Brána pekelná se otevřela. To vládce všeho zla, samotný Lucifer vypouští na světlo boží, všechny své přisluhovače a pohunky. Nepřeberné zástupy démonů se hrnou do našeho světa a jejich cílem není nic jiného než zahubit celé lidstvo. Celé lidské pokolení se ocitá v obrovském nebezpečí, na samém okraji totální zkázy, vesnice a města se zamořují neznámou pekelnou nákazou, a ta se šíří jako zhoubný mor. Všude kam se podíváte, narazíte na podivná neživá démonická stvoření. Jejich nepřátelské hordy jsou naprosto všude a bezhlavě útočí na vše živé…
Možná jste si v úvodu tohoto článku připadali, jako v nějakém béčkovém hororu z dílny amerického režiséra George A. Romera? Podobnost tu není jistě zcela náhodná. Autoři původního modu The Haunted do Unrealu 3, se snažili podobnou pekelnou atmosféru převést do akčního hororu v podobě střílečky z třetího pohledu. Jenže původní projekt, tedy přesněji modifikace byla zdařilá a ohlasy hráčů na ni pěly jen chválu. Když pak modifikace vyhrála soutěž Making Something Unreal 2010, bylo rozhodnuto. Tým KTX Software dospěl k názoru, že se jí pokusí vydat jako regulérní, plnohodnotný, herní titul. Podobný osud měla i dobrodružná adventura The Ball od vývojářského týmu Teotl Studios. Tentokrát se nejedná o puzzle hru, ale čistokrevnou střílečku, která se o zájem hráčů uchází pod delším názvem The Haunted Hells Reach. Vydal ji THQ, ale šíří ji pouze pomocí digitální distribuce, v tomto případě Steamu. Tam se dá ještě dnes pořídit za poměrně (v zhledem ke stáří hry) nelidovou cenu 18,99 Euro. Kdo nechce investovat muže ušetřit a stáhnout si bezplatný mod The Hunted.
Věřte, že pokud si ji koupíte, budete se snažit si užít každého investovaného centu. Ve The Haunted, jak se hra jmenovala ještě v podobě bezplatné modifikace se hráč ocitá v roli neohroženého bojovníka, se nímž se vydá buďto sám, sólo jako Rambo, a nebo online v kooperaci se svými třemi kamarády čistit postapokalyptický svět od nebezpečných neživých monster a démonů. Vaším cílem zlikvidovat všechny nepřátele. Váš osud, tedy spíše vaše přežití, závisí tak jen na vás a je pouze ve vašich rukou a zbraních. Napsal jsem zbraních? Však ano, jsme v akční hororové hře a zbraně tu hrají podstatnou roli! Tady si vyberete asi z dvaceti kousků, na nic nečekejte, ponořte se do ponurého světa a jděte na věc! Dobré je, že všichni milovníci klasické brokovnice nebudou zklamáni. Tahle zbraň tu prostě za žádnou cenu nemohla chybět. Absenci dvojhlavňovky, klasiky všech doomovek, bychom jim odpustit už nemohli!
Naštěstí v The Haunted Hells Reach budeme mít k dispozici obrovský arzenál třicítky smrtících zbraní, včetně šesti tajných kvérů, které použijeme proti přisluhovačům lezoucích z pekla. V nabídce jsou to různé pušky, samopaly, brokovnice, uziny, pistole, dynamit a najdete tam i některé těžší kousky. Některé můžete používat obouručně. K poražení nepřátel vám poslouží nářadíčko s obrovskou palebnou silou i nehorázně velkým kalibrem. Mezi nimi vyniká stará dobře známá brokovnice, jejíž destruktivní účinky tu snad ani nemusím zmiňovat. Zbraně jsou poměrně pěkně zpracované a mají skutečně rozdílný účinek. Je tedy třeba si pořádně vybrat s ohledem na druh nepřítele, ale i na jeho počty. Démonům navíc můžete ve hře docela efektně nakopat prohnilé zadnice. Což je i nutnost, tedy pokud se vám dostanou až těsně na tělo. Na výběr je i ze čtyř hratelných postav, ale nějaký větší rozdíl v nich nehledejte.
Ve hře je více než 25 druhů nepřátel a likvidovat je můžete ve čtyřech herních režimech. V singlu je to mod Cooperative, což je klasická kooperace. Battle – 4 lidé proti 4 démonům. Demonizer – každý ze zabitých lidských hráčů se promění v démona. Nejdelší přežití lidského hráče se rovná vítězství! Survival – až čtyři hráči se snaží přežít nekonečné vlny démonů. No myslím, že na herní prvotinu je to dost solidní nabídka. Svůj prim ve hře hraje dost velká míra brutality. Ze zasažených démonů cáká krev na všechny strany. Často přes stříkance na obrazovce je až špatně vidět. Autoři vědomi si toho, že zabíjení nemrtvých zas tak nevadí, hra má díky tomu přístupnost 15+, do hry implementovali na něčí vkus až přemíru „tomato sauce“ fatality. Virtuální krev se dá v menu vypnout, ale hra pak ztratí mnohé ze svého „kouzla“. Bez krve už to není zkrátka ono.
The Haunted Hells Reach Hlavnímu hrdinovi se koukáme celou herní dobu na záda. Jeden z hratelných charakterů ve mně chtě nechtě vyvolal vzpomínku na dobrodruha Nathana Drakea z konzolové megaúspěšné trilogie Uncharted. Někomu možná připomene svérázného archeologa Indiana Jonese. The Haunted HR je však trošičku jiná káva. Brutální, svérázná, nekompromisní oddechová pařba. Od střílečky z třetího pohledu The Haunted Hells Reach rozhodně nečekejte nějak ohromující next gen grafiku, hra k chodu využívá dnes už postarší engin Unreal 3. Takže nějakých extra grafických orgií se sice nedočkáte, ale přesto je ve hře na co se koukat. Hra má i solidní fyziku o kterou se stará dnes už veterán, engin Havoc. Někdy zapříčíní, že po smrti zůstanete zaseknuti v komické poloze, či zasažený nepřítel odlétne až moc daleko. Naštěstí podobné drobné chybky lze hře celkem snadno odpustit. A nejen to… Hry nejsou a nikdy nebudou pro mne jen o nějaké líbivé grafice.
Pravdou je, že se vývojáři z KTX Software snažili co mohli, a ejhle je z toho poměrně slušné pokoukáníčko. Faktem je, že grafika hry se z doby modu zas tak moc nezměnila. Jenže až se na vás začne bezhlavě valit rozzuřená tlupa démonů, budete mít jiné starosti než zrovna kontrolovat detailně textury. Pravdou je, že mapy jsou docela pěkné i když je na výběr pouze z osmi kousků. To co nenabídnou v počtu se snaží vykompenzovat svojí poměrně slušnou rozlohou. Autoři navíc slibují, že časem určitě přibudou další. Dá se tedy předpokládat, že nové mapy na sebe nenechají dlouho čekat. Taktéž se nedá od hry čekat hlubší příběh s nějakou širší, kdovíkam se rozplétající zápletkou. Ne ne, zde jde jen o pořádnou řežbu. Prostě hrajete stylem zabij, nebo budeš zabit. Výborné a zvlášť vhodné pro takové to domácí občasné odreagování u PC. A pak kdo by si rád tu a tam nezastřelil nějakého hnusného, po vašem životě toužícího démona, vždyť už jsou stejně mrtví.
Singleplayer hry není zrovna nějak ohromující záležitostí, ale svou dobrou hratelností pobaví dokonale. Hlavní důraz je v The Haunted Hells Reach kladen na kooperativním multiplayeru. Ten můžete hrát spolu se třemi parťáky, přičemž každý z nich může mít jiné zbraně. Pokud je seženete, ta pravá zábava teprve začne. Při hraní téhle pro někoho až moc brutální akčňárny, budete vtaženi do strašidelného světa a od nepřátel čistit nejrůznější místa. Herní prostředí je poměrně slušně rozmanité, a tak si užijete místa jako je např. tajemný hrad kdesi v horách, opuštěný starý chrám, strašidelné museum, a nebo se mrknete na americký západ. Vaším jediným a hlavním cílem vždy bude vyčistit celou mapu od nestvůr a bestií. A to jak už jsem psal na začátku, buď sám na vlastní pěst, a nebo v kooperaci ve čtyřech lidech. Efektní je když např. ranou z brokovnice ustřelíte démonovi hlavu a ona se rozprskne po celém okolí. Do hry je perfektně implementován systém hodnocení vašich zásahů, a to i včetně headshotů a za každého zabitého neřáda dostanete nějaké body. Ozvučení celé hry je perfektní, chvílemi se vám hororová atmosféra dostane až do morku kostí.
Minimální požadavky na HW: Procesor Intel Pentium Core 2 Duo 2.4 GHz, 2 GB RAM, grafická karta s 256 MB a podporou Shader Model 3.0 Běží na Windows XP, Vista a 7.