Již za 78 dnů dorazí na PC pravděpodobně nejočekávanější hra, při jejímž vydání peklo zamrzne, Země se přestane točit a život takový, jaký ho známe, přestane existovat. Nic z toho se ale nemuselo stát. Již od prvních informací o GTA V se objevovaly „zaručené“ zprávy o tom, že se ho dočkáme i na PC, které byly doprovázeny všemožnými důkazy. Nicméně, samotný Rockstar žádné z těchto zpráv dlouho nepotvrzoval a sám ani nevydal jakékoliv prohlášení o případné verzi pro PC (což mimochodem připomíná situaci okolo GTA IV a GTA: San Andreas). Je známo, že R* preferuje konzole (přičemž jako nejpravděpodobnější důvod, proč tak je, se uvádí pirátství), a tak nebylo jisté, zda si i majitelé počítačů užijí tento herní skvost.
Každopádně letos 10. června Rockstar potvrdil, že GTA V zamíří také na PC a brány do pekla se tak otevřely. Rázem se vyrojila kupa nových otázek týkající se grafiky, herního obsahu, misí, multiplayeru a taktéž i optimalizace. Hráči si stále pamatují na GTA IV, což byl pouze konzolový port, který se Rockstaři neobtěžovali optimalizovat a podle toho to taky dopadlo.
Nicméně to bylo vše v roce 2008. Nyní je rok 2014 a v době vydání PC verze bude už dokonce rok 2015, což je dlouhá doba od vývoje a následného vydání GTA IV a samozřejmě, věci (a lidé) se mění, takže tak velice očekávaná „pětka“ nemusí dopadnout stejně. V tomto článku Vám dám 5 důvodů, proč by GTA V mohla (či měla) být dobře optimalizovaná.
Důvod č. 1 – Spolupráce s výrobci grafických karet
Když Rockstar upřesnil, že GTA V pro PC výjde až v lednu příštího roku, vyvolal mezi hráči vlnu nevole, což přimnělo o této novince psát na všech herních (a někdy i neherních) serverech. Takto mezi tím vším mohlo snadno zapadnout, že o datu vydání informovaly výrobci grafických karet AMD a NVIDIA. Zatímco AMD se rozhodlo tuto zprávu sdílet přes svůj YouTube kanál, NVIDIA zvolila svou webovou stránku GeForce.com.
Není zcela běžné, aby výrobci grafických karet o této novince jen tak informovaly (ikdyž se jedná o GTA), a tak je logické domnívat se, že mezi oběma společnosti a Rockstarem je nějaká spolupráce. Nyní se to děje celkem běžně, že NVIDIA/AMD uzavře spolupráci s herní společností, aby se ke hře dostali ještě před vydáním a mohli tak vydat drivery, díky kterým hra na jejich grafických kartách poběží lépe. Rockstar tak učinil již v případě San Andreas.
Důvod č. 2 – GTA V nebude port z konzolí, ale bude přímo dělaná pro PC
Pokud by toto byla pravda, asi by to každému PC hráči vytvořilo úsměv na tváři. Takže vím jistě, že GTA V nebude port? Ne. A mám důvody si tak myslet? Ano. Už v případě 3. dílu o policistovi Maxi Payneovi se debatovala, zda je to vážně jen port či se R* rozhodl hru vyvinout přímo na PC. V porovnání s PC verzi GTA IV totiž byla hra možná až moc dobře optimalizována, a tak se vyrojily spekulace, že se v tomto případě o port nejedná a Rockstaři se tedy pořádně vytáhli. Samotný R* pak na svém twitteru tuto informaci i potvrdil.
A mimoto, prostor pro spekulace vytváří i fakt, že vydání se oproti next-gen verzím zpozdí o 2 měsíce. A zatímco někdo v tom může vidět tajnou podporu next-gen konzolí v podání R*, já to považuji za možný důkaz tohoto odvážného tvrzení.
Důvod č. 3 – GTA V bude portem, ale nebude to mít na výsledný produkt nějaký výrazný vliv
Řekněme, že s předchozím tvrzením jsem neměl vůbec pravdu a GTA V bude pořád „jen“ portem. Ano, „jen“. Je třeba brát v potaz, že když R* před 6ti lety portoval GTA IV z konzolí na PC, tehdejší konzole se svou architekturou od PC velmi lišily, a tak hru naportovat chtělo kus umu.
Jenže doba pokročila a nynější next-gen konzole jsou velmi podobné PC, a tak bude jistě velmi snazší hru naportovat tak, abyste nepotřebovali pro užití si hry ve vysoké kvalitě hry z NASA.
Důvod č. 4 – I Rockstar potřebuje peníze
Ač se Rockstar řadí mezi jedny z nejlepších vývojářských týmů, nedávné finanční výsledky ukázaly, že co se týče výdělků, tak na tom nějak závratně nejsou a taková EA je drtí naprosto s přehledem. Rockstar doplácí na to, že se snaží dělat dobré hry a trendy typu mikrotransakcí jsou mu – díkybohu – cizí. Představa, že byste si v GTA Online mohli něco koupit za skutečné peníze, je vážně hrozivá. Ani ve svém portfoliu nemají jakoukoliv F2P hru, ať už využívající nějakého dobrého jména či jako naprosto nová značka.
Z toho vyplývá, že ať se jim to líbí nebo ne, tak i zisky z prodejů PC verze pro ně mohou mít cenu zlata. Všem – R* nevýjimaje – je jasné, že se najdou lidé, co si hru jednoduše stáhnou/upirátí. Jenže za této situace to pro Rockstar nesmí být důvodem odfláknout optimalizaci, ale naopak brát to jako motivaci, aby přesvědčili co nejvíce neplatičů/pirátů/(doplňte dle svého uvážení), že za GTA V stojí za to zaplatit.
Důvod č. 5 – Nový engine?
Tento důvod jsem mohl uvést o něco výše jako součást bodu 2 nebo 3, ale nakonec jsem se rozhodl, že se může jednat o tak zásadní informaci, že by neměla jen tak zapadnout a naopak by se ji mělo dostát dostatečné pozornosti.
Co se týče tohoto mini-nadpisu, tak ten „?“ zde hraje velmi důležitou roli, jelikož nikdo neví, jak to vlastně je. Co víme, je, že předchůdce, GTA IV, využívala engine RAGE vyvinutý přímo R*. Což i samotní zasvěcení z R* označili jako důvod špatné optimalizace. Podle nich RAGE nebyl skutečně herním enginem v pravém slova smyslu, ale pouze „balíčkem komponent“ – základní renderovací engine, fyzikální engine a tak podobně. Jenže v případě GTA V to má být jiné. Aaron Garbut, pracující jako art director v Rockstar North, na toto téma řekl:
„Během 5ti let vývoje GTA V se jim (programátorům) vyvinout, standardizovat a generalizovat GTA engine“.
Což je jistě velmi hezké a jen to podporuje spekulaci, že GTA V bude dobře optimalizovaná. Já si jen dovolím menší otázku: co myslel tím „GTA engine“? V průběhu rozhovoru pro TechRadar použil termín RAGE, ale zde se baví pouze o nějakém „GTA enginu“. Bavil se pořád o RAGE nebo o novém enginu? Někde se píše o tom, že GTA V využívá RAGE engine, jinde zase najdete prohlášení o tom, že hra bude využívat nový engine. Ač bychom si rádi přáli, aby možnost b) byla správná, nezbývá jen doufat, že ať už realita bude jakákoliv, tak v obou případech R* zúročí své mnohaleté zkušenosti a hráčům naservírují jen to nejlepší.