Jak už asi všichni víte, časopis Level pokračuje. Staronový Level stojí „pouhých“ 99 Kč a jeho nejnovější vydání, které hrdě nese číslo 231 je na stáncích k mání už několik dní. Vyšlo v pátek 28. června. Součástí tohoto časopisu už však není, mnoha čtenáři oblíbená, či stejnou měrou zatracovaná, plná hra na přiloženém DVD. Takzvaná „placka u časáku“ tak vzala za své a definitivně zmizela v propadlišti leveláckých dějin. Plné hry budou k mání už jen v podobě klíče ke stažení. Aktuálně je vám takto k dispozici plošinovka Giana Sisters: Twisted Dreams. Budete si však muset pro ni jít na Steam. V budoucnu snad půjde i o jiné digitální distribuce (že by časem i GOG?). Vyřešeno je to taknějak šalamounsky, dle přísloví vlk se nažere a koza zůstane celá.
Už od první chvíle co jsem měl nový Level v ruce jsem měl zvláštní dojem. Po roztržení igelitového přebalu na mne čekalo nejedno milé, ale i nemilé překvapení. Gramáž (kvalita) papíru se konečně zvedla na úroveň ostatních, srovnatelných periodik. Přičemž redakce tvrdí, že jde prozatím o kompromis, přitom ta finální kvalita bude až od příštího čísla. Odhalila se tak nechutná pravda o tom, že vydavatel Burda nám s cenou až 260 Kč neváhal servírovat Level na druhojakostním, „záchodovým“odpadu. Teda měl k*revskou odvahu nás hráče šidit a sbírka posledních čísel časopisu podle toho vypadá. Opticky je doslova žalostná. Leckterý ženský časopis se křížovkami měl (má) lepší papír. Servírovali nám salát o tom žádná… Fuj tajbl…Dobré je tu připomenout nářky (spíš kecy) bývalé redakce o drahotě, stoupajících cenách papíru a energií, a tak pořád dokola, mlžili co mohli. No jo čemu se tady divím? Pořád platí „Koho chleba jíš, toho píseň zpívej“. Aby bylo jasno. Cena reklamy (a původní Level ji měl vskutku požehnaně) není vůbec zanedbatelná a je to pro vydavatele časopisu výborný vedlejší příjem. Vraťme se ale zpět k současnému Levelu.
Samotné listování časopisem má tak nyní po restartu mnohem vyšší level. Prvním překvapením je jeho matná obálka. Zdá se mi poměrně měkká a už se za ten týden co je časák venku i trošku zvlnila. Možná je na vině právě chybějící lesklá glazura. Docela rozčarován jsem ale ze samotného vnitřního designu. Nový design je strohý a jednoduchý a ve mně osobně evokuje návrat x let nazpět. Otázkou je, je-li to dnes pro časopis to pravé ořechové. Grafická jednoduchost trochu podrývá slušnou nálož zajímavého čtení. V němž nechybí Vávrova Jáma pekelná, nicméně klíčovým tématem čísla je obsáhlý rozhovor z Deanem Hallem o DayZ (což je i téma obálky), plus kopa dalšího atraktivního čtiva. Pravda, rozhovor o DayZ na šesti stránkách je až zbytečně dlouhý a hora textu dnešního čtenáře spíše ubíjí. Páni redaktoři měli na přípravu tohoto Levelu hodně času. Uvidíme jak si povedou, až je bude tlačit datum uzávěrky. Celý Level svým retro stylem navozuje pro některé, skalní čtenáře, návrat do starých, dobrých časů. Otázkou však zústává, jestli jde s takovýmto stylem možné uspět i dnes. Přece jenom je grafická úprava důležitou věcí, kterou by nebylo dobré podceňovat. Lidé, tedy čtenáři, jsou dnes nároční, nechci říct rovnou, že zhýčkaní.
Dech mi totálně vyrazila ještě jiná věc. Tou je překvapivá téměř totální absence komerční reklamy. Jak dlouho to redakci vydrží? Asi jen do nasmlouvání smluv. Protože takhle čistý, rozuměno bez reklam, si vydávat časopis nikdo dlouhodobě dovolit nemůže. Je prostě věk komerce, s tím nic nenaděláme a reklama je nutné zlo. LEVEL 231 vrazil s razancí do trafik ve zvýšeném nákladu téměř 18 000 kusů, což samo o sobě je na domácí trh hodně vysoké číslo. Nová cena 99 Kč je položena nízko a pro mnohé je vskutku zajímavá. Je na každém, aby zvážil zda dát Levelu šanci a rouhodl se do něj investovat. Protože hlavně jde o prodej. Jen se bojím, že časopisy s podobně nízkou cenou (např. Doupě s plnou hrou na DVD, Gamestar, Gameon …), tu už byly a bohužel padly jeden po druhém.
Samotný systém předplatného je také zajímavý. Roční (12 ks) za 980 Kč, půlroční (6 ks) za 580 Kč, stříbrné je roční s tričkem a komiksem za 1480 Kč, zlaté roční s trikem, hrou, komiksem za 1980 Kč. Což se mi zdá už docela hodně. Ono stačí jen počítat bonusy a tak nějak se to tam vejde. Kdo je nechce má vždy možnost koupit časopis levněji, ale bez nich.
Platinové za 2480 Kč je roční předplatné s tričkem, hrou, komiksem, pozvánkou na párty a údajně si s ním navodíte nejlepší pocit z podpory Levelu. Což mě osobně přijde dost drahé a docela mimo, protože časák podpoří a podporuje každý zákazník co si ho koupí. Je úplně jedno pokud se tak rozhodnete někde v zapadlé trafice. Dělat časopis je prostě byznys a když odečtete marži obchodníků dostanete i s předpokládaným předplatným velice zajímavá čísla. Vydávat zavedenou značku, jakou Level je, je bezesporu mnohem lepší než prorazit s nějakou úplně novou.
U poslední nabídky předplatného by mě ještě zajímalo kam by pozvali např. 1000 lidí? Asi na Václavák. Tam také má adresu redakce a vydavatelství Levelu. Celkem přepychová adresa sídlí na Václavském náměstí 57, 110 00 Praha 1. Kluci to rozjeli ve velkém stylu, no hlavně aby jim to vydrželo. Redakce je sice plná až po okraj starých, známých jmen (Ondřej Průša, Martin Bach, Petr Poláček a další), a tak je třeba jen doufat, že jejich 120% nasazení bude k úspěchu časopisu stačit. Popravdě vyhráno totiž Level ještě nemá.
Spoléhat se, že ho spasí nižší cena a absence přiloženého DVD, by byla čirá bláhovost. Samotné DVD s poměrně nekvalitním (počase lámajícím se) obalem je korunová záležitost. Dát fulku v podobě kódu ke stažení je spíš přizpůsobení dnešnímu trendu. No jsem zvědavý, co budou lidi dělat, až servery vypnou, a nebo v lepším případě zpoplatní. Keci o tom, že vyjednávání o plné hře brzdí redakci v práci, nejdou brát vážně. Vyjednávání zaměstná obvykle jen k tomu určenou osobu. Odlišit pravdu od mlžení, v horším případě lži, je obtížné.
Možná za zrušením DVD přílohy je častá kritika vydané hry. Jo, čas od času to bylo možná i oprávněně, ale mnohdy zcela zbytečně. Čerstvou pecku, coby přílohu, nemůže narvat do časopisu nikdo. Taky je zde nutné připomenout, že ne všichni vydavatelé si svoji hru přejí prdnou jako pouhou přílohu k cáru papíru. Redakce by měla přihlédnou v názorech i k četnosti výskytu domácích trollů. To je internetový, obtížný hmyz, s nímž má zkušenost kdejaký snaživý bloger a mnoho dalších slušných lidí na netu.
Přiložené, plné hry, mám na mysli ty fyzicky přítomné na DVD, působily na celou generaci hráčů výchovně. Všichni víme jak snadné je stáhnout si hru z netu. Jenže právě mladí lidé bez příjmů (bohužel často i práce) si musí vystačit s kapesným, a tak mají dost hluboko do kapsy. Pořád lepší hra v časopisu než wárez, anebo koupě zdraví škodících cigaret. Určitý výchovný faktor tím téměř (až na kód ke stažení) zcela zanikl. Doufám, že redakce dá prostor i jiným digitálním distributorům než jenom Steamu. Taková solidní hra od GOGu bez DRM ochrany a internetového připojení by byla jistě pro mnohé hráče zajímavá. Součastný monopol Steamu není dobrým trendem. Konkurence je prospěšná pro kvalitu služeb, o tom není pochyb. Dát 100 korun za jednu pěknou, či pět průměrných, originálních her, je stále super cena. Poslední šanci jak je za tuhletu cenu získat je koupit si konkurenci, tedy Score.
Zrušení přibaleného DVD se hrou vyvolá i opačný efekt. Pro mnohé, myslím hlavně mladší, to byl jeden z hlavních taháků ke koupi papíráku. Tu a tam se právě díky množství přiložených her na placce k hráčům dostala i gamesa, kterou by si jinak nezahráli. Pokud tam byla ale nějaká kvalitní hra, a když se ohlédnu na svou sbírku, tak takové hry tam rozhodně byly, časák měl mnohem vyšší prodej. Něco takového se přihodilo konkurenčnímu SCORE s plnou hrou Deus Ex Human Revolution. Tam se cifra prodaných čísel vyhoupla přes 10 000 ks. Bohužel objevily se i názory, že Levelu podrazily kolena právě přiložené plné hry.
Podle mne, plné hry za pád časopisu nemohly. Silné konkurenci, v podobě zdarma dostupných internetových serverů, se prostě tištěným papírem konkurovat moc nedá. Proto je celkem sympatické, že redakce Levelu téměř vše sází právě na zajímavá témata. Doufám, že se jim podaří časopis ještě nějakou dobu udržet při životě. Celá redakce má před sebou velký kus práce. Držme jim všichni palce. I když, to jestli se ho rozhodnete podpořit (koupit), je už na vás.