Byl jsem věrným fanouškem FPS série Call of Duty, s oblibou a pílí pozabíjet co nejvíce nepřátel jsem bojoval na Carentanu, Toujane, ale i na oblíbené mapě Dome. Fanoušci série asi poznají, že jsem hrál i díl z roku 2011 – Modern Warfare 3. Pro mě to byl jasně nejlepší díl z celé série, příběh zavřel třídílnou ságu Modern Warfare s hollywoodským koncem plný slow efektů, multiplayer zase přinesl nové věci a „reálnější“ grafika mi připadala o mnoho lepší, než ta pastelková z MW2. Ale po představení Black Ops II jsem byl opravdu zděšen… samé high-tech věci, roboti a další serepetičky ve future obleku mě přesvědčili, že tenhle díl opravdu není pro mě. Po roce se ohlásilo Ghosts a to se mi už líbilo více, ale stejně jsem si ho nepořídil z důvodu, že pořád ve mě evokovalo dojem, že to už nebude pravá MP řežba jako v minulých dílech. A jelikož nemám v povaze něco pirátit – prostě jsem si tu hru nezahrál, jelikož jsem nechtěl vyhodit tisícovku, aniž bych měl klid v duši, že to bude dobré (budu hrát) nebo to budu mít jako drahé těžítko…
Celou dobu jsem hrál vydařené Battlefield 3 Close Quarters nebo někdy i čtvrtý díl, když jsem v pátek zbystřil, že na Steamu je FREE WEEKEND CoD Ghosts (a Contagion – pozn. pisatele – velice dobrá hra). Neváhal jsem a ihned jsem si do knihovny začlenil 3denní FREE MP CoDG a začalo se stahovat přibližně 26-28GB (už si přesně nepamatuji). Po skoro třech hodinách byla hra připravena a já s radostí jsem hru zapnul. Když na mě vybafla úvodní obrazovka a já před startem lobby začal prozkoumávat veškeré vlastnosti a funkce, uvědomil jsem si, že za 2 roky se toho dost podstatně změnilo a to k lepšímu a hlavně to nejhlavnější – idea mikrotransakcí tu funguje na jedničku a nic Vás nenutí si něco za peníze koupit.
Když Activision před vydáním BO2 ohlásil mikrotransakce, všichni byli rozčílení (včetně mě), ale opravdu to funguje a neohrožuje to „plný zážitek ze hry“, další výhodou je i Season Pass, díky němu máte všechny DLC o hodně levněji, než jednotlivě. Řekl bych, že Season Pass je odpověď na BF Premium (akorát v menším měřítku – jen čistá DLC), protože si nepamatuji, že by u MW3 nějaký Season Pass byl (pokud ano, opravte mě).
Nuže, zpět ke hře. Co mě potěšilo, byl systém úprav, to bych zhodnotil jako velice dobrý krok kupředu. Ranky tu jsou pořád vč. velice oblíbených prestiží, ale novinka jsou Squad Pointy. Jde o body, které získáváte z bojiště a za ně si kupujete veškerý arzenál, limitace jsou jen Ranky, které Vám arzenál samozřejmě odemykají. To pravé fópá ale spočívá v tom, že VY si vyberete, co si koupíte. V minulosti to bylo jasně daný – Rank 9 – ACR (příklad), teď Rank 9 – je libo AK-12 nebo něco jiného ? Určitě mě tohle potěšilo.
Další funkcí je Squad Members – začínáte s jedním odemknutým vojákem, ten má určitý počet nám známých Tříd (Classes) a tam si upravujeme náš arzenál (hlavní a vedlejší, granáty, perky apod). Jelikož je v CoDG ale velice dobrým způsobem upravovat vzhled vojáka, můžeme tu mít další vojáky. Tak např. máte vojáka „Marek“, pak si odemknete vojáka a toho upravíte na „Hanka“ – ano, v CoDG můžete hrát i za ženu. 🙂 Jde v podstatě o to, že můžete mít pod sebou více vojáků a každý voják má své vlastní třídy – žádná třída tudíž není sdílená s ostatními Vašimi vojáky.
Kde hra pořád klopýtala, byly nabízené hledí pro Vaše zbraně, to se už konečně změnilo a na výběr máme pořádnou porci známých (ACOG) i neznámých hledí, které si ještě můžeme dodatečně doupravit (tvar zaměřovače apod). Mohu říct, že IW si s Classama opravdu vyhrálo a to je jen dobře. Dodatečných serepetiček k Vaší hlavní zbrani tu je habaděj a vybere si opravdu každý. Co třeba funkci z minulých dílů (přesněji MW3) zachovali, je „nový“ systém Killstreaků. Jsou tu tři třídy a každá je šitá pro jiný typ hráče – Assault, Support a Recon. Líbil se mi např. Váš pes za 5 zabití v řadě, který útočil v krátké vzdálenosti na nepřátele. Pokud byste chtěli místo psa vlka – přichází na řadu mikrotransakce – ale jak jsem již řekl, nijak Vás neomezuje, jen Vám nabízí prostě alternativu.
Jak jsem již zmínil – úprava Vašeho virtuálního vojáka je velmi rozmanitá, obsah (čepice, skin hlavy apod) postupně odemykáte a extra až absurdní obsah (sestřih punkáče apod) je za mikrotransakce. Pro ženy hráčky tu je možnost vlastního pohlaví – konečně to někoho napadlo. 🙂 Když jsem si tedy vyladil svou Classu, seznámil jsem se opět se svým velmi dobrým známým – IWNetem – byl jsem jeden z mála, kterému IWNet v MW2 vyhovoval více, než normální dedikované servery, hlavní důvod pro mě byl, že mi našel okamžitě P2P server s nejlepším pingem a v ničem jsem nemusel listovat.
Po připojení do lobby a spuštění jsem se trochu zarazil v počtu hráčů – 6 na 6, ale jak jsem později zjistil, mapy jsou na takový počet opravdu stvořené a skvěle to fungovalo a za 2 dny mého hraní se nestalo, že by nastal respkilling. Optimalizace hry je na dobré úrovni a padání framerate jsem nezaznamenal a vše běželo v pohodě a bez nějakých záseků, bugů apod. Grafická stránka hry se opět posunula dopředu a svým nastavením stínů apod. evokuje ve Vás větší realistiku – z blízkého pohledu na nějakou texteru ale zjistíte, že tohle je ten pořád samý IW engine. 🙂
Co se mi ale líbilo, bylo Field Order výzvy – když někoho zabijete, náhodně se nad ním objeví kufřík a při jeho sebrání máte náhodně vygenerovaou challenge (např. zabijte nepřítele při zalehnutí), pokud ale challenge nesplníte a někdo Vás zabije, challenge skončí a jede se dál. Po úspěšném splnění získáte Squad Pointy. Co musím zde poznamenat, recoil tu je opravdu minimální – na druhou stranu, CoD je prostě MP řežba, což se o Battlefieldu říci nedá, ten má přeci jen jinou ideu.
Závěrem mohu říci, že CoD Ghosts má velice vydařený multiplayer a pokrok tu je opravdu vidět. Nyní silně přemýšlím o koupi a myslím si, že kdo nad CoD MP zlomil hůl, měl by si jí slepit. Kdo nehrál, neuvěří. 🙂