Už je to dlouhých 13 let, co nám světlo světa spatřil první díl této již dnes legendární a kultovní hororové série. Za ty dlouhé roky nám vyšlo hned několik dalších zajímavých titulů, které si sklidily nemalý úspěch jak u recenzentů, tak u hráčů. Před 6 lety jsme se dočkali i filmového zpracování, které je dnes považováno za jedno z nejlepších vydeoherních adaptací. I letos na podzim konečně vtrhne do kin veleočekávaný Silent Hill Revelation a všichni fanoušci se už jistě nemůžou dočkat, stejně tak jako já. V prvním čtvrtletí tohoto roku, se nám na pulty obchodů dostal i nový herní díl s podnázvem Downpour, tentokrát vyvíjený pouze pro konzole PS3 a Xbox 360, který byl očekávaný snad ještě více než již zmiňovaný filmový SH: Revelation, alespoň mezi hráči a fanoušky série určitě. Pojdmě si ho tedy trošku přiblížit.
Recenze z hraní PS3 verze.
Komu nejnovější díl byl přidělěn, to už ví snad každý. Ano, je to tak. Konami tentokrát vsadilo na český tým ze sdudia Vatra Games sídlící v Brně. Na svém kontě má v současnosti pouze jednu jedinou hru a to Rush’N Attack: Ex-Patriot, pokračování skákačky Green Beret z roku 1985. Už tady se ale objevily první otazníky, jak takové neznáme a nezkušené studio zvládne udělat AAA titul jako je Silent Hill? Jak se s tímto přetěžkým úkolem dokázali Brněnští vývojáři poprat, se pokusím vyjádřit v následujících řádcích.
Nejprve si povíme něco málo k příběhu. Ten vás postaví do role vezně Murphyho Pendletona, který je transportován vězeňským autobusem do nového ústavu. Bohužel se stane nehoda a autobus havaruje. Zraněný hlavní hrdina se vyprostí z autobusu ven a zjišt’uje, co se vlastně stalo a proč. Vaše první kroky vás nejdříve zavedou do okolních lesů, důlních šachet, a později se samozřejmě podíváte i do proslulého městečka Silent Hill, kde také prozkoumáte i jižní část města, která byla sice vždy vyobrazena na mapách v předešlých hrách, ale nikdy nebyla přístupná. Ve městě navštívíte například místa jako je kino, banka, hřbitov, klášter, věznice nebo i sirotčinec. Vývojáři tentokrát upustily od nemocnice, takže pokud jste na ni zvyklí z předchozích dílů, tak tady na ni zapomeňte. Postupně během cesty budete odhalovat tajemství Murphyho minulosti a co ho vlastně přivedlo na tak hrůzné a děsivé místo jako je Silent Hill. Příběh je celkově velice zajímavý a napínavý a je asi nejsilnějším článkem celé hry. Vše bude také záležet, jaká rozhodnutí ve hře učiníte. Během vaší cesty narazíte i na řadu NPC postav, které vám poví něco o historii města ale občas během rozhovoru s nimi vám hra nabídne na výběr ze dvou možností. A je pouze na vás, kterou si zvolíte. Např: (menší spoiler) jsem potkal jednoho chlápka, který stál na okraji propasti a začal mi vykládat o svých problémech. Na konci rozhovoru mi hra nabídla dvě možnosti: pokusit se ho utěšit, nebo mu naopak nadávat. A právě takovéto situace (není jich mnoho), ovlivní celý příběh a konec hry. Hra má celkem čtyři, a záleží jen a jen na vás, ke kterému se dopracujete.
Během cesty na vás čeká plno úkolů, jak hlavních příběhových tak i těch vedlejších. Tady musím dát tvůrcům pochvalu za to, že úkoly jsou velice různorodé a nápadité. Nejdříve začnu těmi vedlejšími, nebot‘ jsou daleko zajímavější. V jedním z nich budete muset po celém městě najít a osvobodit z klecí pět modrých ptáčků. Po osvobození každého z nich se vám přehraje asi třicetivteřinová videosekvence. Jakmile je pustíte na svobodu všechny, tak se tyto videosekvence spojí v jednu a shlédnete si krátký filmeček, který vám poví něco málo k příběhu. Čeho se to týká, na to už ale přijdete zcela jistě sami. Jen řeknu, že to má něco dočinění s Murphyho synem Charliem. Další z úkolů je též velice zajímavý a rozhodně ho doporučuji splnit. Narazíte na něj v budově kina. Tam budete mít za úkol najít určité části do promítacího projektoru. Jedna z věcí kterou budete muset hledat je filmová páska. Poté co si ji pustíte, tak se vám naskytne možnost vlést přímo do filmového plátna a stanete se součástí promítaného filmu. Velice originální, co říkáte??? To jsou popisy pro mě asi těch nejzajímavějších, nebot‘ dalším z nich jsem už příliš nevěnoval pozornost. Pokud někdo z vás bude mít samozřejmě chut‘ a trpělivost všechny ostatní úkoly plnit, tak si přijde na docela solidních 17 hodin herní doby, což je na dnešní poměry velice slušná porce. Při plnění pouze těch hlavních příběhových vám hra zabere okolo 12-14 hodin herního času. Ty ale rozepisovat nějak zvlášt‘ nebudu. Je to stejné jako z předchozích dílů série, najít nějaký předmět a donést ho na určité místo, aby jste se mohli posunout dále. Nic víc k tomu asi není co říct.
Ke všemu vám slouží Murphyho notes, kde jsou všechny úkoly pěkně popsány. Naleznete v něm uloženou jak veškerou dokumentaci, kterou po cestě seberete, tak i mapu pro snašší orientaci. Zejména až dorazíte do města, tak se bez ní jistě neobejdete. Silent Hill je zde velmi rozlehlý a otevřený a je opravdu snadné se ztratit.
Co by to bylo za Silent Hill bez logických puzzlů a hádanek? Samozřejmě i na ty během hry narazíte. A připravte se na to, že u některých z nich se pořádně zapotíte, zvlášt‘ když si u nich máte možnost před začátkem hry nastavit libovolnou obtížnost.
Další pochvalu bych dal vývojářům za hodně povedenou atmosféru. Už od samého začátku hraní ve mě hra vzbuzovala nepříjemný pocit strachu a musím říct, že jsem se i několikrát taky pěkně leknul. Mnohokrát jsem si při tom vzpoměl na staré dobré časy z předešlých dílů, které stavěly především na to hráče pořádně vyděsit. Něco takového mi opravdu dlouho chybělo.
Dobře je také zvládnutá hudební stránka od filmového a hudebního skladatele Daniela Lighta, který v tomto oboru není žádným nováčkem. Má na svědomí např. hudbu k seriálům Dexter nebo Tělo jako důkaz. Z filmů to jsou třeba hororové Duše Mrtvých nebo drama Strom v srdci. Soundtrack se celkově velice povedl a ještě více umocňuje už tak děsivou atmosféru. Poměrně stejně dobře je na tom i dabing postav. K němu bych neměl asi jedinou výtku.
Z předešlých řádků to vypadá, jakobych nový Silent Hill jen chválil. I když to dělám nerad, nyní musím zmínit i neduhy, kterými hra trpí a není jich zrovna málo.Už první recenze hodnotily hru velice průměrně až podprůměrně. Takový server IGN se dokonce odvážil klesnout tak hluboko, že dal hře pouhých 4/10. A jen málokterá další recenze dosáhla na vyší známku než 6/10 a to je na hru s takovým jménem opravdu velká potupa. Já osobně jsem tomu nijak zvlášt‘ nevěnoval pozornost a neustále si říkal, že to taková hrůza přece být nemůže. Při prvních okamžicích strávených u hry to taky tak vypadalo. Můj první pocit byl více než vynikající. Bohužel po několika dalších hodinách strávených u hry se tento pocit rychle vytratil. Né že by si hra neudržela tu tajemnou atmosféru, která ke hře jako je Silent Hill neodmylslitelně patří, ale celkový zážitek kazí obrovské technické problémy, jako klesající framerate skoro až na nulovou hodnotu a nedotažený bojový systém. Ještě jsem snad v životě nehrál hru, která by se takhle sekala a trhala. Neustále jsem při hraní přemýšlel, proč k sakru s tím Konami něco neudělá? Někde jsem se i dočetl, že prý údajně chystali opravný patch ale při prvním zpuštění hry se mi hra nijak neaktualizovala. Zda to bylo leností vydavatelské firmy a nebo záměr k tomu, že si hra odnesla takové potupné známky v recenzích, tak to asi nehodlali řešit? To už se dnes nejspíš nedozvíme.
Dále bych chtěl navázat na již zmíněný bojový systém. Je sice pěkné, že jako zbraň můžete použít téměř cokoli co najdete, at’už to jsou židle, dřevěné trámy, cihly, ocelové trubky, nože, sekyry, krumpáče a mnohé další. Si řeknete, s tím se člověk musí ale pořádně vyřádit!? Chvíli to tak i je, ale jakmile hráč na vlastní pěst pozná žívotnost nalezených předmětů, tak to je prostě děs a hrůza! Třeba taková železná sekera vám vydrží jen na zabití pár monster a po té se vám rozpadne v ruce. Pokud se vám tohle přihodí při boji s více nepřáteli a blízko vás neleží nic co by se jako zbraň dalo použít, tak se budete muset dát nejspíš na útěk nebo se spolehnout pouze na svoje pěsti, to ale vě většině případech znamená okamžitou smrt. S dalšími nalezenými předměty to pak není o moc lepší, ba naopak. Asi jedna z nejlepších věcí mi přišel hasící přístroj. Nejen že vydržel asi ze všeho nejdéle, ale taky se s ním dobře odrážely útoky a souboje s ním byly někdy i zábavné. Už jen ta představa mlátit monstrum hasícím přístrojem vypadá originálně.
Určitě jste si všimli, že jsem nezmínil zbraně střelné. Samozřejmě i ty nějaké najdete. Bohužel, je jich ale velice málo, a když na nějakou narazíte, tak jen s malou hrstkou munice. Například takovou brokovnici naleznete jen se šesticí nábojů a jakmile je vystřílíte, tak na další budete muset čekat hodně hodně dlouho, nebo je spíš nenajdete vůbec. Brokovnici si nemůžete ani skovat na později, protože jakmile zvednete ze země jiný předmět, tak ji Murphy automaticky upustí na zem. Nechávat si ji na později, kdyby se přeci jen nějaká ta munice objevila nemá význam. Spíše se budete muset spolehnout na boj zblízka s některou z víše zmíněnou věcí. To bohužel ale znamená velké urtpení, alespoň já to tak chvílemi vnímal, zejména ke konci hry, kdy nepřátel dosti přibývá. Je to určitě velká škoda, protože s častějším výskytem střelných zbraní by byla hra daleko zábavnější. Proto doporučuji s municí hodně šetřit, a využívat ji jen v nejkrajnějších případech.
Souboje s monstry jsou celkově hodně nedotažené a než aby se u nich hráč bavil, tak ho spíše frustrují. Né že je někdy až nadlidský úkol monstrum zasáhnout a tím mu způsobit újmu, ale hlavnímu hrdinovy navíc chybí jakékoliv úhýbné pohyby, např. kotoul, úskok do strany nebo i protiútok tam prostě chybí. (Alespoň já jsem je tam nenašel).Kolikrát mě monstrum zasáhlo jen proto, že mi tam tyto věci chyběly. Další věcí kterou si jistě každý musí všimnout je, že na obrazovce není ukazatel zdraví. Musíte totiž zapausovat hru a tam máte zobrazeno kolik procent zdraví vám ještě zbýbá. Prostě otrava. Zvlášt‘ v soubojích při kterých vám jde o krk a nevíte kolik života ještě máte a tudíš ani nevíte kdy si vzít lékarničku.
Co se týče různých typů monster, tak těch zrovna také moc nepotkáte. Po většinu hry budete řezat a sekat skoro ty stejná. Zachrání to snad až úplný závěr hry a souboj s bossem, který je navržen velice dobře a vypadá fakt odporně.
Na závěr jsem si nechal grafickou stránku hry. Hra běží na již dnes už plně zaběhnutém Unreal Enginu 3. Ten je tady využit řekl bych jen minimálně, tudíž žádné grafické orgie se nekonají, ale místy dokaže udělat i pěkné efekty. Zejména odlesky vody na cestě vypadají velice pěkně.
Co říci na úplný závěr? Přál jsem si a zároveň se i těšil na důstojné pokračování jedné z nejlepších hororových sérií všech dob. To se mi vyplnilo jen z poloviny. Začátek hry byl velice zajímavý a poutavý. Bohužel tento pocit ve mě přetrval jen malou chvíli. Hru jsem jednou dohrál a poté ihned prodal. Pochybuji, že budu mít někdy chut‘ se k ní vrátit.
Recenze
Silent Hill: Downpour - Recenze
Silent Hill Downpour není vůbec špatná hra ale zdaleka ani dobrá. Bohužel to špatné hodně přebíjí to dobré. Češi se tentokrát moc nevyznamenali a proto doufám, že se dalšího dílu dočkáme od někoho daleko zkušenějšího. Pro fanoušky série je to ale povinnost.
Líbí se nám
- Příběh
- Vedlejší úkoly
- Vynikající atmosféra
Vadí nám
- Odfláknutý soubojový systém
- Nízká životnost zbraní
- Oproti předešlým dílům málo střelných zbraní
- Poklesy snímkování
- Celková nedotaženost