Tak před několika měsíci se do prodeje dostala nová hra od firmy FFG. Na svědomí ji mají dva designeři – Richard Launius a Kevin Wilson. Ano správně, to jsou ti 2 týpkové co udělali ten slavnej Arkham Horror. I Elder Sign se veze na vlně Arkhamu (stejně jako třeba Mansions of Madness). Ti co mají H.P Lovercrafta a jeho svět v oblibě, si můžou hned ze začátku přičíst pár bodíků k dobru. Elder Sign se prezentuje jako kooperativní čistě kostková hra pro 1-8 hráčů, ve které se hráči ujímají role vyšetřovatelů, kteří se pohybují v tajemném muzeu a mají za úkol odvrátit probouzející se zlo. Vyzbrojeni se vydávají vstříct nástrahám rozličných dobrodružství. Vyšetřovatelé doufají, že najdou dostatečný počet prastarých pečetí, které pošlou zlo zpět tam kam patří. Jestliže se ale prastarý probudí dřív, než vyšetřovatelé najdou pečetě, pak jim nezbyde nic jiného než se se zlem osobně utkat a porazit ho ve finálním souboji.
Obsah krabice:
• 1 kartonové hodiny
• 8 kostek se symboly
• 1 Vstupní referenční list
• 80 nadrozměrných karet (dobroudružství,prastaří,vyšetřovatelé)
• 76 malých karet (zbraně,věci,spojenci,kouzla,mythos karty)
• 144 kartonových žetonů
Příprava hry:
Každý hráč si vybere postavu jednoho z vyšetřovatelů a vezme si všechny věci, které k postavě patří – životy, příčetnost a počáteční zbraně. Vylosuje se nebo se vybere Prastarý, proti kterému se bude hrát. Zamíchají se karty dobrodružství a 6 z nich se rozdá do 2 řad po 3 kartách. Nad tyto 2 řady se položí karty Vstupu do muzea a kartonové hodiny, ukazující na začátku hry XII..čili půlnoc. Otoční se vrchní karta mythos balíčku, vyřeší se její efekt a hra může začít.
Průběh hry:
Hráči se po směru hodinových ručíček střídají ve svých tazích. Tah hráče se skládá z:
1) Pohyb – V této fázi se hráč rozhodne, zda se vydá řešit nějaké dobrodružství nebo zůstane u vstupu do muzea.
2) Dobrodružství / Vstup do muzea – Pokud se hráč rozhodl zůstat u vchodu muzea, může si nyní vybrat jednu z čiností jako jsou např. léčení, nákup věcí za ukořistěné trofeje apod. Pakliže se ve fázi 1 rozhodl pro dobrodružství, čeká ho nyní série hodů kostkami, které určí, zda dobrodružství úspěšně zvládnul nebo naopak pohořel a utrpěl ztráty.
3) Posun hodin – Nakonec hráč posune ručičku hodin o 3 hodiny dopředu a předá tah svému spoluhráči po levici.
Cíl hry:
Každý z Prastarých má na sobě vyznačeno kolik prastarých pečetí musí vyšetřovatelé najít, aby zabránili probuzení Prastarého a tím vyhráli hru. Pakliže se jim nepodaří nasbírat pečetě včas, Prastarý se probudí a poslední možnost je, utkat se s ním v boji na život a na smrt.
Kostky a zase jen kostky:
Hlavní mechanismus hry je hod kostkami, který funguje následovně. Každé dobrodružství má na sobě vyznačeny jednotlivé úlohy (řady), které musí hráč postupně vyřešit. Jakmile jsou všechny úlohy na kartě vyřešeny, je dobrodružství považováno za úspěšně ukončené. V praxi to vypadá např. takto: Hráč A se vydá na jedno z rozdaných dobrodružství. Karta má sobě 2 řady a v každé řadě jsou například 2 symboly. Jelikož není na kartě vyznačená šipka určující pevné pořadí plnění úloh, může si hráč po hodu kostkami vybrat, kterou úlohu splní. Hráč hodí zakladními 5 zelenými kostkami. Padly mu 2 symboly, které nachází na 1 řádku karty. Vezme tyto 2 kostky a přemístí je na vyznačená políčka na kartě. Vezme zbytek kostek a hodí znovu. Náhodou mu padly symboly vyznačené na 2. řadě karty. Jelikož jsou 2 řady (úlohy) splněné, hráč úspěšně zvládnul dobrodružství. Dostane kartu dobrodružství jako trofej a lízne novou kartu, kterou položí na místo splněného dobrodružství. Schválně uvádím ten nejjednodušší příklad, v praxi je ale skutečnost většinou úplně jiná. Hráč musí před hodem používat zbraně, což mu dá další kostky k hodu (červenou a žlutou). Může také používat kouzla, jako jakési úschovny na již hozené kostky. Ke slovu také přicházejí terror efekty, za neúspěšné hody. Při neúspěšných hodech může hráč také využít možnost soustředit se nebo použít pomoc kolegy, který stojí na stejné kartě dobrodružství. Chci tím říct, že hra není jen tupé hazení kostek, ale nabízí hráči jistou dávku zdravého rozhodování.
Mostra a jiné zlosti:
Hráčům nehazí klacky pod nohy jen samotný Prastarý, který má svou speciální schopnost, ale i monstra, která do hry přicházejí. Příchozí mostra se umisťují buď na políčka, která jsou pro mostra vyznačena a nebo na libovolnou kartu. Monstrum není v postatě nic jiného než další řádka symbolů na kartě, kterou musí hráč splnit, aby pokořil dobrodružství. Dále jsou zde například karty, které okamžitě uzamykají jednu kostku, kterou hráč nesmí dále při hodech používat, dokud není toho dobrodružství splěno apod.
Moje dojmy:
Hodnotit Elder Sign je celkem téžké. Hodně záleží, co od ní čekáte. Rozhodně nečekejte velmi hlubokou hru, s četnými a složitými rozhodnutími. Tohle je kostková kooperativní hra o štěstí, které lze naštěstí:) korigovat mnohými mechanismy. Jedná se o lehčí hru se silnějším tématem. Herní doba je trochu delší než bych od tohohle typu hry očekával, ale po zažití se vejde v pohodě do jedné hodiny. Pravidla jsou jednoduchá a není problém hru někomu během 5 minut vysvětlit. Pravidla jsou bohužel napsaná trochu vágně a místy dávají prostor různým nejastnostem. Tohle by ale mělo brzy vyřešit oficiální FAQ. Komponenty jsou pěkné a kvalitní. Některé artworky jsou sice recyklované z Arham Horroru (a Mansions of Madness), ale nic tragického to není. Často diskutovaná je také obtížnost, kterou mnozí hráči (speciálně Arkhamu) čekali o něco vyšší, ale nic nebrání tomu upravit si některé parametry k obrazu svému (například posouvat hodiny o 4 místo 3 hodin apod.). Ostatně mnozí hráči již k těmto krokům sáhli. Celkově vzato mám Elder Sign rád, jako dobrou nenáročnou relaxačku a nelituji její koupě. 6/10
Cena: kolem 600,-