Po dlouhé době jsem zase tady protože se rozjelo pro mě bližší téma o placených modech. Vzhledem k aktualnímu tématu kdy Workshop pro Skyrim zavádí placené modifikace vyvolalo zdvojené reakce, někteří to berou jako velké zlo, někteří tomu zastávají a berou, jako novou éru kdy mají vznikat kvalitnější mody než většina oficialních DLC. Já se na tuto problematiku zaměřím z té záporné stránky (sorry Bargude) a rozeberu všechna úskalí, která mohou nastat.
Historie zpoplatněných modů
Začneme malou lekcí dějepisu modifikací, zpoplatnění modů se už děje odjakživa a většina z vás placené modifikace hrají a tráví na nich i celé roky aniž si to uvědomujete, ano řeč je o Counter-Strike který začínal jako modifikace pro legendární Half-Life 1 nejprve jako beta pak jako finální veze 1.0 kterou pak aktualizovali až do verze 1.6 která se stala spolu s nepovedeným Counter-Strike Condition Zero komerční hrou která je už placená i Garrys Mod byl jako mod než se z něj stala komerční hra, už ten název hry tomu napovídá a jedno mají společné, kdysi začínali jako mody zdarma a vyžadovali původní hru, dneska je nová doba kdy musíte mod koupit ale stejně musíte vlastnit původní hru, takže to maže rozdíl mezi modem a DLC, stejný osud potkal i Team Fortress který začal jako mod pro Quake, pak ho zpoplatnili a ve finále ho opět zase zbavili poplatků ale dali tam mikrotransakce, kde prodávají skiny a další doplňky i ze Steam Workshopu, takže ano skiny a doplňky jsou vlastně taky minimodifikace za které ochotně utrácíme (máminu) výplatu.
SteamPipe jako přípravná půda?
Ach jo zase ten SteamPipe kdy už s tím dáš pokoj? Nemohu si pomoct, ale musím to zmínit, jak už jsem v předešlem článku zmínil, tak SteamPipe narušil kompatibilitu většině i skvělých legendárních modifikací a takový Nightmare House 2 si už nikdy nezahrajete, s nástupem placených modů mě tady napadá otázka. Co když to Valve udělalo úmyslně, aby připravilo půdu pro tyto „next-gen“ placené modifikace vyžadující základní hru? Možná mi budete namítat, že před Steam Workshopem žádný placený mod není, tak to vás vyvedu z omylu, protože jeden takový mod existuje a ten nasadil start next gen modifikací.
Aperture Tag – první next gen placený mod
Ano první údajný pořádný velký mod pro Portal 2, který nabídl patlání s gely pro řešení testchamberů, ten se odlišuje už tím že tam má cenovku za 4.99€ a dříve stál 6.99€ v poměru 1:1 dolar EURO, což byla hodně prodělačná koupě. Bohužel kvalita modů byla naprosto otřesná, nedosahovala ani kvalit Portal Prelude a už vůbec ne fantastickému Black Mesa, které byli zadarmo a zabavili na hodně dlouhou dobu. Aperture Tag měl herní dobu 4 hodiny čistého času, nudný příběh, otřesný dabing a spoustu chyb i v hlavním menu, jinými slovy to uspěchali, aby měli za každou cenu zisk a betatesting jim nic neříkal, hodně jsem se jako fanoušek Portal 2 spálil, a proto jsem vůči placeným modům nedůvěřivý nehledě k tomu, že měl být zdarma a na poslední chvíli tam plácli cenovku. Více o něm zde.
Budoucnost – Skyrim mody
Nyní se zaměříme na aktualní téma, zpoplatnění Skyrim modů na Steam Workshopu a rovnou rozeberu úskalí, jak asi víte modeři z ceny dostanou jenom 25%, 75% půjde nenažrané firmě ale tentokrát nechci plivat přímo na Valve ale na Bethesdu, to ona je nenažraná a chce se přiživovat na cizí práci, u Valve mě mrzí hlavně to že tento model udělali dosti nešťastně a vynuceně, kdyby tam byl donate systém na Steam Workshopu a kdyby 75% dostali modeři neměl bych s tím vůbec problém a skvělé práce bych takto tímhle ohodnotil, jednomu tvůrci modu jsem takto kupoval i hru na Steamu abych mu takto přispěl a motivoval ho k dalšímu dílu. Protože výrobce modů bude mít dost malé procento, bude ho tlačit ke zvyšování ceny a tak mody budou dražší než by měli být a moc to ke kreativní práci nepomůže, nehledě na to že se ten systém teď o to více zneužije a bude zahlcen tunami věcí jako z Greenlightu a rovnou i ukradenými mody a modely od jiných „neexistujících“ autorů, takže riziko je ještě větší než u modů zdarma, je aspoň fajn že tam existuje systém pay do you want jako v humble bundle ale jak jde o peníze tak lidi to bude tlačit i ke spěchu a honbě ke zisku a to co nastolil Aperture Tag mohl být jen odrazový můstek.
Toto vše jsou mé subjektivní názory a vize kam to může zajít takže to neberte až tak tolik vážně, jen už jsem to potřeboval nějak vyventilovat ven a doufám že to skončí jen u mých doměnek a placené mody předvedou i něco úžasného než AAA hry a DLC za které všichni ochotně utrácíme a ještě se nám to líbí, tak nashle zas příště u Aperture Tag 2 pokud splaším 60€ z (máminy) výplaty.
Aktualizace 28.4. 2015
Vzhledem k tomu že Valve nakonec vyslyšelo negativní reakce komunity a rozhodlo tuto funkci odstranit ze Steamu, je tento článek už zbytečný, takže pokud jste to dočetli až sem, berte to spíš jako lekci z historie kam tyto nenažrané korporace byli ochotní za tím ziskem zajít např. kromě 75% podílu i k hnusným podmínkám, že aby modder uviděl své peníze, musel jeho mod vydělat 100 dolarů jinak nic nedostal, doufám že toto bude jen odstrašující příkad.