Může se to zdát prapodivné, ale i přes neustále větší zájem o Indie hry, se mi zdá, že se jim lidé moc nevěnují a diskuse o nich jsou jen po málu. Jelikož mám veliký zájem především o Indie hry, rád bych se s Vámi podělil o své slasti, ale i strasti z tohoto žánru, nebo her od prostých lidí, kteří dostali dobrý nápad a vložili do něj energii a čas, aby ho zrealizovali. V tomto a i v následujících blozích bych se rád pozastavil, jak nad těmi slavnějšími tituly, tak i těmi, které leží v útrobách internetu a o kterých jste třeba nikdy neslyšeli. Nuže pusťme se do toho a začít se má, jak se říká, od podlahy a nebo mám snad říct od Omahy?
Heroes and Generals
Jako první hru jsem si pod lupu vzal uzavřenou betu Free-to-Play MMO hry „Heroes and Generals“ a jak už název napovídá, je to hra z vojenského prostředí, konkrétně z druhé Světové války. Hru má pod palcem dánské vývojářské studio Reto-Moto, které tvoří pár desítek lidí, ale které se hře plně věnuje. Hra je podle mě zdárným hybridem akčního FPS a strategie, i přesto, že ze screenshotů zdánlivě vypadá jako obyčejné FPS.
Boj se Boj!
Přestože je Heroes and Generals F2P titul, jeho akční stránka má dle mého názoru velmi pěknou grafiku. Zbraně, vozidla, uniformy a rozsáhlá prostředí jsou zpracovány opravdu detailně a pastva pro oči jsou i dobře zpracované animace. Jde vidět, že si na tvorbě enginu dali Reto-Moto skutečně záležet. Při hraní jde jasně vidět, že se vývojáři snaží o hlavně realistickou hru. Většina zbraní, až na výjimky, o kterých se zmíním později, se chová velice důvěryhodně a náměrová technika vám dodá pocit, že každá kulka může mít svůj cíl i na velkou vzdálenost. Hra se řídí reálným časem, takže denní cykly ve hře nechybí, je možno hrát v šeru, brzo ráno, v poledne, v noci a podobně. Herní princip hry spočívá v tom, že na mapě, na které hrajete jsou rozmístěny stanoviště s vysílačkou a úkolem vás a vašeho týmu/divize je postupně tyto stanoviště ubránit nebo naopak zabrat nepříteli. Vaše strana vyhrává tehdy, jsou-li všechny stanoviště obsazeny, nebo dojdou-li nepříteli zdroje. Strategickou část hry tvoří mapa Evropy, přes kterou se připojujete do hry a kde jsou znázorněny veškeré aktivity v poli, jako dobytá města, týmy, divize a další elementy.
Postavy a bojová uskupení
Základ vašeho hraní tvoří postavy. Ze začátku začínáte pouze s jednou, a to se standardním pěšákem, vybaveným buď M1 Garand, nebo Kar98K, zkrátka podle toho jakou stranu si vyberete. Součástí hry je i možnost zbraně i postavu „upgradovat“ nebo pořídit další za určitý obnos kreditů, který získáváte z boje. Asi se divíte proč jsem vložil slovo upgradovat do uvozovek. Ono totiž nejde ani tak o upgrade jako spíš o prohození vlastností zbraně, takže se nemůže stát, že by si někdo pomocí upgradů vytvořil „super pušku“. Pokud nemáte hluboko do kapsy, můžete si koupit zlato, které slouží jako prémiová měna. Avšak tyto „Pay-to-Win“ metody lehce narušují realistický záměr hry, ale naštěstí jen minimálně a navíc něco málo zlata získate i ze samotného hraní. Hra samozřejmě obsahuje i jiné zbraně jako M1A1 Thompson, MP40, Springfield, MG42, Browning a jiné. Celkově jich je ovšem po málu a tak hráči, včetně mě očekávají, že bude zbrojnice v budoucnu obohacena a staré klasiky jako M1 Carbine, Stg 44, Gewehr 43, BAR, které bohužel v současné době ve hře chybí. Rovněž si nešlo ve hře a na fórech nevšimnout argumentů německé strany hráčů, že americká strana je ve výhodě, právě kvůli poloautomatické pušky M1 Garand, která v té době, ve které se hra odehrává, byla standardní zbraní americké armády. A tyto argumenty samozřejmě trápí samotné vývojáře, kteří zvažují, že M1 Garand bude nahrazena puškou Springfield bez optiky, což je dle mého názoru hloupost. Mimo zbraní, postav a upgradů je možno si pořídit i vojenská uskupení, konkrétně útočné týmy, kterými můžete vést útoky na různa místa v Evropě a tím posílit celkové tažení, buď na Berlín nebo na Londýn.
Komplikace
Problémy doprovází každou hru a zejména pak takhle velký projekt jakým Heroes and Generals bezesporu je. Největším problémem je stabilita a připojení. Často se vám může stát, že se na nějakou dobu nikam nepřipojíte (dvojnásob to platí pro Američany, kterým na jejich kontinentě chybí servery). Realisitckou stránku hry narušují některé negativní aspekty. Kupříkladu s kulomety Browning a MG42 je možno mířit a střílet vstoje, aniž by jste se museli zapřít o dvojnožku, přičemž zpětný ráz je minimální. Taky mi přišlo divné, že německý Panzerfaust lze přebít, což reáliím neodpovídá, vývojáři by měli spíše uvažovat o Panzerschrecku. To vše jsou ale jen a pouze detaily, hra v celku na mne zapůsobila velmi kladně, ostatně tomu odpovídá i můj čas u ní strávený.