Tak konečně jsme se dočkali po 4 letech tohoto očekávaného modu (alespoň u mě), je to skutečně povedený a pořádný velký mod, který by se mohl rovnat i samotnému Portal 2?
Nebudu napínat z plného srdce mohu odpovědět že ano, pokud jste někdy hráli Portal Prelude mod pro Portal 1 a mrzelo vás, že něco takto pořádného chybělo i v Portal 2, tak Portal Stories: Mel je takový Portal 2: Prelude, ne-li ještě mnohem lepší.
… zde pokračujte v psaní …
Příběh
Příběh se točí kolem hlavní postavy Mel která je olympionika a měla získat stříbrnou medaili, původně měla být už v původním Portal 2 od Valve ale Valve ji vyřadilo kvůli prosbě hráčů, že chtěli Chell a GLaDOS. Začínáte v roce 1952 tedy celkem hodně brzy po založení Aperture Science Innovators, takže staré části nejsou staré ale teprve nové a udržované, potkáte tam i živé vědátory a další členy personálu. Účastníte se testu prototypu stázových komor kde si máte vyspat, Cave Johnson který vás provází vás ujišťuje že přinejhorším prospíte pár hodin, jenže jak je ve světě Half-Life zvykem, pokazí se to a prospíte se o 100 let kupředu do doby mezi koncem Portal 1 a těsně před začátkem Portal 2, už úvod do hry je fenomenální, začínáte jízdou ve vlaku který vás odveze na první testy, to dává hráčům vzpomenout na první krůčky v Half-Life kdy jste vlakem jeli do svého zaměstnání v Black Mesa a Cave Johnson vám během cesty humorným způsobem vypráví historii Aperture Science Innovators, dozvíte se i proč stavěl obrovské testovací azbestové koule a mnoho dalších překvapení které už vám neprozradím.
Hratelnost a logické hádanky
Logické hádanky v testchamberech i mimo ně už hráče nevodí za ručičku jako v Portal 2, protože se logicky očekává, že se světem Portal už máte nějaké zkušenosti, takže hned první testchamber vám pořádně zavaří hlavu, pokud se teď děsíte, že budete muset dělat šílené pohyby a další ninja skilly jako v Portal: Prelude, děsíte se zbytečně, nic takového tu není a řešení hádanek je kupodivu i primitivní, vtip je v tom jestli to člověku trkne a nebo ne, často operujete s kostkami a jejich propašováním skrze fizzlery a že jich je požehnaně, dočkáte se i nové červené verze fizzleru který vypadá stejně jako modrý a taky rozpouští veškeré neautorizované vybavení a zavírá portály, ale přeci se jen liší a nejenom barvou, když jimi projdete tak taky zemřete vypařením, tutíž se hádanky trošku zkomplikují a netřeba dodávat že tlačítko nemusí fizzler jenom vypínat ale i změnit barvu z červené na modrou, případně na laserové pole známé z Portal 2 kde vše projde ale živá hmota nikoliv, takže pokud si někdo stěžoval že Portal 2 je lehký bude tady spokojen.
Design úrovní
Design úrovní je naprosto profesionální ať už jste v 50 letech nebo v nových částech Aperture Science, pořád se něco děje a nemáte se šanci fakt nudit. Podíváte se do Aperture Science Innovators čerstvě po založení a je radost koukat na 50 léta která nejsou zašlá věkem a pozvolného rozpadu ale naopak se vše právě vybudovává, po hybernaci porovnáte rozdíli co se vše změnilo a rozpadlo a samozřejmě nesmí chybět i největší dveře v historii her tedy starý známý poklop jak vystřižený z jednoho Vaultu, kde k ním tvůrci dali nový puzzle, nestačí stisknout oba spínače, ale musíte vypínat a zapínat hlavní jistič kvůli právě červenému fizzleru který vám blokuje cestu ale zároveň vypne ovládání dveří, poté se podíváte do nových částí které taky vypadají skvěle a dokonce i za scénou tedy za testchambery je vidět že se něco děje například se pohybují výtahové kabiny nebo výrobní linka, no a zarostlé části rozhodně nesmí chybět a mají dokonce i příběhové opodstatnění, jaké? Nechte se překvapit až ve hře.
… zde pokračujte v psaní …
Závěrečné shrnutí
Na závěr malé srovnání s jedním modem Aperture Tag, Aperture Tag byl dělán čistě jenom pro zisk tutíž testchambery byli celkem suché příběh moc jednoduchý, dabing otřesný a fory nepovedený, Portal Stories Mel vás oproti tomu okamžitě chytne už ve vlaku donutí vás zapomenout přemýšlet o technickém zpracování a i dabing Cave Johnsona u kterého jsem si říkal, že bez J.K Simonse nemůže být Cave Johnson se nehorázně povedl, tento mod byl fakt dělaný s vášní a láskou nikoliv pro zisk a je to vidět.
Herní doba je přibližně kolem 6-10 hodin čistého času, mě to zabralo přesně 14 hodin, protože jsem se kochal úžasným prostředím a babral se záludnými hádankami, takže jsem spokojen a skutečně by si měli autoři vzít tento slogan. „Je to první pořádný velký mod pro Portal 2, který si vaše peníze zaslouží, ale nechceme je.“
Konec nesmyslného plkání, mazejte stahovat teď hned zde na Steamu, stojí vás to jenom 0€ a přibližně 10 a více hodin herní doby.
Recenze
Portal Stories: Mel
Portal Stories: Mel rozhodně nedělá ostudu Portalu 2 a nejenom se mu vyrovná, ale v něčem ho i překonává, pokud vás chytnul Portal 2, tohle vás pohltí taky, takže nemeškejte ani minutu a běžte stahovat.
Líbí se nám
- Naprosto úžasné prostředí
- Naprosto skvělý příběh který zapadá do univerza Portal 2
- Je to zadarmo i když si peníze fakt zaslouží
- Je k dispozici na Steamu takže snadná instalace.
- Puzzly které představují výzvu.
- Úžasný dabing všech zúčastněných postav.
Vadí nám
- Že nic podobné této hře zase další roky neuvidíme.