Možná pamatujete doby, kdy Valve vyrábělo hry. Sluší se dodat, že díky nim vznikly klasiky, na které nedá většina hráčů dopustit. Pro mě osobně je srdcovou záležitostí série Half-Life, jejíž druhý díl hodnotím jako to nejlepší FPS, jaké kdy vzniklo. Hra byla v tehdejší době (rok 2004) tak nadčasová, až z toho přecházel zrak. Změnila žánr FPS. A do dnešního dne ji dle mě žádný jiný titul nepřekonal. Bylo tu prostě všechno: zajímavý příběh, parádní hratelnost, každý level byl jiný, hromada nepřátel a zbraní, fyzika, hádanky, parádní soundtrack a úžasná grafika. Navíc to vše jelo na Source enginu, který je v dnešní době znám hlavně tím, jak je nenáročný.
Poté vyšly dvě epizody. V plánu byla trilogie epizod, toho jsme se ale nikdy nedočkali. Poslední zářez v sérii Half-Life tak datujeme až do roku 2007, kdy vyšla právě ona druhá epizoda. Uběhlo několik let, kdy jsem s nadšením očekával příchod Epizody 3, případně Half-Life 3. Jenže nic nepřicházelo…
Je to rok nebo dva, co jsem se už vzdal naděje na vydání dalšího dílu v mé oblíbené sérii. Dokonce to zašlo i tak daleko, že ani nechci, aby vyšlo Half-Life 3. Důvody vypíšu a trochu rozeberu níže.
1) Nadměrná očekávání
Je to již 9 let od vydání druhé epizody. Devět nekonečných let. Jsem toho názoru, že třetí epizoda mohla vyjít třeba i do dvou let a nemusela by přinést nějakou extrémně velkou změnu do série. Stačilo by přidat pár nových postav, pár nových nepřátel, děj by se odehrával na lodi Borealis a celé by to uzavřelo děj, jenž jsme sledovali od začátku HL2. Vtip je v tom, že hlavním tahounem by bylo právě ono vyvrcholení všech událostí. Ano, finále by muselo být skutečně velkolepé, ale lidem by stačilo mít aspoň solidní konec.
Bohužel hra nevyšla a čím více let ubíhá, tím větší jsou očekávání. Přece nebudete čekat třeba deset let na hru, ze které se poté vyklube podprůměrná sračka. Ehm, no, Duke Nukem Forever se to podařilo… Nároky většiny lidí, kteří hru milovali, jsou prostě nyní tak vysoko, že i kdyby ta hra byla „jen“ parádní, stále budou zklamáni. Chtějí po tolika letech dostat něco, co jim vyrazí dech. I když to možná bude sám o sobě fakt, že ona hra skutečně vyjde.
2) Odchod lidí z Valve
Tohle je velmi nemilá věc. Pokud z Valve odchází lidé, kteří pomáhali budovat HL univerzum, je nasnadě, že to může ublížit případnému třetímu dílu. Již prvním vykřičníkem byl pro mě odchod Viktora Antonova, který opustil Valve v roce 2012. Právě on měl prsty v tom, jak vypadalo v HL2 City 17. V lednu letošního roku zase Valve opustil Marc Laidlaw, který napsal pro všechny tituly v sérii scénář. To nejsou ale všichni, kdo odešli pryč. Robert Culp, který daboval doktora Breena, zemřel v roce 2010. A i když by nejspíše nebyl ve třetí epizodě/třetím díle, i tak je to škoda. Složení Valve už není takové, jako bylo dřív. Lidí z této společnosti odešlo bohužel více. A myslím, že by to šlo na kvalitě výsledného titulu hodně poznat.
3) Změna Valve
Před lety bylo pro mě Valve synonymem úžasné společnosti vyrábějící hry. HL série, Portal série, dokonce i to pitomé Team Fortress 2 bylo zábavné (než z něj udělali F2P, do kterého se navalila hromada dětí). Jenže teď je z herní společnosti něco jiného. Mají Steam, nepotřebují vytvářet hry. Díky skinům vydělají hromadu peněz a o nic dalšího se nemusí starat. Na jednu stranu to je výhoda, jelikož můžou více riskovat při vývoji her. Na druhou stranu je ale zase do toho nic netlačí. I kdyby už nevydali ani jednu hru, stejně budou vydělávat.
Jelikož si ve Valve uvědomili, že díky dětem a méně rozumným lidem můžou do nekonečna vydělávat, rozhodli se dát ony skiny všude možně. Jsou v Dotě 2, TF2 a i CS:GO. Otázkou tedy je, zda by mohly být i v HL3. A já se bojím, že by je tam skutečně dali…
4) Změna trhu
Posledním bodem je fakt, že se trh změnil. Říct mi někdo před deseti lety, že mi prodá za 60 euro AAA hru, ke které mi dá za dalších 40 euro Season Pass s pár DLC (které působí jako vystřižený obsah ze hry a jako bonus obsahuje i hromadu nepotřebných skinů, OP zbraně a podobné blbosti) a k tomu se v tomto díle budou nacházet i mikrotransakce, kde předpona mikro by měla být spíše makro, vysmál bych se mu. Jenže v dnešní době to je krutá realita. A to mi vadí. Ne každá společnost se rozhodla jít touto cestou, což je úctyhodné. Například parádní Wolfenstein: The New Order nejen, že neměl žádné mikrotransakce, ale také nemá ani jedno DLC! A co víc, hra to byla opravdu kvalitní a o rok později vyšel o trošičku horší prequel, který bychom mohli nazývat datadiskem. Tento titul působil jako skutečné zjevení a do dnešního dne jsem z něj vyjukaný 😀 Samozřejmě je možné, že by se ve Valve zachovali stejně. Vydali hru bez DLC, mikrotransakcí a nuceného multiplayeru (u HL série byl deathmatch, jenže nechci, aby tam dopadl stejně jako MP v Doomovi). Ale já osobně tomu moc nevěřím.
Dalším aspektem je to, jak by vypadala samotná hra. Díky tomu, jak se trh vyvíjel, vyvíjely se i samotné hry. V každé FPS máte nějaké ty lehké RPG prvky, sbírání lékárniček nahradilo trapné vydýchávání v krytu (i když Wolf ukázal, že i lékárničky se dají stále používat), hromada her je až příliš filmových a tak dále. HL3 by tak nemohlo být prosté pokračování, ale muselo by přijít s něčím novým, neotřelým, co nás zase posadí na zadek.
Před lety jsem četl, že by prý mělo být HL3 tak trochu RPG v otevřeném světě. A i když se mi moc nezamlouvá to, že by byl díky tomu asi plytký děj, je to celkem zajímavá změna. Pokud by byla hra uchopena za správný konec, je dost možné, že by to nemuselo dopadnout špatně. Jenže na HL2 si vážím právě nejvíce příběhu a postav. A pokud by to dopadlo ve třetím díle mizerně, tak si ho můžou strčit vy víte kam…
Závěr
Sečteno a podtrženo, šance, že by Half-Life 3 bylo opravdu kvalitní, je extrémně nízká. A to tak moc, až si říkám, že by radši nemělo nikdy vyjít. V hlavě jsem si už tak nějak uzavřel onen příběh a posunul jsem se dál. Je šílenstvím čekat na hru několik let. A ještě větším šílenstvím by bylo, kdyby ona hra nakonec i vyšla a vy si uvědomili, že jste čekali tak dlouho na něco, co je mizérie.