Série Assassins Creed si za svých šest let existence vybudovala status jedné z nejhodnotnějších značek, čímž se zařadila po bok herních sérií jako Call of Duty nebo Grand Theft Auto, přinesla do herního světa úplně nový a neokoukaný styl městské akce, potažmo akční adventury a mimojiné přinesla spoustu charismatických a památných hlavních či vedlejších hrdinů. Poslední, třetí díl se ale setkal s podstatně negativnější hráčskou odezvou (naopak v odborné kritice byla hra hodnocena vesměs stejně kladně jako její předchůdci). A když jsem já osobně poprvé viděl a slyšel co vlastně bude čtvrtý díl obnášet, trochu jsem se zarazil. Když trojka, od Assassínské klasiky už značně vzdálená, ale stejně stále si držící určité základní rysy původních her (jste voják bojujcí za něco, kosíte zlé ve jménu svého assassínského přesvědčení, jste styloví, chladní a neporazitelní, běháte po střechách a jezdíte na koni), tak jak tomu bude u nového kousku, který hodlá obrovskou část hry hodit do vln moří? Nuže, výsledek je více než uspokojivý.
Pluju, pluješ, plujeme
Jak už asi všichni vědí, Black Flag se točí především kolem pirátů, pirátství a všeho s tím spojeného. Zatímco v Assassins Creed 3 byla loď jenom vedlejším prvkem hry, zde díky velice pozitivním reakcím hráčů dostává roli nejdůležitějšího herního prvku. Právě na lodi Jackdaw, korábu hlavního hrdiny Edwarda Kenwaye, strávíte velkou část hry. Jackdaw vám poslouží jako dopravní prostředek, zbraň, místo pro obchod na dálku, sklad poctivě nakradených materiálů a jako nejdůležitější znak správného piráta. Tím se stává Edward Kenway. Mladý pirát z Walesu, potížista, ale zároveň fyzicky zdatný bojovník a běžec, skvělý námořník a celkem pohledný muž. Narozdíl od čestných a velkolepých cílů jeho předchůdců (a nástupců) jde Edwardovi čistě o peníze. Peníze hrají ve hře velkou roli a peníze jsou vlastně důvod toho všeho co se na obrazovce děje. Jako vždycky se hlavní hrdina zamotá do příběhu plného více či méně známých osobností jako kapitán Černovous nebo James Kidd, assassínů a templářů. Assassíni a templáři ale v tomto díle trochu ztratili svojí důležitost a markantnější bude jejich přítomnost až v druhé půlce hry. I tak jsou ale jejich úmysly, úmysly templářů silně propleteny s prací pirátů a hra stále, alespoň co do formálního obsahu stále zasluhuje své jméno.
Samá voda, samá voda
Jednou z největších změn oproti ostatním dílům je změna formátu mapy. Z velkých kusů pevniny se stala obrovská vodní plocha posetá nepřeberným množstvím různorodých ostrůvků. Mezi nimi můžete naprosto volně plout a příběhové i vedlejší mise vás zatáhnou i do těch nejodlehlejších koutů. Mapa je pokrytá velkým množstvím různých sběratelských předmětů. Od truhel skrývajcích poklady, přes mayské kameny které jsou klíčem k speciální (trochu futuristicky vyhlížejcí) zbroji až po podmořské vraky a pašerácká doupata. Ať už zabloudíte kamkoliv, prakticky všude je stále co dělat, objevovat, krást nebo dobývat. Mapa je rozdělená na menší zóny, vždy spravované menší či větší pevností. Zničení takové pevnosti sice bývá často velice riskatní zteč, ale za odměnu (kromě dobrého pocitu a pár nových vedlejších misí) se vám odhalí většina lokací a sběratelských předmětů na konkrétním výřezu mapy. Tím se vám mimochodem odhalí místa, kde můžete lovit za pomocí harpun v nebývale zábavné a adrenalinové minihře velká mořská zvířata jako velryby a žraloky. Jejich kůže a kosti vám pak umožní výrobu různých vylepšení typu silnější zbroj nebo možnost unést více munice. Samozřejmostí je i možnost (v rámci příběhových misí spíše nutnost) si vylepšovat loď. K tomu mimo velkcýh obnosů úeněz bude také potřebovat hromadu železa, dřeva a látky které získáváte z plundrování lodí, pašeráckých doupat, skladů nebo přímým sběrem volně plujících beden a k přístupu k elitním, čili nejlepším vylepšením budete potřebovat speciální plány. Ty můžete najít pomocí map pokladů nebo ve zmíněných podmořských vracích.
Rum a střelný prach
Assassins Creed byl vždycky o boji a nejinak tomu je i u čtvrtého dílu. Soubojový systém se od třetího dílu nijak moc nezměnil, jen je o něco komornější a realističtější. Tentokrát se na vás na každém kroku nesesype padesát nepřátel které v nesmírně efektivním kombu rozsekáte na kusy, ale obvykle bojujete s menšími skupinkami vojáků s různými vlastnostmi a taktikami boje. Tím se ale dostávám k asi největší slabině hry, a to umělé inteligenci. Ta je totiž stejně jako v předchozích dílech naprosto strašná. To že vojáci spravedlivě čekají než jim vykostíte spolubojovníka aby se do vás nedejbože nepustili dva, to se dá ještě brát jako prvek hratelnosti, ale to, že jsou nepřátelé totálně slepí, chaotičtí, podivně reagují na nalezené mrtvoly, to že se jim schováte v trsu kapradí kde působí podezřele i pohozený nedopalek a že jim bez problému můžete před obličejem sabotovat alarm, aniž by to v nich vzbudilo sebemenší podezření, to už je opravdu na pováženou. Tím pádem jsou především stealth pasáže dost otravné, značně bizarní a často musíte rychle měnit plány jenom kvůli tomu že se hra nezachovala tak jak jste plánovali. A nic nezachrání ani zbrusu nová zbraň v podobě trubičky na plivání šipek, nahrazujcí kuš z předhcozích dílů. Naopak skvěle jsou na tom námořní bitvy. Obvlášť bitvy v bouři, které se promění ve velký výbušný chaos se za doprovodu naprosto dokonalého soundtracku mění na neskutečně atmosferický masakr kdy hladina adrenalinu ve vaší krvi dosahuje kritických hodnot. Navíc bouře není nijak výjmečným momentem. Ostatně mi přišlo, že se ve hře až přebytečně často rozprší a obzvlášť když plujete na delší vzdálenost a neche se vám plavbu přeskakovat, jsou dvě tři bouře které po cestě potkáte celkem otrava. Jinak je počasí celkem nevyzpytatelné a občas dokáže při boji pořádně zamíchat kartami. Tuplem pak když se rvete s jednou z takzvaných legendárních lodí, kterou najdete v každém rohu mapy. To jsou monumentální koráby které se neštítí vás rozstřílet dvěmi salvami na maděru a boj s nimi je vždy řádně tuhý boj kde ani naplno vylepšená loď zdaleka neznamená jistotu vítězství. Nepřátelských lodí je tudíž několik druhů a při korzování je potkáváte naprosto náhodně s náhodným nakládem. Samozřejmě že čím větší loď, tím bohatší zisk, takže z malého škuneru toho vybijete podstatně méně než z gigantického manowaru. Navíc se lodě dělí (mimo ty pirátské) na dvě frakce, to jest Brity a Španěly a je sypmatické, že se tyhle dvě frakce často bijí, takže vám nic nebrání v tom si počkat, po jejich vzájemné bitce dorazit přeživší a pak profitovat. Na dostatečně poničenou loď můžete vždy s posádkou naskočit a po splnění všech úkolů sestávajcích se ze zabíjení, odpalování a ničení všeho co na palubě najdete, zúskáte plný obsah podpalubí plus možnost naložit s lodí dle své libosti (oprava té svojí, snížení hledanosti lodi nebo připojení lodi ke své flotile). To je mimořádně důležité pro zmíněné získávání surovin pro vylepšování Jackdawu, protože naprostým zničením nepřátelské lodě získáte pouze zlomek jejího nákladu.
Way hay and up she rises
Již jsem zmínil že soundtrack hry je naprosto perfektní. Brian Tyler se tentokrát opravdu předvedl a na míru hře vystavěl úžasnýhudební podklad podtrhujcí pirátské ladění hry a skladby hrající v boji jsou nedílnou součástí perfektní atmosféry. Jako bonus tu pak máme perfektně autentické námořnické popěvky, které se rozezní mimo boj a zpříjemní vám tak jinak celkem monotónní plavbu. A když se za zvuků pleskajcích plachet a čeření vody rozezní skladby jako Drunken Sailor nebo Roller Bowler, námořnická atmosféra doslova přetéká z obrazovky. K tomu take přispívá parádní grafika a pěkný design lokací a členitého pobřeží. Modely lodí i postav jsou propracované do detailu a jako vždycky si můžete vybrat z celkem rozmanitého a parádně navrženého repertoáru obleků (pokud navíc hra najde ve vašem počítači zmínky o přítomnosti starších dílů, dostanete podle jejich množství mořnost oblékat ohozy hlavních hrdinů předchozích her). Hra je výborně optimalizována a i na mé už hoodně veteránské plečce se hra držela na hraně hratelnosti. Pokud vám nevadí když fps padají pod 20, zarhajete si na všem. Pokud vám však konzolová verze přijde jako nehratelná fotokoláž, musíte sáhnout po silnějším železu.
Hacker na entou
Ke konci ještě dodám, že ve hře najdete i nepříliš důležitou část v současnosti. Ta vysvětluje proč vlastně vidíte to co vidíte a jak se ksakru nějaký anonymní zřízenec firmy vyrábějcí videohry dostal ke genetickým vzpomínkám Desmonda Milese (hlavního hrdiny ze současnoti z původní trilogie). Také v ní můžete hackovat počítače různě rozeseté po celé budově a dozvíte se tak hodně zajímavostí o vývoji hry nebo se výborně pobavíte při čtení některých sarkastických korespondencí mezi pracovníky. Navíc jde o trochu upravené vyobrazení opravdového Ubisoftu. Například se zde stejně jako v Ubisoftu mluví jak anglicky, tak francouzsky. A mimochodem, je velice pravděpodobné, že sem Ubisoft schoval spoustu vodítek k dalšímu dílu a lokaci kde se bude odehrávat. Navíc jsou prostory kanceláří celkem půvabné a pěkně navržené, takže je jejich procházení docela záživné.
Recenze
Assassins Creed IV: Black flag, aneb bukanýrem snadno a rychle
Úžasná hra se skvělou hratelností, promakaným světem, výborným soundtrackem a pěknou grafikou. Když přehlédnete pitomou umělou inteligenci, máte tu perfektní akční adventuru. A teď hybaj ke kormidlu suchozemské krysy!
Líbí se nám
- Obrovský, propracovaný a živoucí svět
- Zábavné souboje
- Skvělý audiovizuál a chytlavé popěvky
- Výborný leveldesign
- Vtipné a záživné pasáže ze současnoti
Vadí nám
- Strašná umělá inteligence
- Šílené počasí
- Občasné kiksy animací