Myslím, že Telltale znáte všichni. Dříve tato společnost vydávala hry pro celkem úzkou skupinu hráčů. A pak se jim povedlo prorazit díky úspěchu The Walking Dead. Telltale bylo, nutno dodat, že právem, najednou raketově vystřeleno mezi elitu. TWD se dala označit s přivřením obou očí jako adventura, která hráče dokázala pohltit díky filmovosti a QTE sekvencím. Navíc tu byly úžasné postavy a kdo neuronil slzu na konci páté epizody, ten lže nebo je bezcitný člověk (samozřejmě to je vtip).
Jenže v Telltale, které se opilo úspěchem, se něco zvrtlo. Brzy poté začalo pracovat na dvou hrách současně, a to i přesto, že jejich lidské kapacity jsou velmi omezeny. Kvalita jejich her šla od té doby výrazně dolů a dle mého skromného názoru si toto studio kope vlastní hrob. Vydá sice dvě herní série za rok, ale jejich kvalita klesá a klesá. Proto jsem se rozhodl vypsat deset věcí, které se mi na této společnosti nelíbí.
1) Iluze voleb
Snad všichni to zažili. Na začátku každé epizody vás hra varuje, že na vašich rozhodnutích záleží a že dle toho se odvíjí příběh. Vy, celí natěšení, začnete hrát, jen abyste zjistili, že to není pravda. Pamatuji se, když jsem v první epizodě TWD musel vybrat, kdo přežije a kdo zemře. Poprvé to na mě skutečně zapůsobilo a já byl celkem náhle postaven před volbu, která, jak se zdálo, měla ovlivnit zbytek série. Jenže jak jsem hrál dál a dál, tak jsem si uvědomil, že hra se pouze tváří, že na vašich volbách záleží. Pokud má některá postava umřít, tak prostě umře, i když se budete snažit ji neustále zachránit.
Zde bych se chtěl pozastavit nad hrou The Wolf Among Us (zkráceně TWAU). Jediná důležitá volba zde byla v první epizodě. Ke konci jste se museli rozmyslet, kam půjdete a dle toho přežila či zemřela jedna postava. Bohužel hra vás nijak neinformuje, že se tak stane, takže pokud zemře, tak netušíte, že jste její smrt mohli zvrátit. Na druhou stranu, pokud tato postava přežije, potkáte ji ve zbylých epizodách jen 2-3x, přičemž dohromady řekne pouze něco kolem pěti vět. A pokud je tohle jediná důležitá volba v celé sérii, není na tom něco špatně? Dle mě je.
Kromě voleb, které ovlivní životy ostatních postav, tu jsou i volby v dialozích. Celkem často (možná až příliš) vidíte v levém horním rohu, že si ta která postava bude pamatovat to, jak jste se k ní zachovali nebo co jste jí řekli. A ono to skutečně funguje! Tedy… tak nějak. Postavy občas připomenou, jak jste se k nim zachovali během předchozích epizod a vy tak máte pocit, že hra reaguje na vaše rozhodnutí. Bohužel zde přichází další prozření – mnohdy jsou tyto volby v dialozích totožné, jen to prostě nevidíte. U jednoho rozhovoru máte čtyři možnosti, jak odpovědět, přičemž např. dvě vedou ke stejnému výsledku a další dvě taktéž.
Hra samotná je tedy sice ovlivněna do jisté míry vašimi rozhodnutími, ale co je to platné, když ve výsledku dopadnete úplně stejně jako ostatní hráči? Nebylo by lepší, kdyby se Telltale soustředilo radši na méně voleb, ale důležitých, které opravdu určují směr hry? Nebo co se takhle na volby zcela vykašlat a zaměřit se na lepší příběh?
2) Vydávání více sérií najednou
Psal jsem to už na začátku a napíšu to i teď. Telltale nemá dostatečné kapacity na to, aby zvládlo dva projekty najednou. Pokud srovnáte kvalitu první a druhé série TWD, tak si jistě všimnete toho, že TWD Season 2 je o několik řádů horší. Ano, částečně za to může změna hlavní postavy, částečně hromada nelogických věcí, ale z velké části je to dáno tím, že prostě se už tak nemusí snažit vydávat kvalitní hry. Lidé vidí značku TWD a hned to koupí, protože přece „první série byla tak úžasná“.
Překládal jsem hru TWAU, takže vím, co všechno tam mělo být a nakonec bylo vyškrtnuto. A věřte, že je mi z toho do breku. Hromada scén tam není, stejně tak jako dialogů, jedna postava byla dokonce celá zrušena a u další byl extrémně snížen její výskyt (pouze kratičký okamžik ve druhé epizodě, přičemž dle mých informací měla být jedna z důležitých postav).
Takže bych uvítal, kdyby radši pracovali na jedné herní sérii a dali si na ní více záležet.
3) Epizodní vydávání
U tohoto problému ani nevím, kde začít. Před lety se určité společnosti rozhodly vydávat hry po epizodách, protože to snižuje náklady a čas na vydání epizody je o dost menší, než u regulérního pokračování. Jenže se to nepovedlo a většina společností tenkrát od toho upustila. Namátkou jmenuji epizodní sérii SiN, u které vyšel jen první díl… A pak i třeba Half Life 2, kde vyšly jen první dvě epizody, než samo Valve přiznalo, že tyto menší dodatky nejsou moc dobrý nápad, a tak nikdy epizoda 3 nevyjde. A Telltale? Tato společnost chtěla být rebelem, takže jako jedna z mála u tohoto modelu vydávání zůstala.
Jenže… jak už to tak bývá, Telltale tohle pojalo zcela špatně. V principu jde o to, poskytnout hráči podobný zážitek, jaký má při sledování seriálů. Zahrajte první epizodu, na jejím konci je nějaký cliffhanger, který vás navnadí na další díl a vy pár dní/týdnů čekáte a přemýšlíte, co se tam stane. A takhle se to opakuje, než vyjde poslední epizoda.
To, co na papíře zní skoro až geniálně, není ale moc dobře zpracováno. Aktuálně se čeká dva měsíce na další epizodu, přičemž jejich délka je přibližně hodina a půl. Za ty dva měsíce už ztratím chuť na tuto hru nebo zcela zapomenu, o čem že byla ta předchozí epizoda. Bohužel, Telltale je známo tím, že občas se někde něco zadrhne, takže některé epizody mají delší intervaly mezi sebou. Příkladem budiž opět TWAU, kde časový rozdíl mezi prvním a druhým dílem byl téměř neuvěřitelné čtyři měsíce…
Zde je samozřejmě jedno velmi prosté řešení – nekupovat hru, když je venku pouze první epizoda, ale počkat si, až vyšly všechny. Jenže internet je poté zahlcen spoilery a i zcela náhodou se může stát, že se někde dozvíte nějakou zásadní informaci ze hry, což zamrzí.
4) Délka epizod
Jemně jsem to nakousl v předchozím bodě. Ono by nevadilo osm týdnů čekat na další epizodu, kdyby ta aktuální nebyla dlouhá jako celovečerní film. Úzce to souvisí s tím, že z her od Telltale postupně mizí prvky adventur, tedy procházení lokací a sbírání věcí. I když toto pravidlo neplatí nejspíš pro GoT nebo Borderlands (ani jednu z těchto sérií jsem nehrál, takže nevím, jak to je u nich), tak šlo vidět především u TWD a TWAU.
U první série TWD jste se procházeli po okolí, řešili primitivní hádanky, sbírali předměty, kombinovali je a sem tam byla poté filmová nebo QTE sekvence. U druhé série je to přesně naopak – drtivou většinu času jen sledujete filmovou nebo QTE sekvenci a poté vám hra občas dovolí se porozhlédnout po okolí. Velmi omezeném okolí, nutno podotknout.
U TWAU, což je neo-noir detektivka, to přímo vybízelo, abyste jako hlavní postava sbírali a kombinovali důkazy, prohledávali místa činu nebo lokace, ve kterých se nacházel podezřelý. Bohužel tu byl model podobný tomu z druhé série TWD. Promrhaná šance.
5) Dojení značek
Úspěch TWD ukázal, že zlatá žíla se nachází u značek, jenž mají obrovskou oblibu u veřejnosti. Což je logické. A Telltale je společnost, která chce zisk. To je také logické. Bohužel to vypadá, že poslední dobou bere jakoukoliv značku, kterou se snaží po svém zpracovat. Já nechápal, proč pracuje na hře z prostředí Borderlands nebo proč z GoT univerza. Poté přišel šok, kdy se vrhli na Minecraft, což… byl vskutku odvážný krok, a i když jsem tu hru nehrál, už jen tímhle u mě klesli dost hluboko. A teď přišlo oznámení o Batmanovi…
Abyste mě nechápali špatně, líbí se mi, že Telltale nepřešlapuje na místě a nedojí jednu značku, jako určité jiné společnosti. Na druhou stranu by mohli zůstat u zavedených sérií a netvořit další a další. Jako příklad zde poslouží opět TWAU (já vím, už s tím začínám být otravný). Hodně fanoušků chce, aby Telltale vytvořilo další sérii. A co ono na to? Nic.
Nejsem včerejší, takže vím, že vydali Borderlands kvůli tomu, že předtím nedávno vyšlo Borderlands: The Pre-Sequel, GoT, protože jeho seriálová podoba je hitem a Minecraft, protože… eh, prostě to letí, no. A jelikož příští rok vyjde Batman vs Superman, tak tu máme oznámení hry z univerza Batmana. I přesto mě to ale vadí, jak skáčou od jedné sérii ke druhé a já se jen modlím, ať si příště nevezmou na paškál něco, co mám rád… Což se už stalo, bohužel.
A zde to musím utnout. Textu je příliš moc, takže jsem se rozhodl tento článek rozdělit na dvě části. Chápu, že si někteří z vás říkají, že já nemám moc rád Telltale, ale pravda je někde jinde. Mám rád určité hry od nich, ale nelíbí se mi, že své problémy neustále přehlíží a dělají, že je vše v pořádku.
Pokud by někdo měl nějaký dotaz nebo připomínku, můžete to napsat do komentářů. Tohle byl můj první pokus o blogový článek, takže se to snad povedlo a když ne, tak snad příště.