MGS HD zamířilo na PSV. Stojí za to si kolekci pořídit, nebo hry v ní obsažené patří do starého železa?
Když byla MGS HD kolekce oznámena na PSV, málem jsem se rozskočil radostí. Moje oblíbená série, do které jsem začal být fanda po dohrání úžasného Peace Walkera, míří na konzoli, kterou si chci koupit! Konečně si zahraju MGS 3, tu modlu z PS2 éry a napravím tak to, že jsem tuhle hru nezahrál. A tak, hned jak jsem si Vitu koupil, korunoval jsem MGS HD na první hru na svojí novou hračku. A jelikož už mám v MGS HD něco odehráno, jsem myslím schopen sesmolit nějaké ty pocity ze hry.
MGS 2: Sons of Liberty
MGS HD na vitu obsahuje dva díly: MGS 2: Sons of Liberty a MGS 3: Snake Eater. Oproti verzím na Xbox a PS3 tedy chybí MGS Peace Walker. Jestli to vadí hodně nebo málo rozeberu později. Tyhle odstavce bych chtěl ale věnovat dvojce.
MGS 2 je už opravdu hodně stará hra a bohužel je to na ní hodně znát. Nebudu zde skrývat svoje pocity, dvojka mě prostě nebavila tolik, jak bych si přál. Má svoje kouzlo, občas na ní mam chuť a skvěle se u ní bavím, ale celkově je to spíš doplněk k úžasné trojce. Překvapivě to ale není kvůli pohledu ze shora, ani grafice ale spíše kvůli samotné hratelnosti. Ta prostě není tak vynalézavá jako v následujících dílech. Navíc prostředí hry je pro mě dost sterilní a časem samo o sobě nudné. Big Shell má své kouzlo, to určitě, ale není zde nic moc co objevovat. V tomhle směru je ruská džungle z MGS 3 nebo Costa Rica v PW osobitější.
Posledním hřebíčkem do rakve MGS 2 je Raiden. Líbí se mi Kojimův záměr ukázat příběh z jiného úhlu, ale pomocí Raidena? To bylo šlápnutí vedle, Raiden působí přesně tak jak mu říká Snake – jako dítě. Vypadá moc asijsky, má dětský hlas, přihlouplé otázky a ani náhodou nevypadá na borce, který si podává ruské teroristy na Big Shellu. Hloupě a dětsky působí snad za každé situace a vás kolikrát obtěžuje jen to, že za něj musíte hrát. To Snake je proti němu naprosto geniálně vykreslená postava drsňáka, kterému prostě musíte fandit. Příběh vyprávěný z jiného úhlu ano, Raiden ne.
A co že ten příběh v MGS 2? Řeknu to asi takhle: oproti jiným dílům je slabší, jako celek ale není vůbec špatný. Oproti MGS 3 je víc uvěřitelnější (byť hrajete za dítě), ale zase míň dramatický a překvapivý. Nehraje si tolik s city, nemá až takovou hloubku a nežene tolik dopředu, ale zabaví. Na poměry akčních her je to ale pořád bomba. Dabing a hudební doprovod jsou na vysoké úrovni.
Pokud bych měl hodnotit MGS 2 naprosto subjektivně, dal bych mu 7. S přihlédnutím na stáři hry dám ale objektivnější slabou 8. Tak a teď se vrhněme na MGS 3.
Hodnocení 8/10
MGS 3: Snake Eater
Pecka všech pecek z PS2, hra kvůli které si tuhle kolekci musím koupit. Takhle nějak jsem hru nazýval, než jsem si jí zahrál/dohrál. Nazývám jí tak stále?
Kde jenom začít? Hratelností, to bude ono. Tématem téhle hry je přežití. Přežití v drsné ruské džungli. Takhle se vám bude chtít celou dobu hra prodat. A ono to funguje. Džungle bude vaším talířem nemocnicí i zbraní. No dobře, zas takové terno to není, jde prostě jen o pár chytře vymyšlených prvků, které vás příjemně vtáhnou. Pokud Snakovi klesne ukazatel výdrže, prostě jdete a ulovíte nějaké zvíře, které následně sníte. Hra se ale nebrání roztomilým detailům.
Za prvé je zde poměrně široký výběr zvířátek k ulovení. Každé navíc chutná jinak a přidává podle toho víc nebo míň staminy. Nebo vám přivodí otravu z jídla a střevní potíže… Jo jo, ne všechno je ve hře k jídlu a vězte, že taková poision dart žabka není na jídlo. Co jí ale třeba podhodit hladovému vojákovi, kterému jste v předchozí lokaci vyhodili sklad jídla do vzduchu? Meze se nekladou.
Nemusíte se ale bát, že vám Snake umře na průjem. Pokud sníte něco shnilého (nemysleli jste si snad, že mrtvý had, kterého sebou nosíte od začátku hry, bude ještě k snědku?), kousne vás štír, nebo se nějak jinak poraníte, vlezete do menu a pomocí pár dostupných lékařských pomůcek (nůž na vyndávání projektilů z těla, nit na sešívání řezných ran, sérum proti uštknutí atd.) se vyléčíte. Jednoduché ale zábavné.
Ale jen kvůli možnosti sežrat všechno možné v džungli vás hra bavit nebude. Rozhodně si užijete spoustu skvělé plíživé akce, která platí za jakýsi MGS standart. Nechybí ujeté zbavování se vojáků pomocí porno časopisů, spousta zbraní rozdílných vlastností, kartonový box, ve kterém můžete téměř nepozorovaně pobíhat po lokacích… a tak podobně. Herních možností je tolik, že jejich popsání by zabralo pár stránek.
Přitom ale nic ve hře není těžkopádné, Snake dělá vždycky jen to, co chcete. Nemusíte se učit těžké způsoby jak něco vykonat, všechno se ve hře dělá až s primitivní jednoduchostí. Nevím, jestli je to z předchozího patrné, ale MGS je hra, ve které nemáte s orientací problém. Jasně, pokud jste žádnou MGS hru nikdy nehráli, bude se muset naučit základní pravidla hry. Jakmile ale na ně přistoupíte, všechno vám přijde logické a jednoduché. Hra je jen tak složitá, jak si jí složitou uděláte. Do ničeho vás netlačí, ale ani vám nebere možnosti.
Ale dost okecávání hratelnosti. Jak je na tom příběh? Skvěle. Vlastně přemýšlím, co je na příběhu nejlepší. Charizmatické, do hloubky promyšlené postavy? Skvělé dialogy nebo úžasné cut-scény, které nejsou nic dlužné Hollywoodu? Popravdě asi všechno dohromady. I když s příběhem přichází asi jeden s mála problémů hry. I když je celá série ovlivněna právě Hollywoodem a Kojimovou láskou k akčním filmům a tudíž se výtvarný styl stáčí k západu, občas je na hře znát odkud pochází. Nemám na mysli Para-Medic (jedna z postav), která neustále vychvaluje Japonsko, mám na mysli některé věci v příběhu a prostředí. Sem tam jsou charaktery vyvedeny v mírně asijském stylu, stejně jako některé stroje. Vytváří to pak nepříjemné kontrasty. Jako příklad bych uvedl třeba vojáky jezdící na podivných vznášedlech. Nemusím asi říkat, jak divně to působí ve hře ze studené války. I v některých cut-scenách je znát asijská režie.
Člověk to ale nesmí brát špatně. Mě osobně třeba strašně štve, když na české hře není poznat odkud pochází. Takže hře tu trošku koření Asie odpouštím. Působí to v celkově západně stylizované hře divně, ale přenesete se přes to, nebojte.
Trošku problém jsem měl s hudbou. Až na dvě skladby mi nic ze soundtracku neutkvělo v paměti. Tedy, ne že by byla hudba špatná, to vůbec ne. Ale v porovnání s Peace Walkerem, kde byla hudba naprosto geniální je trošku…. ja nevím, asi nevýrazná. Do dneška si pobrukuju válečné melodie z MGS PW, proto jsem něco podobného čekal i v MGS3. I tak je ale soundtrack skvělý a svojí funkci plní dobře.
Abych to tedy nějak utnul, vynesu samostatný rozsudek i nad MGS 3….. Na váhy jsem hodil čísla 9 a 10 a upřímně opravdu nevím na které straně přitlačit prstem na misku. Chce se mi jeden bot strhnout za nepříjemný kontrast západní a japonské stylizace. Jenže to bych si protiřečil, protože jsem psal, že to hře odpustím. A tak přitlačím na misku s 10.
Hodnocení 10/10.
Dvojka, trojka, kde je Peace Walker?
Na tomhle místě měla být recenze MGS PW. Ale není. A je to špatně, zatraceně špatně. Autoři se strašně obhajovali tím, že si Peace Walkera můžete stáhnout jako samostatnou hru. Ten stojí kolem 500 Kč. MGS HD kolekce seženete za 800 Kč. Když si to dáme dohromady, máme cca 1300 za kompletní kolekci na PSV proti 800 Kč za kompletní edici na velké konzole. Jenže to není jediný problém.
PW na Vitu je verze pro původní PSP. Což znamená žádné HD textury a navíc dost rozmazanou podívanou, když má Vita 4x větší rozlišení. A co víc, zapomenout můžete i na PSN trofeje, které jsou v HD kolekci. To je za takový příplatek docela smutné. I přes tahle úskalí ale PW doporučuji dokoupit, je to skvělá hra s ohromnou trvanlivostí. Původní PSP verzi, kterou jsem dohrál, bych hodnotil jasnou 10/10.
Zhodnocení optimalizace na PSV
Zanadával jsem si na nepřítomnost PW, teď ještě jak je na tom optimalizace. Ještě před vydáním si některé herní weby stěžovaly na to, že hra neběží v nativním (plném) rozlišení, ale že to na hře není poznat. Říct tohle někdo třeba o Uncharted, které na Vitě běží také v sub-nativu, vysmál bych se mu. Na Uncharted to fakt znát bylo, hra byla rozmazaná až běda. Ještě horší to ale bylo u Unit 13 (také sub-nativ), které bylo chvílema až odporně rozmazané. Obával jsem se tedy jak hra bude vypadat a musím uznat, že jsem byl příjemně překvapen. Ono „na hře to není poznat“ skutečně platí. Vlastně jsem ani nechtěl věřit, že hra běží v sub-nativu. Grafika se tedy povedla, hlavně MGS 3 překvapuje na každém rohu.
Povedené je i ovládání. Hra využívá plně tlačítka a okrajově dotykovou obrazovku s touchpadem. Naopak rezignovala na gyroskop a kameru což je podle mě dobře.
Trošku zklamaný jsem byl z toho, že MGS 3 neobsahuje minihru Snake vs Monkey, ve které jste chytali opičky ze hry Ape Escape. Prý je to kvůli tomu, že HD kolekce vychází na Xbox 360, kde nemá série Ape Escape co dělat, protože patří k Playstationu. No, co se dá dělat, tohle si holt nevyzkoušíme (prý to ale byla docela sranda).
MGS 3 alespoň obsahuje původní dva díly Metal Gear, které jsou ale opravdu jen pro otrlé. Na vyzkoušení to ale není špatné, a kdo ví třeba to i jednou dohraju. Přece jenom, taková legenda jak Metal Gear, která založila žánr stealth her…
Závěr
Na závěr bych chtěl podotknout, jak těžké je hodnotit kolekci na Vitu. Na jedné straně tu jsou dvě skvělé hry, na straně druhé pak nepřítomnost Peace Walkera. Těžko se smíchává dobrý pocit z MGS 3 se špatným pocitem, že tam něco chybí. Nakonec ale dám devítku. Ten bod z dokonalé 10 strhávám právě za onu nepřítomnost Peace Walkera. Kdybych hodnotil verze na velké konzole, nebylo by co strhávat a dal bych 10/10.
Recenze
MGS HD kolekce PSV - Recenze
MGS HD kolekce na PSV rozhodně stojí za to! Především pak kvůli skvělé trojce, která i po letech ukazuje jak má vypadat správná hra.
Líbí se nám
- skvělá MGS 3
- dobrá optimilizace
- bezchybné ovládání
- pěkná grafika
Vadí nám
- nepřítomnost MGS Peace Walker