Venku prší či dokonce sněží, a tak je čas na takové to přemýšlení o nejrůznějších věcech. V poslední době dost přemýšlím nad tím, zda mají recenze budoucnost. Respektive jestli mají budoucnost v takové podobě, v jaké se dnes nachází. K tomu všemu mě vedl update do parádní hry Plague Inc. Byla tam přidána nová nemoc, díky které můžete být upírem a proměnit v tyto krvežíznivé potvory i všechny obyvatele naší matičky Země. Bojujete tam s templáři a celkově za sebe můžu říct, že je to úžasný zážitek.
Proč o tom všem ale píšu? Ještě v dobách, kdy nebyl internet nebo byl minimálně rozšířen, hra prostě vyšla a to bylo vše. Obsah se přidával jen málokdy a to ještě formou datadisků. Celkově hry vycházely v odladěné formě a když ne, nedalo se s tím nic dělat. Žádné patche neexistovaly, i když někdy mohly být přítomny právě v oněch datadiscích. Tehdy recenze dávaly smysl. Byly na kompletní produkt a zákazník si tak mohl o daném titulu udělat hezký obrázek. Ať jste si tu hru zahráli hned v den vydání nebo o rok později, byla vždy stejná.
Jenže tohle v poslední době neplatí. Dnes má téměř každá druhá hra tzv. day one patch, který vychází v den vydání. Kromě toho ale tyto záplaty vychází i po několik měsíců v případě, že je hra rozbitá. Což upřímně je od vydání „next gen“ konzolí většina větších PC titulů. Jenže to není vše. Kromě toho se lidé dočkají i různých DLC, díky kterým si můžou rozšířit obzory. Onen obsah mnohdy změní hru tak, že je lehčí se pro konečného zákazníka rozhodnout, zda koupit či ne.
Batman Arkham Knight
Otázkou tedy je, zda vychází v den vydání hry celé. Odpovědí je potom prosté „ne“. Jenže recenze vyjdou právě v této životní etapě hry. Nenachází se tam patche, dodatečné balíčky apod. Jde v téhle fázi ohodnotit obsah? Samozřejmě, že jde. Já razím zásadu, že hru recenzuji dle toho, v jakém stavu se právě nachází. Ono by bylo lehké říct, že je ta hra špatná, ale za dva měsíce má vyjít DLC, které prý přidá hromadu nového obsahu a pak bude MOŽNÁ i lepší. Nebo jak jsem se třeba spletl u Batman Arkham Knight. Tam jsem té hře dal hodnocení 8,5/10. Než se mi začnete smát, uznávám svou chybu (což někteří lidé nedokážou… :D). Jenže já vždy spíše než technický stav upřednostňoval příběh, postavy a atmosféru. Hru jsem tedy zrecenzoval na Steamu dne 11. září 2015. Následuje citace ze začátku Recenze „Do budoucna se chystá ještě více oprav, ale jedno je už teď jisté – BAK nikdy nepojede na 100%. Už v základu má tolik chyb, že by se tenhle port musel celý překopat a to se WB nevyplatí.“
Jelikož jsem autorem, můžu vám říct, na co jsem myslel během psaní těchto řádků. Spoléhal jsem se na to, že vyjde patch, díky kterému hra pojede lépe, než aktuálně šlapala. A jelikož jsem tento titul hrál nedávno, zjistil jsem, že jsem se mýlil. Rozhodl jsem se tedy snížit hodnocení na 7/10, aby to lépe reflektovalo stav dané hry.
Dishonored 2
Člověka to prostě láká dělat unáhlené závěry, předpokládat, že se věci zlepší a pak se nechat unést. Vidíme to na Steamu, kde když vyjde zmrvený port, ihned má hromadu záporných recenzí. Naposledy to šlo vidět u titulu Dishonored 2, což je prý parádní hra, jen ta optimalizace je zase extrémně na nic. Kdyby se mi ta hra dostala teď do rukou, zhodnotil bych ji tak, jak se aktuálně hraje. A řeknu to na rovinu – pokud by dostala špatné hodnocení, můžou si za to tvůrci (nebo vydavatelé) sami. Nemají vydávat zmrvené porty, mají se na ně soustředit, vyladit je a je to. Takhle jen sklízí, co sami zaseli.
Jenže pak se zase nabízí otázka. Uděláte recenzi na hru, která ještě není hotová, nemá všechen obsah? Nebo radši počkáte? Co když přijde patch, který ji skutečně opraví a smázne tak drtivou většinu záporů? Po pár letech k té hře někdo přijde a uvidí, že má hromadu záporných ohlasů, tak se jí vyhne, i když ji už žádný z oněch problémů nesužuje. A to by byla škoda, jak jistě uzná každý z vás. Na jednu stranu je člověk rád, že nekvalitní porty dostanou málo prostoru a adekvátní ohodnocení (protože jde vidět, jak na hráče kašlou), ale co když jsou poté problémy opraveny a hra jako taková stojí za zahrání?
Epizodické hry a EA
Přemýšlel jsem nad tímhle tématem dlouho. A došel jsem k závěru, že by se styl recenzí měl změnit. Jak jsem psal výše o day one patchi (které mimochodem považuji za něco špatného, jelikož je hra dost často bez něj totálně nehratelná), u některých kopií her pro recenzenty chybí, tudíž tito chudáci nemůžou hru adekvátně ohodnotit a musí hádat v tom, zda se technické nedostatky podaří odstranit. Když se nad tím zamyslíte, uvědomíte si, že existují tři verze recenzí: před vydáním, ihned po vydání a až vyjde všechen obsah.
Krásným příkladem budiž epizodické hry. Nedávno jsem psal recenzi na hru Adam Wolfe. Je to parádní HOG titul, který nabízí inovativní prvky do tak zatuchlého žánru a oživuje ho. Možná až příliš, jelikož v tomto typu her jsou právě hádanky hlavním tahákem. A zde jich bylo málo a k tomu lehké jak pírko. Jenže já hrál jen první epizodu ze čtyř, tudíž se nabízela otázka, zda se v tomhle ohledu nezlepší. Nebo naopak nezhorší. Zde je to o něco jednodušší, protože stačí udělat recenzi až vyjdou všechny epizody. Někdy prostě ale nemáte na výběr, jako třeba u EA titulů.
Hry, které se nachází v EA (Early Access neboli předběžný přístup) nerad hodnotím. Na pár jsem musel napsat recenzi a bylo to takové nijaké. Nedoporučíte hru, protože se nachází v tak raném fázi vývoje, že toho moc nenabízí? Nebo jí dáte palec nahoru s tím, že se určitě zlepší a nabídne hromadu obsahu? Zkuste si představit, že dostanete titul, který toho moc nenabízí, ale nachází se v EA a vy na něj musíte v této rozdělané fázi vývoje udělat recenzi. Byli byste shovívaví? Přiznám se, že já jsem nebyl. Ano, upozornil jsem na to, že se na této hře pracuje, ale i tak jsem byl negativní, jelikož nenabízela moc obsahu. Zde je také jednoduché řešení, a to nedělat recenze na tyto tituly.
Stardew Valley a ti hodní
Jenže i přesto zde zůstanou hry, které jsou rozšiřovány i po vydání. A nemusí jít jen o opravu chyb a trapná DLC za třetinu ceny původního titulu. Vezměte si třeba parádní Stardew Valley. Já ji dohrál, strávil jsem tam tuším kolem 50 hodin a dal jí 10/10. Šokovalo mě, jak mě to dokázalo pohltit. A to tenhle klenot vytvořil jen jeden jediný člověk! Pár měsíců po vydání mé recenze přišel obrovský update. Zdarma tam přidal tolik obsahu, za který by si EA (tentokrát nemyslím Early Access), Activision nebo Ubisoft řekli i o dvacet euro. Jelikož jsem já dal již ultimátní hodnocení, nebylo co řešit. Ale kdyby hru hodnotil někdo před tímto updatem a dal jí menší hodnocení s tím, že má málo obsahu… jen by to danému titulu uškodilo.
Doteď jsem psal o vztahu recenze k vydavateli či výrobci. Možná jste nabyli dojmu, že je bráním a že si myslím, že by se měly recenze dělat až vyjde hra kompletní, jen aby dostali druhou šanci. Dovolte mi zůstat u Stardew Valley, protože tahle hra perfektně odráží to, že tomu tak není. Když vyjde recenze, obsahuje věci o daném titulu. Jak se hraje, co nabízí, jaké má nedostatky. Potencionální zákazník si ji přečte a dle toho, co tam všechno je a není si udělá výsledný obrázek a rozhodne se, zda ji koupí či nikoliv. Jenže co kdyby danému člověku vadilo, že hra neobsahuje určitou věc? A co kdyby tam byla později přidána, ale jelikož je recenze zastaralá, nedojde mu to a tak se jí vyhne?
Změna
Recenze tu je především pro hráče. Má jim pomoct se rozhodnout, zda se vyplatí koupit daný titul. To jsem už psal výše a určitě to každý chápe. Samozřejmě to je také určité zrcadlo pro výrobce hry, který se může podívat, co tam lidem vadí a tak podobně. V dnešní době se ale spíše řídí tím, kolik kusů daného titulu prodají. Nač měnit něco, co lidé kupují jako rohlíky, že. Ani já bych se nesnažil to nějak vylepšit a využíval bych hlouposti mých zákazníků (dobře, možná ne, ale člověka to moc nemotivuje něco dělat odlišně, když se lidé spokojí s málem).
Říkám si tedy, jak změnit systém recenzí. Jak zařídit to, aby byly aktuální a člověk si díky nim dokázal představit, jaký je skutečný stav. Nesmyslem by bylo ji neustále aktualizovat, jakmile vyjde nějaký patch nebo DLC. Možným řešením by ale bylo ji po čase doplnit nebo upravit. Jako amatérského recenzenta mě dost často štve, když si pročítám svá starší díla (doufám, že nejsem jediný, kdo tohle dělá… :D) a uvědomuji si, že některé aspekty se v té hře změnily.
Závěr
Kdo ví, možná to celé přeháním a recenze se můžou psát stále stejným stylem. Minimálně já je budu vytvářet dle aktuálního stavu titulu. Nebo možná není chyba v recenzích, ale samotných hrách. Třeba by jednoho dne mohly vycházet opět ucelené, bez různých dodatků a poté by jejich zhodnocení nic nestálo v cestě. To je bohužel ale utopie.