Dnes tu pro vás mám jednu zajímavou a svým způsobem i kontroverzní vojenskou akční hru. Bohuže jí pomyslné štěstíčko nepřálo a k nám hráčům se nakonec nedostala. To, že peníze dokázaly zlomit vaz už kdejaké hře je známé. Některé prostě z nějakého důvodu nenašly vydavatele. Kopec smůly měla i zajímavá hra WARCO The News Game, kde se měl hráč ocitnout v roli válečného novináře. Nadějnou vojenskou third-person akci Six Days in Fallujah zabila, světe div se politika! S prací na této moderní válečné střílečce začalo studio Atomic Games v roce 2009. Vývojáři z Atomic Games nejsou žádní začátečníci. Studio bylo založeno už v roce 1989. Nasvědomí mají dříve populární strategickou sérii Close Combat z WWII. V roce 2005 vydali Close Combat: Red Phoenix a podíleli se (s vývojáři z Destineer) i na Close Combat: First to Fight. Přičemž ta druhá hra je moderní válečná FPSka zasazená do bojů v Libanonu.
Inspiraci pro Six Days in Fallujah čerpali z Irácké války. Hlavně z bojů o město Fallujah, kdy americké jednotky čelily při tzv. Operaci Phantom Fury, v roce 2004 ve městě Fallujah, nejmasovějšímu odporu iráckých povstalců. Hráč si měl zahrát za vojáka US Marines od 3. praporu. Spolu s ním tak měl projít krvavým bojem, který se v tomto iráckém městě tehdy během šesti dnů odehrál. K realitě hry svou měrou přispěla i účast několika vojenských veteránů. S podivem nejen z americké strany, ale pro autentičnost se ke slovu dostali i bývalí bojovníci z „druhé“, nepřátelské strany konfliktu.
Na hře spolupracovali i psychologové a četní odborníci na vojenskou historii. Six Days in Fallujah, slibovala skutečně nevšední autentický válečný zážitek. Hra měla hráčům nabídnout i jedinečné kompletně zničitelné prostředí, což by umožňovalo velké využití rozličné vojenské výbavy. Udělat díru do domu pomocí C4, či granátometu, by nebyl žádný problém. Stejně jako si na pomoc přivolat vrtulník, nebo letecký úder.
Samozřejmostí byl vypracovaný systém krytí. Autoři nezapomněli a kladli důraz i na bezproblémové ovládání. K nevšednímu hernímu zážitku, mělo přispět i v dnešní době atraktivní hraní za nepřátelské povstalce. Všichni si dobře pamatujeme, jakou aféru před několika lety rozpoutalo označení nepřátelských jednotek Taliban v Medal Of Honor. I mocní EA se museli pod palbou politické kritiky potupně sklonit a Taliban na poslední chvíli přejmenovali na Oposing Force, tedy politicky neškodné nepřátelské síly. Vše u Six Days in Fallujah vypadalo na skutečně nadějnou hru, která vedle PC, byla určená i pro konzole PS3 a XBOX 360.
Krátce poté, co byla hra dokončena, vývojářské studio čekal šok. Dne 27. dubna 2009 jim vydavatel Konami oznámil, že vzhledem ke kontroverzní povaze hry, je její vydání zastaveno. Studio Atomic Games se poté zoufale snažilo najít jiného vydavatele. Údajně byl osloven i „proslulý“ polský vydavatel podřadných her City Interaktive. Všichni vydavatelé však bohužel pod tlakem politiky vydání odmítli. Tvůrci hry se díky jejímu vývoji dostali i k utajeným materiálům kolem bitvy o město Fallujah. Mnozí veteráni začali otevřeně mluvit o tom co se tam ve skutečnosti dělo. Dokonce se objevilo svědectví, že americké jednotky ve snaze rychle zlomit odpor a zamezit ztrátám na životech svých vojáků, shazovali na město zakázaný bílý fosfor. Mnoho civilistů přišlo během těchto šesti dnů, trvání vojenské operace bohužel o život.
Hra Six Days in Fallujah nechtě zvířila příliš mnoho prachu a bolestivých vzpomínek. Politické negativní fluidum točící se kolem této vojenské střílečky, nabývalo čím dál větších rozměrů. Objevovala se různá další prohlášení o její údajné škodlivosti. Kritika šla jak ze strany veteránů, tak i od pozůstalých po padlých. Do toho všeho se negativně vložili i politici, ti výraznou měrou popíchli americkou veřejnost a bylo definitivně dokonáno. Faktem je, že co se tehdy skutečně při vojenské operaci Phantom Fury dělo, je dodnes obestřeno závojem tajemství.
Zlomil vaz hře pouze její kontroverzní děj zasazený do válkou zmítaného Iráku roku 2004? Nebo to byla pouze politika? Stalo se něco během krvavé bitvy o město Fallujah, co by mělo být veřejnosti utajeno? Myslím, že je to skutečně veliká škoda, že Six Days in Fallujah nevyšla. Proto, že momentálně jsou válečné střílečky ze současnosti velice populární. Pokud je důvodem pro nevydání hry příliš násilný obsah, tak bych to ještě chápal.
Hodně násilné hry se tu a tam přecejen objevují a často čelí kritice. To, že střílečka dostala označení jako politicky nevhodná je pro mně v čase demokracie krajně nepřijatelné. Naštěstí pro hráče to vývojářské studio Atomic Games nevzdalo. Veškeré své usilí vrhli na multiplatformní, solidně vypadající střílečku s příznačným názvem Breach (Průlom). Hra měla též nabídnou hutnou vojenskou akci a celkově zničitelné prostředí. Jak by také ne, běží totiž na stejném enginu jako zrušená Six Days in Fallujah. Hra velkou díru do světa her neudělala a v záplavě ostatních moderních stříleček u hráču ani neměla šanci na úspěch. To už je ale docela jiný příběh.