Taky jste někdy měli pocit po návštěvě zábavního parku, že očekávání bylo až moc velké a čeho se vám dostalo nebylo sice špatné… ale příště by jste se bez toho obešli?
Ze začátku by nebylo na škodu připomenut, že studio Funcom má na svědomí také MMORPG hru The Secret World (TSW). The Secret World si pohrává s myšlenkou, že vedle našeho světa je ještě jeden v němž figurují bytosti z legend, mýtů a našich nočních můr a jen vyvolení z řad lidí jsou schopni udržet jistou stabilitu. Nezmiňuji se tady o tom jen tak mimochodem, ale záměrně. The Park se totiž odehrává v tomtéž universu. Naštěstí není ke hraní znalost TSW potřeba. Jen některé věci nepostřehnete nebo vám nic neřeknou. Ještě bych v úvodu podotknul, že této hře bych spíš udělil název intenzivní zážitek než horrorová hra. Je tu více soustředěno na příběh a emoce než na požitek ze hraní. Tomu je i uzpůsobená délka hry necelých 2 hodin.
Zábavní park bez zábavy
Nadpis nechápejte špatně. Jen zde si hlavní hrdinka místo radosti s ratolestí užije trochu toho vnitřního neklidu při hledání ztraceného synka v potemnělém zábavním parku Atlantic Island. Callum, Lorrainin synek, přes všechnu tu zábavu někde v parku ztratil svého medvídka. Samozřejmě si zmizení oblíbeného plyšáka uvědomil až po nasednutí do auta. A jak to u dětí bývá, rodič něco řekne a ratolest udělá pravý opak. A malý Callum se vydal méďu hledat na vlastní pěst do parku, který uzavírá své brány veřejnosti. A zde začíná ona „zábavná“ pouť do spletitých sítí zábavního parku a mysly hlavní protagonistky.
Kontrast zábavy a strachu je opravdu perfektní nápad pro děsivou hru. Otázka je zda se to podařilo. Já v případě této hry dávám přednost názvu „intenzivní zážitek“ než hra. Je nutné se opravdu vžít od začátku do příběhu. Času na dostátní se do hry není mnoho a čím dříve se do toho dostanete tím lepší požitek ze hry budete mít. V prvé řadě, jak jsem již zmínil, tohle ani není horrorová hra, ale spíš takový zážitek. Bohužel jsem měl celkově potíž vžít se do postavy. Což mi zprvu trochu ztížilo užívání si hry. Jejím motivům jsem nedokázal uvěřit. Hrdinka běhá zřejmě na podpatcích a při promlouvání k sobě samé zpomalí na hlemýždí rychlost. I tak se dá natáhnout herní doba, ale tohle mě žralo po celou dobu po pobýhání mezi atrakcemi v exteriérech.
„Krátkou herní dobu neberu jako výrazné mínus, pokud se tedy zaměříte na prožitek z celé hry.“
Kdyby aspoň bylo čím se kochat při procházce po parku… tedy hledání syna. Ale prostředí mezi atrakcemi je nemastné, neslané a okolí atrakcí taky není nějak zvlášť vizuálně výrazné. Celkově grafika neurazí, ale před vydáním jsem z ní měl lepší dojem. Ve hře mi příšla taková mdlá, nevýrazná. A ačkoli to moc dobře nechápu, tak si hrdinka nenechá ujít projížďku na atrakcích. Přeci jen dostala volňásek, nemusí stát fronty a synek počká. Tuto logiku doplňují momenty, kdy hystericky křičí na syna div se nerozbrečí „Kde jsi, ukaž se!“. Sekundu na to mění intonaci hlasu a volá, jako by se ji v parku zaběhlo pouze štěně a ještě jej měla na dohled. Ono volání na syna má celkově dvoje využití. Jedno, že vám syn odpoví z dálky nějakou opakující se frází, záleží i v jaké části parku se nacházíte. A druhé, že ve vaší blízkosti se ukáže cesta k nejbližší možnosti interakce. Díky této funkci nepřehlédnete spoustu letáků, novinových ústřižků, fotek, knih nebo i páčky k ovládání atrakcí. A je opravdu škoda vynechat každé lejstro zrakem nedotčené. Každá stopa rozkrývá střípky pozadí příběhu. Pokud nejste na čtení, tak alespoň v závěru hry touto možností nepohrdněte.
Strach, tichý nepřítel… dokud na vás nebafne
Vůbec se nebudu zmiňovat, kdo nebo co na hráče v parku čeká a zda je hráč v ohrožení. Na to si každý bude muset přijít sám. Osobně zastávám názor, že strach z neznáma je jeden z těch největších strachů. Ale nebojte strašidelným a lekacím momentům neuniknete. Sám jsem se ve hře leknul asi 3x a z toho 2x na téměř stejném místě a stejnou věcí. A tím myslím opravdu leknul. Slabší povahy si děsivou atmosféru užijí zřejmě více, já si užíval převážně příběh. Když nad tím tak uvažuji, tak v tomto bodě mají malé bezvýznamné plus hráči nepoctění hrou TSW. Už jen proto, že nevíte kdo nebo co. Bohužel autoři hry si se skrýváním identity moc starostí nedělali. Takže kdo či co straší v parku už možná mnozí víte.
Intenzivní zážitek nebo jen velmi krátká hra?
Na tuhle otázku jsem sám sobě nedokázal uspokojivě odpovědět. Hra je opravdu krátká. Ale spíš než o hru jsem se zajímal o zážitek ze hry. O děj, který je ze začátku prostý se špetkou mysticizmu a až v pozdějších fázích začíná nabýrat obrátky. Vzhledem ke krátkosti hry je začátek opravdu rozvleklý, pomalý až nudný. Takové úvody chápu u her, které mají 5 a více hodin. Ne u hry, kterou za 110 minut máte pokořenou se všemi achievmenty. Ze začátku jsem tím rozjezdem docela trpěl než jsem se dostal do fáze, kde se ona ospalost začala probouzet. Dalo by se to přirovnat k takovému menšímu šoku z rychlého probuzení. Spíte, trochu se neklidně převalujete a najednou s vámi začne někdo třepat. Nastává menší zmatenost s útržky snů smíšených realitou a následuje kopanec do zadnice a šup do reality. Někdy po půlce hry je právě cítit ten šok, který vás zaručeně probere z nudy a docela se mi to zpětně zamlouvalo. Ten příběhový spád je díky uspávajícímu rozjezdu o to víc umocněný. Takto jsem si ten pomalý a ospalý počátek vysvětlil, ale přesto mi to moc nesedlo a nejsem sám. Ono totiž to spaní s probouzením trvá docela dlouho a v krátké hře je to o to víc znát. Každopádně příběh je opravdu silný a záhadný. A konec je doslovné vykopnutí ze sna do reality. Krátkou herní dobu neberu jako výrazné mínus, pokud se tedy zaměříte na prožitek z celé hry. Ale ten pozvolný rozjezd i na tak krátkou hru, byl pro mě moc zdlouhavý. Zbytečné protahování by hře mohlo opravdu nejspíše i uškodit. I ve směru prodloužení slabší části, tak i té výraznější, která by tím ztratila ono kouzlo.
Z celkového příběhu budou trošku ve výhodě hráči The Secret World. Pokud již MMO hru proběhali křížem krážem, dost věcí jim bude dávat hlubší význam. Ale hráči neznalí universa nezoufejte. Já se s TSW seznámil trochu více po dohrání The Park a hru jsem si užil po svém. A dle mého názoru i více. Alespoň po stránce tajemna. Vzhledem k tomu, že požitek ze hry končí dříve než později, jsem úmyslně neprozrazoval výraznější detaily ze hry. Pokud máte o tento titul zájem, nerad bych vyzrazoval víc než je třeba.
Hra vyšla na Steamu 27.10.2015 a lze ji koupit za 12,99eur.
Hra obsahuje ingame dárek do MMO hry The secret World
Recenze
Recenze The Park
Tento intenzivní zážitek bych se nebál doporučit. Ovšem za příznivější cenu a za předpokladu, že od toho neočekáváte kvality zážitku z Vanishing of Ethan Carter. Navíc vzhledem k délce hry je dobré mít osvojenou znalost anglického jazyka, ať si odnesete alespoň plnohodnotný zážitek. Pro hráče MMO hry The Secret World je to navíc krásný doplněk onoho universa. Zdůrazňuji, že to je spíš zážitek než hra.
Líbí se nám
- Příběh
- Atmosféra v domě hrůzy
- Provázání s The Secret World
Vadí nám
- Cena za intenzivní, přesto opravdu krátký zážitek
- Slabší až nudný rozjezd
- Až na vyjimky předvýdatelné a slabé lekačky
- Příběhové propojení s The Secret World