Včera večer ve 21:22 hod mi v poště webovky Shakes & Fidget přistála podivná zpráva:
V pátek 1. dubna v 16 CEST hodin spustíme osmé mezinárodní svět (w8.sfgame.net)! Využij této příležitosti a začni hrát na novém světě již hned od začátku zde.Máte STEAM účet? Bylo by skvělé, kdybyste napsali kladnou recenzi:http://store.steampowered.com/app/438040
Užijte si to – Tvůj tým Shakes and Fidget
Na první pohled se zdá, že je to jedna z mnoha zpráv od provozovatelů této populární webovky. Ale tentokrát je i přibalena větička která navádí, jinak to ani nazvat nelze, k napsání KLADNÉ recenze na Steam. Samozřejmě, že někdo v tom neuvidí nic zásadně zlého, ale opak je pravdou. V podstatě to dokazuje jakou „pochybnou“ cestou se autoři snaží ovlivnovat mínění hráčů pouze a v tom je ten háček, jak jinak než kladným směrem. Dokazuje to jak zákeřně se manipuluje s celou hráčskou komunitou. Cílem je navýšit kladné recenze a tím zvýšit počet hráčů a v konečné řade jde o navýšení zisku. Vážení hráči a hráčky jde tu vždy jen a jen o naše peníze.
Před pár měsíci jsem tu už v článku Recenze hry: Výborná nebo odpad psal, že mě některé recenze svým závěrečným hodnocení mě přijdou až cinklé a hned je tu pro nás hráče možná mnohem závažnější problém než se na první pohled zdá. Padla i otázka zda se dá se dnes recenzím vůbec věřit? Moje odpověd je: Dá, ale čím dál tím méně.
Protože některé jsou skutečně takzvaně šité na míru těm, co se snaží svůj počin prodat. Nastává tak doba, kdy je recenze jedním z nástrojů účinné reklamy a už nedílně tvoří součást závěrečného soukolí marketingu. Výsledná kvalita her jak se zdá, není pro výrobce her nic moc podstatného. Hráči v předčasných přístupech se dostávají k hrání her nacházejících se v takové fázi o které jsme si dříve mohli nechat jenom zdát. Jde o hraní těch různých alf a beta verzí…Her nedodělaných a zabugovaných až až.
U samotných recenzí se stalo podle mě špatným zvykem recenzování hry, přez to aniž by ji recenzent dohrál do samého konce. Při dnešní krátkosti her, pominu rozsahem obrovská RPGéčka, nevidím pro nedohrátí hry jediný pádný důvod. Tedy pokud hra nemá tak zásadní bug, který by ono dohrání znemožnil. Ano je už dlouho nepsaným pravidlem, že recenzent hru dohraje a pak o ní napíše. I když takové případy nedohrání a nebo nehraní her se staly v dávné době jednoho herního časopisu.To neznamená, že si někdo nemůže udělat názor na hru i když ji dohraje do 1/3 či do 1/2. Jenže je pak takový zkreslený názor možno považovat za plnohodnotnou recenzi? Na druhou stranu pokud hru nehraje na full rozlišení, tak to taky neznamená, že neuvidí jiné vady na hře mimo samozřejmě grafiky. Kritika grafiky hry by nikdy neměla být to hlavní. Nejdůležitějším a rozhodujícím faktorem je hratelnost, tedy celková zábavnost hry. Na slabším stroji je hra stejně blbá jako na výkonném žezle za x desítek tisíc. Sebesilnější stroj vám z naprosté kraviny super gamesu prostě neudělá. Pokud to přirovnám k jídlu tak vše chutná stejně a jedno jestli to samé jídlo jíme vidličkou či lžící.
Při pohledu na doporučující recenze na Steamu si nemůžete nevšimnout časového údaje sdělujícího kolik má dotyčný ze hry odehráno. Často tam vidím takové nízké časy, které potvrzují, že dotyčný hru v podstatě jen spustil a horko těžko dostal se dál něž kousek za menu. Přesto hru ve většině případech doporučuje a pobízí lidi aby si ji koupili. Divné že ? Lidé kteří recenze píší, tedy různí redaktoři a recenzenti si jsou jistě vědomi, že se v současnosti kolem recenzování děje něco hodně nekalého, ale ve většině případech se chovají jako kdyby mělu hlavu v písku. Lidově řečeno drží spolu basu a dělají, že se nic neděje. Hráče a tedy kupující spotřebitele by to zákonitě vyplašilo.
Kauzy kolem placených recenzí tu ale skutečně byly a určitě časem přijdou i další. Již před rokem a půl na Steamu přibylo nové pravidlo které praví že: „Pokud jste přijali peníze či jinou kompenzaci za recenzi produktu nebo jeho doporučení, musíte to ve svém doporučení uvést.“
V roce 2014 se objevila kauza ve které šlo o to, že Microsoft platil za neoznačenou reklamu. V září roku 2015 populární kanál Machinima na ještě více populárním YouTube musel pod nátlakem americké organizace FTC (Federal Trade Commission) změnit podmínky pro své fungování. Placená reklama či jiná skrytá propagace musí být ve videích vždy jasně označená. To tak výrazně aby spotřebitel věděl, že se jedná o placenou reklamu. O co v podstatě šlo? V minulosti totiž Machinima tajně uzavřela dohodu s Microsoftem a na kanále se objevila videa chválící konzoli Xbox One ještě před jejím uvedením do řádného prodeje. Přičemž videa dvou „nezávislých autorů“posbírala 250 tisíc a 730 tisíc přehrání. Pokud vás zajímá kolik za to dostali zaplaceno bylo to 15 tisíc dolarů a 30 tisíc dolarů.
Abych to celé uzavřel,tak pobízení k napsání kladné recenze týmem z webovky Shakes and Fidget vidím při její velké popularitě jako zcela zbytečné a nehorázné. Jako její dlouholetý hráč jsem jejich jednáním znechucen. Tedy pokud si z hráčů neudělali trapný apríl o den dříve, to se z ohledem na dnešní otevření osmého světa dá již zcela vyloučit.