V lednu to byly již tři roky od chvíle, kdy své brány naposledy zavřel vydavatelský dům THQ. Firma, která dlouhou dobu platila za černého koně vidoherního průmyslu a která na svět pomohla sériím jako je Metro, Company of Heroes, Saint Row, Darksiders nebo South Park, je varovným prstem, který připomíná, že videohry jsou víc, než co jiného byznys. A byznys bývá nesmlouvlavý. Na místě je tedy otázka – kdo bude další?
Statisticky méně jak polovina všech firem přežije prvních pět let na trhu, některé zdroje mluví dokonce o devadesátiprocentní úmrtnosti. Není proto divu, že i na videoherním trhu se neustále objevují a mizí nová jména. Kromě THQ můžeme zavzpomínat i na několikrát resuscitované Atari (firmy bankrotují, ale jména mají tendenci přežívat) nebo Majesco. Někdy za krachem firmy stojí objektivní, jen těžko ovlivnitelné skutečnosti, často je však spojen s příliš velkýma očima osob u kormidla.
Ve světle třetího výročí rozprodeje THQ (samotnou známku THQ získali chlapci z Nordic Games) je na místě se zamyslet a zaspekulovat si, kdo asi může být další na řadě. Activision? Electronic Arts? Nintendo? Sony? Zmínění Nordici? Square Enix? Nebo třeba Focus Home Interactive?
Asi Vás nepřekvapí, že autor blogu má svého osobního favorita – a tím je francouzský Ubisoft. Proč? Právě proto, že se zdá, že Yves Guillemot má ony zmíněné velké oči. Autora blogu k této myšlence vedou relativně čerstvé zprávy, hlásající, že v preprodukční fázi už je film Assassin’s Creed 2 a kromě toho filmová divize Ubisoftu chystá snímky na motivy Far Cry, Watch Dogs a vůbec snad všech značek, co se jich v Ubi za poslední dobu urodilo.
Pravda, nejdou na to v Ubisoftu úplně špatně – tituly si hlídají po produkční stránce, ale zároveň je naštěstí nechtějí produkovat sami a hledají spolehlivé a zajištěné partnery, takže kdyby Fassbenderův Asssassin pohořel, nic hrozného se neděje. Jenže autor blogu se obává, že Ubisoft by mohl zničit naopak úspěch připravovaného snímku. Právě ten by byl stavidlem, jehož zdvižení by ponouklo Ubi k realizaci dalších, výše zmíněných, projektů. V nich by se samozřejmě utopily mraky peněz, přičemž výsledek by byl přinejlepším nejistý.
Ubisoft navíc není, zdá se, ekonomicky tak silný, jako jeho konkurenti. Ano, je to obří korporace se spoustou úspěšných titulů. Většina her francouzského vydavatele je ale skutečně megalomanská a pracují na nich stovky lidí – přesto však nejde prodejně o tak silné značky jako má konkurence. Ubisoft vykazuje nižší obrat, než Activision nebo EA, přičemž není jen vydavatelem, ale v drtivé většině i vývojářem zmíněných titulů a o riziko se tak s nikým nedělí.
Přesto však má firma obrovské plány – portfolio filmů, zábavní parky, stovky lidí, vytvářejících největší a nejlepší otevřené světy v historii. Ubi v tuto chvíli stojí na několika silných licencích, je ale obrem na hliněných nohou. Podle prodejů Assassin’s Creed Syndicate se už už zdálo, že nohy začínají praskat, veleúspěšný launch Division ale ukazuje, že Ubi je stále dost silný. Příští dva roky rozhodnou. Dokážou Fancouzi svůj vůz ukočírovat, nebo se ukáže, že si ukousli příliš mnoho?