Bude to už čtrnáct dní co vyšlo pokračování dnes už legendární série Need for Speed od vydavatele EA. Nový díl NFS tentokrát (po kolikáté už) sliboval zbrusu nový restart série NFS, tentokrát nesoucí skutečně restartující základní název Need for Speed.
Díl se objevuje po dlouhých dvou letech, na sérii tedy s běžným časovým odstupem od minulého dílů. Přičemž EA si za poslední roky prošla mnoha změnami. Od výměny na samém vrcholu vedení firmy (na post generálního ředitele byl zvolen A. Wilson) až po nelichotivé ohodnocení nejhorší firma roku. Přičemž tento ošklivý titul získala dva roky po sobě. Což samo o sobě vypovídá, že v EA nebylo opravdu něco v pořádku.
Zpět ale k letošnímu dílu NFS. Vývojáři se dušovali co mohli, že právě tento díl se vrací k původní skvělé hratelnosti sahající až k samotným kořenům série NFS. Návrat k vysoce hratelné a pro hráče i velice návykové arkádové závodní hře. Sahajícím až k oběma fenomenálním Undergroundovým dílům. Což se jim za mě osobně, tak jak vidím letošní nový díl, bohužel nepodařilo. Jednak je to tím, že pokračování závodní her, kde se objeví nějaké zásadnější inovativní prvky je pro mnohé i velezkušené vývojáře obrovský problém. Ten druhé je problém v tom, že vše důležité pro závodní hru tu už xkrát bylo všemožné podobě. Ani kříženec arkády se simulací není pro dnešní náročné hráče zásadně nic nového. Mnohokrát tu byl všemožný tuning, dlouhé seznamy licencovaných aut, dobrá muzika, počasí (ve formě dešťě) a pod. Ani návrat do tmy Carbonu není nic nového. Hru nespasil ani použitý Frostbite engine, přičemž rozbitných objektů by ve hře jistě zvládl mnohem více. To co tu nabízí v podstatě bylo i v Carbonu.
Za třetí je to i tím, že celá série je dnes už řádně vylouhovaná a totálně vyvařená. Nová NFS je tak jen výluh z her ze série. Z her u kterých mnozí z nás strávili mnoho a mnoho hodin hraní. Bohužel je to výtažek nejen z toho dobrého, ale i zlého co se v sérii NFS objevilo. Přičemž letošním velkým bonusem pro hráče je povinnost v podobě neustálého internetového připojení. Je tak vidět, že se v EA na fanoušky série zvysoka kašle. Každý ví jaké neblahé problémy to pro hraní hry přináší. Osobně pro takhle tvrdou RDM ochranu nevidím jediný pádný důvod.
Hra vás tak při nestabilním internetu „vyhodí“ ze hry a tím i z rozjetého závodu. Jak flustrující že? Neexistující pauza v singlu je už naprostá fatalita, která by se měla zaslouženě v hodnocení recenze objevit a být stejně nemilosrdně potrestána a výrazně se projevit i na jejím výsledném hodnocení. Omluvy těchto dvou zásadních nedostatků beru jen jako velký alibizmus a výraz velké neprofesionality recenzentů. Když se podívám na různé weby jasně vidím kde recenzenti tzv. podlehli a zavřeli nad těmito nedostatky v novém NFS oči.
EA v září 2015 přišla z informací, že Need for Speed pro PC byla odložena a to až na jaro 2016. Údajným důvodem je zlepšení celého vizuálu hry. Což mě osobně přijde jako laciná výmluva. Doba odložení vydání hry může mít i zcela jiný důvod. Může jím být fakt, že koncem roku vzniká už celá léta pravidelný přetlak her. Vychází nové COD a celá řada jiných pecek, které by pro nové NFS představovali zcela jistou konkurenci. Některé byť starší jí i konkurují např. Forza či Project Cars.
Dalším faktem může být, že vydavatel očekává na PC velkou míru pirátství hry, která by ve své podstatě nepřímo, ale přitom zcela jistě ovlivnila i prodeje hry na konzole. Podobný chytrý odstup ve vydání hry není žádná novinka a aplikoval o i několikrát např. Rockstar Games u vydání populárního GTAčka. Odložení v podstatě hotové hry na PC beru jen jako snahu vydavatele na hře co nejvíce vydělat. Mlžení či rovnou lhaní hráčům beru jako velice nedůstojné a i nezasloužené chování vydavatele. A to jak k běžným hráčům tak i k nespočetným fanouškům této závodní série.
Nové NFS tak díky svému obsahu osloví v podstatě jen dvě zasadní hráčské strany.Buď jimi jsou skalní fanbojové serie, tedy herní veterání či naopak ti mladší nováčci. První tak chrochtají blahem, že mají konečně „nový“ díl a ti později narození ocení jednoduchost a nenáročnost závodní hry jako takové. Bohužel u recenzí jak tak koukám až na vyjimky, seděli většinou jen fanbojové. Což je velký kámen úrazu, protože je to na výsledném hodnocení hry vidět. Tedy pokuď pominu fakt, že herní novináři dostávají hru k recenzování zdarma. Pokud by ji měli platit, měli by asi jiné nároky na její obsah. Což se netýká jen recenzování nové NFS, ale je to dnes už docela veliký problém. Bohužel ani tentokrát i přez veliká očekávání (to bylo slibů) dle mého názoru hra nepřinesla do série nic zásadně nového. Jen hlouběji zabředla do herního mainstreamu…