Rozhodně ne tak úplně. Následující řádky budou vyjadřovat myšlenky a názory hráče (mě), který je už nějaký ten pátek a čtvrtek znechucen za placené DLC velkých vydavatelů, které obsahují kdejaké kraviny (které kdysi byly samozřejmě zdarma) a také hráče, který už nějaké ty modifikace i pamatuje. Lidi, kteří neuznávají jiný názor než je ten jejich, nechť se v klidu obrátí na jiný článek; tady se to bude subjektivními názory už jenom hemžit. Co mě přinutilo následující žvásty napsat? Negativní vlna komentářů a názorů jakou Valve, popřípadě Bethesda, udělali hroznou věc. Nebo jak si autor módu může za svůj výtvor vůbec dovolit chtít nechat od někoho zaplatit těch pár centů, eur. Modifikace přece byly vždycky zdarma. A dělané pro hráče. Ano, a tráva byla zelenější.
V první řadě je třeba pochopit, že zpoplatnění je zcela na vůli autora. Člověka, nebo skupiny nadšenců, kteří nad výsledným výtvorem nechali třeba i desítky hodin volného času. Mnohdy zcela bez výdělku. Proč jsem rád, že se stala taková věc a proč doufám, že přibudou i další hry ve workshopu? Odpověď je jednoduchá. Jsou velké projekty, za které si autoři peníze rozhodně a bez debat zaslouží. Odvedli práci jako samotní vývojáři, nejednou po nich hru i upravují nebo vylepšují. Starají se o ní i tehdy, kdy už nad hrou vydavatel mávne jen rukou. My takové modifikace leda tak stáhneme, zahrajeme a zase smažeme. Kolik lidí dobrovolně přispívá? A teď proč ta radost – Steam. Steam naučil PC hráče za hry platit (o slevách je to na jiný článek). Naučí lidi platit i teď za modifikace? Jak se autoři módů (těch velkých) asi cítí, když za svůj finální produkt, který je stojí čas a peníze neuvidí ani korunu. Ale mohou vidět, jak hráči kupují DLC od velkých firem jako na běžícím pásu, obsahujicích kdejakou kravinu. Teď k tomu na druhé rameno vah položme velké projekty s nulovou cenovkou. Steam, Valve chcete-li, snad změní hráče i v tomhle chování. Modifikace jsou i dnes jako něco zdarma, něco, co si nezasluhuje vaše peníze. Byť vás to zabaví třeba i na dalších x hodin více. Evidentně se hráči naučili za nové mapy, skiny nebo jednotky platit v podobě DLC. Za to módy, přidávající nové dobrodrůžství, questy, národy prostě musí být zdarma.
… zde pokračujte v psaní …
I tvůrci modifikací potřebují na chleba
Ne vždy navíc mód stojí jenom čas. Tvůrci musí platit třeba za nástroje nebo dabing. Kdyby měl třeba jen ten dabing vyšvihnout nějaký větší příběhový projekt na vyšší úroveň, může to v budoucnu pomoci. Je jasné, že hra se sama nenamluví. Třeba i jen část vynaložených financí může zaplatit právě náklady na dabing. Který je navíc často nutný – minimálě pro ty, kteří si pak stěžují, jak je ono namluvení právě nekvalitní.
Kvalita módů se tak může tímto krokem i zlepšit. Bude-li koncept fungovat. Tvůrce tak může motivovat mimojiné i aspoň malá finanční odměna. Čím více budou hráči za jeho produkt nadšeni, tím ochotnější budou mu zaplatit. Díky této novince to na Steamu bude jen pár kliknutí. Vybrat určitou částku a zaplatit. Toť vše, jednoduchá myšlenka, snadné provedení. Navíc pevně věřím, že objevit se teď zpoplatněné starší modifikace jako Crusader Kings 2: A Game of Thrones, S.T.A.L.K.E.R. – Lost Alpha, Blitzkrieg-Mod, The Great War 1918, Cry of Fear, nebo Black Mesa + třeba výtvory pro Mount & Blade, určitě by se našli hráči, kteří by utrácely právě teď. Třeba „jenom“ proto, protože že jim daný mód dal „jen“ desítky hodin zábavy. A uvědomili si to. Asi nejsem tak překvapen jako ostatní, viděl jsem už dokonce i nějaké módy na Kickstarteru a podobných službách. Tvůrce měl vysněný koncept, ale neměl potřebné lidi a peníze. Tento způsob takovou věc sice nevyřeší, ale minimálně může autory motivovat pro tvorbu dalších a dalších módů. Protože mu hráči za jeho práci aspoň něco zaplatili. Otázkou pak je, jak vnímáme „pouhých“ 25% výdělku, který poputuje samotnému autorovi. Větší část tak shrábne nenažrané Valve a majitel hry. 25%?! To je přeci málo! To je zlodějna a vymlouvání se, jak shrábnout ještě další prachy! Událost, která nenávratně zničí modding a vyklidí pole zlým DLC (které, jak je vidět, hráči vesele stejně kupují už dávno)!
Raději 2x přečíst obsah, než hned prskat
Zahoďme ty pochodně a dopřejme moderům taky nějaký ten cent. V podstatě za totožné věci (mapy, skiny, příběhová kampaň) hráči vesele platí eura v podobě DLC do jejích oblíbené hry. Doba se mění, modifikace už nemusí být jen na okraji her, jako to „něco“ do hry. Vskutku nabízí tam horší, tu lepší a tam obdobný obsah jako placená DLC. Jasně se přitom píše, že zpoplatnění je naprosto dobrovolné. Tímto krokem rozhodně modding her nekončí. Je jasné, že se v repertoáru objeví i maličkosti, které za vaše peníze nebudou stát. Nekupujte to. Nicméně, neplatí se za skiny zbraní už dávno (CS:GO)? Zase – normálně se to prodává, kupuje si to ten, kdo to chce. A zjístite-li po koupi, že je mód nefunkční nebo neodpovídá, Steam vám do 24 hodin vrátí peníze.
S příchodem Source 2 enginu, který se soustředí na tvorbu obsahu do her se dá něco podobného tušit.
DayZ, Dear Esther, The Stanley Parable nebo G-mod taky byly dříve jenom módy…dávno mají cenovku. Protože peníze.