Že je nezávislá herní scéna studnicí svěžích nápadů, neotřelých konceptů a velkého množství uměleckých her už všichni víme až moc dobře. Tituly jako Machinarium, Braid, novější Fez a nebo třeba nedávno vydaná Botanicula budí již na první pohled údiv a nutí vás k obdivu! Vždy totiž mají něco tajemného, co vás chytne za srdíčko a už nepustí! U Botaniculy je to audiovizuál a takový Fez si vás získá hluboce inteligentním designem.
Žádná z výše zmíněných her mě ale nedostala tak, jako trošku neprávem opomíjené Superbrothers: Sword & Sworcery EP. Melancholické, ospalé, dynamické, hluboce inteligentní a hlavně skutečně unikátní a krásnné dobrodružství, které si své místo na nezávislém herní slunci rozhodně zaslouží!
Odzbrojující audiovizuál
Superbrothers vlastně ani tak moc nejsou hrou, ale jsou pouze jakousi interaktivní galerií zabalenou do obalu poměrně svěže vyhlížející adventury. Prim zde totiž rozhodně hraje hudba a obraz, které se harmonicky snoubí v jeden perfektní celek, jenž musí každému vytřít zrak. Z počátku tahle „hra“ vypadá, jako kdyby spadla z Marsu a na screenshotech vám možná může připadat i hnusná. A to je právě ten problém! Většina lidí si řekne, že rozkostičkované a poměrně obskurně vypadající prostředí ani nestojí za zastavení. Pravdou však je, že v pohybu je to úplně jiná podívaná a něco podobně unikátního jen tak nepotkáte!
Důležitým prvkem je zde totiž jakási ospalá dynamika a pověstné dnes již marketingově profláknuté kostičky skvěle dorážejí na hráčovu představivost. Jelikož je celý značně romantický a stylizovaný svět načrtnut pouze v obrysech, velká část výsledného zážitku je ponechána na hráčově mysli a představivosti. Lesy, jezírka nebo třeba strach nahánějící chrámy tak svým způsobem tvoří pouze kulisu pro maximálně intelektuální sondu do hráčské mysli.
Nic by ale nemohlo v Superbrothers: Sword & Sworcery EP fungovat bez zcela nadpozemské hudby Jima Guthrieho, jehož jméno je v poslední době spojováno především s nadějně vyhlížejícím filmem Indie Game: The Movie. Ta hravě kombinuje různé nástroje a vytváří neotřelý, avšak často velice dominantní podkres jednoduché grafiky. V podstatě se jedná o skvěle fungující symbiózu jednoduchého vzhledu a propracované muziky, jenž v hráči zanechá dostatečně silný prožitek a zároveň mu dá možnost jeho detailní podobu do velké míry ovlivnit.
Tajemná pohádka
Ostatně je pravdou, že zcela jednoduchounký a minimalistický příběh by bez skvělého audiovizuálu rozhodně nepřežil. Ačkoli je totiž universum tohoto dílka slušně propracované a zajímavé, samostatně obstojí jen těžko. Základní premisa točící se okolo snahy porazit odvěké zlo je přestárlým kliše, jenž by ve mně jindy budilo spíše znechucení, ovšem Superbrothers mají přeci jen něco navíc!
Velice rychle se totiž klíšovitý děj zvrhává v netradiční pohádkové vyprávění o strastiplném putování jednoho hrdiny, kdy vám nic není servírováno přímo a díky častému používání trefných metafor se dokonce může jevit jako až přehnaně intelektuální a tajemný. Pravdou ale je, že všeho je tady v duchu čistého a svěžího minimalismu tak akorát a do výsledného celku celá story zapadá minimálně obstojně.
Svěží adventura
Skoro by se nyní dalo říci, že vám popisuji bezchybný produkt, u něhož vše funguje tak jak má! To bychom se však museli bavit o interaktivním komiksu nebo o filmu. Tohle je ale hra, tak si tedy pojdme hrát. Jelikož jsou Superbrothers: Sword & Sworcery EP předělávkou z iPadu, nikdo si asi nebude dělat iluze o inovativní hratelnosti.
Zkráceně řečeno dostáváme žánr adventur oholený takřka na kost. Do rozhovorů nelze vstoupit a o inventáři lze také mluvit jen s ohromnými výhradami. Na druhou stranu se však tvůrci dokázali vyhnout zbytečnému pixel huntingu a logické hříčky postavili na trošku jiných stavebních kamenech.
Kdo hrál Botaniculu tak ten má zcela jasno a kdo ne, tak tomu bude stačit vědět, že většina věcí se řeší pouhým klikáním na aktivní předměty, popřípadě kombinováním maximálně tří různých předmětů. Taktéž se hádanky nikdy netáhnou přes příliš velký počet obrazovek.
V teorii to zní skutečně hezky a na iPadu to dokonce i hezké je, ale konverze na PC tak nějak neumí a logicky pravděpodobně ani nemůže umět nahradit dotykový displej a gyroskop. Hádanky koncipované na patlání prsty přímo na obraz nebo dokonce ke třesení celým zařízením ztrácejí na PC své kouzlo a skvěle vymyšlené logické problémy tak často přicházejí o svou atraktivitu.
Chybějící dotyk
Podobné je to pak bohužel i v případě některých základních herních mechanismů. Třeba takové reálné plynutí času, jenž dokonce počítá i s autentickým cyklem úplnku je skutečnou frajeřinkou! Jenže zatímco na iPadu bych si čekat 14 dnů do úplňku představit dovedl, na PC už mě tato myšlenka značně míjí.
Zdaleka největší výtky však patří především soubojům! Ano, dokonce nechybí ani souboje, ale absence dotykového ovládání opět dělá své a upřímně si myslím, že právě na PC zcela nevhodný soubojový systém založený na klikání na ikonky meče a štítu je největším zdejším problémem.
A přitom je to asi také jediný vážnější problém. Jinak se totiž jedná o nesmírně příjemnou, hravou a po stránce hráčských zkušeností a schopností nenáročnou adventuru, které je navíc až překvapivě svěží! Jde totiž s posledními trendy a kromě příjemné hratelnosti, vstřícné obtížnosti a neotřelých nápadů nabízí třeba i integraci Twitteru a minimalistický interface.
Jiná platforma
Být to na iPadu, Superbrothers: Sword & Sworcery EP bych bez jakýchkoli výčitek doporučil jako příjemně nenáročnou, odpočinkovou a svěží adventuru s unikátním vzezřením a promyšleným světem, který dokáže i s jednoduchým příběhem divy.
Na PC bych ale mluvil pouze o úžasném audiovizuálním zážitku, který je doplněn o neotřelé nápady, jako měsíční cyklus nebo postupné realistické vysílení hlavní postavy. Zároveň bych ovšem taktéž mluvil o rozpačité konverzi, jenž z logických důvodů naráží na hardwarový potencionál PC a výsledný dojem lehce sráží.