Multiplayer (do češtiny přeloženo jako „Frakce“) The Last of Us se tak trochu schovává ve stínu příběhové kampaně, která shrábla veškerou slávu. A samozřejmě zaslouženě. Stojí tedy vůbec za pozornost? A jak se vůbec hraje?
Cesta začátečníka
První věc, která se vám po prvotním zapnutí zobrazí, je výběr dvou frakcí a to mezi Světlonoši nebo Lovci. Volba je čistě na vás, ale kromě vizuálních odlišností postav a „příběhu“ na pozadí nemá na hru žádný vliv. Za danou frakci pak musíte odehrát 12 týdnů(1 hra=1den=84her celkem), měnit strany během této doby už nelze. Vaším úkolem je se pak o skupinu celou dobu pečlivě starat a zajišťovat jí potřebné zásoby. Zpočátku vaše skupina čítá pár členů, takže vše vypadá jako brnkačka, ale s narůstajícími počty se nároky na zásoby prudce zvyšují. A tady přichází na řadu první kámen úrazu. Neexistuje zde žádný management zásob, tudíž strategie „nechám si pár lidí a zásob bude vždy dostatek“, zde nefunguje. Jakýkoliv přebytek vám automaticky navýší počet členů a ve chvíli, kdy se vám přestane dařit, máte zaděláno na problémy. Nesplnění limitu zásob má naopak za následek, že vám členové klanu začnou hladovět, onemocní a v extrémních případech začnou umírat. Jakmile ztratíte posledního člověka, váš klan je oficiálně vyhlazen a budete muset začít od začátku.
Pár obecných informací
K dispozic jsou celkem tři módy: Boj o zásoby, přeživší a výslech. Jedná se v podstatě o variace známých módů z jiných multiplayerových her. Hraje se v týmech 4vs4 s cílem získat požadovaný limit zásob a přitom zlikvidovat nepřátelský tým (záleží na zvoleném módu). K tomu vám bude sloužit nepříliš početná paleta střelných zbraní a vyrobených srandiček jako je molotov koktejl, výbušná plechovka atd. Zkrátka vše co jste mohli vyrobit s Joelem v singleplayeru, lze i tady. K výrobě je nutné posbírat potřebné díly z krabic rozesetých po mapě. Když už je řeč o mapách, těch není zrovna hodně, celkem 6 kousků s tím, že si můžete dokoupil další čtyři v DLC balíčku.
V lobby si lze vytvářet vlastní classy, kde si nakombinujete zbraně a perky po vzoru např. Call of Duty. Jakákoliv kombinace naštěstí nedává automaticky převahu a tak si troufám tvrdit, že tento prvek je skvěle vyvážený . Perky a jejich vylepšené stupně se vám postupně odemykají, jak postupujete hrou.
Potěší i možnost si vytvořit vlastní logo klanu a dát vaší postavě jiný klobouk, masku a tím se trochu odlišit od ostatních hráčů. Vtipnou berličkou je možnost propojení hry s vaším Facebook účtem, která si načte jména vašich přátel, která pak figurují jako alter ega fiktivních členů klanu a jejich počínání v táboře(např.Pepa Novák uvažuje o kanibalismu :D)
Před každou hrou si lze vzít jednorázové bonusy (více munice, upgrade zbraní atd.), které získáte za plnění úkolů. Ano, úkoly. Ty slouží jako taková minihra, kterou musíte splnit běh 3 herních dnů. Právě ony vás budou držet neustále ve střehu, neboť můžou dokonale zmařit vaše snažení. Dám příklad: máte 12 týden a 3 den a přijde vám zpráva, že vám hrozí vybití 100% populace klanu a vy si vyberete špatný úkol (např. zabít minimálně 10 lidí nožem nablízko). Vám se to nepodaří a vyhyne vám celý klan. Konec. Tečka.
Z trošku jiného soudku
Postěžovat si musím na naprosto nefunkční matchmaking systém, kdy proti naprostým nováčkům hra postaví ostřílené veterány, kteří je zlikvidují takovým způsobem, že se možná i rozbrečí a multiplayer už nikdy nezapnou. Bohužel ani sehraný tým komunikující přes headset nemusí být záruka úspěchu. Správně by vše mělo záviset na naprosté disciplíně, strategii a vzájemné pomoci všech hráčů, ale ani to zkrátka někdy nestačí. Z velké části jsou na vinně lagující hráči a cheateři, kteří infikovali hru často do obludných rozměrů. Tomu všemu nepomáhá ani mizerný netcode, známý např. z Battlefield 3,4 kdy zpravidla schytáte kulku za rohem, molotov koktejl vás usmaží 3 metry od místa kam dopadl atd. V tu chvíli máte chuť konzoli vyrvat ze zásuvky a vyhodit jí z okna. Je to velká škoda, že se o multiplayer nikdo nestará. Stačí se pozorně podívat na přední místa v žebříčku a zjistíte, že tady něco hodně zapáchá. Smutné.
Vážnou výtku mám též k evropské verzi hry, která dorazila na pulty našich obchodů cenzurovaná. Žádných ustřelených končetin nebo hlav se dočkáte. Ne, že by to nějak zvlášť vadilo, ale jsem velkým odpůrcem jakékoliv cenzury ve hrách, zvlášť když nosí nálepku 18+. Nepřijatelné.
A kde jsou houbaři?
Možná vás zarazilo, že jsem se doposud nezmínil o nakažených. Je to škoda, ale na ty v multiplayeru nenarazíte. Poslední nadějí tak zůstává doposud neoznámené třetí DLC, které snad tuto trestuhodnou chybu napraví. Pokud se tam stane, přičtěte si v budoucnu +1 bod k hodnocení.
Recenze
Recenze The Last of Us multiplayer
Jádro multiplayeru je vcelku zábavný přídavek fungující jako přidaná hodnota do původní hry, leč je na něj nabaleno takové množství nedodělků a chyb, že odpustit je, by byl hřích. Hra jako taková, by se bez něj jistě obešla.
Líbí se nám
- Temná atmosféra
- Když se daří, tak je to docela zábava
- Vyvážené perky a zbraně
- Crafting vybavení
- Design map
Vadí nám
- Lageři a cheateři
- Absence nakažených
- Netcode
- Nefunkční matchmaking
- Cenzurovaná EU verze
- Žádný management zásob
- Málo základních map