteligenci policie, přidali nové typy aut policie a helikoptéry. Zde hráč mněl k dispozici 30 vozů a můžete je nechat prohnat na 48 tratích ve čtyřech různých prostředích. Opět si můžeme zajezdit za policii.
Need for Speed: Underground (2003)
Roku 2003 odpověděla EA na módu ilegálních závodů tuningovým titulem Underground. Oproti minulým dílum jezdíte z obyčelnými vozy (Volkswagen Golf,…). Poprvé se jezdí jen v noci a přibyly nové typy závodů–drag (závod na 1/4 míle) a drift (smykování). Tratě jsou označeny ve městě typu LA s běžnýp provozem.
Need for Speed: Underground 2 (2004)
Mnohými oslavovaný a mnohými zatracovaný první tuningový díl dostal po velkém úspěchu nástupce, který vyšel o rok později (2004). Princip hry se nezměnil, šlo pouze o vylepšení grafiky, rozšíření počtu vozů a tuningových doplňků a byl umožněn volný pohyb po městě, kde hráč vyhledával závody.
Need for Speed: Most Wanted (2005)
V devátém díle se oběvila kombinace tuningových závodů s honičkami s policii. Ve vozovém parku se oběvilo kolem 36 aut. Oběvily se zde jak obyčejná auta tak i supersportovní vozy. Jednalo se o volné pokračování NFS Underground 2, mezi největší rozdíly ale patřila jízda v různých fázích dne (ne v noci), možnost zpomalování času, díky čemuž bylo možné projet i tu nejostřejší zatáčku při vysoké rychlosti, a policie, která byla rychlejší, chytřejší a silnější než kdykoliv předtím. Vyhráváním závodu hráč získával virtualní peníze za které si vylepšoval svá auta.
Need for Speed: Carbon (2006)
Tento díl navazuje na příběh z minulého dílu. Opět zasahuje policie. Novinkou je budování vlastního tuningového gangu, který při závodech pomáhá k zablokovámí soupeře. Cílem hry je vybudovat nejlepší „Auto Gang“ a porazit ostatní. Opět se vrací pouze jízda v noci.
Need for Speed: ProStreet (2007)
V tomto díle jsme se dočkali konečně modelu poškození. Obsahuje 28 automobilek s 60. let minulého století až do současnosti. Tento díl se už neodehrává v duchu velkoměsta ale na uzavřeném okruhu ale přesto je to nelegální. Cílem je porazit experty na různé typy závodů (Drift King, Drag king, Grip King atd.) a nakonec přeborníka závodů RYA.
Need for Speed: Undercover (2008)
V tomto díle je kladen velký důraz na propracovaný příběh (na motivy Kurýr a Rychle a Zběsile) a herní videosekvence pod taktovkou Josepha A. Hodgese, který taky sepsal scénář. Vrátila se zde policie, rozsáhlejší tuning, velkoměsto. Jak název napovídá hrajeme za policistu v utajení, který vzhledává ilegalní závody. Plníme zde mise i od policie.
Need for Speed: Shift (2009)
Tato hra vybočuje od předchozích dílů. Na rozdíl nemá tuningová auta, ale vrací se k osvědčenému stylu klasických závodů s rychlými auty. Vrací se na závodnický a legální okruh. Konečně se vrací pohled první osoby, který byl naposledy viděn v Need for Speed Porsche Unleashed.
Need for Speed: Nitro (2009)
Need for Speed: Nitro je první Need for Speed výhradně pro Nintendo DS a Wii s rysy arkádového stylu hry a zaměřením na běžné publikum. Nitro bylo vydáno 3. listopadu 2009 v Severní Americe, zatímco v Evropě bylo vydáno 06.11.2009.
Need for Speed: World Online (2010)
Multiplayerové Need for Speed se odehrává ve městech z Most Wanted a Carbon. Můžete vybírat ze singleplayerového módu, kde závodíte s počítačem a nebo multiplayerově hrát s dalšími lidmi. Hra je legálně ke stažení.
Ve hře postupujete v levelech a pomocí módů závodů a pursuit si vyděláváte peníze, za které můžete nakupovat další vozy. Hra též nabízí možnost nákupu pomocí opravdové měny.
Need for Speed: Hot Pursuit (2010)
Tento díl už není ze studia EA ale remake od studia Criterion. Vracejí se zpět policisté a otevřený svět-zkratky, příroda,atd. Menu se poprvé oběvil autolog.
Shift 2: Unleashed (2011)
Jedná se o podstatne stejné jako Need for Speed Shift. Ale pár věcí jsou rozdílné od prvního dílu a to, že se auta chovají realisticky a všechno je věrné opravdovým závodům. Hra má užasnou hratelnost a grafiku. Tato hra nepatří přímo do série Need for Speed, ale jelikož to má jen pozměněný název Need for Speed Shift, tak se uvádí mezi serii Need for Speed.
Need for Speed: The Run (2011)
Tento díl je poháněn enginem Frostbite 2 stejně jako Battlefield 3. Opět se vracíme do měst, ale chybět nebudou ani kanony a jiné silnice kdesi v USA. Hra opět obsahuje Autolog. Grafika této hry přesahuje už průměrnou grafiku a vypadá jakoby to byly pouze předělané videoukázky. Jak dopadla v recenzi si můžete přečíst zde.
Děkuji za přečtení článku a omlouvám se za gramatické chyby. Napsala bych toho víc ale na wiki toho moc nebylo bylo to velice stručné tak jsem to musela takhle zkrátit.
Zdroj: Wikipedie