Poslední dobou (vlastně už pár let) sleduji, jak se pomalu blíží konec éry papírových herních časopisů.
Co si tu budeme namlouvat, v podstatě redakci Score a Levelu jde v době internetu dlouhodobě o holé přežití. Bojují tvrdě, chápu. Je mi také jasné, že běžný čtenář nemá možnost odhalit celkovou strategii toho či onoho časopisu. Tedy to jak to tam chodí. Množství z toho zůstane samozřejmě z obchodní strategie vydavatele utajeno. Čtenář se tak dozví jen to, co oni chtějí.
Poznamenám, že jako herní patriot pravidelně kupuji dlouhá léta oba, Level i Score. To je uklidnění všech potencionální haterů, kteří by mě (a až to tu i párkrát bylo) označili za fan boye toho či onoho časopisu.
Časopis Score oslavil nedávno 250 číslo. To je na česko-slovenské poměry úctyhodné číslo a určitě je gratulace na místě. Takže sice trošku pozdě ale i přesto gratuluji.
Ale to jsem trošku odbočil a tak se podíváme na jádro pudla. Poměrně zklamán jsem byl když jsem si koupil nové 252 číslo časopisu Score.
Ne nezdražil, teda zatím ne …ale ke změně došlo u vloženého DVD. Tak za 1. nejsou už 2 ale jen jedno. Za 2. je baleno v papírové pošetce a ne v černém plastovém obalu.
Redakce tento svérázný krok zdůvodňuje slovy šéfredaktora Jana Vrobela ..“Vyslyšeli jsme vaše prosby a návrhy. DVD s hrami v tomto čísle najdete ve formě papírové pošetky, to proto, aby se našim milovaným předplatitelům netrhaly obálky s časopisem ve schránkách.“Tolik citace z úvodníku v časáku. Co vím tak tenhle problém se nikdy nijak neřešil a právě o to více je to nemilé překvapení. Hned taky musím opravit šéfredaktora je tam pouze jedna hra na DVD, navíc k tomu ještě na Steam a další tři Steam kody.
No mě to přišlo jako návrat do devadesátých her. Papírových pošetek s CD a DVD mám plnou zásuvku počítačového stolu. Jsou na rozdíl od bakelitových krabiček hůře zkladné, málo přehledné a výdrž… no prostě jsou z papíru (plast je prostě plast). Aby více vydržely balil jsem je jednotlivě do igelitového přebalu na DVD. Ten je pochopitelně průhledný a papírový přebal DVD takto chráněný déle vydrží.
Hlavním důvodem zrušení plastového obalu a odebrání jednoho DVD vidím snahu za každou cenu ušetřit a více vydělat. Těžko hádat kterou „chytrou“ hlavu tohle napadlo, ale nápad to byl retrogeniální. Score je tak svým svérázným způsobem pravděpodobně reaguje na krok konkurenčního Levelu, kterým bylo zrušení kodů na plné hry. Což se stalo i přes všechny sliby „nové“ redakce a vydavatelů Levelu.
Možná je to jiný důvod, ale s veškerou vahou tu píšu, že je to blbý nápad vracející časopis právě někam do devadesátek. Někam ke zrušenému Gamestaru, Doupěti (i když to pak už mělo DVD v plastu) …prostě někam hluboko do minulosti. Podle mě každý, kdo podniká by měl jít do předu, zlepšovat své služby a dbát na výslednou kvalitu. Redakce a vydavatel Score to vidí zcela jinak. Třeba se ty jejich jubilejní trička zas tak moc neprodávají a tak každá ušetřená koruna dobrá. Je to možná už krok od toho, aby kody ke hrám byly vytištěni na malém papírku, který by na druhé straně měl pochopitelně reklamu. Možná dva tři kroky od úplného zrušení přiložených kodům na hry, či rovnou zrušení plných her na DVD. Ono se taky toho, při současné velikosti her, moc na jedno DVD nevejde.
Samozřejmě, že by to šlo udělat i jinak. Poměrně velkou plastovou krabičku nahradit plastovým dvojobalem na DVD. Nevím do jaké míry hodně plochá krabička skutečně trhala poměrně tvdé obálky SCORE…Je za tím evidentně jen snaha ušetřit na zákaznících. Plastová krabička a jedno DVD je zkrátka v háji…Takovéhle prznění si kultovní časopis vážně nezasloužil. Na druhou stranu vycházejí u nás časopisy, které mají DVD balené v papírové pošetce, ale pohybují se ve výrazně jiné cenové skupině. Jsou daleko daleko levnější než SCORE za 199 kaček a na Slovensku skoro deset éček!
Na závěr poznamenám, že po obsahové stránce je Score či Level docela fajnové čtení. Papír je prostě papír. Jak jsem psal kupuji dlouhá léta oba a tak jejich vzájemnou konkurenci neřeším.
Oběma redakcím bych tu opět připomenul:
Staré přísloví:
„Dobré zboží se prodává samo.“
PS. Tak se snažte aby vaše zboží (časopis) podle toho taky vypadal.