Zdá se to až neuvěřitelné, ale za pár dní to bude už rok, co je hra Killing Floor 2 v Early Access na Steamu. Rozhodl jsem se tedy blíže podívat na to, co nám těchto dvanáct měsíců přineslo a jak vypadá i výhled do budoucna.
Základ
KF2 vyšlo dne 21. dubna roku 2015 a mělo se jednat o úspěšného nástupce prvního dílu. Což se sice v mých očích nepodařilo, ale Tripwire má před sebou ještě dlouhou cestu a některé věci může zvrátit ve svůj prospěch. Hra v den vydání obsahovala 4 perky z celkových plánovaných deseti. Jednalo se o Medica (nemusím vysvětlovat roli v týmu), Berserkera (specialista na sečné zbraně), Supporta (specialista na brokovnice) a Commando (specialista na útočné pušky). Mapy byly pouze tři, a to uličky v noční Paříži, zasněžená základna v horách a zcela přepracované laboratoře z prvního dílu.
Celkově hra přinesla hromadu změn oproti původnímu dílu, ale tohle není recenze, takže je tu nebudu vypisovat. Spíše se chci zaměřit na to, kolik se toho skutečně přidalo do hry během toho roku.
1. update – Update 1008
26. května, tedy měsíc po vydání hry, vyšel první větší update vágně pojmenovaný jen číslovkou 1008. Přinesl především novou mapu – Volter Manor, což byla jakoby nová verze mapy z původní hry. Také se TWI nechalo slyšet, že ví, jak moc mají rádi hráči této značky achievementy. Bohužel to vzali za špatný konec a místo nějakých zajímavých se rozhodli na mapy umístit sběratelské věcičky. Což jsou pro mě osobně snad ty nejnudnější achievementy.
Kromě toho tu byl i menší dáreček pro vlastníky původní hry. Získali jste dva nové postavy: Classic Briar a Classic Masterson. Bohužel lidé čekali i původní hlášky, které se v komunitě staly už legendárními. TWI se ale rozhodlo je namluvit znovu, tudíž sice jsou stále některé parádní, ale většina je upravených a působí skoro až jako parodie.
2. update – Incinerate ‘N Detonate
Po třech měsících a pár dnech tu na nás čekal další velký update. Ten vyšel prvního září, takže to mohlo i vypadat, že se někteří žáci těší, až se vrátí do školních lavic. Ne, netěšili se na školu, ale těšili se na tenhle update, který sliboval zažehnout opět jiskru KF2 a zmírnit úbytek hráčů. To s tím zažehnutím jsem měl na mysli doslova, protože se zde objevily dva nové perky – specialista na oheň Firebug a specialista na výbušniny Demolitionist. S těmito dvěma nepřišel do města zákon, ale jejich sada zbraní čítající totálně OP zbraň Microwave, se kterou byla celá hra hned o dost jednodušší. Naopak Demo sklidilo celkem velkou kritiku, protože tenhle perk byl až extrémně slabý a pomalu se jej ani nevyplatilo používat. Mnoho lidí to tenkrát nevědělo, ale Hans, boss Killing Floor 2, měl proti jeho zbraním vysokou odolnost.
Kromě dvou nových perků jsme se dočkali i kompletního přepracování Berserkera, který byl prostě extrémně slabý a nevyplatilo se za něj hrát. Od tohoto bodu jej dalšími updaty začali zase mírně upravovat, ale tohle je věc, která TWI nikdy moc nešla. Čekám, že celou hru doladí, až bude všechen obsah venku, protože aktuálně to nemá moc smysl.
Samozřejmě, že by jen dva perky nestačily, takže jsme se dočkali i dvou zajímavých map. Evacuation Point byl přístav a pár přilehlých budov, zatímco Catacombs byly prostě… katakomby. Na druhé jmenované mapě se mi líbí to, že zpočátku je tam světlo, ale jak se blížíte ke konci mapy, světelného zdroje ubývá a vy tak na konci bojujete v téměř naprosté tmě, kterou tu a tam pročísne Firebug zapalující nepřátele.
Kromě nově přidaných zbraní se tu objevila taková menší příprava na další perk – Gunslingera neboli pistolníka. Konečně jste si mohli koupit dvě 9mm a mít v každé ruce jednu. Také zde byl představen zajímavý styl zaměřování u těchto „dual wield“ zbraní.
Byly tu také představeny tzv. Hit Zones u nepřátel. Tudíž každý zásah na jiné místo vyústil v jinou animaci. Což mi připomíná, že tu také byla implementována technologie NVIDIA PhysX Flex Technology, díky které si majitelé karet ze zelené stáje mohli užít hru s lepší fyzikou. A AMD zase ostrouhalo.
Co se technické stránky hry týče, dále byly přidány funkce, po kterých lidé volali už od zahájení prodeje hry – hlasování o vykopnutí hráče a hlasování o další mapě. Také jsme tu získali Workshop, díky kterému se moddeři mohou plně vyblbnout a udrží tuhle hru déle naživu. I když je pravda, že zatím byly podporovány pouze skiny a ne mapy. Toho jsme se naštěstí dočkali za tři měsíce v dalším updatu.
A abych nezapomněl, byla přidána i jedna věc, kterou jsem moc neuvítal a která přispívá k netýmovému hraní. Po dokončení mapy (ať již úspěšně či neúspěšně) se všem hráčům zobrazí statistiky, kde naleznete člověka, který měl nejvíce zabití, nejvíce asistencí, nejvíce léčil nebo který zabil nejvíce velkých nepřátel.
3. update – Return of the Patriarch
3. prosince nebyl jen den, kdy jsem oslavil narozeniny, ale také vyšel další update pro KF2. Po dalších nekonečných třech měsících tu byla věc, na kterou čekal snad každý pravý fanoušek prvního dílu. Návrat bosse Patriarchy, neboli Pattyho.
Podobně jako všichni nepřátelé z původní hry, i Patty prošel úpravou, naštěstí jen grafickou. Dabing, hlášky i útoky a styl boje byly naprosto totožné, díky čemuž tu bylo opět příjemně veteránům prvního dílu. Trapák Hans se může jít zahrabat.
Druhým velkým kladem tohoto updatu bylo představení již dříve zmíněného perku Gunslinger. Ten se specializuje na nošení dvou pistolí zároveň, díky čemuž si připadáte jako pistolníci na divokém západu. Perk byl dobrý, možná až příliš moc. Stačilo dávat headshoty a nic vám nemohlo konkurovat. Samozřejmě zde byla přidána i sada zbraní pro tuto specializaci a také představena nová možnost míření. Díky tomu jste si mohli vybrat, jakým způsobem chcete mířit, jestliže máte dvě pistolky.
Také jsme se dočkali dalších dvou map. Farmhouse byla celkem nic moc, samo TWI přiznalo, že sloužilo jen jako testování a protože se jim zdála vcelku dobrá, přidali ji do tohohle updatu. A pak jsme dostali i Black Forest, což by byla výborná mapa, nebýt všudypřítomných neviditelných zdí, kdy se sami zaseknete ani nevíte jak.
Hratelnost hry ovlivnila také věc, po které snad nikdo netoužil, ale TWI ji i přesto do hry dalo. Svítilna na těle. Zatímco dříve jste ji měli na zbrani a díky pohybu postavy a střelbě dotvářelo blikající světlo atmosféru, nyní máte svítilnu hezky pevně na sobě a už to prostě není ono.
Všichni hráči, kteří navíc byli přihlášení k odběru novinek na Steamu, získali jako postavu Oisten Jaegerhorna. Což je příjemný bonus, ale nic to nemění na tom, že tenhle update přinesl i…
…mikrotransakce. Inspirovali se hrou CS:GO a možná někteří víte, že jsem velkým odpůrcem těchto předražených placených skinů. Jenže je nutné se tu na to podívat i z jiného úhlu. Z hlediska tvůrců hry. Díky neustálému přísunu financí mohou tuhle hru udržet naživu několik let. Vždyť i první díl dokázali vylepšovat téměř pět let od vydání a přidávali neustále nový obsah a co více – zadarmo. Sami sice pak přiznali, že v jeden okamžik málem zkrachovali, protože DLC nedokázala pokrýt náklady, ale proto tyhle mikrotransakce vidím jako možnost, jak hru podporovat.
Tím samozřejmě neobhajuji to, že se o tomhle mohli zmínit již před vydáním hry nebo si tuto funkci mohli nechat až hra vyjde z EA. Jako na zákazníka to na mě nepůsobí moc dobře, když se do nedodělané hry dávají věci, které z nás mají vytáhnout ještě více peněz. Samozřejmě jsem rád, že část výdělků půjde i autorům skinů, ale celkově je můj názor na tohle negativní. Navíc když to přitáhne děti, které více než samotná hra zajímá to, jakou barvu má jejich zbraň.
4. update – Revenge of the Zeds
Posledním velkým updatem byla pomsta Zedů, která se k nám dostavila po neuvěřitelných čtyřech měsících. Po kontroverzi s mikrotransakcemi je tu další ne moc dobrý nápad. Killing Floor byla vždy hlavně o kooperaci šesti lidí. O přežití vln nepřátel. Ano, v původní hře existoval fanoušky vytvořený PvP mód, ale moc se neuchytil. Bohužel to tu zkusilo samo TWI, když v tomto updatu přineslo především mód, ve kterém můžete hrát i jako Zedové proti lidem. PvP je něco, co tahle hra prostě nepotřebovala a ano, je to zajímavé rozšíření, ale opět s tím mohli počkat, až dokončí PvE.
Já i několik lidí jsme se shodli, že to vypadá, jako kdyby se Tripwire snažilo nalákat co nejvíce hráčů zpět k hraní. Bohužel tohle je zrovna něco, co na mě moc nezapůsobí. Chci, aby nejdříve splnilo své sliby a dokončilo všechny perky a přidalo další mapy, nepřátele, zbraně atd. A ne aby nám dali mód, který bude hrát jen hrstka lidí.
Kromě tohoto diskutabilního rozšíření jsme se dočkali i další mapy – Prison. Tohle vězení působí na mě celkem dobře, i když tu je pár bugů při spawnu nepřátel (klasicky se objeví za plotem a nemají se k vám jak dostat).
V tomhle updatu měl být i nový perk, Sharpshooter, bohužel jsme se jej nedočkali, protože člověk, který na něm pracoval opustil TWI. Tak nám tedy aspoň nadělili dvě jeho zbraně – Winchestrovku neboli LAR a kuši. Druhá jmenovaná zbraň mi přijde až absurdně silná, kdy s ní dokážu velmi rychle ustřelit hlavu jakémukoliv protivníkovi. Vyjma bossů, samozřejmě.
Po hratelnostní stránce zde byla představena ještě jedna důležitá novinka, která je dle mě zbytečná a jsem rád, že půjde vypnout na serverech. Jmenuje se Game Conductor System a funguje podobně jako Director v L4D2. Tedy hra neustále sbírá statistiky o hráčích a tomu přizpůsobí obtížnost dané mapy. Daří se vám dobře, GDS vám hru ztíží. Daří se vám špatně, GDS vám hru zlehčí, což je dle mého názoru ale špatně. KF2 by mělo mít pevně danou obtížnost a netrestat lidi za to, že jim to jde dobře nebo jim to zbytečně neulehčovat. Jak jsem ale psal, jde tato možnost u serverů vypnout, což vítám.
Možná jste si všimli, že velké updaty vyšly pouze čtyři za ten rok. Na TWI se kvůli tomuhle snesla neuvěřitelná kritika. Lidé chtějí updaty častěji a klidně i menší. Nechtějí čekat tři měsíce na další vyladění perků, zbraní atp. Proto tento update přinesl i nový systém vylepšování hry, kdy jednotlivá data půjdou o dost snáze upravovat a hra díky tomu bude dříve vyladěná. I když se nabízí otázka, zda ji má zatím důvod ladit, když stále ještě zbývají tři perky.
Předposlední věcí, kterou tento update přinesl, se týká kontroverzních mikrotransakcí. Skiny, které získáte, můžete změnit na materiál a z toho si poté vytvořit nový náhodný předmět. Super.
A to nejlepší nakonec. Je tu čeština. Hra by ji měla podporovat, já sám jsem to nezkoušel, ale je tu. Vyberte ji přes nastavení hry na Steamu. A užívejte si krájení nepřátel hezky česky.
A co bude dál?
Do hry tedy zbývá přidat ještě tři perky – Sharpshootera (specializace na odstřelovačky), SWAT (specialista na samopaly) a Martial Artist (něco jako Berserker). Kromě toho dostaneme nejspíš i pár dalších map, samozřejmě i hromadu nových zbraní, zásobu achievementů a možná i nové nepřátele. Kdo ví, třeba se TWI konečně podívá na tu možnost, aby Crawleři mohli chodit po zdech. Kromě toho brzy očekávejte i KFO mód, kdy budete běhat po mapě a plnit úkoly. Zkrátka je toho dost a vypadá to, že než vyjde hra z Early Access, potrvá to ještě pár měsíců (možná i další rok).
Mám v plánu brzy napsat preview na aktuální stav hry, takže pokud vás tohle zajímá, určitě se tu ještě někdy shledáme.
A na závěr pár čísel
Počet map: 9
Počet perků: 7
Počet velkých updatů: 4
Počet druhů bossů: 2
Počet druhů nepřátel (bez bossů): 11
Počet druhů zbraní: 31 (včetně granátů a nožů to je pak 45)