Po týdnu je tu pokračování mého článku o tom, co se mi nelíbí na hrách od Telltale. Než se do toho pustím, chtěl bych všem poděkovat za odezvu u první části. Díky!
6) Kvalita grafiky
Ano, na grafického nezáleží. Ale zatímco třeba ten komiksový styl pasoval k sériím TWD, TWAU nebo i Borderlands, u GoT si už tak jistý nejsem. Nechápejte mě špatně, ona stylizace vypadá celkem dobře a tvůrci si u něčeho dali fakt záležet, ale prostě zrovna u Hry o trůny bych chtěl něco jiného, než onu malovanou grafiku.
Telltale prostě jen lehce upravuje svůj engine (který mimochodem využívalo dávno před vydáním první série TWD), díky čemuž každá jejich hra vypadá podobně. Vím, že GoT má lehce upravenou grafickou stránku, aby nevypadala moc komiksově, ale i tak bych tu spíše ocenil realističtější zpracování. Větší různorodost v tom, jak která jejich herní série vypadá, by rozhodně nebyla na škodu.
Otázkou pak samozřejmě je, na jaké kvalitativní úrovni by bylo jejich realistické grafické zpracování. Osobně si myslím, že komiksová stylizace zakrývá hromadu chyb, které by vyvstaly, kdyby se pokusili o uvěřitelnější vzhled.
7) QTE sekvence a filmovost
Tohle jsem nakousl už lehce v předchozím článku. Možná patříte mezi lidi, kterým se líbí ona filmovost her od Telltale. Bohužel pro mě to je dost často utrpení, sledovat dění na obrazovce a jen občas někam kliknout nebo něco vybrat u dialogů. Já chci hru a ne interaktivní film. Telltale dříve dělalo adventury, které měly filmečky, měly QTE sekvence a i tak se daly ještě nazvat hrami.
Bohužel mě připadá, že posledních pár let zlehčuje své hry a procházení po lokacích a spojování věcí k postupu dál nebo interakce s prostředím tu víceméně chybí. A přitom k tomu dost často samy vybízí. U TWAU si umím představit, že byste hledali důkazy na různých místech (což tam sice bylo, ale až příliš moc omezené) nebo v TWD se snažili najít postup do další části hry a tak podobně.
Někteří můžou namítnout, že tu stále JSOU části hry, ve kterých se volně procházíte po okolí, ale kolik jich je a jak dlouho trvají? A kolik vyžadují inteligence od hráče? Logických hádanek tu prostě moc nenajdete a je to jakýsi ústup tomu, aby hra lépe odsýpala. Nevím, jak to je v novějších hrách, ale snad v dalších dílech od Telltale bude mít hráč více možností v průzkumu prostředí, díky čemuž by se zvýšila i doba hraní.
8) Charaktery a hádky
V druhé sérii TWD je strašně moc postav charakterově podobných těm v první sérii. Snad každý si toho všimne a nejvíc to bije do očí u jedné ženy, která má navíc i podobné vzezření jako její dvojnice. Ony celkově některé postavy byly bez hloubky a já si k nim nedokázal vypěstovat žádný vztah, takže když pak zemřely, nijak mě to nepoznamenalo. Některé postavy Telltale postrádají onu hloubku, díky které je máte buď rády nebo je nenávidíte.
A pak to jsou hádky. Chápu, lidé se dost často hádají, ale pokud se tak stane i dvakrát během jedné epizody, tak se mi to prostě nelíbí. Nemíním sledovat to, jak se některé postavy neustále osočují a nadávají si. Na to mám reálný život (eh :D). Dobrým příkladem je opět druhá série TWD, kde to bylo až extrémní a neskutečně mě to vytáčelo. Sem tam nějaká ta hádka je celkem v pořádku, přece jen každý máme jiné názory na určité věci, ale to neznamená, že by jimi měly být naplněny všechny epizody.
9) Omezení voleb
Hry od Telltale jsou založeny na tom, že máte v dialozích volby. Ty by ideálně měly pokrývat celou škálu možných odpovědí, což se, bohužel, občas neděje. V TWAU jste šli za domnělým pachatelem, přičemž ani jedna z vašich voleb při rozhovoru nebyla typu „vím, že on to neudělal“. A pokud jste do té doby při hraní dávali pozor, věděli jste, že je to sice úchyl, ale ne vrah. Díky tomu jsem se cítil blbě, protože i když mi bylo jasné, že je v tom nevinně, prostě jsem nemohl zvolit nic jiného. Každá z voleb se týkala toho, že on je vrah. Každá! Celkem paradoxně vám pak vaše parťačka řekla, že se máte uklidnit, že v tom je nevinně. Paráda.
U voleb mám ještě jeden problém, a to zcela nesmyslné odpočítávání času na zvolení odpovědi. Díky tomu sice hry odsýpají a působí realisticky, ale proč sakra musím rychle vybrat, co chci říct? Mnohdy vám čas vyprší a ani si nestihnete dočíst všechny možnosti. Což je vážně škoda, protože některé dialogy jsou vtipné, ale vy rychle vyberete ten, který jste si stihli přečíst, protože se bojíte, že čas vyprší a hra vybere dialog místo vás (případně vaše postava bude trapně mlčet). Tohle bylo výborně zpracováno u Life is Strange, kde žádné odpočítávání času nebylo. Hned jste si lépe mohli promyslet, co zvolíte jako odpověď a nic vás uměle netlačilo.
10) Vztah ke komunitě
Pokud se pustíte do překladu některé hry od Telltale, narazíte na hromadu problémů. Rozdělil bych vývojáře do dvou skupin. V té první jsou ti, kteří vyjdou všem fanouškům a komunitě vstříc, takže texty jsou lehce přístupné, lehce upravitelné a podporují více fontů. Pak je tu ale druhá skupina vývojářů, kteří se snaží překlad hry co nejvíce znepříjemnit. Sem patří i Telltale. V základní struktuře souborů musíte najít soubor s texty, který je ale zašifrovaný. Po jeho úspěšném dešifrování narazíte ale na další problém. I samotné texty se nachází ještě v dalších souborech, které musíte (a to zcela jiným způsobem) dešifrovat…
Komunita si naštěstí vytvořila nástroje, díky kterým můžete extrahovat tyto soubory a poté je opět zabalit, ale i tak je to jeden z nejhorších systémů souborů, jaký jsem kdy u hry viděl. Telltale navíc nedělalo na své hry žádné překlady, takže byly dostupné pouze v anglickém jazyce a to ještě s několika překlepy nebo zcela špatnými slovy. Místo toho, aby si Telltale vážilo překladatelů, díky kterým mají větší zisky, tak jim ještě hází klacky pod nohy tím, že „vylepšují“ svůj engine a komunita tak musí stále vylepšovat program k extrakci.
To není ale vše. Ještě si musím rýpnout. V první článku jsem se zmínil o tom, že druhá epizoda TWAU vyšla téměř 4 měsíce po té první. A víte, jaká byla poté odezva od Telltale? Omluvili se? Zmínili, kde byla chyba? Komunikovali během těch 4 měsíců nějak s lidmi? Odpověď je prostá: ne. Jediné, čeho jsme se po tolika měsících dočkali bylo to, že nám oznámili, že se tohle už nikdy nestane. Páni, tak to jste mě teda velmi potěšili! Odteď budu kupovat vaše hry a věřit, že se to vážně už nikdy nestane…
Tak to je ode mě vše. Vím, že mnohdy to působilo tak, že jen hledám špínu na Telltale, ale já je měl dříve hodně rád a s napětím jsem očekával, co dalšího vytvoří, zatímco v poslední době v mých očích s každou další vydanou hrou upadá zájem o jejich tvorbu.
Je mi jasné, že pokud se jejich hry prodávají, tak nebudou nic měnit, ale snad si časem uvědomí, že ne vše je v jejich hrách v pořádku a napraví tyto chyby.
Jednou díky všem za přečtení, snad se vám i tento článek líbil a uvítal bych, kdybyste ho ohodnotili, případně se i podělili o vaše názory a dojmy z her od Telltale.