Ron Gilbert (nar. r. 1964 ) je známý americký herní vývojář. Tenhle nesmírně nadaný člověk střídavě pracuje jako programátor a nebo herní designér. Na vydávání svých herních dítek se spolupodílí i jako jejich producent. Do světového herního fondu se zapsal zlatým písmem už svoji první prací u fenomenálních LucasArts. Dobrodružné adventury jako Maniac Mansion či první dva díly z populární série Monkey Island mu vynesly uznání kritiky i raketový vzestup na pomyslné přední příčky ve vývojářské branži. Gilbert se ve svých hrách soustředí hlavně na vytvoření perfektní příběhové linky. Je jedním z mála vývojářů který tvrdí, že dobrou hru dělá dobrý příběh. Byl u zrodu nadějných studií Humongous Entertainment a Hulabee Entertainment. Jeho práce ho později přivedla do Kanady, kde byl v letech 2009-2010 hlavním tahounem vývojářského studia Hothead Games, sídlícím ve Vancouveru.
Gilbertova úspěšná vývojářská kariéra začala už v roce 1983. Na prvních hrách začal pracovat jako devatenáctiletý, tehdy ještě coby mladý student. Se svým kamarádem Tomem McFarlanem na sebe upozornil, když společně vytvořili program Graphics Basic. Ten jim po prodeji vynesl nemalou finanční částku a i první pořádnou práci u spol. HESware v San Francisku. Tam Gilbert programoval několik měsíců akční hry pro počítač Commodore 64. Bohužel firma byla špatně vedena a zkrachovala aniž by vydala jednu jedinou hru. Zbytečná práce to ale pro Gilberta nebyla.
Své bohaté vývojářské zkušenosti brzy uplatnil. Nejdříve svůj talent předvedl u LucasFilm Games. Říká vám to něco ? Ano je to firma, co se později přejmenovala a známe ji všichni pod názvem LucasArts. Hlavní jeho pracovní náplní zprvu nebyla tvorba nových her, ale jen jejich převod z Atari 800 na počítač Commodore 64. Tvrdě pracoval, ale stále se mu nedařilo prosadit nějaký svůj vlastní nápad. Ten může realizovat až začátkem roku 1985 kdy dostává konečně příležitost a s spolu s Gary Winnickem pilně pracuje na vlastním projektu pro LucasArts. Hra dostává název Maniac Mansion a brzy po svém vydání se stává hitem.
Musím tu poznamenat, že to bylo zcela zaslouženě. Gilbert pro ní vytvořil vlastní engin SCUMM, což je zkratka slov Script Creation Utility for Maniac Mansion.Ten svoje kvality předvedl na výbornou a následně se stal hlavní hnací silou všech dalších adventur, co kdy vydal LucasArts. Tedy až na dvě malé vyjimky, jemiž byly Escape from Monkey Island a Grim Fandango. Díky talentu Rona Gilberta následně LucasArts vydal megahity The Secret of Monkey Island a jeho pokračování Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge. Pro Gilberta jsou do dnes tyhle dvě agentury srdcovou záležitostí. Dodnes se jim na svém blogu starostlivě věnuje, nutno dodat zaslouženou pozornost. Tyhle dvě adventury právem patří do zlatého fondu her.
Gilbert i přes výbornou pozici v LucasArts po několika letech v roce 1992 studio opouští a to i s jeho bývalou producentkou Shelley Day. Nezahálejí a společně zakládají nové studio Humongous Entertainment. Spolupráce jim přinesla ovoce a vznikly tak dobrodružné hry jako Freddi Fish, Putt-Putt, Pajama Sam a několik dílů sportovně založených Backyard Sports. Všechny tyto hry používají pro svůj běh opět upravený engin SCUMM. Dnes už tyhle hry skončily v propadlišti herních dějin a jen hráči ze starší generace si na ně tu a tam vzpomenou. Tehdy to byly ale obrovské hity.
Jejich herní náplň je na dnešní dobu už dávno přežitá. Např. ve hře Pajama Sam musíte na začátku najít jeho ešus na oběd, masku a baterku. Pak musíte projít skrz dveře skříně a ponořit se do země tajemství a temnoty. Hra to byla už tehdy poměrně krátká a dohrát se ji dalo i za hodinu. Pokud by jste se „kochali“ tak by vám dohrání trvalo samozřejmě o něco málo déle. Dnes tyhle staré pecky rozchodíte už jen za pomocí populárního emulátoru ScummVM. Tenhle prográmek je zprovozní v pohodě všechny. Jen malá vzpomínka na tu dobu ve mně vyvolá obrovskou nostalgii. Nic naplat, čas nám neúprosně běží dál.
O necelé tři roky později v roce 1995 Gilbert zakládá Cavedog Entertainment, šlo vlastně o pobočku studio Humongous Entertainment zaměřenou na hry pro dospělé. V něm se po nějaké době stává producentem dnes už kultovní strategické hry Total Annihilation. Spolupracoval na hře Good & Evil, ale její vydání bylo bohužel tehdy zrušeno. Ron neskrýval své zklamání. Rozhodl se, a v roce 1999 raději od Cavendogu odchází. Ocitl se tak na volné noze a několik let pracoval sám na své nové hře. Ke spolupráci si přibral talentovaného tvůrce komiksů Claytona Kauzlarice. Později začal vydávat i svůj blog „Grumpy Gamer“, který brzy získal velikou popularitu.
V roce 2007 se začala Gilbertova spolupráce se studiem Hothead Games. Plodem jejich práce jsou dva díly velice zdařilé komiksové adventury Penny Arcade Adventures. Po roce nastupuje u studia do funkce jejího výtvarného ředitele a konečně se tak dostává na jeho několik let „utajeně“ vyvíjenou hru. Ta opět poběží na enginu SCUMM a později je odhaleno, že jím bude kříženec agentury s akčním RPG. Na světlo světa, skromně a bez velké reklamy přichází povedený DeathSpank.
Hra v polovině roku 2010 konečně vyšla po hlavičkou EA na konzolích Xbox 360 i konkurenční PlayStation 3 a o něco málo později se objevila i na PC. Vtipné diablovce se dostává nejen kladných recenzí ale i velké uznání od nadšených hráčů. Není proto divu, že po krátké pauze vychází její pokračování DeathSpank: Thongs of Virtue.V září 2010 je Gilbert zlanařen kolegou z bývalých LucasArts Timem Schaferem, aby spolupracoval v studiu Double Fine na nové dobrodružné adventuře The Cave. Projekt se jim celkem, no až na některé maličkosti vydařil a hra nedávno vyšla. Dnes devětačtyřicetiletý Ron Gilbert je vývojář s neobyčejnou tvůrčí schopností, neutuchající fantazií a skutečně neotřelým humorem. Určitě nás tento nadaný vývojář v budoucnu ještě něčím překvapí. Tak hlavně ať se mu v jeho práci stále daří.