Víte, co je pro píáristu největším úspěchem? Když se pod jeho text podepíše někdo jiný. Někdo z redakce. Osvobodit svoje sdělení z prostoru ohrazeného pro inzerci, a loupnout jej rovnou mezi redakční obsah – to je v PR branži skutečná známka punku. V oborových a hobby médiích (nejenom videoherních) mají PR oddělení práci značně ulehčenou, protože producenti obsahu s nimi logicky musí spolupracovat, přesto servilita, s jakou videoherní žurnalistika přejímá agendu velkých vydavatelů, je až zarážející.
Hezky je to vidět na pár týdnů staré zprávě: „Geraltovi porostou vousy.“ Lidem z CD projektu, vedoucím marketingovou kampaň zjevně došly náboje, koneckonců, jednu chvíli to vypadalo, že trailery snad metají kulometem, a tak zkusili vypustit nějakou ptákovinu. A ono to vyšlo na jedničku. Na českých serverech z toho byla div ne zpráva dne, ale pozornosti se jí dostalo i v zahraničí. „Přitom taková blbost,“ řekla by asi Simona Stašová z Pelíšků, kdyby to viděla.
Nejspíš si myslíte, že tu lkám nad nekvalitou a neprofesionalitou herních žurnalistů. Ostatně, na některých diskuzních fórech je to královská disciplína. Omyl, vážení! Nemám důvod věřit, že čeští natožpak zahraniční videoherní zpravodajci by byli nějak zvlášť neprofesionální. Na vině jste vy. Teda my. V době, kdy se dá čtenost sledovat v reálném čase si dokáží editoři a šéfredaktoři snadno spočítat, že zatímco bulvárek o Geraltových vousech a obecně zpravodajství o hypovaných AAA titulech táhne, novinky o zničehonic se objevivších indie kouscích, personálních přesunech mezi studii nebo videoherních soutěží kýženou čtenost nemají.
Filmová publicistika bojuje se stejným problémem – hlavním zdrojem informací jsou trailery (tedy vlastně reklamy) a tiskové zprávy, které uvolňují sama studia. Filmoví publicisté svoji závislost na informacích distributorů řeší zpravidla tím, že se orientují na osobnosti – kameramany, režiséry, scénáristy a samozřejmě herce. Co, kdo, kde řekl, kdo, kam a proč odešel. Naneštěstí videohernímu průmyslu schází i ta elementární otevřenost průmyslu filmového. Nejrůznější odchody, změny ve vývoji a spory by jistě nabídly žurnalistům spoustu kvalitního materiálu, ale pod tíhou enormních smluvních pokut se většinou nikdo neodváží ani kváknout. A když už zakváká, tak na redditu a anonymně – a anonymní zdroj znamená, že nejsem zpravodajcem, ale spekulantem. Nebo jen drbnou, chcete-li.
Na osobnosti a byznys se orientuje server Gamasutra, nezřídka tímto směrem zamířil i EDGE, občas třeba i restartovaný LEVEL. Bohužel, zdá se, že pro takový obsah není tolik čtenářů, aby významně pronikal i na stránky herních médií hlavního proudu. Zjevně nás totiž nejvíc zajímá, jestli Geraltovi porostou vousy, jak bude Aidenovi povlávat plášť a jak se budou Laře houpat…