Pálka, kulička a různé barevné cihličky, které pro postup do dalších levelů musíte rozbít. Ano to je geniálně jednoduchý koncept hry, kterou zná snad každý jako Arkanoid. Tahle známá kuličková hra v různém provedení těší hráče už více než dvě desetiletí.
Za možného předchůdce arkanoidů lze považovat jednoduchou, ale velice zábavnou hru Poing. Dnes už prastará hra s primitivní grafikou a jednotvárným hudebním ozvučením. Vždyt také vznikla strašně dávno a pak v roce 1992 se dostala na tehdy populární Amigu. Což je zásluhou jediného autora Petera van der Falka. Po převedení na PC se do názvu hry dostal i onen známý vykřičník (Poing!) a hra se i zde těšila značné popularity u hráčů. Pálka pro odbíjení se zde pohybuje pouze vertikálním směrem. Pokud si hru ještě i dnes po letech zahrajete, zjistíte, že hra je to opravdu skvělá a její hratelnost vás doslova pohltí a budete jen hrát a hrát.
Historicky první arkanoid se objevil už poměrně dávno, v osmdesátých letech minulého století a hra byla u hráčů během krátké doby velice populární. Stejně jako jeho předchůdce, hra Breakout. Po něm v roce 1997 spatřil světlo světa ManiacBall a pak další a další. Někteří z vás znají arkanoid z dříve velice populární a rozšířené vietnamské konzole (padělek NES) a hráli ho na TV. Připomene vám ho video níže.
Amiga – Arkanoid
Čas neúprosně běží a s ním se mění vše kolem nás, změnil se nejen politický režim, internet, počítačová technika, ale změna se dotkla i arkanoidů. Pálka se tak postupem času přestěhovala do horizontální polohy a jak je vidět už tam zůstane snad na věky věků. Ve své podstatě jsou tyto hry založené na stále, už léta se neměnícím se principu. Dalo by se tak říct, že se změnili pouze po grafické stránce, dnes je najdete nejen v 2D, ale i třetím rozměru.
Na jejich vynikájící zábavnosti, tím i hratelnosti se naštěstí nezměnilo vůbec nic. Stále je tu stará známá pálka, dnes už různých i bizarních tvarů, kterou pinkáte kuličkou a rozbíjíte různé tvary, ano už to nejsou jen ty známé klasické různobarevné cihličky. Čas od času z nich vypadne nějaký ten bonus, např. pálka se zvětší, zaměřování, laser a nebo se kulička rozdělí na tři a pod. To není zpravidla vše, zaleží jen na fantazii vývojářů, bonusových možností je takřka nekonečno. Samozřejmě jde o to, aby vám kulička neproklouzla za pálku, když jo, tak je jeden život zpravidla v háji. Pálka může mít nespočet tvarů, v dnešní době nejvíce „frčí“ vesmírná raketa. Délka hry je stanovená počtem levelů, ale některé arkanoidy např. Ricochet jich mají i stovky. Pro svoji zdánlivou jednoduchost se tvorbě arkanoidů věnují často vývojáři z nezávislé (casual, indie) scény. Vznikly tak skutečné klenoty jako je např. serie Ricochet (Ricochet Infinity, Ricochet Xtreme, Ricochet Lost Word, Ricochet Recharged ).
Další povedená je vícedílná série arkanoidů Strikeball. V současnosti arkanoidy najdete i ve free hrách, takže jejich hraní vás nebude stát ani korunu. Spousta těch jednodušších vznikla v programu Game Maker. Arkanoidy pro svoji vysokou hratelnost pronikly časem na téměř všechny herní platformy, v četně těch kapesných jako je DS, PSP a nebo dnes všudypřítomný mobilní telefon. Na PC jsou dnes i jako flash hry, takže je hrát může doslova každý.
Dnes je celá spousta her, které v sobě mají prvky z arkanoidu. Jednou z posledních a navíc i velice povedenou je Shatter. Tato casual hříčka (najdete ji na Steamu) je zajímavá nejen parádní hratelností, ale hlavně tím, že hráči umožňuje ovlivňovat dráhu kuličky nezávisle na jejím odrazu od pálky.
Jak už jsem psal arkanoidy se postupem času dostaly i na dnes populární mobilní platformy. Zahrát si jej tak můžete na mobilu a nebo tabletu. Stále je to secsakramensky solidní zábava a to je pro hru jejíž koncept je už více než 20 let starý jen dobře.