Zdravím všechny věrné čtenáře, pařmeny a pařmenky. Po dlouhé době jsem se konečně rozhod něco napsat. V dnešním speciálu se podíváme na zrození jedné kdysi známé postavičce, která byla první ikonou staré konzole Playstacion. V minulosti velice obdivovaná, dnes se o jeho slávě mluví v minulém čase. Co se vlastně stalo? Žije ještě dnes? Vrátí se někdy? Pokusím se na tyto otázky zodpovědět, zatím se podíváme na vyceněné tesáky nezbedného psa.
První psí krůčky
Všechno začalo inspirací a láskou ke hrám dvou mladých chlapců jménem Andy Gavin a Jason Rubin. Hlavní pohonná hmota, s čímž se dostali na obdivuhodnou úroveň. Jen ze srandy i pro školu vytvořili pár her jako třeba naučná matematická hra Math Jam, lyžařský simulátor Sky Crazed a ještě mnoho dalšího. Tyto hry byly na svou dobu docela povedené. Když uviděli kladné reakce lidí na jejich práce, rozhodli se spolu vytvářet hry. Nejdříve se pojmenovali JAM jako Jason and Andy´s Magic. Nakonec se přejmenovali na Naughty dog. (Přesný důvod, proč se přejmenovali jako zlobivý pes, jsem nemohl nikde najít. Možná jim nějaký voříšek překousal kabely nebo jim počůral koberec.) Po dostudování škol spolu vytvořili ještě pár her, dokonce pracovali i pro Elektronic Arts. V roce 1994 dostali nabídku od Marka Cernyho, více prezident herní vydavatelské společnosti Universals studios, ten očividně vyčenichal jejich velký talent a nabídl jim, jestli by vytvořili tři hry pro nově příchozí konzoly zvanou Playstacion. Všechno šlo opravdu nečekaně. Z dětské touhy se náhle stala skutečnost. Ale toto je, prosím, jenom začátek. Teprve teď všem ukážou, co opravdu dovedou.
Je to oranžové, skáče a točí se to.
Každé začátky byly a jsou pro každého velice složité a důležité. Naši dva vývojáři si během cesty rozmýšleli, jakou hru by mohli stvořit. Naskytla se jim myšlenka stvořit akční plošinovku. Poté chtěli vymyslet vlastní postavu, která bude naprostým trhákem a konkurencí světoznámého knírače Maria i ježka na kokainu Sonica. Hodně se inspirovali hrou Sonic the Hedgehog. Z čista jasna jim zasvítilo v hlavě, a zapřemýšleli, kdyby náhodou předělali 2D Sonica na čistě ryzí 3D plošinovku. Místo běhání doleva a doprava mít možnost běhat i dopředu a dozadu. Tento nápad se všem rychle zalíbil a hned začali vytvářet náčrtky. Projektem vtipně nazvali „Sonic´s ass game.“ To proto, že kamera hledí na hrdinu ze zadu.
První problém měli za sebou, ale otázkou byla, co s hlavní postavou? Zpočátku chtěli udělat z hlavního hrdiny vombata. Dokonce ho i pojmenovali Willi the Wombat. Problém ale byl ten, že se jedna postava už takhle jmenovala, přesněji se objevovala v animovaném seriálu Tazmanský čert. Plus ještě k tomu pánové z Universals studios strkali své dlouhé nosy a nabízeli jména jako třeba Wuzzles nebo Wuzzy the Wombat. Tyto jména se snažili vývojářům opravdu vnutit, naštěstí se jim to nepovedlo. (Já bych se osobně styděl, kdybych měl nějaké z takových jmen. Všichni zlosyni by byli poraženi. Všichni by dostali záchvat smíchu!) Pak se při dlouhém hledání našel jeden malý australský vačnatec v encyklopedii. Jméno čeledi se všem zalíbilo, proto místo Wombata raději nahradili jménem Bandicoot. Hlavní designér prostředí a tvůrce vzhledu postavy je Charles Zembillas.
Při testování celkové hry si vývojáři všimli pár hluchých míst, protože Psx neumožňovala vytvořit vetší množství nepřátel a některé hlavolamy byly velice jednoduché. Poté je napadlo do hry hodit bedny, díky kterým se hlavolamy řešily mnohem lépe, časem se staly symbolem. Po dlouhých sporech se rozhodli přejmenovat Williho na Crashe jako zvuk při ničení beden. roce 1996 Crash Bandicoot přišel na svět.
Crash Bandicoot 1
Příběh začíná někde poblíž Austálie v souostroví Wumpa Landu, kde se jeden padouch jménem Neo Cortex, i se svým pomocníkem Dr. Nitrem Briem, snaží ovládnout celý svět pomocí zlých a chladnokrevných mutantů. Vše už bylo připravené, ale stále někdo chyběl, tak proto Cortex použil svůj úplně nový vynález „Evolve rai“ na jednoho zmutovaného živočicha, aby stvořil nejsilnějšího mutanta pro svou obrovskou armádu, zároveň stvořit i hrůzostrašného vůdce. Naštěstí se experiment nepovedl, protože ten zmutovaný živočich byl, jednoduše řečeno, hodný a vynález ho odmítl přijmout. Nastala porucha a náš chlupatý přítel mohl rychle utéci skokem z okna. Bohužel Cortex zajal vaší ubohou přítelkyni Tawnu. Nezbývá nic jiného než se oprášit, vytáhnout střepy z uší a hurá pro svou krasavici.
Bonusová informace: Tvůrci Nea Cortexe se inspirovali podle kreslené postavičky Braina z kresleného seriálu Pinky and the Brain.
Chopíte se role tichého vačnatce jménem Crash Bandicoot. Než se utkáte se svým úhlavním nepřítelem, musíte projít přes tři ostrovy. Každý ostrov je dále rozdělen na menší úrovně, přes které musíte projít, nejlépe živí. Hlavní Crashův útok je točení, něco podobného jako u Tazmanského čerta Taze, a skákaní. Díky skákání můžete rozšlápnout svého nepřítele, nebo přeskočit všelijaké překážky jako jsou bezedné jámy, želvy s ostny a přeskakovat z platformy na platformu. V každé úrovni jsou rozesety bedny, v nichž se nachází šťavnaté ovoce zvané wumpa fruit, jinak wumpa ovoce. Za nasbírání 100 kusů dostanete 1 život. Životy jsou nesmírně důležité, hlavně být všude opatrný, jinak je budete ztrácet jako na běžícím pásu. Při ztrátě vašeho posledního života hra končí. Dále se v bednách nachází duch ostrova, který je ukrytý v hawaiské masce. Jmenuje se Aku Aku, jenž díky němu dostanete jeden bod ke štítu. Pokud se vám podaří sebrat tři kusy, dostanete dočasně nesmrtelnost, jedním dotykem všechno zničíte a ovoce automaticky seberete při zničení beden. V bednách můžete ještě najít kartičky s obrázky Tawny i Dr. N.Bria. Pokud seberete tři karty, objevíte se v bonusovém kole. Vaše cesta je nebezpečná, plná nebezpečí a pastí. Musíte projít přes temné džungle, staré chrámy, dřevěné pevnosti, toxickou elektrárnou, strašidelným hradem, utéci před rychle se valícím kamenem, jezdit na divokém praseti a porazit každého bosse v ostrově. Cestu vám zkříží kmenový náčelník Papu Papu, šílený pes Ripper Roo, koala na steroidech Koala Kong, gangerský týpek Pinstripe Potoroo, šílený vědec Dr. Nitro Brio a nakonec i samotný Cortex. Jestli jste hodně dobří tak při zničení všech beden, bez ztráty žádného života, získáte diamant pro dosažení maximálního úspěchu, ale pro mě osobně je to nadlidský úkon.
Bonusová informace: Úrovně, kde utíkáte před obrovitým kamenem, se autoři inspirovali podle filmu z Indiana Jonase
Hra byla velice primitivní, přesto dosáhla pozitivních reakcí hráčů i kritiků. Dostala ocenění jako nejlépe vypadající plošinovka v té době. Jméno Crash Bandicoot dokonce znali i v Japonsku, tam ho doslova milovali. V dalším roce jsme mohli čekat na další dobrodružství.
Crash Bandicoot 2: Cortex strikes back
V roce 1997 se v herních obchodech objevil další očekávaný díl. Tady lze vidět jeden z dobrých příkladů toho, jak má vlastně vypadat pokračování. Tvůrci nahradili starý engin novým, se kterým se mohli zaměřit na detailnější prostředí, plynulejší pohyby postav i na nepřátele. Zajímavou změnou musela postoupit i Tawna Bandicoot. Autoři ji museli vyškrtnout, protože byla moc „vyvinutá“. Z důvodu, že by špatně ovlivňovala mládež svojí krásou.(Božínku) Místo Tawny radši nahradili Crashovou sestrou Coco Bandicoot. Příběh se odehrávat v momentu, kdy N.Cortex, při porážce v prvním díle, spadne do jeskyně. Tam objeví magický krystal, který v sobě dřímá obrovskou energii pro nový vynález k ovládnutí celého světa, ale jeden mu nestačí, proto hledát někoho, kdo mu pomůže všechny najít. Mezitím si Crash a Coco užívají zaslouženého odpočinku. Ale notebook se vybije a Coco poprosí Crashe, aby šel najít náhradní baterku uprostřed liduprázdného ostrova bez žádné moderní techniky. Tomu tedy říkám bratrská láska. Ve chvíli, kdy Crash oddaně plní podivný úkol, se chytí do pasti a teleportuje se do neznámého místa. Tam potká nečekaně hologramového Cortexe, který ho žádá o laskavost. Přesvědčuje Crashe, že pověsil pokusy o ovládnutí světa na hřebík a nutně potřebuje krystaly k dobrým účelům. Vám nic jiného nezbývá než mu uvěřit a naivně si myslet, že se opravdu polepšil. Bohužel vaší radost zkazí informace od samotného N.Bria, že Cortex má horší plány s krystaly, a nabízí Crashovi dohodu, jestli místo krystalů raději nasbírá diamanty, s jimiž zničí cortexovu vesmírnou stanici.
Bonusová informace: Crashův tanec prý pochází z Japonska
Hratelnost zůstala nezměněná, ale v čem byl dobrý první díl, druhý je mnohokrát lepší. Všechno funguje bez problému a plynule. Můžete si jednodušeji uložit hru, díky bohu. Crach se naučil pár nových triků jako je sklouznutí a placák. Při sklouznutí plus skoku skočíte výš než obvykle. Vaším cílem je projít všechny úrovně z bodu A do bodu B a sebrat všechny krystaly. Oproti prvnímu dílu už můžete umírat, jak se vám zlíbí, a stejně získáte diamant, pokud se vám podaří zničit úplně všechny bedny v dané úrovni nebo jestli se vám podaří najít tajné portály, s nimiž můžete navštívit bonusové oblasti. Místo obyčejných diamantů můžete také najít barevné, které vám umožní dostat se k schovaným částem úrovně. Další způsobem je zůstat celou dobu naživu a dojít přes celou úroveň k jedné pohyblivé platformě, která vás přemístí k nedosažitelným oblastem. Opět se utkáte se zajímavými bossfighty s novými i se známými poskoky jako Rippero Roo, Tiny the Tiger, N.gin a braři Komodo.
Druhý díl se opět velice povedl a opět získat pozitivní reakci všech hráčů i kritiků. Naughty dog začali znát pomalu všichni, kdo vlastnil konzoly Playstacion. V dalším roce jsme mohli čekat na další pecku.
Crash Bandicoot 3: Warped
Další rok, další úspěch. Na Crash Bandicoot: Warped se pracovalo pouhých 10,5 měsíců od vzniku druhého dílu, ale přesto se jim povedlo stvořit jeden z nejlepších dílu Crashe Bandicoota. Opět plynulejší animace, lepší hratelnost, více nepřátel i více novinek. Raději se podíváme hlouběji do vnitra hry.
Bonusová informace: Rok 1998 je i počátek spolupráce a přátelství mezi Naughty dogem a Insomniacem. Naughty dog bylo ochotné půjčit svůj engin, díky kterému se Insomniac mohlo vyhrabat z hrozícího bankrotu a stvořit úspěšnou trilogii malého, fialového pyromana Spyro the Dragon.
Příběh začíná na konci druhého dílu, kdy se vám podařilo zničit cortexovu vesmírnou základnu. Některé velké kusy základny v atmosféře neshořely a, čert to vem, „crashnulo“(Pochopili, Co? Fajn, už budu zticha) do jednoho starého aztéckého chrámu. V něm se ukrývala temná maska jménem Uka uka. Už podle jména zjistíte, že se jedná o zlého bratra Aku akua. Ten má v plánu získat krystaly k ovládnutí světa, proto si k sobě přivolal pana N.Trophyho, který sestaví stroj manipulující s časem. Jediným problémem jste opět Vy. Vaším úkolem je, jak už to u hrdinů prostě bývá, zastavit zlosyny před koncem všeho dobrého. Hlavní cesta začíná v místnosti plný portálu, Warproom, s každým jiným časovým obdobím. Navštívíte středověk, pravěk, arabské město, pyramidy, podmořský život, letecké bitvy, závodění motorek v letech 65 i budoucnost. Coco konečně přestane všem velet a nenechá všechno na Crashovi. Zažije projížďku na malém tygrovy přes Velkou čínskou zdí i jízdu na scooteru. Už před samotným začátkem vás budou cortexovi přisluhovači strašit, ale jejich hrůzostrašné řečičky přeci neodradí tým Bandicoot! Bossfighty jsou docela lehké, ale jsou mnohem zábavnější i vzpomíná se na ně déle. Za poraženého bosse získáte schopnost jako je super placák, dvojitý skok, delší točení, s nímž můžete překonávat větší jamy, wumpazooku a nakonec Crash dash, sprintování. Diamanty se získávají stejným způsobem jako v předešlých dílech. Poslední důležitou věcí je ankh za rychle dokončení mapy. Právě proto se hodí sprintování, díky kterému je tento úkol mnohem lehčí.
Bonusová informace: Vývojáři si všimli nepovedené plyšové panenky Crashe z Japonska. Měla až moc husté obočí a obrovské zuby. Nazvali ho Trash Bandicoot. Nachází se někde schovaný ve Warped jako easter egg a je také bonusová postava v CTR.
CTR:Crash Team Racing
Naughty dog se rozhodlo vytvořit poslední díl zvláštním způsobem. Místo klasické hopsandy radši hodili všechny oblíbené postavy do malých autíček, i tak se jim povedlo vytvořit další úchvatnou hru. Ano, jedná se o klon závodních her Mario Kart 64 a Donkey kong N64, ale co, konkurence přeci musí být. V příběhu se planeta Země opět ocitne v nebezpečí. Někdo jménem Nitro Oxide, ošklivě vypadající, sebevědomý vetřelec chce proměnit celou naši planetu na jedno velké parkoviště. Pokud ho porazíte, nechá planetu na pokoji. Vy si můžete vybrat jakoukoliv postavu, která se vám libí, a nakopat jeho pozadí.(Jestli vůbec nějaké má!) Máte na výběr Crashe, Coco, tygříka Puru i zlosyny Dr. Cortexe, N.Gina, Tiny the tigera a polárního medvídka. Každá z postav má své výhody i nevýhody. V singleplayeru se ocitnete v otevřeném světě, kde vyhledáváte portály k závodění. Za vítězství získáte klíče k otevření nových oblastí, ale před tím musíte porazit bosse před vstupem k novému světu. Bossové jsou mnohem rychlejší a drzejší než vy. Diamanty a anky se hodí k otevření nových závodů i k definitivní porážce Nitra Oxida. Při závodění musíte ničit bedny, v nichž se nacházejí různé teplem naváděné rakety, bomby, TNT nebo masky a nitro. Tyto věci vám pochopitelně pomůžou setřást protivníka a postrčí vás blíž k cíly. Pokud seberete deset kusů wumpa fruitu, vaše zbraně se zlepší a zesílí. Hlavní zábava spíše vězí v multiplayeru. Když si připojíte multitab, můžete si zahrát až ve čtyřech hráčích, a to tedy říkám kopec srandy (i nadávek).
Bezvadná melodie
Rád bych ještě něco málo napsal o hudební stránce. Všechny soundtracky mají svůj nádech a půvab ve všech levelech. Všechny jsou melodické, lehce zapamatovatelné, vtipné, dokonce umí pořádně zrychlit tempo v těžkých situacích. Mají svůj osobitý náboj, který uslyšíte jenom v originálním Crashu Bandicootu. Všechno udělal Mutato Muzika, jeho styl lze slyšet v Jaku a Daxterovi I.
… zde pokračujte v psaní …
Jednou jsi nahoře….
Po úspěšných letech přišel osudový okamžik. Naughty Dog museli opustit svého mazánka, měli smlouvu jenom na tři díly. (Crash Team Racing byl v podstatě třetí díl a byl už rozpracovaný po Crashi Bandicootu 2, ale místo toho se zaměřili na Crashe Bandicoota: Warped. Nechtěli zahodit už hotový projekt, proto dostali svolení k dodělání CTR). Crash opustil své pravé rodiče, a tím pro něho začíná krušné období. Nejhůře to nesl sám Jason Rubin. Ten nemá nové díly až moc v lásce, podle jeho slov je to samé, jako když se otec dívá na svou milovanou dceru na titulní straně časopisu Playboy. Ale pokud se podíváme na světlou stránku, Naughty Dog se mohlo plně zaměřit na nové projekty. Povedlo se jim stvořit parádní trilogii Jaka a Daxtera na playstacion 2. Mimochodem, zapsali se do knihy rekordů za vytvoření nejvíce cutscenu v Jak a Daxterovi II a III. Dále sesadili prsatou Laru Croft, symbol akčních adventůr, z trůnu a místo ní tam posadili Nathana Draka z trilogie Uncharted. A co dnes? Dnes se kocháme s nádhernou hrou The last of us. Teď se mrknem, jak si jiní pohráli s naším milovaným wumpa žroutem.
Crash Bash
Vyšlo v roce 2000 od Eurocom studios, pro Ps1. Tento díl se hodně inspiroval podle hry Mario party. To znamená, že si vyberete jednu z osmi postav a hrajete různé mini-hry. Každé se hrají jiným způsobem např. Pong, King of the hill a mnoho dalšího. V příběhu Aku aku a jeho bratr Uka uka chtějí skončit svůj boj, proto si vyzívají své šampiony, aby ukončili několikaletý spor mezi dobrem a zlem. Tady lze pomalu cítit, že tvůrci neznají moc předchozí díly, protože dvě postavy, Tiny the tiger a Dingodile, záporáci z Warped, jsou přidáni na stranu dobra a N.Brio, on vám přeci pomohl zničit vesmírnou základnu v Crashi Bandicootu 2, je na straně zla. Dále tam dali opici s anal-obličejem, která se nikdy v žádném díle neobjevila. Co N.Gin a N.Trophy? Hra je docela zábavná, ale časem je velice frustrující a nudná. Pro vítězství musíte porazit své soupeře 3krát v každé úrovni. Opět doporučeno pro velký počet hráčů
Crash Bandicoot:The Wrath of Cortex
Vytvořené v roce 2001 studiem Traveller´s Tales a v historii první jiný vydavatel, Konami. Tento díl se také objevuje na Ps2, xbox i GameCube, jinak řečeno, už není exklusivita Playstacionu a Sony. Příběh se odehrává po Warped, kdy Cortex stvoří biologicky upraveného živočicha Crunshe Bandicoota, a Uka uka mezitím probudí element masky, které se přidají na stranu zla. Jejich snahou je porazit Crashe a poté…( nechám vás hádat, máte na to dva pokusy.) Vaším úkolem je získat krystaly, porazit Crunche, uspat element masky a jít si odpočinou od toho hrdinství. Hra nevypadá špatně, ale nepřináší nic nového. Ano, můžete ovládat vozidlo, letadlo, ponorku či robota, a Coco je také hratelná postava, přesto vás extra ničím neohromí. Grafika je dobrá, ale také nic úchvatného, animace jsou docela pomalé a loading screen je otravně dlouuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhý. Jinak se The Wrath of Cortex prodával slušně.
Crash Bandicoot: The huge adventure, rok 2002, tvůrce Vicarious vision, vydavatel Universal Interactive Studios, Konami, určen jenom na Gameboy
Cortex použije přístroj zvaný Planetary Minimizer a zmenší planetu Zemi s rozměry jako pomeranč. Crash musí opět vyhledat krystaly, aby vrátil planetě původní velikost. Příběh je poněkud slabší , ale zpracování se velice povedlo.
Crash Bandicoot 2: N-Tranced, rok 2003, tvůrce Vicarious vision, vydavatel Universal Interactive Studios, Konami, určen jenom na Gameboy
Crash musí zachránit své zhypnotizované přátele před doktorem N. Tropem a jeho spojencem N-Trancem
Crash Team Racing 2, později přejmenován na Crash Nitro Kart, rok 2003, tvůrci Vicarious vision, vydavatel Universal Interactive Studios, Konamy, platformy Ps2, Xbox 360, Gameboy, GameCube, N-Gage, Zeebo
Crash a všichni jeho přátele, i nepřátelé, se objeví v tajuplném koloseu. Vladař toho kolosea, jménem Emperor Velo XXVVII, chce, aby závodili, jinak zničí celou planetu Zemi. Hra je pokračování úspěšného CTR. Vše zůstalo při starém, jenom přidali pár nových zbraní a závodníků. Grafické zpracování se velice povedlo.
Crash Bandicoot Purple: Ripto´s Rampage, rok 2004, tvůrci Vicarious vision, vydavatel Vivendy games ( Universals interactive studios odkoupila jiná společnost zvaná Vivendy, v roce 2004 se přejmenovali na Vivendy games)
Doktor Neo Cortex se spojí s černokněžníkem Riptem, aby zničili své úhlavní nepřátele, Crashe a Spyra. Každého z nich přemístili na jiné světy, Crashe do dračího doupěte, Spyra do Wumpa Jungle. Chtějí docílit toho, aby se naši hrdinové zničili sami mezi sebou, proto převlékli ještěrčí monstra“Riptocs“ na Crashe a Spyra. Pochopitelně jejich ubohý plán selhal, a naši hrdinové se poprvé spojí proti zlu.
Obě hry se moc nepovedly, jsou příliš jednoduché, stereotypní a mini-hry jsou zkopírované z Crash Bashe
Crash Bandicoot: Twinsanity
Vytvořené v roce 2004, pro Ps2 a Xbox. Opět se do toho vložil Traveller´s Tales, teď s jiným týmem. Kdybych mohl vytvořit stupnici od nuly až k desíti, tak tento díl by dostal plný počet. Proč tak moc? Protože to je jeden z nejlepších dílů od dob, kdy Crashe nedělal Naughty dog. Konečně lidé, kteří si do rukou vzali veškerý potenciál celé série, trochu upravili a voala, před vámi leží bezvadná hra. Jediným ostrým kamenem úrazu je krátká herní doba a občas zbytečně položené bedny s dynamitem před cestou. Šlo vidět, že tvůrcům chyběly buť peníze nebo čas, ale přesto jsem se u toho královsky bavil
Dobrodružství začíná po třech letech Wrath of the Cortex. Crash a Coco si užívají bezstarostného odpočinku, mezitím se Cortexovi podařilo osvobodit se z ledové kostky a chystá něco zlověstného. Jeho plán je prostý, převléknout se za Coco, zalákat Crashe do pasti a jednou provždy ho zničit. Shodou události se objeví mnohem horší hrozba než samotný Cortex či Uka uka. Do světa se objevili dva mimozemští papoušci hledající pomstu. Cortex pochopil, že je sám nemůže porazit, jedinou naději je zakopat válečné sekyry a spojit se svým dlouholetým rivalem.
Po par minutách hraní jsem si uvědomil, že hra je zaměřena čistě na humor. Žádné inteligenti a sarkastické jako z Portalu, přesto jsem se u nich hodně zasmál. Hratelnost zůstala stejná, jenom s rozdílem, že se cítíte mnohem volnější. Stále se jedná o lineární skákačku, ne tak zarážející jako v minulých dílech. Kdykoliv se můžete rozhodnout prohledávat ostrov, cortexovu tajnou základnu, základní školu pro budoucí super padouchy, či ostrov v paralerním světe a hledat diamanty, ty jsou bohužel k otevření artworku. Grafika, prostředí, krátké cutscény i dabing jsou jedním slovem excelentí. Dále se mi velice líbí oživení samotného Cortexe. Není jenom padouch bez duše. Teď má nějakou osobnost, názory, vtip a vždy na něho čeká nějaká neplecha. Můžete ho i v některých částech hry ovládat, dokonce i jeho neteř Ninu Cortexovou. V neposlední řadě je netradičním způsobem vytvořen hudební doprovod. Všechnu hudbu vytvořila malá skupinka lidi s pomocí různých zvuků z pusy. Jednoduché, přesto zní všechny soundtracky chytlavě. Komu by se toto nelíbilo?
… zde pokračujte v psaní …
Crash Tag Racing, rok 2005, tvůrci Radical entertainment, vydavatelé Sierra Entertainment a Vivendi Universal Games, platformy: Ps2, Xbox, GameCube
Původně tuto hru měli mít na starosti Traveller´s Tales, ale Radicalům se výtečně povedla akční-závodní adventura The Simpons hit and run, proto dostali povolení vytvořit něco podobného s Crashem Bandicootem. Pro zajímavost, tento díl je také první ze všech, který dostal větší raiting než E, kvůli vysokému animáckému násilí a hrubších vtipů. Příběh začíná v závodním parku, sen všech závodníku, zvaný Motorworld. Vlastník jménem Ebeneezer Von Clutch má obrovitý problém. Někdo mu ukradl power gems, které pohání celý park i jeho robotí tělo. Rychle se snaží najít někoho, kdo by mu je pomohl najít. Náhodou se objeví všichni naši známí, bojující mezi sebou. Opět se chopíte Crashe s cílem najít ukradené power gemy.
Crash Tag racing je kombinací závodní hry a skákačky. Obrovskou chybou této hry je opravdu suchý, někdy až trapný humor. Hra se snaží být hodně vtipná, tímto si spíše hází klacek pod nohy.
Crah Boom Bang, rok 2006, tvůrci Dimps, vydavatelé Sierra Entertainment and Vivendi Universal Games, určen jenom pro Nintedo DS
Poprvé vytvořené Japonci. Snažili se docílit úspěšnosti, jakou se povedlo hře Crash Bash, místo toho si odnesli titul nejhorší díl vůbec.
Crash Bandicoot: Crash over Titans, Mind over Mutants aneb začátky velkých změn.
Crash over Titans, 2007- vytvořené od Radical entertainment,vydavatel Sierra Entertainment platformy: Ps2 a Xbox 360
V příběhu šílený vědec N.Cortex hledá způsob, jak ovládne celou planetu Zemi. Naštěstí jeho plány vždy zhatí malá rodinka Bandicootu. Proč zbytečně vymýšlet nějaké smrtící stroje, když stačí přiletět a chytit je. Při únosu se Crashovi podařilo utéci, bohužel jeho soudruhům ne. Práce hrdiny nikdy nekončí.
Předem varuji, že klasický styl hraní se otočil o několik set stupňů, přesněji z hopsačky na bojovku. Při boji místo klasického točení, či skákání, máte k dispozici také lehké a silné údery. Dalším zpestřením jsou obrovití mutanti nazývající Titáni. Ty nejdříve musíte porazit a pak si je můžete lehce ochočit. Každý Titan má své specifické vlastnosti k řešení lehkých hlavolamu nebo k poražení silnějších jedinců. Už nepadnete jedním dotykem nepřítele, ale ztrácíte životy v podobě healthbaru, léčíte se pomoci wumpa fruitu. Během cesty sbíráte zajímavou esenci zvanou Mojo, díky které, za sebrání určitého množství, získáváte nové útoky. Pokud vás nebaví hrát sám, kdykoliv si přivolejte kamaráda na Co-op. Prostředí je pestré, barevné a různorodé. Každé krátké filmečky jsou vytvořené jiným stylem animaci od anime, maňáskové divadlo či dokonce po Souths park animaci. Hra, co se týče celkového hodnocení a stylizace, je výborná, humorná a zábavná. Jediným neduhem je kamera, jinak žádné ohromné brouky jsem nespatřil.
Crash Bandicoot: Mind over mutant, 2008- Radical entertainment,vydavatel Sierra Entertainment, Activision
Příběh navazuje na předchozí díl. Cortex byl opět poražen, přesto jeho chuť k ovládnutí světa má stále velkou. Proto se spojí s N.Briem a zavzpomínají si na staré dobré časy. Místo toho, aby zničili celý ostrov i s otravným hmyzem, raději ten hmyz ovládnou pomocí „NV“ přístroje, který paroduje dnešní závislost na chytrých mobilech. Na Crashe a Aku akua tento přístroj nefunguje, ale všechny, včetně vašich přátel, jsou pod kontrolou šílených vědců. Tak hurá na jejich záchranu.
Oproti Crash over Mutat přibylo pár nových nepřátel, mini-her, a zlepšil se systém krytí.
Ach, ti fanoušci
Nakonec ještě malá ukázka toho, co dokážou udělat velcí fanoušci. Pokud byste chtěli vidět více, zde jsou odkazy na jejich Youtube videa.
… zde pokračujte v psaní …
… zde pokračujte v psaní …
Nakonec krátké kreslené video. Asi jedno z nejlepších, co jsem kdy viděl
… zde pokračujte v psaní …
… pak jsi kde?
Pět let uplynulo jako voda a stále náš milovaný ospala nikde v nedohledu. Vlastně, některé projekty byly během té doby zrušeny, a byly vskutku velice zajímavé, ale nový vlastník je z neznámých důvodu zrušil. Pak byla spekulace o tom, že by se Crash objevil v populární hře Skylanders. V této hře byly nalezeny několik easter eggu právě ze světa Bandicoota, ale vývojáři to ihned zamítli.
Tak a jsme u konce. Zde jsem sepsal vše, co jsem kde našel, přečetl, nebo sám zahrál. Jinak, Crash Bandicoot je moje definice dětství a počátky mé hráčské kariery. V jádru v sobě doufám, že se někdy vrátí tam, kde vyrůstal. Tam, kde byl jmenován maskotem.
Dekuji za přečtení. Za každou kritiku budu velice rad.