Dnes tu spolu vrátíme k jednomu z nejstarších herních žánrů, protože lehce nahlédneme do světa 2D plošinovek. Ten díky bohu poslední dobou zažívá docela solidní comeback, což určitě není na škodu, protože stále má hráčům „co říci“. Můj výběr padl na starší, ale o to více povedenou akční arkádovou 2D střílečku s jednoduchým názvem Shank. Hru po okraj plnou akce, se svérázným hrdinou nejen s motorovou pilou v ruce. Podle mého názoru je to jasná volba pro každého hráče. Byla by chyba si tuhle hru nezahrát. Shank mi svým pojetím už při své premiéře před třemi lety téměř vyrazil dech a osobně snad ani nepamatuju, kdy mě nějaká plošinovka tolik zaujala. To bych se musel vrátit v čase hodně daleko dozadu, až někam k mé oblíbené automatovce, serii Metal Slug. Ne náhodou mi ji tahle hra připomněla. Leč to jestli si Shanka zahrajete, to už nechám na vás a na vašem osobním výběru. Stejně jako to jestli si následující řádky přečtete. No nic nám snad nebrání se tu na něj nyní trochu blíže podívat.
Shank neunikl zájmu herních novinářů už při svém debutu na Expu 2009 a vzbudil v nich nejen velké naděje, ale i poměrně slušné očekávání. Jenže od té doby uběhlo už poměrně hodně času, během něhož vývojáři z kanadského vývojářského studia Klei Entertainment odvedli ještě velký kus práce. Nyní je už venku a každý se tak může na vlastní oči přesvědčit co se podařilo a co možná ne. Nebyly sliby vývojářů jako vždy přehnané? Nemá cenu nějak zvlášť protahovat úvod a pojďme se tedy společně podívat jak to s tím Shankem vlastně dopadlo. Jen prozradím, že pro hráče se žádné další herní zklámání nekonalo.
Shank stejně jako minulé RPG Bastion není plnohodnotný áčkový titul a řadí se spíše ke casual počinům. Tomu odpovídá nejen počet lidí kteří na jeho vývoji pracovali, ale i omezené finanční prostředky. Na jeho výsledné kvalitě to naštěstí nic neubírá. Zárukou může být i vydavatel, kterým je EA. Ten hru vydal premiérově 24.srpna 2010 na PS3 (PlayStation Network), o den později 25.srpna na Xbox 360 (Xbox Live Arcade) a o dva měsíce později, tedy 26.října dorazila konečně i na PC. Objevila se ke stažení přes službu Steam, kde je stále ještě ke koupi za 9,99€. Milovníci krabicových verzí bohužel zase ostrouhali, a to zase úplně stejně jako minule u RPGéčka DeathSpank. Což byla hra o které jsem se tu věnoval poměrně nedávno. Teď tu máme něco úplně z jiného soudku. Tak pojďme dál.
Před třemi lety vydaná a ryze arkádová 2D plošinovka Shank je „pařbička“ jaká tu už dlouho chyběla a troufám si tvrdit, že ani dlouho nebude. Za celým neotřelým konceptem hry stojí dvojice talentovaných vývojářů Jeff Agala a Jemie Chang z Klei Entertainment. Právě oni vtiskli hře neopakovatelnou komiksovou tvář. Takže kdo kreslené postavičky rád, tady si jich užije opravdu vrchovatě. Celá hra je takový hratelný komiks se vším všudy. Nechybí tu svalnatý hrdina, spousta podobně vybavených nepřátel, stylová zápletka se spoustou nadsázky a drsných hlášek. Jak to tak u komiksu bývá i celé potoky virtuální krve. Až na to, že tohle je plošinovka, a tak hráč se pohybuje se svým hrdinou klasicky z prava do leva, přesně jak je v žánru obvyklé. Hlavním cílem je se s hrdinou, což je svalovec Shank, se nekompromisně prosekat, prořezat a prostřílet přes všechny nepřátele, až do závěrečného finále.
Příběh? Oj, moc originality nepobral. Vše propukne už během úvodního videa. Začátek se semele kdesi za divokou mexickou hranicí někde nějaké bohem zapomenuté vísce. Shank se totiž tak nějak zapletl s mafiánským bossem a navíc prožil románek s pěknou mexickou kočičkou. Jenže na ni si dělal zálusk i samotný boss a tak byl náš hrdina za „odměnu“ brutálně zmlácen a jeho vyvolená …měla daleko větší pech, no dalo by se napsat ten největší. V „ovdovělém“ Shankovi naštěstí zbylo ještě trochu života. Přísahá pomstu a po několika letém zabijáckém tréninku vyráží na cestu vskutku neobyčejně krvavé vendety. Poprvé shání informace v nějakém zaprášeném baru, kde hned dojde ke krvavé bitce. Shank srovná „svým způsobem“ pár týpků, hodí si motorovou pilu na záda, popadne kvéry a už vyráží po horké stopě. Je zajímavé jak rychle si tento svalnatý hrdina získá vaše sympatie. Tenhle charizmatický hrdina s rudým šátkem na hlavě a s noži v rukách si hned pod vaším vedením razí cestu jako rozzuřený buldozer. Divoká a krvavá jízda začíná. Tak se držte!
Je vidět, že autoři z Klei Entertainment hledali inspiraci v béčkových „akčňárnách“ od režiséra Roberta Rodrigueze. Hra vám připomene nejen drsňárnu Desperado, Tenkrát v Mexiku, a i brutální pecku Machette. To je ze hry vidět už od prvního letmého pohledu, a ani nemusíte být nějaký filmový odborník. Nebývale drsné pojetí hry zde rozhodně není na škodu, ba naopak. Sice nemám přílišnou a často i zbytečnou brutalitu ve hrách rád, ale tuhle hru si bez ní zkrátka nedokážu představit. Virtuální krev v ní cáká na všechny strany, podobně jako v Tarantinově filmovém masakru Kill Bill. Poměrně úsměvně mě pobavila i podoba jednoho z padouchů, která jako by z oka vypadl filmovému záporňákovi Dannymu Trejovi.
K poražení nepřátel poslouží Shankovi široký výběr různých zbraní, a to i pořádně velkého kalibru. Mezi nimi vyniká stará známá motorová pila, jejíž destruktivní účinky tu snad ani nemusím zmiňovat. Shank má k boji celý arzenál od nožů pomocí kterých hravě leze i po zdech, či bravurně šplhá po kolmých stěnách. V boji využije všechno co mu přijde pod jeho svalnaté ruce, od dvou nožů tzv. shanků, katany, dua pistolí, či uzin, klasické brokovnice, a nebo kulometu, který padouchy pokropí neprostupným deštěm kulek. Z nepřátel po zabití padají nejen různé zbraně, granáty ale i zdraví (healthy) ve formě láhví tequily. O stavu zdraví Shanka, ale i nepřátel informuje ukazatel v horním rohu stejně jako je obvyklé u bojovek. Je to přehledné a pak potěšilo, že každý i ten poslední padouch, či rozzuřený pes tu má své jméno.
Nepřátel je tu pěkná řádka typů i velikostí. Ze začátku to bude celkem pohoda. Vyřídit musíte jen armádu různých pouličních grázlů. Později narazíte na tvrdší týpky, třeba borce co vás bude mlátit trubkou, korbiče s granátometem, či gorilu s rotačákem. V pozdější fázi hry k nim přibudou další např. gangsteři, vojáci, mexikáni s mačetami, osobní ochranka bossů. V nevěstincích na vás překvapivě vyjedou i mrštné prostitutky. Bossů je tu celá řádka, prvně narazíte na Řezníka (The Butcher), tuhého Angela a pár dalších. Posledního bosse, další příběhové zvraty a podrobnosti tu nebudu zbytečně vyzrazovat. Faktem je, že hra nabídne široké používání různých bojových komb a jejich kombinací. Dočkáte se tak drsných fatalit alá Mortal Kombat, bez kterých bossfighty vyhrát nemůžete. Utrhnout neřádovi hlavu řetězy je tu zkrátka cool.
Herní prostředí je poměrně slušně rozmanité. Zavede vás do barů, nevěstinců, tajemného chrámu, do podzemí i na rozpálenou mexickou poušť. Dojde na bitku odehrávající se na jedoucím vlaku. Právě ona mě připomněla starý dobrý Metal Slug. Graficky je na hru radost pohledět. Všechno je samozřejmě v 2D, ale i tak je to nádhera a hra se nemá za co stydět. Hra čas od času přepne rubanici do tmavé efektní stínohry. Pokud máte kriticky málo zdraví obrazovka se zbarví rudě. Destrukce prostředí se tu moc nekoná, dá se tu a tam rozbít jen pár beden, sudů či plynových láhví. To není moc, ale i to málo docela potěší. Celkově výborné hratelnosti pomohlo i vhodné rozmístění automatických checkpointů. Pokud v boji zemřete, a to se stane za hru mnohokrát hlavně v bitkách s bossy, objevíte se na tom nejbližším a jdete se řezat dál.
Hudba a celkové ozvučení hry, včetně dabingu postav je taktéž povedené a ke hře jako takové se hodí. Celou hrou se prolíná pěkný, výrazně westernově laděný kytarový motiv. Ten podtrhuje celou atmosféru hry. Co mě trošičku zarazilo byl delší loading hry, rozhodně to není nic tragického co by kazilo špičkovou hratelnost. Dohrání hry trvá pouhé tři hodiny. Na konci se vám jako bonus, otevře další charakter, těch je celkově jedenáct a nejeden hodně zajímavý, se kterým můžete hru projít znova.
Co si budeme povídat. Tříhodinová hrací doba singleplayeru není dnes nic moc. Naštěstí Shank obsahuje i kooperativní multiplayerovou kampaň. Nedá se sice hrát přes internet, ale obsahuje jiný příběh. Zahrát si tak můžete např. s kamarádem, a nebo se sourozencem ve dvou na jednom počítači. Potřebujete k tomu jen mít s kým hrát a gamepad. Jen pak počítejte, že doba strávená u téhle pecky se vám výrazně protáhne.
K ovládání hry slouží klávesnice, či gamepad (dvouhra). Na myš rovnou zapomeňte.
Šipkami – pohyb
Mezerník – skok
Levý Ctrl – nože
Pravý Ctrl – kombo 1
Pravý Shift – kombo 2
Levý Shift – motorová pila, řetězy, katana, mačety
Alt – střelba
Caps Lock – kryt
Ovládání si lze nastavit dle svého.
Požadavky na HW:
Minimální:procesor 1,7 GHz nebo vyšší, 1 GB RAM, 1,5 GB (Vista a Windows 7) Grafická karta: ATI Radeon X1800 a nebo Nvidia GeForce 6800 Ultra s 256 megabajty karty, se Shadery 2.0. Běží bez problémů na Windows XP,Vista, a nebo Windows 7.
Shank je povedená moderní arkáda co potěší srdce každého virtuálního bojovníka. Kdo si ji zahraje nezklamaný nebude. Pokud si ji zahrajete ve dvou, potěší dvojnásob.