Napumpovaný bloňdák s černými brýlemi, který zpráská každého návštěvníka z jiné země. Znáte ho? Ne? Tak dovolte abych vás představil – Duke Nukem!
Duke Nukem 3D je akční hra v 3D pohledu od vývojářů z 3D Realms. Je to třetí pokračování hry Duke Nukem a také její předposlední. Zřejmě je to nejznámější a nejhranější díl této série, avšak jeho poslední díl byl převelikým zklamáním. Přestože se poslední Duke vyvíjel celých 14 let, tak nezaznamenal moc velký úspěch. Zápletka je jednoduchá. Mimozemšťani napadnou Zemi a vy máte úkol vykopat je zpátky odkud přišli.
Do vesmíru a zpátky
Na začátku hry se objevíte na střeše budovy někde v Los Angeles a postupně se probíjíte základními monstry do dalších kol až k Bossovi na konci úrovně. Nejčastěji asi potkáte Assault Troopera nebo Pig Copa – což je jeden z těch druhů monster, které nejsou nijak těžká, ale vždycky vám dokážou nějak nakopat zadek. Je to totiž divočák s brokovnicí a je oblečený jako polda, tak co byste taky chtěli. Jinak ze začátku jdete na nepřátele s pistolí, což není ani tak na škodu si ní projít celý první level, protože vám stačí a je do ní vážně hodně munice. To byla první část. V druhé části hry se dostanete do vesmíru, kde opět musíte projít několik levelů než se setkáte s bossem. Nakonec skončíte zase na Zemi, ale tentokrát v japonské čtvrti. Znovu musíte projít několika koly až k Bossovi, to je vše. Je tam hodně možností interakce na různých postavách či věcí a vždy k tomu Duke dodá nějakou hlášku.
„Hail to the king, baby!“
Historie hry a vývojářský tým a studio
Duke Nukem 3D je akční počítačová hra z roku 1996, která byla vyvíjena studiem 3D Realms a vydaná firmou Apogee Software. Předchozí dva díly měly pouze 2D pohled. První Duke Nukem byl vydán v roce 1991 a druhý díl dva roky poté. Poslední díl série (tedy díl Forever) byl nejdéle vyvíjenou hrou, která se tímto také zapsala do Guinessovi knihy rekordů. Forever byl vyvíjen dlouhých 14 let a jak už sem psal tak byl i obrovským zklamáním mnoha fanoušků této série. Bylo k němu vydáno i DLC s názvem The Doctor Who Cloned Me, kde se setkáte se starým známým Dr. Protnem. Za celou sérií stojí studio 3D Realms, které také vytvořilo hru Shadow Warrior. Studio ještě vyvíjelo hru Blood, ale tu nedokončilo jelikož prodalo práva jinému studiu a tím bylo Monolith, které udělalo dvě rozšíření (Plasma Pack a Cryptic Passage) a druhý díl Blood: The Chosen. Návrháři pro hru Duke Nukem 3D byli Todd Replogle a George Broussard, kteří pracovali na všech dílech a druhý zmíněný se postaral o design hry.
Grafika, novinky a hlavně možnost interakce
Dle mého názoru je zde největší a nejzajímavější novinkou právě interakce, která vede hru k dokonalosti. Můžete používat snad úplně všechno ve hře, od použití záchodů až po podání svazku dolarových bankovek striptérce s dodanou hláškou „Shake it, baby.“. Můžete též používat obrazovky hlídacích kamer a tím zjistit, kde se nepřátelé nacházejí a na kolik se jich máte připravit. Další novinkou je zde možnost skrčení, skákaní a nebo nahlížení nahoru a dolů. Z grafického hlediska hra nebyla až tak moc náročná na tehdejší dobu, protože jste ji mohli se slušným rozlišením rozjet i na pomalejším stroji. Oproti hře DooM se zde dali vytvořit jednoduché vícepatrové objekty. Někde se také uvádí, že tam byl i nedostatek zobrazení zelené barvy, která ve hře vypadala poměrně vybledle. Někdo to tak brát může, ale podle mě je to jeden z mnoha faktorů, který právě dělá Duka takového jaký je a tak to jako nedostatek nevidím.
„It’s time to kick ass and chew bubble gum… and I’m all outta gum!“
Nejen pro PC
Přestože se zdá, že právě Duke Nukem 3D byl společně s DooM nejhranější hrou na pc, tak se dala sehnat i na jiné platformy. Nejvíce byl rozšířený na konzolích PlayStation a Nintendo 64. Další platformou na které se dal Duke hrát byla konzole Mega Drive, která se v Evropě moc dlouho neohřála (na pouhých pět let pak byla její výroba zrušena). O dalších konzolích, na kterých byl Duke vydán, tedy jestli byl i na jiné než PC, PlayStation, Nintendo 64 a Mega Drive tak o nich nevím. Hru jsem hrál pouze na PC, tak bohužel nemůžu srovnat rozdíly, jestli nějaké jsou, mezi konzolemi a počítačovou verzí.
„I’m gonna get medieval on your asses!“
Vybavení na nepřítele
Výbava a zbraně (kterých je tu úctihodné množství), které máte od začátku hry nebo kterou mezitím seženete je k nezaplacení, protože nepřátel je dost. Alespoň z mého pohledu a to samé platí i pro naše „milé“ návštěvníky. Na samém začátku si musíme vystačit s pistolí… kromě střílení můžeme nepřátele i kopat do zadku. Hned po pár minutách hry a s trochou prolité mimozemské krve se dostanete k brokovnici. Dostanete jí skoro hned na začátku hry, ale zato si ní vystačíte dlouho. V druhém kole dostanete tříhlavňový kulomet a v secretu je myslím RPG – velice důležitá věcička. V dalších částech hry najdete Devastator. Je to dvojitý raketomet a dle mého názoru asi nejužitečnější zbraň proti bossům. Dále tu je Zmenšovač – asi si všichni domyslíme k čemu je to dobré. V Atomic edition je i Zvětšovač, který nepřátelé se zvětšil až k prasknutí. Nakonec co stojí za řeč je Zmrazovač. Nepřítele na krátkou chvíli zmrazíte avšak jedním kopnutím nebo jednou střelou je s ním na dobro ámen.
K přídavnému vybavení bych řekl pouze pár slov. Najdete zde Jetpack – k tomu není co dodávat. Další tu je Noktovizor – taky zřejmě všichni víme o co se jedná (noční vidění). Steroidy vám umožní rychleji běhat, silněji kopat a dokážete se s jejich pomocí zvětšit po zásahu Zmenšovačem. To je přídavné vybavení, které stojí opravdu za zmínění.
„I like a good cigar…and a bad woman.“
Nepřátelé chodící na porážku a jejich bossové
Nejzákladnějšími protivníky jsou výše zmiňovaní Assault Trooper, Assault Captain a Pig Cop – ti mají ještě dvě modifikace Recon Patrol Vehicle (RPV) a Pig Cop Tank (Atomic edition). Ve hře dále potkáte Octobraina – veliký vznášející se mozek s chapadly. Další je tu Protozoid Slimmer nechutná příšera, která na vás zaútočí tak, že se vám přilepí na obličej a následně ho začne požírat dokud to nezabalíte. Najdete tu taky Mini Battlelorda což je menší bratr bosse Battlelorda a je i stejně vybavený. Určitě narazíte i na žraloka, turretu a Sentry drona – děsný zmetek. Sentry dron není těžký, ale je spíš otravný neboť je to v podstatě kamikaze dron. Normálně si jdete uvidíte Sentry drona a když ho nestihnete sestřelit naletí na vás a odpálí se. Prostě zmetek. Hádám, že k turretám a žralokům nemusím nic dodávat.
Ohledně bossů tak ty jsou tři (do Atomic Edition přibyl ještě jeden). Jsou jimi Batllelord, Overlord, Cyncloid Emperor a v Atomic Ediotion Alien Queen. Jak jsem řekl, tak Battlelord je větší verzeMini Battlelorda, je to obrovské obrněné zvíře které ovládá kulomet a zabudovaný minomet. Overlord je bestie s obrovskou hlavou, který má na sobě dva zabudované raketomety a každý z nich je asi tak stejně silný jako jedno RPG. Dalším na řadě je Cyncloid Emperor což je jednooká příšera, která na vás útočí rychle šířeným mentálním útokem podobným co používá Octobrain. A poslední boss, kterého najdete v Atomic edition je Alien Queen. Ta sídlí v komoře, která je podvodou a je střežena Protector Drony (též jsou opět jenom v Atomic edition) a Octobrainy. Abyste došli ke královně musíte projít vysoce toxickým kanálem a pak už je jenom cesta do zatopené komory s bossem.
„I’ll rip off your head and shit down your neck.“
Mody a uživatelské mapy
Hra se dá hrát jak v singleplayeru, tak i v multiplayeru a je to docela zábavné, ale já stejně více preferuji singleplayer. Dále je spousta uživatelských map. Ve hře je totiž možnost si vytvořit svojí mapu a spousta lidí se této možnosti chytla a vytvořila opravdu vychytané mapy. Asi nejznámějším tvůrcem těchto map je Mike Beaulieu, který vytvořil vlastní tři nejúspěšnější mapy, kterými jsou Legends.map, Bobafett.map a Legends2.map. Každá z nich má svůj „příběh“ který sice trochu pokulhává, ale jsou v různých prostředích, kdy si tvůrce skutečně vyhrál s různými prvky. Například v mapě Bobafett se hlavní hrdina ocitne ve venkovních prostorách, které hodně připomínají Inuit City ze Star Wars. Též tu zapracoval na zvukových efektech a propracovanosti různých objektů například: zasněžená skála nebo ozvěna v zamrzlé jeskyni. Někteří levelmakeři, kterým nestačili uživatelské mapy si dali tu práci a vytvořili i několik módů.
„Come get some!”
Několik slov na konec
Můj osobní názor na hru by byl velice kladný. Hodně se mi líbí interakce která se ve hře hodně vyskytuje a taky výborné jsou Dukovo klasické hlášky. Vizuální stránka hry je výborná od jejího začátku až do úplného konce. Budovy v Los Angeles byly vizuálně hodně propracované a řekl bych až přivedené k dokonalosti – samozřejmě s ohledem na dobu kdy hra vyšla. Další plus je velká rozmanitost nepřátel, kteří se ve hře vyskytují. Této hře bych zřejmě nic nevytýkal.
Jediné co chci vytknout tak studiu samotnému a to jeho poslednímu dílu, který se jim opravdu nepovedl. Jediné co se mi na tom dílu může líbit je Dukův klasický humor, opět veliké množství interakce v podobně močení, kreslení, podepisování a hodně dobrý soundtrack. Ale ať si říká kdo chce co chce, stejně mu nepřijdu na chuť a to ani jeho DLC. Ovšem to je každého věc. Někomu se zase může líbit, že je tam lepší grafika, snad i větší možnost interakce a různě. Nevím jestli se bude vyvíjet nebo už se dokonce vyvíjí další díl Duka, ale doufám že si tím bude studio chtít napravit trošku zdecimovanou reputaci.