Virtuální realita tady. Virtuální realita tam. Virtuální realita je všude, kam se podívám. Možná bych se měl dát na skládání básniček. Každopádně na tenhle článek si brousím zuby už nějaký ten pátek. Ještě si vzpomínám, když v devadesátých letech byly in obrovské přilby a úžasné reklamy jako z budoucnosti. Ano, i tehdy se lidé pokoušeli o oživení virtuální reality. A jelikož tuto informaci mnoho z vás neví, je jasné, že to nedopadlo zrovna nejlépe. Nyní je technologie o dost dále a tato otázka znovu vyvstala na povrch. Jenže, je opravdu již čas na virtuální realitu? Nebo opět skončí v zapomnění?
Dle mě se bohužel jedná o nafouknutou bublinu, podobně jako tomu bylo u 3D televizí nebo 3D v kině. I když totiž technologie výrazně pokročila kupředu, neznamená to, že je v takové fázi, kdy si můžeme užívat i plnohodnotnou VR. Vypíšu zde pár důvodů, proč si tohle všechno myslím. Na každém z vás je pak posoudit, jak moc této vymoženosti moderní doby věříte.
1) Výkon
Jak jsem psal již v úvodu, technologie je dnes rozhodně někde jinde, než byla před dvaceti lety. Bohužel i přesto to automaticky neznamená, že by byla až tak dalece, že by stačila na pokrytí virtuální reality. Jeden z problémů jsou konzole, které na tohle prostě nemají dostatečný výkon. Samozřejmě si můžete pořídit nadupané PC, ale i tam se budete potýkat s problémy, jelikož je otázkou, kolik výkonu potřebujete, abyste měli na každé oko stálou frekvenci snímků za sekundu.
2) Cena
Přímo k prvnímu bodu se vztahuje i cena. Ta je nyní v celkem rozumných mezích, ale připadá mi, že se dostáváme k podobnému problému, jaký byl u konzolí nové generace. A to ten, že výrobci radši vytvoří levnější variantu, která se bude prodávat za méně peněz, s tím ale souvisí i výkon daného stroje. Je zřejmé, že výrobci stojí před těžkým rozhodnutím. Vyrobit levnou mašinku, kterou si bude moct dovolit co nejvíce lidí, ale její výkon bude nijaký nebo do ní vrazit hromadu peněz a prodávat ji jen vyvoleným? Každý z těchto postupů má své výhody a nevýhody, přičemž ten druhý je lepší pro budoucnost VR, ale horší vzhledem k nižšímu pokrytí kupujících.
3) Grafika
I když je aktuálně virtuální realita na vzestupu, její grafická podoba je podprůměrná. Nic jiného ale nelze čekat, jelikož je celá tahle technologie v plenkách. Samozřejmě za to může částečně i menší rozpočet, tudíž nelze čekat AAA grafiku. Hraní je tedy spíše pro lidi, kterým na grafice nezáleží a nečekají od této stránky nic nadstandardního.
4) Konkurence
Konkurence je bezesporu dobrá věc. Díky ní se snaží jednotliví výrobci tlačit jak na cenu, tak i na příslušný hardware a potažmo i hry. Bohužel se aktuálně děje něco, co bude spíše problémem. Snad každý druhý výrobce hardwaru má své vlastní VR udělátko, díky čemuž se již tak omezený trh dělí na menší části. Některé VR tituly už navíc jsou i exkluzivní, tudíž se nabízí otázka, kam celé tohle směřuje. Je dost možné, že některé technologie zaniknou a jiné přežijí. Nebo se může stát, že tohle dělení bude mít za následek pohřbení VR technologie na několik dalších let.
Ještě doteď si pamatuji, když probíhal souboj HD DVD vs Bluray. Nakonec paradoxně v onom souboji nepomohla lepší technická stránka, ale něco jiného. Playstation a jeho podpora Bluray. Bude tedy zajímavé sledovat, jaký důsledek bude mít na VR technologii rozdělení trhu na menší části.
5) Hry
Posledním bodem jsou hry. Pokud se podíváte na jejich složení, najdete převážně nezajímavé tituly a to mnohdy za přemrštěnou cenu. Není to prostě nic, co byste si museli koupit, jelikož to vypadá tak lákavě a zajímavě. Spíše to jsou hříčky, které vás přestanou po pěti minutách bavit. Nedávno jsem navíc četl na jednom nejmenovaném herním webu, že prý je vývoj VR titulů ztrátový. Ať už je to pravda nebo ne, je jasné, že se s kvalitou těchto titulů bude muset něco udělat, jinak si k ní nenajdou cestu ani samotní hráči. Kdo ví, třeba to nakonec skončí tak, že tuto technologii budou pouze používat v Japonsku jako náhražku za sledování porna.
Závěr
Je zřejmé, že je stále ještě brzy na vynášení soudů. VR technologii se může zadařit nebo nemusí. Každopádně bude zajímavé ji nadále sledovat, jak se bude vyvíjet.