Partnerství společností Microsoft a Square Enix je věcí všeobecně známou (a majitelům PlayStationu leží patřičně v žaludku), a tak ohlášení dostupnosti vysoce očekávaného titulu „Rise of the Tomb Raider“ pro dvě distribuční platformy zaroveň nebylo nic, co by někomu vyrazilo dech. Konkrétně je řeč o vládci digitální distribuce Steamu a jeho vyklubávajícímu se protivníkovi z dílen Microsoftu samotného, Windows Store. Dá se však jako konkurenční platforma skutečně považovat? V posledních týdnech se na internetu objevují mnohé články na toto téma, vesměs negativního rázu. A jak to vidím já?
Ehm… o čem je řeč?
Ujasněme si nejdřív krátce, která bije. Vztahy mezi Microsoftem a Valve nebyly vždy úplně stoprocentní, názorným příkladem budiž rok 2012, kdy Microsoft přišel s revolučními Windows 8, které mimo nového uživatelského prostředí nabídly také nový způsob distribuce softwaru, tedy Windows Store. K této skutečnosti se poměrně negativně postavil sám Gabe Newell, který se obával o otevřenost PC jako platformy (a nebo spíše o kanibalizaci Storu na prodejích Steamu). S odstupem času se ukázalo, že predikce to byly přinejmenším přitažené za vlasy, neboť Store ve Windows 8 dopadl… no, křečovitě.
Microsoft však svou strategii poněkud pozměnil a se svým aktuálním produktem začíná pěkně z gruntu – hovořím o Windows 10. Myšlenka stejného softwarového podkladu pro více zařízení není ničím novým a tento směr nakously už Windows 8, umřely však někde na půli cesty. Windows 10 napravují reputaci, jsou vyspělejší, ve všech směrech dotaženější a konečně také dostatečně odvážné si troufnout na digitální distribuci her skrze vlastní obchod. A s podporou AAA titulu, jakým Rise of the Tomb Raider bezesporu je, je taková odvaha docela přirozená. Zvlášť, když další počiny jsou na cestě, jmenovitě například Quantum Break (který bude dokonce Store exkluzivita), nebo také Gears of War: Ultimate Edition.
A jak to tedy vypadá? Snese nováček na poli herní distribuce srovnání se Steamem? No… je to docela těžké. V současném stavu má Store tři zásadní problémy.
1) Chybějící komunita
Byť se to nemusí na první pohled zdát, komunita a možnosti s ní spojené jsou alfou a omegou Steamu a jeho popularity vůbec. Hry můžete nejen hrát, ale také si o nich povídat přímo ve hře s přáteli přes chat, nebo s kýmkoliv jiným na diskuzních forech Steamu. Můžete si z Workshopu stáhnout doplňky zdarma k vaší hře, nebo nahrát ke schválení váš vlastní, jste-li tvořiví. Můžete si také projít recenze hráčů z celého světa a případně si profil libovolného hráče rozkliknout a zjistit o něm cokoliv, co on sám na sebe poví. No však sami víte, Steam všichni máte. V případě hry ze Store je to však podstatně horší. Momentálně se Store omezuje v podstatě na „stahovač“ a „spouštěč“ zakoupených her. Funkce komunity má na starosti separátní Xbox aplikace, nicméně její možnosti (alespoň co se PC verze týká) jsou velice strohé a kromě přehledu achievementů a aktivity přátel zde prakticky není co dělat. Musí se však nechat, že na Xbox aplikaci se intenzivně pracuje a s každou aktualizací se zlepšuje, nicméně Steam je několik světelných let napřed.
2) Nekřesťanská cena
Jak můžete vidět na screenu výše, Microsoft si za Rise of the Tomb Raider vyžádá skromných 1650Kč. To je celkem fajn cena, že? Zejména, když krabicová verze stojí 1099Kč a přímo na Steamu titul vyjde na €50 (~ 1350Kč při aktuálním kurzu). Dochází zde ke kuriózní situaci, při které dostává na frak selský rozum, tedy že digitální distribuce jsou výrazně dražší, než distribuce klasické. A jako třešničku na dortu si začínající platforma, který by ráda zaujala co nejširší obecenstvo, dovolí nasadit cenu zdaleka nejvyšší a způsobí tak sama sobě obří nevýhodu. Hned ze začátku. Jak typicky Microsoftí.
3) Vázanost na Windows 10
U tohoto bodu mám trošku problém s nalezením správného slovíčka. Není to tak úplně „problém“, neboť Store jako takové je s destíkami pevně spjaté a sdílejí i stejnou filosofii, ale ve výsledku to bohužel tvoří nevýhodu, minimálně při současné situaci a asi i na nějakou dobu do budoucna. Stručně řečeno, k nákupu a hraní her přes Windows Store musíte používat Windows 10. Musíte, přes to vlak nejede. A tak narozdíl od Steamu, který je sám o sobě multiplatformní a na kterém nemá nejnovější Lara Croft problém ani s Windows 7 či 8, u Store verze zkrátka nemáte na výběr. Ne, že by upgrade na Windows 10 představoval neřešitelný problém, protože ze starších verzí je zdarma, ale s přihlédnutím k faktu, že většina trhu setrvává na Windows 7 a systém zatím opouštět nechtějí, je pomyslný boom Storu o to těžší, audience zkrátka není tak široká.
Jsou vůbec nějaké plusy Storu?
Po ujasnění bolístek Storu bych rád uvedl na pravou míru také některé skutečnosti, které osobně přijímám kladně.
1) Borderless fullscreen
Mnohými (většinou) proklínaná featura, já osobně to tak černě ale nevidím, přijde mi to fajn. Předně, software distribuovaný přes Store není klasický Windows program, jak ho známe odjakživa (tedy spustitelný EXE soubor typu Win32), ale je psán jako univerzální aplikace (UWP) se zcela odlišným API (rozhraní). Převedeno do češtiny to znamená, že Steam a Store verze nové Lary se každá chovají trošku jinak. Zatímco běžně hry využívají tzv. exclusive fullscreen, Lara ze Store disponuje borderless fullscreenem (typickým pro všechny UWP aplikace). Pro běžného hráče to v praxi znamená, že v herním menu je možné sjet kurzorem dolů a vysune se přímo systémová lišta, stejně tak lze vyvolat notifikační centrum a podívat se, co je nového. To vše, aniž by bylo nutno hru nejdřív sbalit na lištu. Navíc, pokud si ze hry odskočíte na facebook a pak zase zpět, načte se okamžitě. Nikoliv jako ve většině případů, kdy se hra obnovovaná z lišty vzpamatovává mnoho sekund. Za mě v tomto směru rozhodně plus, ačkoliv mnozí to tak nevidí. Jako negativa lze uvést to, že hra není schopna využívat CrossFre/SLI (dvě a více grafických karet) a nelze vypnout vertikální synchronizaci.
2) Xbox Live
Nic nového pod sluncem, ale příjemné plus. Rise of the Tomb Raider a veškeré nadcházející tituly na Store budou mít plnou podporu Xbox Live. Kdo neví o co jde, lze si to představit jako alternativu Steamworks, tedy na váš MS/Xbox účet se zaznamenává herní postup, získané achievementy, synchronizují se uložené pozice, lze komunikovat a navazovat herní relace s přáteli (byť ne tak pohodlně jako na Steamu). Navíc, pokud jste uživateli Windows Phone, můžete mít o svých herních aktivitách přehled také na svém smartphonu a přidávat k nim achievementy získané v mobilních hrách. Navíc, ve spojení s Quantum Break se mluví o cross-platform funkci, tedy rozehraj na Xboxu One, pokračuj na PC. Rozhodně příjemná záležitost. Škoda, že jako celek je zatím značně osekaná, jak jsem již zmínil výše.
3) Microsoft účet a bezpečí
Steam účty se kradou jako na běžícím pásu, ale ruku na srdce, kdo by vám chtěl krást Microsoft účet? Osobně si myslím, že registrace hry na MS účtu představuje jakousi záruku bezpečí, zejména z toho důvodu, že pod stejnými údaji se přihlašujete do systému samotného a jemu náležících služeb. Stejně tak jste přihlášení pouze na svém počítači a téměř nehrozí, že byste své přihlašovací údaje někde nechali. Zároveň portfolio služeb Microsoftu je poměrně široké, tedy stačí platební údaje vyplnit jednou a na jeden účet následně mimo her nakupovat také například telefonní aplikace, hudbu nebo filmy.
Rozuzlení
Po vyčerpávajícím shrnutí negativ a pozitiv docházím k závěru, že Windows Store, jakožto platforma pro digitální distribuci her, je momentálně v plenkách a je to znát více, než je zdrávo. S patřičnou péčí ze strany Microsoftu a ochotou vývojářů však má, dle mého, šanci na alespoň částečný úspěch a na získání kousku z pomyslného koláče tržního podílu. Z druhé strany je však neméně nutná i ochota ze strany uživatelů, ať už co se týká migrace na Windows 10, nebo důvěry v produkty Microsoftu obecně (která už u mnoha uživatelů hodněkrát zakopnula).
Naprosto stěžejní je dle mého buď srovnat ceny s konkurencí, nebo nejlépe jít s nimi ještě o něco níže a nabídnout nějakou přidanou hodnotu (byť existuje poměrně jednoduchý fígl, jak na Store srazit cenu her až o 80%, v případě zájmu se o tom zmíním trochu hlouběji).
Zásadní otázka: Má cenu kupovat Rise of the Tomb Raider přes Windows Store? Můj názor – za současných podmínek bohužel ne (není-li člověk vyloženě fanda Microsoftu), nicméně základ má tato služba více než nadějný a proto situaci okolo této platformy hodlám nadále sledovat a s případnými příjemnými novinkami vás rád obeznámím.