Zdravím všechny hráče a věrné čtenáře Zingu. Ze zajímavého důvodu mě psaní docela chytlo a budu se ze všech sil snažit co nejlépe a hlavně co nejsrozumitelněji psát. Jak je u mě zvykem. Omlouvám se za všechny chyby a předem varuji, že se tu budou objevovat spoilery..
Dneska opustíme fantazy svět a plnou parou se vrhneme do hororu. Mysleli jste si, že Dead Space je nejstrašidelnější hra? Omluvte mě, ale musím se zasmát. HAHA. A to Dead Space mám hodně rád. To, co si Isaac přes těžařskou lodí Ishimura a na stanici Sprawl prošel je oproti Amnesii procházkou růžovým sadem, kde si můžete v klidu dát čaj s necromorphem a poklábosit si, jak vítečně chutnal soused. Dead Space je ale mix hororu a akce. V některých místnostech už víte, že na vás někdo vybafne, ale Amnesie je úplně něco jiného. Stvořena pro ty, kterým leze na nervy jedny a ty samé americké komedie v televizi, kdy malou skupinu teenagerů zabije nějaká geneticky upravená zrůda či vrah. Máte rádi strach? Opravdu? Tak se vrhneme do tajůplného hradu, kde se odehrává neobyčejný příběh prostého člověka, ale nejdřív začnu se studiem.
Je nezávislé studio, pocházející ze Švýcarska, zaměřující se na zvukové efekty a survival adventury. První hra s hororovou atmosférou a tématikou je Penumbra. Jak z adventur vyplývá, tak hlavním úkolem je sbírání věcí, kombinovat je a řešit všelijaké zapeklité hádanky. Ovšem nebudete sami a cestu vám budou zpříjemňovat zrůdy, které bych jen těžko popsal, protože jsou neskutečně ohavné, ale nejste žádný srab a můžete se bránit pomocí kladiva a krumpáče. To jenom v případě, jestli se nebudete chovat tiše jako v knihovně. Mimo sbírání věcí musíte i improvizovat, protože s každým nepřebitým předmětem můžete posouvat či manipulovat např. Před vámi je velká kaluž vody a té se dotýká drát s vysokým napětím a hned vedle vás stojí prázdné sudy. Sudy se hodí k sestavění mostu anebo je můžete házet po nepřátelích a ti rozhodně nebudou rádi, když na ně někdo hází sudy hned po ránu. Nebo potřebujete vylomit dveře a nemáte po ruce věrného přítele Gordona Freemana s jeho legendárním páčidlem, tak si na podlaze vezmete kus silného klacku a dveře vylomíte.
Žádné bububu nečekejte
Každá hra či film musí mít i dobré ozvučení. Kdo by se chtěl koukat na muzikál bez zpěvu nebo hrát Bf3 či CoD bez zvuků padání budov, řinčení zbraní, svištění kulek, bolestivého řvaní a tak dále? Správná hra by měla být tvořena z 50% čisté hry a 50% ze zvukových efektů a hudebního doprovodu. U hororu jsou čísla trochu jiná. Správně by horor měl tvořit 70% JENOM zvuk, a u Amnesie si to vychutnáte i s třešničkou na dortu. Začneme u vrzání dřevěných podlah, meluzíny, syčení švábů a další hlasy z hradu. A skončíme u zvuků trhání končetin z těla, zívání monster a nářků. Cítit sami se rozhodně nebudete. Pocit, že vás někdo pronásleduje, budete cítit i po ukončení hry. Opravdu doporučuji po dvou hodinách hraní se nechat vystrašit od své vlastní matky a máte zaručený recept pro nespavost na několik dní. Ještě jednou díky mami… Pokud tohle čtete, tak vám doporučuji zhasnout světla, zavřít dveře, nasadit si sluchátka, a hlavně si je nastavte na střední úroveň (Varuju vás). Pro zpestření večera či rána bych s radostí ukázal hlavní kouzlo Amnesie. Začneme s hlavním úvodem do hry.
Tohle není vše. Ještě tu máme tohle. Připomíná mi to situaci, kdy dochází toaletní papír!!
A nakonec soundeffect. Tohle budete slyšet, když vás pronásledují či se na monstra budete jenom dívat. A vůbec se nedivím, protože by rozbrečely i mrtvé.
Líto všech vašich snů..
Mé jméno je Daniel
Probouzíte se v barokním hradu. Nevíte kde a hlavně, kdo jste. Jenom si v hlavě omíláte dokola své vlastní jméno. Daniel. To je vše, na co si dokážete vzpomenout. Po pár minutách si uvědomíte, že se děje něco opravdu divného. Celý hrad se chvěje, stín je neobvykle temný a jediným přítelem bude světlo, kterého tu bude opravdu málo. Po krátké prohlídce narazíte na dopis. Po přečtení si uvědomíte, že je to dopis od vás a máte za úkol zabít barona Alexandra, protože on je za tohle všechno zodpovědný a že jste skončili právě tady. Po cestách uslyšíte zvuky, které vydávají jenom živé bytosti a podle tonu asi nebudou moc přátelští a ani k zulíbání. Ještě štěstí, že se tu po hradě vyskytují louče, které můžete zapalovat pomocí zápalek, a oleje, jako palivo pro lampu. Se vším musíte šetřit, protože olej se rychle spotřebuje a zapalovat každou louč není moudré. Hlavní role k přežití patří jak dobrá fyzická tak i psychická kondice. Stínům se velkým obloukem vyhýbejte, jinak neunesete stres, sesypete se a stanete se snadným terčem.
Při hlubším zkoumání hradu si budete pomalu uvědomovat, co se vlastně děje a proč právě po vás „To“ jde. Vše začalo při jedné výpravě v Africe, kde jste prohledávali zříceninu. V jedné kobce se nacházel neobvyklý magický orb. Část z úlomku jste poslali do Anglie, ale pár dní poté se vám zdály strašlivé sny a nemohli jste se pořádně vyspat. Po několika dnech dostanete dopis, že všichni přátelé, kteří byli v kontaktu s úlomkem, tragicky zahynuli. Daniel si rychle uvědomoval, že zemře taky, ale v dalším dopise se objevila pozvánka od Alexandra, který mu nabízí ochranu a odpočinek na hradě Brennenburg.
Nic ale není náhoda. Alexandr měl vlastní důvody, proč Daniela pozvat na hrad, protože Alexandr není ani člověk. Stal duchem před několika stoletími a je uvězněn v hradu. Snaží se otevřít portál, aby se vysvobodil, ale k tomu potřebuje látku „vitae“, která se vytváří z krve trpících lidí. Daniel se stal osobním trýznitelem a mučil všechny poddané, od kterých pak v budoucnu utíkal. Udělal i obětní rituál, o kterém mu Alexandr řekl, že mu to pomůže od pronásledování stínů. Daniel se proměňoval ve stejnou zrůdu, o kterých mluvil Alexander při mučení vězňů. Namluvil mu, že jsou to sprostí zloději a vrahové a že si zaslouží co nejbolestivěji potrestat. Poslední kapka bylo zabití malé holčičky, která utíkala před žalářem.Daniel nevěřil, že je toho vůbec schopen udělat. Rozhodl se zapomenout. Proto vypil lahvičku s názvem „Amnesia“ To proto, aby ho svědomí neohlodávalo po celý život.
Seznamte se s…. Co to!!
Tady je malá ukázka příšer, které tu budete potkávat. Ony ani nejsou tak strašidelné, sám jsem viděl horší věci, ale tady hraje hlavní role fantazie a kombinace zvuků, které vydávají. Pak se vám v hlavě zjeví ta nejodpornější věc v celém životě. Nacházíte se v místnosti a nevidíte ani své ruce před sebou, protože stín je hodně hustý a světlo přes tmu jen taktak pronikne. Najednou se ozve sténání a máte jenom pár sekund se schovat. Další pozitivní bot ke hře je pocit beznaděje. Bránit se nemůžete. Jedinou zbraní je co nejrychleji utéci anebo zavřít, mnou prokleté, dveře.
Něco z historie
Hry můžou být zajímavé i naučné. Když jsem si tak procházel po mučírně, našel jsem tam neobvyklý mučicí nástroj pocházející z dob antické kultury. Další hrůza, kterou dovedou udělat jenom lidé. Braze bull aneb bronzový býk. Je to prostý vynález. Do velkého bronzového býka hodíte vraha, zavřete víko, pod býkem zapálíte ohniště a už se stačí jenom dívat, jak se vrah uvnitř vaří a dusí se ve vlastní šťávě. Taky to mělo i náboženský význam. Když vězeň uvnitř býka řval bolestí, tak jeho řev procházel skrz býčím hrdlem a na konci to znělo jako opravdový býk a v antice přeci věřili v minotaura že? Radši o železné panně nic říkat nebudu…
Justine, jsi to ty?
Pro další zpestření i tak infarktového večera, bych doporučoval, zahrát si datadisk Justine. Herní doba je hodně krátká, ale vyměníte u ní stejné množství spodního prádla jako u Amnesie. Hlavní hrdinou, spíš hrdinkou, se stane neznámá dívka, která byla i se šesti lidmi chyceni, psychicky narušenou Justine, a stanete se pokusnou krysou. Vám se poštěstí a utečete z cely, ale Justine si to předem naplánovala a na gramofonové desce vám sdělila svůj experiment. Musíte se rozhodnout mezi lehčí cestou, která vyžaduje oběti. Nebo tu těžší bez ztráty na lidských životech. Při experimentu vám budou ještě pomáhat její tři bývalí milenci, kteří chtějí Justine zabít. I vás taky pochopitelně. Pokud všechny nevinné oběti osvobodíte, tak na konci najdete malý easter egg. Odkaz na Apperture science.
Konec dobrý, všechno dobré.
Hra je opravdu podobná Penubře, jenom se nacházíte v jiném století. S každým předmětem můžete dle libosti manipulovat, skládat na sebe či házet. Všechno musíte dělat ručně, dokonce i otevírání dveří, skříní a šuplíku. Stačí namířit na objekt, držet levé tlačítko myši a posouvat dopředu anebo dozadu. Jsou situace, kdy potřebujete co nejrychleji otevřít dveře a nesmíte zapomenout, jakým směrem je tahat. Někdy je otevřete taháním k sobě anebo je tlačíte. Zní to opravdu hloupě, ale snažte se něco lehkého udělat, když vám za zády sténá příšera s úsměvem od ucha k uchu. Grafika bohužel nepatří mezi ty nejlepší, ale ke hře docela padne, obzvlášť kdy nemáte chuť se koukat okolo sebe, protože se tu kolem vás hemží všelijaká havěť a taky budete zakopávat o lidská těla, ale žádný masakr, tuny rozřezaných mrtvol či hektolitry krve nečekejte. Hra je čistě zaměřená na psychický teror a o to tu právě jde. Hru opravdu nedoporučuji slabým jedincům. Zaslechl jsem, že si to někdo koupil, nainstaloval, spustil, pár minut zahrál a hned to odinstaloval, protože se bál jít dal. Ale celkově jsem z Amnesie velmi spokojen. Každou minutu co jsem u ní seděl, jsem se hodně bál a proto se těším na další halloween, kdy si jí zase zahraju, protože opravdový strach jsem zažil jenom při hraní Silent Hillu na Ps1, když jsem byl ještě malý capart, a proto ode mne dostává 10/10. Pokud jsem vás navnadil si Amnesii koupit, eventuálně stáhnout, doporučuji hru hrát večer, se sluchátky a s dobrým přítelem za zády.
Malý bonus. Tady se můžete kouknout na reakce jiných lidí při hraní Amnesii a docela jsem se i zasmal >:D
… zde pokračujte v psaní …
Recenze
Amnesia The Dark Descend. Hra, kde budete nadávat strachy.....*****!!!
Doufám, že podobné adventury nezmizí a že tvůrci budou dělat na něčem novém, protože se chci znova bát.
Líbí se nám
- Strašidelná atmosféra
- Opravdový pocit beznaděje
- Strach
- Logické hádanky
- Sympatický hrdina
Vadí nám
- Noční můry
- Pro některé až moc strašidelné
- Infarkt