Je mi líto, čtenáři, ale autor blogu si musí postěžovat. Stávající generace konzolí je s námi už více jak dva roky, Playstation 4 a Xbox One by nyní měly už mít za sebou bolavé launchové období a nabírat obrátky. Jenomže to se neděje. Ne, že by nevycházely kvalitní hry, chraň bůh. Zatím se ale zdá, že pokud někdy na osmou generaci konzolí budeme vzpomínat, bude to kvůli experimentům s virtuální realitou a nikoli kvůli nějaké skvělé videoherní sérii, která s ní bude spojena.
Pravda, uplynulá generace byla extrémně plodná, mimo jiné i díky nadstandardní délce životního cyklu Xboxu 360 a Playstationu 3. Ostatně považte sami, sedmá generace konzolí nám přinesla počátky sérií Mass Effect (tři díly, nyní v přípavě čtvrtý), Gears of War (čtyři díly, v přípravě pátý), BioShock (tři díly), Uncharted (tři díly, čtvrtý se chystá), Borderlands (tři díly + spin-off od Telltale), InFamous (dva díly, třetí vyšel na PS4), Dragon Age (nyní už tři díly), Witcher (tři díly, dva z toho na konzole), Assassin’s Creed (osm dílů, plus spin-offy), Resistance (tři díly), Dead Rising (tři díly, z toho jeden next-gen), Crysis (tři díly), Dark Souls (brzy již tři díly + Demon’s Souls) nebo Dead Island (dva díly, v přípravě snad už znovu konečně i třetí + spin-offy).
Na hraně pak stojí hry, které sice vyšly v době nových konzolí, ale starými byly v době svého vydání limitovány – (budoucí) série jako Watch Dogs, Destiny a Titanfall.
Jak vidno, jde v drtivé většině o multimilionové série, jejichž pouť v mnoha případech pokračuje na konzolích současné generace. A teď se zamysleme nad tím, jaké hry, které se zrodily už pro PS4 a Xbox One, mají potenciál stát se základem podobně úspěšných franšíz. Autora blogu toho věru moc nenapadá. Máme tu vynikající Bloodborne, u něhož by byla skutečně ostuda, kdyby se nedočkalo pokračování. Další díl můžeme čekat také od aktuálního The Division, jednak proto, že jde o nejúspěšnější nové IP v dějinách Ubisoftu a jednak proto, že jde zkrátka o Ubisoft. O pokračování si vehementně říká zprvu otloukánek, nyní hvězda konzole Playstation – závodní hra Driveclub. V sérii se rozroste i překvapení loňského roku, hororová záležitost Until Dawn a nikoho by asi nezaskočilo, kdyby i autoři z Techlandu nabídli další porci zombie parkouru Dying Light.
Jenomže co dál? Microsoft si možná sliboval novou sérii od bláznivého open-worldu Sunset Overdrive. V tuhle chvíli už to ovšem moc růžově nevypadá, zvlášť, když vidíme jeho tvůrce ze studia Insomniac tvořit nikterak objevně vypadají shoot’em up Song of the Deep a asi solidní, ale naprosto předvídatelný remake Ratcheta a Clanka. Ve hvězdách je i osud série, ve kterou vkládalo naděje pro změnu Sony, totiž The Order: 1886. Vzhledem k nákladům, které do technologie museli vývojáři investovat, lze v tomto případě očekávat, že se pokračování dočkáme. Otázkou ovšem je, jestli o něj vůbec někdo stojí.
Pokud výčet potenciálních nových franšíz se současnosti Playstationu 4 a Xboxu One nevypadal nijak růžově, budoucnosti se lze už jedině děsit. Z „velkých her“ se totiž rýsuje snad jen trojice Quantum Break, Scalebound a Horizon: Zero Dawn. U Quantum Break se autor blogu ve víře v pokračování nedokáže ubránit skepticismu. Už jenom proto, že se autoři opakovaně vyjadřují, že by raději dělali dalšího Alana Wakea (za to by se na ně ale asi nikdo nezlobil). Scalebound vypadá zajímavě, ale v jeho případě by nás měla strašit skutečnost, že velmi podobný, velmi kvalitní Devil May Cry od stejných autorů v prodejích pohořel. A to velmi. Největší naděje, co se týče budování nové série, autor blogu upírá k holandské novince Horizon: Zero Dawn, už proto, že působí jako prototyp hry, od níž se nějaké to nakopnutí franšízy očekává.
A kromě toho? Nic, ticho po pěšině, „pouze“ další díly osvědčených sérií ze sedmé nebo dokonce šesté generace konzolí. Skoro pak není problém uvěřit slovům vývojáře Kingdom Come Dana Vávry, který tvrdil, že z velkých vydavatelů nikdo s úspěchem nové generace nepočítal, a tak s produkcí nových her těžce zaspali. Nemluvě o tom, že sázka na nové IP je navíc vždycky sázkou na nejistotu. A když už zaznělo Vávrovo jméno, nabízí se otázka – dočkáme se zbrusu nové velké české franšízy? Tady bude hodně záležet na penězích, ale bez šance středověké RPG není.
*Autor blogu má paměť jako řešeto, takže jestli na nějakou velkou novou franšízu zapomněl, klidně mu to dejte v diskuzi pěkně sežrat.