Víte jaká je pro bazukáře nejvýhodnější situace? Když na něj jedou tanky zepředu i zezadu- nemusí si potom pamatovat, který konec bazuky namířit dopředu.
Teda to, že by si bazukáři pletli konce svého „potrubí“ se v tomto přídavku pro Company of Heroes 2 nestává, ale zato zepředu i zezadu, na vás budou tanky jezdit dost často.
Původní hru zde nijak moc představovat nebudu, chci se věnovat datadisku Western Front Armies, který přináší dvě nové armády a osm map ze západní fronty.
Máme zde armádu občanů země neomezených možností, kteří připluli do Francie aby válečnou frontu posunuli ještě dál od své milované vlasti- tedy Americké vojáky. A potom také přichází a přijíždí na scénu Německé Západní komando, které má za úkol přinutit US armádu zase hezky odplout zpět.
Obě armády jsou, jak už je u CoH série zvykem, zcela odlišné jak od sebe, tak od původních dvou.
http://www.youtube.com/watch?v=B6hRDS3LvQQ– samozřejmě tahle píseň vznikla pro první světovou, ale rozhodně odkaz na ni do tohohle článku patří
Američané mají velitelství už celé postavené, jenže si musí nakupovat speciální důstojnické jednotky, aby si ty budovy odemkli a mohli si z nich povolávat jednotky. Tohle je dobrá výhoda, protože je to o trochu levnější než u ostatních stran, navíc kromě posledního Majora jsou ty velitelské jednotky i účinné v boji. Potom mají američané velice dobrou pěchotu, která může být za munici vyzbrojena bazukami či Bar guny (zvýší efektivitu na blízko) a tady je další rozdíl a jedinečnost jejich armády, ikdyž nijak výhodná- musí si je brát z bunkrů u základny, nejde u nich prostě kliknout na tlačítko „dodat zbraň“ a potom jen čekat až se objeví nějakým vojákům z družstva v rukou. Dalším jejich zajímavým prvkem je možnost vysadit posádku vozidla a nechat ji vozidlo opravit. To je obrovská výhoda, která jim dává slušnou šanci v boji proti jinak mnohem silnějším OKW vozidlům. Kromě samozřejmostí jako Sherman a Stuart by jste možná u USA čekali Pershing, ale to se nedočkáte. Zato mají úžasného Jacksona. To je tank jehož výdrž je sice srovnatelná s lehkým Stuartem, ale má obrovský dostřel a silné dělo, takže když do předu pošlete pěchotu a tuhle věcičku si podržíte za nimi, tak budou moci Němečtí tankisté brzy hajlovat jedině v rakvi, jestli vůbec bude co do rakve dávat. Samozřejmě mají různé velitele, někteří už jsou ve hře a ostatní můžete buď koupit nebo čekat na Akce „Free comandeer weekend“ (ale nedochází k nim jen o víkendech). Další možnost je, že vám budou padat náhodně po dohrání zápasů spolu se skiny a hlášeními. Za jejich nejlepší doktrýnu bych označil výsadkářskou. Ta vám umožní posílat speciální průzkumná družstva, leteckou podporu, shozy zásob a samozřejmě shoz výsadkářů. V některých situacích můžou ovlivnit průběh celé hry. Za menší muniční obnos mohou pokládat časovanou nálož, takže se hodí pro situace, kdy si nepřítel některé místo opevní pouze kulometným bunkrem. Jako startovní jednotku mají USA týlovou pěchotu- čtyři vojáci s karabinami. Nijak extra účinní, ale mají možnost potlačovací palby, tedy za 20munice můžete označit jednu Německou pěchotní jednotku a oni na ni budou intenzivně střílet a asi za 8 minut ji na chvíli donutí zalehnout a zpomalí a zneefektivní. Ideální na počáteční zahnání nepřátelské startovní jednotky, pokud se k vám rychle nepřibližuje. Dále dokážou budovat bunkry vylepšitelné MGčky a když do nich vlezou, budou z nich úplně zadarmo střílet puškové granáty. Mimochodem granáty mají u Amíků dosti brutální, až možná přehnaný účinek, pokud si OKW nedá pozor, může jediným granátem přijít i o pětičlené družstvo.
http://www.youtube.com/watch?v=eru12GqN7vg
Zdatní protivníci pro Amíky svou základnu postavenou nemají hned od začátku, ale po vzoru ostatních armád začínají jen s jednou budo… ne, NE BUDOVOU, ALE VOZIDLEM. Ostatní vozidla jim budou v určitých intervalech přijíždět aby si je mohli potom na libovolném místě ve svém teritoriu postavit. Ty budovy navíc nejen posílají jednotky, ale budou i léčit a za nějakou tu lidskou sílu poskytovat ústupový bod. Jiné zase opravuje a další brání s protileteckým kanonem, který si samozřejmě podá i pěchotu a obzvláště lehká vozidla jsou pro něj jako cvičný terč. Problém je že tyhle vozidla když si je postavíte mimo startovní teritorium jsou hrozně zranitelná, vzhledem k tomu že typický hráč za spojence na něj pošle všechno co má, hned jak ho objeví (a netipický spojenec ještě poprosí lidi ve svém týmu ať mu s tím pomůžou :D). Ideální řešení na to je luftwaffe dokrtrýna, která umožní povolání kulometů a stavbu bodů s flaky(které bohužel po vyvraždění posádky může nepřítel obsadit). Menším zklamáním je že se sem nevrátily goliáše se kterými byla v jedničce vážně sranda (uznávám že asi o něco větší pro Osu, než pro Amíky). Nejpozoruhodnější z nových věcí u OKW je Sturmtiger. Nebudu používat to obvyklé slovní spojení „kam vjede, tam tráva dlouho neroste“ protože kdyby to šílené monstrum likvidovalo jen trávu, tak by měli problém maximálně snipeři s hejkal obleky (a ani jedna z nových stran snajpry nemá), jenže ono to zlikviduje úplně všechno co se nedrží dál od sebe. Klidně to oddělá 2 T34 najednou i s pěchotou kolem nich. Problém ovšem je že se asi 30 sekund nabíjí a během toho se vozidlo nemůže hýbat a posádka může být snadno odstraněna- pochopitelně vy dáte pokyn k zastavení a nabití, takže postupujte takto: Vypálit a dát pozor aby střela o něco nezavadila. Potom odjet na svou základnu, pokud tam teda zrovna nečeká spam pěchoty a AT děl. A nakonec dát nabíjet. Jinak ve startu mají OKW sturmpioniry což je opravdu nejlepší startovní jednotka a dá se skvěle využívat po celou dobu hry. Čtyři vojáci co na blízko smetou téměř vše, ikdyž jsou drazí, ale tak jedny máte od začátku, druhé potom nakoupíte a ještě s podporou obersoldaten, jenž jsou pro změnu na dálku nadělají strašnou paseku. Tady přidám takový můj menší tip, co udělat v pozdější části hry za OKW: Vzhledem k tomu že tahle strana má většinou vše u svého velitelství je děsně snadný cíl proti Kaťuším, houfnicím a podobným věcem. ideální je ty věci co nejdříve zlikvidovat. Pokud si nechcete zrovna postavit Sturmtiger, dobře na to funguje taktika „Panther Ride“.
K armádám neodmyslitelně patří hlášky jejich vojáků, které měla původní hra famoozní (obzvlášťě takové Ruské „We are throwing an At grenade… try not to blow up your shoes!“ je na oskara) a tohle je má stejně výborné, opět obzvláště u spojenců.
Kromě dvou armád jsou zde ještě nové mapy, jak letní tak zimní a celkově velice pestré. Města, vesničky, lesy, atd. (ikdyž chtělo by to noční mapy) Rovněž jsou mapy dobře vybalancované. Samozřejmě tohle jsou klady, které měla už původní hra, ale tak co by jsme chtěli od…. datadisku nebo DLC? Rozsahem je někde mezi. Dvě nové armády a 8 map (+ několik z Ardennes assault) je na DLC až moc dobré, ale na to aby se to dalo nazvat datadiskem by to mělo přinášet i Singleplayer, jenže ten je až v Ardennes Assault. Mezi datadiskem a DLC je to i cenově. Nemůžu soudit jestli to stojí za 20 euro, které za to chtějí na Steamu, protože jsem to sehnal za 390 Kč. Mimochodem, obě armády lze koupit i samostatně, ale to rozhodně nedoporučuji, až si sečtete kolik obě samostatně stojí v porovnáním s celým WFA balíkem, bude vám jasné proč.
Určitě vás zajíma jestli ty nové armády mohou hrát dohromady se starými. Ano mohou.
Matchmaking většinou docela dobře zvládá rozdělovat armády, tedy jen málokdy se stane, že by v jednom týmu byli armády kombinovaně a v druhém obě stejné.
Balanc je povedený, ale pár úprav potřebuje. Rozhodně by bylo vhodné, kdyby OKW usazením jednoho ze svých velitelských vozidel, to teritorium do kterého se usadili, uzamkli proti dělostřelecké a minometné palbě. Ono je takhle moc snadné celou hru dostávat na prdel a potom si ve vhodnou chvíli objednat baráž dělostřelectva a pak si jen vychutnávat vítězství. I celkově by měli být OKW vozidla lépe zabezpečená. Až to poslední má protiletecký flakgun. Možná by bylo vhodné, kdyby už medikální velitelství mělo automaticky kulomet.
Vlastně je dost blbé, že pokud si chcete zahrát samostatně s původními armádami na původních mapách, nebo naopak s novými na nových mapách, tak musíte prostě doufat že vám to tak najde zápas, protože matchmaking žádný takový filtr, který by vám umožnil si datadisk od původní hry oddělit, nemá.
Dobře, zvonec nezazvonil protože zvonici odpálil Sturmtiger, ale tohohle článku je konec, jen poslední slova před shrnutím: Často o Company of Heroes sérii slýchám výtku, že je úplně nerealistická, jednotky do sebe vydrží střílet půl minuty na dálku pěti metrů a klidně přiběhnou k tanku který do nic pálí svým kulometem na věži. K tomu sem napíšu jedinou větu: Tak je to jen dobře.
+Nové armády lišící se od sebe i původních a (vše co k nim patří:) velitelé, skiny, buletiny- zpravodajská hlášení
+Výborné nové mapy
-Nemožnost hrát nový obsah odděleně od původní hry
Verdikt: Západní fronta odpočinkem pro nácky zdeptané průsery na východě? Už ne! Rozhodně vhodné pro každého koho bavil multiplayer u původní hry. Nové armády a mapy hru velice osvěžují a stávající armády přinucují používat taktiky a hlavně dávat pozor na věci, které v původní hře nemohly fungovat.