16. listopadu 2014, jak asi už tušíte tak v tomto datu už Half-Life 2 slaví neuvěřitelných 10 let existence, hra na kterou miliony fanoušků včetně mě čekali jak na smilování a získala 35 cen jako nejlepší hra roku apod. a dokonce od VGA dostala nejvýznamější ocenění nejlepší hrou desetiletí. Pojďme se teda podívat na shrnutí všeho co se událo během její vývoje i po ní.
Září 2003
Tento datum měl být původně datum vydání této očekávané hry ale zároveň bylo pro Valve největším prokletí v celé její historii. V tento den totíž hacker Axel Gembe vnikl do vnitřní sítě Valve s cílem sledovat vývoj hry přímo u zdroje jenže neodolal a stáhl zdrojový kod engonu Source i vývojářskou alfy hry a k jeho smůle ho kámoš zradil a tyto data zveřejnil na internet což vyvolalo pěkný poprask, dokonce rusáci a ukrajinci alfu prodávali jako plnou hru. Celou jeho výpověď dočtete zde.
16. listopadu 2004
Na tento den čekali asi všichni, Half-Life 2 vyšel a stal se nejrychleji prodávanou a nejlepší PC hrou všech dob, přinesl revoluční využití realistické fyziky pomocí Gravity Gunu, vynikající hratelnost i s dějem a atmosférou a kromě akce kde ještě fungoval systém lékarníček a víc než jen 2 zbraně zahrnovala tato hra i logické pasáže a různé scény při které ale stále hráč mohl neustále ovládat postavu a když chtěl koukat do země mohl.
Bohužel ale přinesl jednu revoluci v DRM ochraně, pokud si ho chtěli mnozí zahrát a že chtěli tak museli být připojeni k internetu pro aktivaci hry a povinně se registrovat na tu dobu ještě neznámou a více nestabilní a nenáviděnou službu Steam která padala a stávkovala. Protože v té době v České republice internet jel na vytáčené připojení a teprv se začalo rozvíjet wi-fi a ADSL tak mnozí byli hodně naštvaní že si nemohli zahrát offline singleplayerovou hru a museli buď čekat na večer kdy je to levnější a nebo si hru aktivovat u kamaráda s vysokorychlostním internetem.
Po pár letech se nevýhoda stala výhodou a to v automatickém stahování patchů přidávání nových věcí a později i možnost komunikovat s přáteli i během hraní hry a později i achievementy, bohužel automatické patchování má i nevýhody ale to si povíme později.
1. červen 2006
Protože vývoj Half-Life 2 trval 6 let a prošel naprosto peklem, rozhodli se ve Valve že další díly budou vydávat epizodicky jako Telltale dnes vydává The Walking Dead, dříve se to mělo jmenovat Half-Life 2 Aftermath ale protože by byl zmatek která je první a která druhá, rozhodli se ji přejmenovat na Half-Life 2 Episode One, tato hra vyšla 1. června 2006 a pokračovala tam kde Half-Life 2 skončila. Hra nabídla novinku spolupráce se slečnou Alyx kde jste ji svítili baterkou a ona střílela co zrovna viděla případně vás kryla sniperkou a vy jste ji odstraňovali překážky aby mohla mířit na cíl, tento díl byl spíše mostem mezi koncem Half-Life 2 a začátkem Episode Two a obsahoval 4-5 hodin herní doby oproti 20 hodinám Half-Life 2, když se na to podíváte zjistíte že za 4-5 hodin takto dohrajete Call of Duty a další dnešní hry za cenu plné hry. Takže nevedomky hrajete taky epizody.
10. říjen 2007
The Orange Box, tato kouzelná oranžová krabice vyšla v symatické datum 10.10 2007 a obsahuje očekávanou Episode Two, Team Fortress 2 který byl vyvíjen přibližně 8 let a několikrát překopán a neznámou logickou hříčku Portal která se stala pořádným fenoménem jako Half-Life 2 a zasadila kořeny brambory pro Portal 2 a slogan The Cake is a Lie zná každý ale zpět k Half-Life 2.
Episode Two nabídlo už 8-10 hodin což to byla na epizodu už slušná délka hry a přenesla nás ze City 17 do lesa jenže houby jsme nesbírali protože nebyl čas a musela být zpráva co nejrychleji odeslána do základny White Forest. Tento díl opět zahrnoval spolupráci z Alyx a tentokrát to bylo ještě více osobnější hlavně kdy ji málem zabil Hunter nová Combine jednotka tohoto dílu. Takže spolupracujete i s Vortigauntem při hledání extractu pro její záchranu. Tento díl má hodně památných momentů jako například obrana důlní štoly kdy semafory oznamovali příchod Ant-lionů a podle světel i v jakém množtví, spusta překvapení a zákeřných pastí a hlavně fenomenální bitva se Stridery kterou pamatuji ještě doteď. Tento díl běží na vylepšení verzi Source Enginu přezdívané Orange Box engine a obsahuje vylepšené textury, nové efekty a zvuky a stále nebyl náročný na HW vybavení počítače.
Taky tento díl stejně jako další hry na Orange Boxu přidal i achievementy které dávali motivaci zahrát ještě jednou a zkusit i jiné postupy a najít skrýše které by jste normálně ani nemuseli najít a na trpajzlíka si bude pamatovat určitě každý.
Bohužel tento díl zakončil ságu Half-Life 2 a Episode Three a nebo rovnou Half-Life 3 stále v nedohledu což podle konce Episode Two dokáže vyvolat pěkná muka a některé hráče i naštvat.
Rok 2010 MAC Update
Uplynulo 3 roky od Episode Two a Valve vydalo tento obrovský update pro Half-Life 2 a Episode One, tento update překopal oba díly do Orange Box enginu takže obsahují technologie na kterém běží Episode Two a taky přidal i achievementy a umožnil tyto hry spustit i na MACu (Episode Two a ostatní dostali taky ale jádro enginu nemuseli tolik změnit takže to není vidět), a zde se dostáváme i k nevýhodám automatickém updatováním, jak jste si asi všimli nevydal jsem druhý díl přehledů modifikací pro Source hry a toto je důvod, byl to první update který totálně zničil kompatibilitu modifikací, takže pokud jste dohráli výborný český mod Ravenholm a Rock 24 máte významné plus, tyto mody si už dneska totíž vůbec nezahrajete protože nejsou stavěné na Orange Box engine a oprava neexistuje, ti co mody nehráli si toho nevšimnou a budou brát to že se o ně Valve hezky stará a myslí na komunitu, ale ti co mody hrají nebo je nedej bože i vytvářejí jsou právem na Valve naštvaní že jim je zničilo a to byla zatím jen první malá vlna to hlavní teď příjde.
… zde pokračujte v psaní …
2013 SteamPipe
Co je to SteamPipe a co to obnáší? Jak já toto slovo nenávidím a ti co hráli mody mi dají určitě za pravdu ale rozeberem to, SteamPipe umožnil zahrát všechny Valve produkty na Linuxu a malinko překopali rozhraní a hlavně staré hry přestěhovali do úplně nového formátu adresářových struktur což bohužel jíž tak rozbité mody totálně zabilo, SteamPipe odstranil i z Episode One trailer na Episode Two a v Episode Two odstranil rekapitulaci Episode One a přidal už 3 roky hotové češtiny z STS neboli Steam Translation Server, kde komunita překládá Steam a Valve produkty do češtiny a bohužel Valve omylem vzalo starou databázi a hodili tam rozdělanou alfu na kterou se pak vykašlali a hotovou nedodali, takže k hotové verzi se dostanou jen členové STS kteří složili vstupní překladatelský test nebo ti kteří znají české moderátory STS což hodně zamrzí protože to mělo být součástí SteamPipe updatu když už nefungují mody.
Half-Life 3 bude či nebude? Toť otázka.
Tady už jen mohu spekulovat, 7 let již uplynulo od vydání Orange Box a dneska má Half-Life 2 10 let a stále nevíme nic o novém nástupci a obávám se že dlouhá léta budem tápat dále, Valve vydalo Dotu 2 a TF 2 převedlo na F2P a od této doby už na fanoušky kašle a sází na itemy pro dětičky, není divu Valve je ani nemusí dělat protože o to se postará komunita na Workshopu a příjmy má i tak v kapse, stejně tak Steam jim dává důvod proč HL 3 nemusí dělat a ještě snaží zbavit se odpovědnosti Steamu a řízení katalogu vnutit nám v kurátorském programu a to ještě nedošli ani k systému otevřených obchodů kde každý může prodávat svojí hru bez kontroly jako se to děje na Google Play.
Všichni se jednou mění ať už k lepšímu tak i k horšímu a bohužel je to tak i u Valve který se zrovna mění k horšímu a ze studia myslící na komunitu se stává studio myslící na zisk, měl jsem je rád a hry dělá fakt skvělé ale dneska už nedělají hry a znám je jen jako Steam, kartičky a itemy, doufám ale že se jednou HL 3 dočkáme a obnověj můj obdiv k ním.
Jak vidíte nejsem zaslepený fanboy a jejich zápory vidím taky a že jich bohužel je tolik, SteamPipe, MAC Update a další které mi sebrali možnost hrát a objevovat nové mody stejně tak itemy a kartičky díky kterým mám na krku žebráky a snažím se je odhánět, ale doufám že se jednou Half-Life 3 dočkáme a na tyto zápory budu jen vzpomínat, jinak tento článek bude už nejspíš posledním článkem na mém blogu. Tak to je vše a abych jen neplival tak Half-Life 2 přeji vše nejlepší k 10 narozeninám a Valve ať zdárně dokončí HL 3 a ukážou i své další klady do budoucna a sejdeme se zde u článku o Half-Life 3 pokud vyjde.