Tento blog sice vždy sloužil jako prostor pro mé recenze herních knih, ale po pravdě řečeno, už mě to nebere tak jako dřív, nemluvě o faktu, že už na čtení herních knížek nemám tolik času. Proto jsem se tentokrát rozhodl využít blog k trochu jinému druhu článku, k menšímu povídání o mém nedávném projektu, machinimě z prostředí Take On Mars od Bohemia Interactive, kterou můžete omrknout pod tímto odstavcem. Na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy, kterou právě s relativní úspěšností studuji, jsem se totiž zapsal do kurzu zaměřeného právě na tvorbu herních videí a právě proto jsem se dostal k tvorbě videa, jehož vznik bych nyní rád trochu nastínil.
Na počátku byla volba
Hned v úvodu přede mnou stálo klíčové rozhodnutí. Jakou hru, potažmo jaký engine zvolit? Mám se přizpůsobit průběhu kurzu, který se zaměřil na program MovieStorm, v němž se tvoří videa pomocí assetů ze Second Life? Nebo mám raději zvolit něco vlastního? Ale co? Mám zkusit Source Filmmaker? Real Virtuality engine a Armu? Nebo Garry’s Mod? A co takhle něco v Mafii? Protože jsem ale už od začátku měl velké ambice a chtěl vytvořit něco jedinečného, něco, co tu ještě nebylo, rozhodl jsem se pro zcela jinou volbu. Take On Mars a jeho Enforce engine. MovieStorm byl sice pohodlý program, ale nedokázal jsem si v něm představit něco originálního. SFM mě zase nesmírně lákal, ale na jeho osvojení jsem rozhodně neměl čas. Zato Take On Mars nabízí dost unikátní tématiku, průzkum Marsu, a tomu se na machinima scéně nikdo moc nevěnuje. Navíc se Take On Mars už brzy po vydání zařadilo mezi mé oblíbené tituly.
Hra byla teda jasná. Následovala ještě volba, v jakém programu video sestříhat. Po chvíli uvažování jsem se rozhodl k dost kontroverzní možnosti, Movie Makeru. Já věděl, že se mi to možná vymstí, já věděl, že existuje tuna lepších programů, ale už od začátku jsem měl jasno, že ve videu nechci použít nějaké speciální efekty, navíc jsem opět, stejně jako u SFM, neměl moc času na osvojení nového softwaru. Kdežto v Movie Makeru už jsem v minulosti pár videí ukuchtil.
Je třeba zabít rover
Po volbě vhodných prostředků a softwaru následovala pohodlnější tématika, scénář. Průzkum Marsu za pomoci roverů je vážné téma, takže byl docela oříšek vymyslet něco zajímavého (zvlášť když rozsah videa měl být 3 – 5 minut), až jsem nakonec dospěl k jasnému cíli: Video musí skončit špatně. Špatné konce mám rád a protože jsem chtěl roveru vtisknout trochu duše, řekl jsem si, že smrt bude pro něco takového ideální. S ohledem na tento cíl jsem si nakonec stanovil scénář videa s pracovním názvem „Take On Mars Machinima“, v němž jsem nejdříve chtěl pomocí titulků nastínit poslání roveru s označením Rockstar, následně ukázat běžnou rutinu a pak zařídit, aby se při ovládání roveru něco porouchalo. Rovery se totiž ovládají ze Země, a tak netrvalo dlouho vymyslet, jak vlastně rover zlikvidovat. Jednoduše se přeruší komunikace zrovna v momentě, kdy se rover blíží ke srázu. Ten se mu následně stává osudným, náš „hrdina“ se hezky rozmázne a před jeho definitivním skonem se mu ještě promítne život před očima, přesněji řečeno jeho tvorba a testování. Do videa jsem zároveň chtěl promítnout i stylizaci animáku Wall-E, kterým jsem se při vymýšlení scénáře nechal inspirovat.
Poté už přišla řada na samotné natáčení. Práce s kamerou v Take On Mars je nesmírně jednoduchá a intuitivní, nemluvě o editoru, v němž jsem během chvíle nastavil vše, co jsem potřeboval. Mapu (Gale kráter a Mars Yard), typ roveru, který budu ovládat, denní/noční dobu, polohu, úhly kamery, vzdálenost kamery, úkony roveru, umístění různých objektů na scénu v čele s landery a další technikou, zkrátka vše, co bylo potřeba. S pomocí editoru a programu Fraps jsem tak relativně rychle natočil většinu záběrů průzkumu Marsu a testování na Zemi. Ani proces přistávání na Rudé planetě nebyl problém, jednoduše jsem v kampani (Space Programu) poslal jeden rover do akce a hra už zařídila vše potřebné, mě jen stačilo hrát si při přistání s kamerou, občas zapnout Fraps a dávat bacha na framerate, který se mi v některých momentech solidně vymykal z rukou. Ve Space Programu jsem snadno vyřešil i menší vtípek po titulcích v podobě obelisku na motivy Vesmírné Odyssey. V rámci kampaně na něj můžete v téhle lokaci skutečně narazit, takže jsem si danou část Space Programu jen otevřel v editoru, dojel k němu roverem a vše v rychlosti natočil.
Problémy, problémy
Ani natočení pointy videa, pádu ze srázu, nebyl problém. Vlastně se vše podařilo na první dobrou. Rover se hned napoprvé hezky rozbil, optický senzor, jenž měl symbolizovat oči, se odkutátel na místo, kde jsem ho mohl kamerou krásně zabrat a přiblížit. Pak ale přišla řada na komplikace. Natáčení záběrů na Marsu a na Zemi není všechno, musel jsem se pustit i do pár záběrů z řídícího střediska a z laboratoře. Jinak prostě ta porucha a hlavně tvorba roveru znázornit nešla. Ne že by bylo natáčení nějaký problém, funguje to stejně jako ve zbytku hry, jenom bylo potřeba odstranit HUD. A to už byla potíž. Ve hře samotné stačilo stisknout klávesu G a hned vám vše zmizí, v řídícím středisku a v laboratoři to však nešlo.
Už při startu tvorby videa mi naštěstí přislíbil pomoc project lead Take On Mars, Martin „Dram“ Melichárek, který následně prostřednictvím několika patchů umožnil, aby pomocí klávesy G bylo možné odstranit HUD z celé hry, dokonce tím umožnil i odstranění zelených/červených krychlí na těle roveru v laboratoři, označujících jednotlivé sloty při sestavování vozítka. Takže, pokud hrajete TKOM a líbí se vám, že můžete všude hned odstranit HUD, můžete za to poděkovat mě a mé iniciativě při tvorbě videa. Největší problém byl každopádně překonán, ačkoliv si to kromě patchů vyžádalo od Martina i připravení speciálního savu, abych vůbec mohl natočit tvorbu nejpokročilejšího roveru. Jedna z aktualizací totiž znemožnila funkčnost všech starších uložených pozic a když hru zapnete zase od začátku, musíte se k možnosti stavět large rover, jenž jsem použil, nejdříve zdlouhavě propracovat. I proto si Martin vysloužil v závěrečných titulcích speciální poděkování, jeho vstřícná pomoc byla vážně neocenitelná a ještě teď si jí nesmírně vážím.
Blíží se finiš
Když bylo v prostředí hry vše odbyto, zbývalo už jen finále, při němž jsem se přesunul do prostředí Movie Makeru a začal stříhat a dávat vše dohromady. Asi vás nepřekvapí, že jsem svého rozhodnutí použít ďáblovo dílo Microsoftu několikrát litoval. Program často padal, byl pomalý, občas si dělal co chtěl, zkrátka, byla to jízda, při níž jsem si občas trhal to málo na mé hlavě, čemu se dá stěží říkat vlasy. Naštěstí jsem však Movie Maker nakonec ukočíroval, zvládnul solidně napsat všechny texty a titulky, vše patřičně sestříhat, přidat pár efektů a dokonce i natočit trochu dabingu. Ženský hlas, který ve videu uslyšíte, pochází z webového dema text to speech enginu Acapela, dva mužské hlasy patří mě. Nadaboval jsem si to sám, a musím říct, že s výsledkem jsem nebyl moc spokojený. Když jsem to ale nechal poslechnout pár dalších lidí, líbilo se jim to a tak jsem nakonec vše ponechal.
Na závěr jsem si nechal rozhodnutí o hudbě. Použití skladby Abandoned při zobrazení běžné činnosti roveru padlo hned na začátku, tuto skladbu jsem použil už při tvorbě vzorků, které jsem občas v kurzu předkládal, stejně tak jsem se nemusel moc dlouho rozmýšlet o použití Dark Interval z Half-Life 2. Obě skladby jsou nesmírně atmosferické a k náladě videa mi seděly, navíc herní sountracky při použití na nevýdělečné projekty nikdo zpravidla nepostihuje a o Valve to platí stonásobně. I proto jsem chtěl pro mou nejoblíbenější část videa, promítnutí života, použít skvělý song z Portalu 2 Cara Mia Addio. Honza „Honzas4400“ Kalný, se kterým jsem tvorbu videa často konzultoval, však s touto volbou nesouhlasil a já se tak dlouho snažil přijít s něčím lepším. Nakonec jsem to ale vzdal, písničku použil, a pevně věřím, že i Honza nakonec uznal, že to tam celkem sedí.
Následně jsem už jenom vše dal dohromady, vyrenderoval a hodil na YouTube. Tam se sice vyskytl další problém, a to záhadné sekání některých titulků, ale s tím už jsem nedokázal nic udělat. Práce byla každopádně hotová, já nakonec za video sklidil 3 kredity a překvapivě dobrou známku, a ačkoliv bych s odstupem času některé věci asi udělal jinak, stejně jsem s výsledným videem, jež jsem nakonec pojmenoval Ballad of Lone Rover, spokojený. Zvlášť když jsem si jeho tvorbu vážně užil, navzdory faktu, že jsem předtím ještě žádné takové video nedělal. Proto doufám, že jste si i vy užili toto čtení a že se vám video alespoň trochu zalíbilo.
PS: Na úplný závěr doplním jednu radu. Pokud budete i vy něco natáčet a pokud to něco poběží přes Steam, ujistěte se, že máte vypnutý Steam overlay ve hře. Aby vám pak nějaký záběr nezkazilo banální oznámení, že tenhle přítel hraje támhletu hru, což se mi bohužel stalo.